Upoznajte dvojac koji stoji iza najnagrađivanije kreativne agencije u Hrvatskoj

9. siječnja 2022.

Jelena Fiškuš i Sean Poropat / Foto: Studio Sonda

Studio Sonda međunarodno je nagrađivan kreativni studio za dizajn i komunikacije te prvi studio u Hrvatskoj koji na projektima surađuje sa širom zajednicom i kreativnost čini dostupnom svima, s ciljem da dokaže njezinu visoku učinkovitost.

Zajedno s kolegama, zajednicom te poslovnim partnerima i klijentima, u inspirativnoj autentičnoj sredini, u istarskom gradiću Vižinadi Sonda stvara globalno relevantne brendove, proizvode, projekte i programe koji imaju realan tržišni uspjeh, a prije svega uvijek povezuju i stvaraju bolje društvo.

Ostvarujući svoje poslovne ciljeve, u 2021. godini izgradili su i Sonda Kreativni centar u Vižinadi s foto/video produkcijskim dijelom, koji u ovoj godini počinje s prvim programima i događanjima.

Ovaj nezavisni kreativni studio za dizajn i komunikacije, koji posluje od 2004. i danas zapošljava 20 ljudi, osvojio je brojne nagrade u zemlji i inozemstvu. Nedavno su dvostruko nagrađeni za učinkovitost u oglašavanju Best of Europe, što je ujedno prvi put da je jedan predstavnik iz Hrvatske osvojio čak dvije nagrade na ovom natjecanju. Osvojili su nagrade Effie za učinkovitost u oglašavanju Best of Europe za kampanju 100 posto COVID-free putovanje, osmišljenu za klijenta Gradsku knjižnicu Poreč.

U 2021. godini ostvarili su i nevjerojatan uspjeh sa sva tri osvojena Grand Prixa na tri najveća nacionalna natjecanja (Effie, IdejaX i MIXX), čime su postali najnagrađivanija agencija u Hrvatskoj u 2021. Sve je to i više nego dobar povod za razgovor s Jelenom Fiškuš, glavnom kreativnom direktoricom i osnivačicom Studija Sonda te Seanom Poropatom, glavnim kreativnim direktorom i suosnivačem ovog studija. 

Koja su sve područja dizajnerskog djelovanja Studija Sonda?

Jelena: Sve što se tiče dizajna, komunikacije i kreativnosti u najširem smislu predmet je našeg djelovanja. Danas se gube klasične granice u komunikaciji i svaki projekt zahtijeva zasebna promišljanja, što znači da se nikada unaprijed ne može reći što je to što je potrebno nekom proizvodu ili brendu sve dok se jasno ne artikulira problem koji se želi riješiti i dobro ne upozna njegova pozadina.

Sean: Tek tada se počnu nazirati rješenja problema, koji je katkad zaokret u strategiji, katkad dobro usmjerena kampanja, a ponekad osmišljavanje nekog potpuno novog proizvoda ili segmenta djelovanja – ili pak nešto drugo na što nas navede sam zadatak i kreativni proces.

Jelena: Kod nas sve polazi od velike kreativne ideje, a područja djelovanja i alati izvedbe logična su posljedica dobro zadanog i shvaćenog zadatka te funkcionalnoga kreativnog rješenja. 

Sonda

Sondina rješenja za kampanju Vina Bertoša / Foto: Studio Sonda

Digitalne tehnologije utječu na sve pa i na kreativnu industriju. Koliko se posljednjih godina promijenio proces brendiranja i marketinga?

Jelena: Srž brendova nije nešto što se mijenja pomodno; brendovi se grade na postojanosti i vrijednostima iza kojih stoje i za koje se zalažu i koje je, istina, potrebno periodički revidirati u skladu s vremenom i trendovima. Ono što se brže mijenja, načini su njihove komunikacije i dopiranja do publike. Ne zanemarujući one klasične, posve je jasno da je potrebno ići ukorak s vremenom i iskorištavati sve što nam nudi razvoj suvremenih načina komunikacija.

S obzirom na vaše radove, može li se reći da ste na neki način i u digitalnom dobu ostali vjerni grafici i tisku?

