Za vrijeme kriza primjetan je rast prijevara

19. studenoga 2020.

Foto: Pixabay

Pandemija je izazvala globalnu zdravstvenu i ekonomsku krizu, a takvo okruženje povećava rizik od korupcije, podmićivanja, prijevara, pranja novca i drugih oblika nezakonitoga ponašanja koji utječu na poslovanje, rekla je glavna tajnica ICC-ja Hrvatska Sunčanica Skupnjak Kapić povodom besplatnoga webinara Izazovi poslovnog integriteta i usklađenosti u COVID-19 krizi, održanoga u organizaciji Međunarodne trgovačke komore (ICC) Hrvatska i Hrvatske gospodarske komore.

"Kriza ne smije biti opravdanje za sudjelovanje u neetičnim i koruptivnim poslovima", istaknula je Skupnjak Kapić.  

ICC je inače prva svjetska organizacija koja je izdala smjernice za borbu protiv korupcije, koje su do sada nekoliko puta nadopunjavane i revidirane. Smjernice ICC-ja o integritetu kao odgovoru na COVID-19 i otpornosti oporavka predstavila je Silvija Vig, izvršna direktorica tvrtke Codupo te članica Komisije za društveno odgovorno poslovanje i borbu protiv korupcije Međunarodne trgovačke komore.

Predstavila je rezultate istraživanja o prijevarama za vrijeme pandemije iz kolovoza, u kojem je 77 posto ispitanika uočilo povećanje prijevara, a 92 posto očekuje povećanje prijevara tijekom sljedećih 12 mjeseci. Najčešće su kibernetičke prijevare, one u vezi sa zaposlenjem, zatim s trgovcima i prodajom te plaćanjem i krađom identiteta. Očekuje se i povećanje prijevara u zdravstvenom sustavu.

"Veliki broj tvrtki radi od doma i to je otežalo prevenciju prijevara. To nije iznenađujuće jer se općenito za vrijeme kriza takva ponašanja češće javljaju. Povećava se pritisak za uspjeh u poslovanju, otvaraju se prilike da se počini neetična radnja i raste sposobnost opravdavanja i racionalizacije 'prečaca' u poslovanju", rekla je Vig.

Smjernice razrađuju situacijske čimbenike, pet osnovnih prilika koje se javljaju u krizama i gdje postoji mogućnost rasta korupcije. To je očuvanje integriteta u javnoj nabavi, pri čemu je ključna digitalizacija nabave. Drugi situacijski čimbenik jest suzbijanje ilegalnih praksi, poput krivotvorina i piratstva ili kod dodjeljivanja državnih potpora za pomoć gospodarstvu. Treća je točka provedba dubinske snimke (due diligence) za otkrivanje rizika korupcije i utjecaja na ljudska prava.

Slijedi rješavanje problema korupcije povezane s carinom. Posljednja je točka očuvanje vladavine prava i poštovanje zakona tijekom krize, pri čemu se apelira na vlade i kompanije da se vodi računa o poštovanju ljudskih prava i posebno o sprječavanju zadiranja u privatnost.

Priprema za izvanredna događanja

U panelu Utjecaj COVID-a-19 na usklađenost s propisima, etično poslovanje i rizike poduzeća – iskustva iz prakse sudjelovali su Tomislava Pribanić, voditeljica za etiku, rizik i usklađenost za BiH i Hrvatsku u Novartisu, Vinko Berković, compliance officer u Hrvatskom Telekomu i Ana Luketin, izvršna direktorica za pravne poslove u AD Plastiku.

"Imamo oko 125 tisuća zaposlenika, oni su naša najvrjednija imovina i o njima smo se najviše brinuli tijekom krize. Zaposlenicima smo obećali da nitko zbog pandemije neće ostati bez posla te smo donijeli pravilo da nećemo tražiti pomoć od države", rekla je Pribanić naglasivši da su sve prebacili na digitalno poslovanje.

"Ne možete zvati liječnika tijekom pandemije da mu predstavite novi lijek, to jednostavno nije etično. Oni su i profesionalno i privatno bili pred izazovom", kazala je Pribanić te predstavila kako su i donacije tijekom krize pažljivo kontrolirali kako bi bili sigurni da su sredstva primjereno i transparentno utrošena.

"Nitko vas ne može pripremiti na pandemiju, potrese. No, moramo imati pripremu za izvanredna događanja. Nekoliko dana prije lockdowna uspjeli smo organizirati čitavo poslovanje, pet tisuća zaposlenika, prebacivši ga većinski na rad od kuće. Za neke sustavne organizacijske promjene često su inače potrebni mjeseci. Nismo si mogli priuštiti da naša usluga stane te smo promijenili više od stotinu internih i eksternih procedura", rekao je Berković iz Hrvatskog Telekoma. Naglasio je da je i kod najdigitaliziranije organizacije rad na daljinu neizbježno znači sporiju razmjenu informacija i to je nešto na što trebamo biti spremni.

kibernetika, sigurnost Foto:Pixabay

Ana Luketin iz AD Plastika predstavila je brigu tvrtke o društveno odgovornom poslovanju, uz tim koji odgovara izravno Upravi.

"S kupcima smo uvijek u partnerskim odnosima i to je specifičnost naše industrije. Oni vrednuju naše mogućnosti da ispunimo njihove standarde i zahtjeve, pri čemu su bitni i nefinancijski pokazatelji. Naša je obveza prema kupcu da sve te njegove zahtjeve prenosimo dalje na naše dobavljače", rekla je Luketin.

Kad je riječ o pandemiji, reagirali su brzo i u skladu s visoko postavljenim standardima, osnovali su krizni stožer i kreirali jasan plan upravljanja rizicima. Na prvome mjestu bili su zdravlje zaposlenika i održivost poslovanja, a vrijeme kada nisu mogli raditi, jer je tržište stalo, iskoristili su za poboljšanje procesa.

P.hr/I.G.