Za Anku krize nema: Šire proizvodnju i zapošljavaju nove ljude

20. ožujka 2021.

Foto: Anka

Slatinskoj tvrtki Anka, koja proizvodi luksuzne kamione i prikolice za konje, tržišta i kupaca ne nedostaje ni u ovim teškim vremenima. Njihovi su klijenti imućni i oni krizu koja potresa svijet ne osjećaju. Kapaciteti tvrtke za ovu su godinu popunjeni.

"Prošle godine tvrtka Anka napravila je 20 kamiona i 150 prikolica, a za ovu godinu planiramo 24 kamiona i 180 prikolica", kaže Goran Šarabok, direktor Anke.

U prvim danima ove godine započeli su proizvodnju u novom pogonu, trećem po redu, a u izgradnji je i četvrti pogon koji bi se trebao otvoriti za otprilike dva mjeseca.

Kako bi zaokružili proizvodni proces, u planu je gradnja lakirnice za kamione, otkriva Šarabok.

Prije pet i pol godina, kada je tvrtka počela s radom, zapošljavala je samo pet radnika, a danas ih je 50. Šarabok se s još četvoricom kolega gastarbajtera 2015. godine u rodnu Slatinu vratio iz njemačkoga Göttingena, gdje su radili u tvrtki Bernda Steinsbergera. Njemački poduzetnik predložio im je da pokrenu proizvodnju u Hrvatskoj, kupio prvu halu i strojeve i tako je počela ova poslovna priča. Iako bi se na prvu mogli zaključiti da je Steinsberger Anki dao ime po hrvatskome ženskom imenu, ona je zapravo akronim njemačkih riječki Anhänger (prikolica) i Karosserie (karoserija).

Goran Šarabok

Goran Šarabok/Foto: Privredni

Godišnje je broj zaposlenih rastao za desetak, pa i u 2020., a povećavala se i kvadratura pogona. Do sada je njemački poduzetnik u proizvodnju u Hrvatskoj uložio oko tri milijuna eura.

Šarabok pojašnjava da je zbog specifičnosti proizvodnje važno da rastu postupno. "Stari" zaposlenici obučavaju svakog novozaposlenoga i tek kada on u potpunosti nauči posao, moguće je zapošljavanje novih ljudi majstorskih zanimanja, poput električara, bravara, vodoinstalatera i stolara.

Pogoni poput ovog u malome slavonskom gradu rijetkost su u Europi, ali i u svijetu. Što zahtjevni kupci zamisle, oni naprave, a svako vozilo je unikat i ručno je izrađeno.

"Svako vozilo koje je napravljeno ovdje u Slatini unikatno je, sve se ručno izrađuje, od stolarije do 'kofera'. Svaki kamion ili prikolica imaju svog vlasnika, koji prije negoli počne proizvodnja izabere boju stolarije koju želi, boju umjetne kože, veličinu 'kofera' te odredi za koliki broj konja će biti. Svako vozilo radi se po narudžbi i ni jedno nije isto", pojašnjava Šarabok.

Anka

Za sklapanje jedne prikolice treba im desetak dana, a za opremanje jednoga kamiona oko tri tjedna. U pogon stižu kamioni, najčešće marke Mercedes, koji imaju samo kabinu i donju šasiju s montiranim kotačima, a nakon što se u Anki nadograde - iz nje izađu unikatne "kuće na kotačima" za konje i njihove vlasnike, veličine između 20 i 30 kvadrata.

Iza kabine vozača nalazi se apartman opremljen hladnjakom, mikrovalnom pećnicom, ležajevima, ormarićima, toaletom, tušem. Sve je maksimalno prilagođeno, pa se tako stol i garnitura za sjedenje po potrebi mogu pretvoriti u još jedan ležaj. U drugom je dijelu prostor za konje, a dužina nadogradnje ovisi o njihovu broju. Primjerice, serija od sedam kamiona koju su radili za policiju u Dubaiju, napravljena je za transport devet konja i devet policajaca. U kamione su ugrađene i instalacije električne struje ili solarni paneli, ali i vodovodne instalacije. Svako vozilo ima tank s pitkom vodom i tank za otpadne vode.

Anka

Katkad se rade i kamp-prikolice za druge namjene, pa tako, primjerice, pred halom na uređenje čeka kamion koji će postati privremeni dom ekspediciji koja se sprema u Afriku.

Putem četiri-pet austrijskih i njemačkih autokuća Ankine proizvode izvoze u sve europske zemlje, a prije četiri godine zahtjevan posao odrađen je za naručitelja iz Dubaija.

U Slatini ne moraju strahovati za budućnost jer posla ima puno, a konkurencije u Europi gotovo da i nema. Njihova sestrinska tvrtka u BiH, u kojoj je zaposleno 12 ljudi, proizvodi isključivo jedan tip prikolica. Proizvodnja u Njemačkoj je ugašena jer cijena rada nije bila konkurentna, a serijsku proizvodnju sličnog proizvoda ima samo još jedna tvornica u Mađarskoj.

Ivana Barać