Jelena: Ne. Čemu se ograničavati, vjerni smo svakom komunikacijskom kanalu koji nas vodi do cilja, a mogućnosti su neiscrpne i uzbudljive.

Koliko je dobra priča bitna za dobar dizajn?

Sean: Jako je važna i bitno je da je utemeljena u realnom uporištu onoga što proizvod/brand/osoba jesu. A zatim dizajn i komunikacija trebaju biti produžena ruka, logičan i intuitivan nastavak svega toga.

Do posla kroz vinograde i maslinike

Zašto ste se odlučili iz Poreča preseliti u Vižinadu? Koje su prednosti, a koji nedostaci kreativnog rada u malome mjestu?

Jelena: S obzirom na to da se danas može brzo i lako prometno i internetski povezati s bilo kojim dijelom svijeta, mi vidimo samo prednosti. Djelujemo u iznimno inspirativnoj sredini strukturiranoj na način da cijeni i potiče inicijative pojedinaca i tvrtki, a zatim te inicijative utječu na razvoj cjelokupne zajednice. Ne postoji ni jedna barijera koja bi spriječila da iz mjesta od 300 stanovnika radimo projekte i proizvode koji se prodaju po cijelom svijetu ili komunikacijske projekte koji imaju globalne odjeke. Čak naprotiv, vjerujemo da nam sredina iz koje dolazimo daje potrebnu ravnotežu introvertnosti koja utječe na kreativni proces jer nije kontaminirana vanjskim utjecajima, što opet ne znači da ne osluškujemo pomno sve trendove koji se događaju u svijetu. Do radnog mjesta vozimo se kroz vinograde i maslinike, a nakon posla uživamo u blagodatima mora i morske klime. Pa kako ne bismo bili inspirirani i motivirani!?

Sean: Možda je jedini nedostatak nemogućnost brzog odlučivanja o prisustvovanju pojedinim stručnim predavanjima, izložbama kolega i podršci u mjeri u kojoj bismo to željeli, ali trudimo se. Možda je zato djelomice izgrađen i ovaj Kreativni centar, da što više događanja dovedemo k sebi i u svoje okružje. Kako je rekao Marko Golub, kustos, kritičar i voditelj galerije HDD-a u uvodu knjige o Sondi 'O moći kreativnosti': 'Sondu odlikuje snažna želja za kontaktom, komunikacijom, povezivanjem i umrežavanjem. Ta žudnja za kontaktom sigurno dijelom proizlazi iz vlastite, samoodabrane pozicije – u potrazi za što većim mirom djeluju iz male općine Vižinada i odatle kao da pokušavaju pokazati kako ste, gdje god da se nalazite, uvijek na jedan korak, jednu sliku, jednu gestu, jednu riječ daleko od bilo koga, bilo gdje u svijetu'. Time je nekako i nama samima osvijestio ono što stvaramo i nosimo u sebi. 

Za koga sve radite, jesu li to uglavnom domaće tvrtke? Možete li izdvojiti neke klijente ili brendove za koje radite?

Jelena: Iskreno, i nas same zaista često iznenadi koliko su stvari koje radimo prisutne u svakodnevnom životu, i to u čitavoj regiji, pa i šire. Čak i kada odemo u najzabačeniju uvalu, do nas nekako dođe brod-market koji, primjerice, prodaje sladoled King ili Studenu/Radensku u pakiranju koju smo dizajnirali. Na skijanju pak, na najvišem vrhu, eto na desetke modela skija Elan, koje dizajniramo već više od 15 godina. Da i ne govorimo o etiketama za vina i pića koja susrećemo po restoranima, ambalaži u supermarketima, hotelijerskim brendovima i vizualnim identitetima, reklamama koje se vrte u kinu prije filma…

Sonda

Foto: Studio Sonda

Sean: Prošlo ljeto uplovili smo u Vis, a kad ono, i tamo lanac sezonskih marketa Lito, za koji smo osmislili čitav brend… Sve nas to iznenađuje iz dana u dan. Bez obzira na ovu raširenost, uvijek smo vjerni i manjim, lokalnim klijentima poput Vina Bertoša, Piquentum vina, Gradske knjižnice Poreč, Momjanskog muškata, naših Poreča i Vižinade, Istre… Lokalni projekti su nam uvijek osobito dragi i upravo s njima osvajamo neke od najvažnijih nagrada u struci.

