Dan kao i svaki drugi?

7. veljače 2020.

Foto:

Sredinom veljače, dok još hladnoća i sivilo ne popuštaju, smjestio se ni manje ni više nego Dan zaljubljenih, odnosno 14. veljače, kada obilježavamo Dan svetog Valentina, svećenika i mučenika iz 3. stoljeća, poznatog i kao zaštitnika zaljubljenih. I dok će mnogi reći da se radi o još jednom običaju uvezenom iz SAD-a i zapadne Europe kako bi se popunila konzumeristička rupa između Božića i Uskrsa, drugi pak s radošću prihvaćaju taj dan u godini kada imamo posebnu priliku iskazati dodatnu pažnju svom partneru ili partnerici.

Tko je bio sveti Valentin?

Predaja kaže da je Valentin bio mudar svećenik u doba Rimskog Carstva, vrlo poštovan ne samo među kršćanima već i poganima. Pogubljen je 14. veljače na Flaminijskoj cesti u Rimu, gdje je 70 godina poslije izgrađena crkva, a sve stoga što nije želio štovati rimske bogove. Vjernici ga zazivaju kod očnih bolesti, padavice i u drugim potrebama, i to od ranoga srednjeg vijeka.

E, sad se postavlja pitanje po čemu je on zaslužio biti zaštitnik zaljubljenih? Prema jednoj od predaja, ovaj svetac volio je ruže te ih poklanjao zaručnicima da bi im na taj način zaželio sretno bračno zajedništvo, a i tajno ih je vjenčavao. I zbog toga je izgubio glavu, a kad gubite glavu zbog zaljubljenih, onda ste idealni da im bude i zaštitnik.

Kako na svijetu ništa nije jednostavno, tako nije ni taj 14. veljače. Zagrebemo li samo mrvicu dublje, pronaći ćemo podatak da su upravo 14. i 15. veljače stari Rimljani slavili Luperkalije, blagdan božice Junone, zaštitnice braka i kućnog ognjišta, i to onako kako samo oni znaju, u svome hedonističkom stilu, obilježavali ljubav i sve veze između muškarca i žene. Kako bi se potisnula poganska rimska svetkovina, Valentin se pokazao kao idealan kandidat da postane zaštitnik zaljubljenih, a sve druge potrebne 'činjenice' popunilo je vrijeme.

U prošlosti se u mnogim dijelovima Hrvatske Dan svetog Valentina obilježavao kao dan kad ptice imaju svadbu, odnosno kad se "ftičeki ženiju", a ako vrapci toga dana cvrkuću, smatra se da zima neće još dugo trajati. Tih se vrabaca trebalo, međutim, posebno paziti jer ako bi pored djevojke tog dana proletio vrabac, bio je to znak da će se udati za siromaha. No, zato je bilo poželjeno da proleti češljugar ili "štiglić" jer to je značilo bogatog mladoženju. Nekad se čak na taj dan i postilo, a žene nisu obavljale kućanske poslove.

Srce Foto: Pixabay

Slaviti ili prakticirati, pitanje je sad

Tako je bilo nekad, dok nas danas već od sredine siječnja počinju pripremati i upozoravati da ni u kojem slučaju ne zaboravimo na Dan zaljubljenih, a tko bi to i mogao, kad su gotovo svi izlozi u gradu ispunjeni srcima. Jedan već stari aforizam kaže kako se Valentinovo ne slavi, već prakticira, a upravo je to jedan od važnijih dana u godini za tisuće cvjećara i proizvođača slatkiša te vlasnika restorana gdje se u večernjim satima tog 14. veljače uvijek traži stol više.

Da u Hrvatskoj raste potrošnja uoči Valentinova, podupiru i podaci Porezne uprave. Tako je u Hrvatskoj dan prije Valentinova, odnosno 13. veljače prošle godine, fiskalizirano više od 6,1 milijuna računa, a potrošeno je više od 438 milijuna kuna, što je u odnosu na 2018. čak 459.000 računa više i rast potrošenog iznosa za 53,4 milijuna kuna. Na sam dan zaljubljenih brojke pokazuju još veću potrošnju, te je tog dana fiskalizirano više od 6,6 milijuna računa, a potrošeno gotovo 496 milijuna kuna. Kad se usporedi prethodna godina, i tu je očit rast broja računa za 410.000, dok je iznos veći za više od 70,3 milijuna kuna. Lani je Valentinovo padalo u četvrtak, a ove je godine u petak što je također važno jer se najveći broj i iznos računa fiskalizira upravo petkom i subotom.

