Mala brodogradilišta novim tipovima brodova osvajaju svjetsko tržište

16. lipnja 2019.

Foto: Iskra shipyard

Sredinom lipnja isporučen je 95. katamaran iz Šibenika za svjetsko tržište marikulture. Ukupno je posredstvom tvrtke CroNoMar u njenih deset godine poslovanja isporučeno više od 120 brodova koji predstavljaju izvrsnu referenciju hrvatskoj maloj brodogradnji. Trenutno se brodovi za međunarodni sektor marikulture grade u Šibeniku u brodogradilištu Iskra Shipyard, u Kaštelima gdje ih gradi tvrtka Oštro te u Puli u brodogradilištu Tehnomont. Ukupna izvozna vrijednost projekta u desetogodišnjem razdoblju poslovanja Cronomara i suradnje s norveškim i hrvatskim partnerima premašila je 100 milijuna eura.

Najveći broj brodova koji su do sada uspješno promovirali kvalitetu hrvatskog proizvoda na svjetskim tržištima izgrađen je upravo u nekadašnjemu šibenskom brodogradilištu NCP, koji odnedavno nosi ime Iskra Shipyard. Do sada je bila riječ o različitim modelima i tipovima aluminijskih katamarana koji su se razlikovali po veličini, radnim karakteristikama itd. Uspjeh postignut izvozom tih visokokvalitetnih proizvoda doveo je do podugovaranja prvih hibridnih brodova te za sada potpuno novog tipa broda s kojim tvrtka priprema novi "udar" na svjetsko tržište marikulture. Podsjetimo, u veljači ove godine Iskra je preuzela koncesiju na području brodogradilišta Šibenik, a nakon toga i vlasničke udjele u tvrtki NCP grupa. U svome  pismu namjere koje su dostavili hrvatskoj vladi najavili su kontinuitet poslovanja, nastavak suradnje s norveškim parterima, investicije u modernizaciju infrastrukture te suradnju s tehničkim fakultetima i školama na izobrazbi kadrova za budućnost.

Foto: Iskra Shipyard

Grupa Iskra, koja je u vlasništvu obitelji Šešok, vodeći je regionalni globalno prisutan ponuđač inteligentnih industrijskih rješenja i najsuvremenijih elektrotehničkih proizvoda, s dugogodišnjom tradicijom. Najveće je slovensko poduzeće koje se bavi automatizacijom procesa, komunikacijskim i sigurnosnim sustavima za distribuciju električne energije, prijenosnih i mrežnih sustava, komunikacija putem visokonaponskih vodova, automatizacije željezničkog i cestovnog prijevoza te softverskih rješenja na području energetike i logistike. Proizvodi su iz područja energetike, elektonskih kondenzatora, elemenata za suzbijanje smetnji, tehnika prebacivanja, električnih mjernih instrumenata, baterija, antena, jezgri i potenciometara, a pruža također i usluge s područja galvaniziranja te upravljanje i održavanje objekata. Tvrtka danas zapošljava više od 1200 radnika.

"Plan je CroNoMara da prije ljetnih praznika potpuno popuni knjigu narudžbi Iskra brodogradilišta te ostalih partnera u Hrvatskoj za 2019. godinu, s težištem na novim, inovativnim proizvodima. Brodovi izgrađeni u Šibeniku koriste se u svakodnevnom poslovanju na uzgajalištima ribe u Norveškoj, Saudijskoj Arabiji, Šetlandskom otočju, Islandu, Kanadi i drugim zemljama diljem svijeta, dok se servisna plovila izgrađena u Tehnomontu u Puli za sada koriste samo u Norveškoj za opskrbu, održavanje i servisiranje uzgajališta. Plovila izgrađena u Oštru idu za Norvešku i Kanadu. Ovaj projekt odličan je primjer uspješne poslovne suradnje hrvatskih i norveških partnera kojim se predstavlja kvaliteta i konkurentnost hrvatske brodogradnje u jednoj od zemalja s najrazvijenijom brodogradnjom u svijetu, a to je Norveška", pojašnjava Ana Zajc, viša projektna savjetnica tvrtke CroNoMar.

Novi poslovi otvaraju nova radna mjesta

Svi brodovi do sada izgrađeni u hrvatskim brodogradilištima, koji su isporučeni za međunarodno tržište marikulture, predstavljaju, kako pojašnjava Ana Zajc, hrvatski proizvod na najbolji mogući način na brojnim stranim tržištima. Upravo oni su baza za kontinuirano podugovaranje novih tipova i modela brodova, bilo da je riječ o katamaranima ili jednotrupcima, a time i za daljnji rast proizvodnje naših brodograditelja.

Ana Zajc

"Hrvatski i strani partneri ne skrivaju zadovoljstvo razvojem suradnje. Na početku ni jedna strana nije mogla predvidjeti ovakav uspjeh projekta. Zahvaljujući kvaliteti proizvoda i konkurentnosti u odnosu na druge proizvođače, ovaj se projekt nastavio ugovaranjem novih modela i vrsta brodova. Bez obzira na vrstu broda i njegovu svrhu, svaki brod, odnosno ugovor jest specifičan te se pregovara i gradi u skladu sa zahtjevima krajnjega kupca. Što je još važnije, novi ugovori su na putu, a to znači ne samo rast prihoda i zarade već i novih radnih mjesta različitih profila radnika u hrvatskoj brodogradnji i inženjerskom sektoru. CroNoMar je bio posrednik u svim ugovorima, ali i značajan partner u provedbi projekta i njegovoj finalizaciji, i hrvatskim i norveškim partnerima. Danas su ovi brodovi prepoznatljiv hrvatski proizvod na međunarodnom tržištu marikulture", pojašnjava Ana Zajc.

Projekt se od početne ideje, pa tijekom svih razvojnih faza do danas, realizirao posredovanjem tvrtke CroNoMar čiji je glavni cilj povezivanje hrvatskih i norveških tvrtki, identifikacija tržišnih potreba i olakšavanje pristupa novim tržištima radi jačanja konkurentnosti i izvoznog potencijala poduzetnika, posebno malih i srednjih poduzeća koja posluju u sektoru mora i pomorstva u Hrvatskoj.

"Polazeći od činjenice da je Hrvatska zemlja koja želi privući investicijske projekte veće dodane vrijednosti, čije je poslovanje povezano s modernim tehnologijama i inovacijama te internacionalizacijom poslovanja, davne 2010. godine započeo je ovaj projekt izgradnje brodova u Hrvatskoj, namijenjenih izvozu, konkurentnih ponajprije kvalitetom, a naravno i cijenom. Tržišne mogućnosti koje su prepoznate u sklopu provedbe ovog projekta te odlični rezultati i planovi koji obuhvaćaju i daljnji napredak u razvoju novih, inovativnih rješenja u proizvodnji radnih plovila, pružaju nadu da će hrvatska mala brodogradnja biti prepoznata kao propulzivna industrijska grana u Hrvatskoj jer za to već sada postoje svi potrebni preduvjeti", zaključuje Ana Zajc.

Jozo Vrdoljak