Zagrebačka tvrtka dokaz je važnosti domaće proizvodnje

19. srpnja 2020.

Foto: Privredni.hr

U Hrvatskoj nisu baš česte poslovne priče, u kojima se uspješni distributeri nekog proizvoda odluče krenuti u vlastitu proizvodnju. A upravo je taj smjer karakterističan za Krunoslava Kišaka i Alena Krajačića iz zagrebačke tvrtke Delt papir. Ovaj dvojac je prije 16 godina prodao distributersku tvrtku Tardi, kako bi krenuo u proizvodnju papirne konfekcije. Trenutačno imaju dva brenda: Tubeless za profesionalnu primjenu te Ola’la za kućanstvo. Okidač za ulazak u nimalo lak svijet proizvodnje bila je potražanja za papirnatim salvetama s logom hotelskih tvrtki koje su klijenti tražili, a što velikim distributerima nije bilo zanimljivo.

"Te 2004. došla nam je prva mašina za salvete, a moram reći kako nam je među najvećim izazovima bilo znati kakvu mašinu uopće trebamo, naravno da je dosta bilo i financijski izazovno, jer je naša prva linija koštala više od 500 tisuća eura", kaže Krunoslav Kišak.

Delt papir Krunoslav Kišak i Alen Krajačić/Foto:Delt papir

Tvrtka danas broji 93 stalno zaposlenih, koji su radili cijelo vrijeme tijekom lockdowna. Lani su ostvarili prihode od 129 milijuna kuna, što je rast od 14 posto u odnosu na godinu ranije. U pogonima ove tvrtke godišnje se preradi oko 12.000 tona papira.

Premda je HoReCa segment proizvoda, o kojem ovisi velik dio njihovog prometa, pao upravo zbog korona krize, vlasnici su se okrenuli proizvodnji novih proizvoda - investirali su više od milijun kuna u novi pogon za proizvodnju certificiranih troslojnih kirurških maski.

"Trenutno dnevno proizvodimo oko 50 tisuća kirurških maski, u planu nam je još jedna linija u kojoj ćemo te kapacitete proizvodnje više nego udvostručiti. Koliko god mi mogli proizvoditi kirurške maske, zajedno sa svima drugima koji ih proizvode u Hrvatskoj, prostora još uvijek ima. A da li se ta proizvodnja isplati, odgovorit ću jednostvano - da nam se to ne isplati, mi ne bismo sve skupa radili",  pojašnjava Alen Krajačić, koji otkriva kako im je u planu i proizvodnja potpuno sterilnih kirurških maski, a koja bi se mogla isto tako vrlo brzo realizirati.

Delt papir- maske Foto: Privredni.hr

Cijena kirurških maski na početku pandemije odletjela je u nebo, a, uz veliku potražnju, razlog je bio i rast cijene filtera koji je gotovo preko noći s 3000 američkih dolara za tonu skočio na 100 tisuća dolara. Upravo zbog svoje specifične strukture, kirurške maske kakve se proizvode u Delt papiru karakteriziraju tri specifična filtrirajuća sloja, uz bakterijsku filtraciju učinkovitosti BFE 99 posto.

Za dobar proizvod daleko se čuje

Njihovo poslovanje može se podijeliti u dva segmenta. Dok se konzumni dio odnosi na proizvode za kućanstvo, ručnike, toaletni papir i salvete, te se prodaje  pod brendom O-la-la, ili pod trgovačkim robnim markama, drugi segment je program Professional koji čini proizvodnju ručnika i toaletnog papira u rolama za škole, kafiće, hotele odnosno javne sanitarne prostore. Njihovi profesionalni proizvodi koriste se primjerice u Zračnoj luci u Münchenu, a kako 50 posto prihoda ostvaruju od izvoza, proizvodi ove tvrtke mogu se pronaći u 26 zemalja Europe i Bliskog istoka.

Delt papir Foto: Privredni.hr 

"Obzirom na iskustvo koje smo imali s velikim brendovima, dok smo bili distributeri, te neke naše sugestije koje smo davali njima, ta naša iskustva skupili smo na jednom mjestu i napravili svoj brend Tubeless, i s njim smo vrlo uspješni. Nismo najjeftiniji, ali smo napravili proizvode koji su danas specifični po svojoj težini, a zanimljivo je kako, primjerice, nemaju kartonski valjak", pojašnjava je Krunoslav Kišak, navodeći kako su tako samo u 2019. smanjili količinu otpada za 350 tona.

I u zagrebačkoj tvrtki ističu kako je ovom trenutku zaista nezahvalno prognozirati što se može očekivati u skoroj budućnosti, s obzirom na globalne gospodarske poteškoće. No, ono šte se već sada potvrdilo je važnost domaće proizvodnje, pogotovo kad se granice zatvore i kad se svi fokusiraju na vlastito tržište i svoje građane.

"Kad je riječ o tome što se može naučiti iz cijele ove krize, ja se nadam da će se neke stvari promijeniti i da će se shvatiti koliko je bitna prije svega higijena. Isto tako, na koji način održati tu neku distancua. Znam da smo mi narod koji se voli družiti, a očito to baš nije poželjno u ovakvoj zdravstvenoj krizi. A što se tiče ekonomije, kriza će nas sve pogoditi, ja se samo nadam da će se sve na neki način posložiti i da ćemo pronaći način kako isplivati iz toga", kaže na kraju Alen Krajačić.   

Proizvodnja papira delt papir Foto:Privredni.hr 
Ilijana Grgić