Naravno, iz ovih podatka ne znamo je li riječ o tradicionalnim poklonima za ovaj dan jer Porezna uprava bilježe sve izdane račune, no možda nam trend povećanja potrošnje može dočarati jedno drugo istraživanje. Naime, rezultati godišnjeg istraživanja MasterCard Love Indeks pokazuju povećanu potrošnju, primjerice, od 2016. do 2018. za 55 posto, dok je istodobno potrošnja za kupnju cvijeća porasla 72 posto, a nakita za čak 76 posto. U tri godine uoči Valentinova ukupna potrošnja u restoranima povećala se za 34 posto, u hotelima za 48 posto. Uz to, dosta se troši i na prijevoz koji čini 19 posto ukupne potrošnje u tom razdoblju, navode iz MasterCarda.

Dok se jedni trude ljubav iskazati poklonima, ima i onih koji na drukčije načine prenose svoje osjećaje, pa napišu pjesmu, skuhaju poseban ručak ili večeru. Bez obzira na to na koji način iskazivali svoju naklonost, važno je da to što se daruje bude ispunjeno ljubavlju. I da, nije zabranjeno sve to prakticirati i sve druge dane u godini

Bombonjera, čokoladiceFoto: Pixabay

Valentinovo u svijetu

Na Tajlandu se Dan zaljubljenih obilježava kao dan vjenčanja, a čeka se u kilometarskim redovima da bi zaručnici upravo tada rekli sudbonosno „da“. A mnogi će upravo taj dan iskoristiti za prvi seks.

Najpoznatije odredište zaljubljenih u Francuskoj jest Saint-Valentin u pokrajini Indre, gdje Valentovo traje tri dana. To je selo s 285 stanovnika, i mnogi će baš tamo obnoviti svoje bračne zavjete. U Italiji je mnogima Verona omiljeno odredište za Valentinovo jer se upravo u njoj odigrala čuvena Shakespeareova tragedija Romeo i Julija. Na Dan zaljubljenih Verona je prepuna pisama, ispisuju se ljubavne poruke voljenima, a oni koji bi se željeli zaljubiti i pronaći svoju srodnu dušu, šalju svoja pisma Juliji.

U Japanu žene za Valentinovo svojim partnerima, muškim kolegama s posla i nadređenima poklanjaju čokoladu. Slobodne djevojke čokoladom daruju svoje simpatije. Mjesec dana kasnije, odnosno 14. ožujka, muškarci ženama poklanjaju bijelu čokoladu.

Prema kineskom kalendaru, Valentinovo pada na 15. dan kineske nove godine koji je rezerviran za tradicionalni festival fenjera. Tako u Singapuru slobodne žene po narančama ispisuju svoje brojeve telefona te ih bacaju u rijeke i jezera, a slobodni muškarci ih potom vade i jedu.

Finci Valentinovo povezuju s prijateljstvom. Pripremaju kreativne čestitke i sitne darove koje poklanjaju partnerima, prijateljima i obitelji. Pošiljatelj je pritom anoniman, pa osobe koje primaju poklon same moraju otkriti tko ih se sjetio 14. veljače.

 

Valentinovo, ljubav
Foto: Shutterstock

Četiri prijedloga koji će razveseliti voljenu osobu

Uskoro nam stiže najromantičniji dan u godini kada slavimo zaljubljenost i ljubav, a malim znacima pažnje svojim voljenima zahvaljujemo što nam pružaju podršku u svim trenucima. Kako bi vam olakšao potragu za darovima za Valentinovo, dm je pripremio četiri prijedloga koji će vašim najdražima izmamiti osmijeh na lice.

Sve što mu treba, stane u minimalistički crno-bijeli dizajn

Svojim minimalističkim i privlačnim dizajnom dm-ova premium marka za mušku njegu broji sve više poklonika. SEINZ. nudi proizvode za njegu, brijanje, ali i styling kose, a dobra je vijest to što su mnoga pakiranja izrađena od recikliranih materijala te je dio zarade namijenjen smanjenju plastičnog otpada.

Klasik među poklonima, rastopit će nepce (i srca)

Darivanje čokolade jedna je od tradicija za Valentinovo, a na dm-ovim policama možete pronaći niz raznih vrsta dmBio čokolada proizvedenih u skladu s načelima održivosti.

Sve miriše na ljubav

Neki će reći da je nemoguće pronaći onaj pravi, no bogat će vas izbor u dm-u razuvjeriti. Naime, dm vam nudi brojne mirise koji su trajno sniženi i do 40 posto u sklopu programa Dobre cijene u svako vrijeme. Pritom, ne zaboravite - u potragu za idealnim mirisom najbolje je krenuti ujutro kada je njuh oštriji i jači.

Nešto drukčije iz svijeta japanske i korejske kozmetike

U potrazi za idealnom njegom kože često se inspiriramo tajnama Dalekog istoka. Tajna njihovih rituala ljepote jest i u proizvodima vrhunske kvalitete koji su dostupni na dm-ovim policama. Među njima je i losion Hada Labo Tokyo, koji hidratizira i najdublje slojeve kože, a toliko je popularan da se u Japanu svake dvije sekunde proda po jedan primjerak.

 

Ilijana Grgić