"Kada nam klijenti vjeruju, događaju se čuda"

Što je ključ dugogodišnje suradnje, primjerice sa slovenskim Elanom?

Jelena: Partnerski odnos. Bez povjerenja klijenata, koje zapravo ni ne volimo zvati klijentima, već partnerima, nema ni rezultata. To znači da oni imaju povjerenja u nas da ćemo detaljno proučiti sve što jesu i sve što trebaju riješiti našim angažmanom, a zatim i ponuditi im strateška i kreativna rješenja koja će ih dovesti do cilja i rješenja problema. Kada nam vjeruju, nama i našim kompetencijama, čuda se događaju. Najbolje rezultate uvijek smo imali kada bismo dobili jasan brief, povjerenje i partnerski odnos, kada bi nam naši partneri dali priliku da ih jako, jako dobro upoznamo i vjerovali nam, bez obzira na to koliko se to ponekad čini ludim.

Sean: Pritom treba istaknuti da nikada ne radimo kreativu radi kreative, već je utemeljena na onome sto brend/proizvod jesu i ciljevima koje želi postići. Kada se tako postave stvari, onda je to jedna lijepa i plodonosna veza, odnos koji nema potrebe prekidati i u kojemu nema potrebe za zamjenom partnera.

Redovito osvajate nagrade, domaće i međunarodne, a 2021. godina je po tome posebno uspješna za Vas. Što Vam znače nagrade i postoje li neke koje su Vam posebno drage?

Sean: Jedina smo hrvatska kreativna agencija koja ima najveću nacionalnu nagradu i iz područja dizajna (Velika nagrada Hrvatskog dizajnerskog društva) i iz područja kreativnosti (dva Grand Prixa IdejaX na Danima komunikacija). Jedina smo hrvatska nezavisna agencija koja je osvojila Canneskog lava. U 2021. godini dobili smo sva tri nacionalna Grand Prixa i iz efikasnosti (Effie) i iz kreativnosti (IdejaX) te digitalnog segmenta (IAB Mix), imamo 16 red dotova, a i sve to samo je djelić ukupnog opusa. Nagrade su nam važne jer prijavom radova rekapituliramo čitav proces, učimo biti još bolji i razvijamo se uz pomoć utemeljenih kritika žirija koji ocjenjuju radove. Također, ne manje važno, pomažu u kredibilitetu kod klijenata.

Kakav je osjećaj pobijediti i iza sebe ostaviti mnogo veće agencije?

Jelena: Ma ne mislimo da smo ikoga pobijedili. Jednostavno imamo odlične rezultate, ali imaju ih i naši brojni kolege. Nije to kompeticija – mi svi zajedno stvaramo jednu sliku stvarnosti i što smo zajedno kvalitetniji, to će nam svima biti bolje jer na taj način utječemo pozitivno na javnost i na odnos klijenata prema našoj struci. Tako da nas uspjesi kolega raduju i motiviraju, a vjerujem i njih naši. Udruga HURA, Hrvatska udruga društava za tržišno komuniciranje, zasigurno je jedna od najuspješnijih strukovnih udruga u zemlji, ako ne i najuspješnija.

Kreativni centar - mjesto susreta ljudi koji stvaraju

Kakvi su Vam planovi?

Sean: Želimo ostati relativno mali kreativni studio sa superučinkovitim i relevantnim rješenjima te da se svaki naš poslovni partner osjeća ekskluzivno. S druge strane, želimo da naš Kreativni centar postane mjesto susreta svih koji se žele kretati u krugu ljudi koji svakodnevno stvaraju, da naša produkcijska dvorana ugošćuje što više ljudi i projekata. Uskoro pokrećemo koncept Designed by people u kojemu pozivamo zainteresirane pojedince da s nama rade na konkretnim dizajnerskim i komunikacijskim projektima.

Jelena: Evo, prvo ćemo početkom 2022. zajedno dizajnirati prve Elanove skije Designed By People. Svi naši napori usmjereni su na ostvarenje cilja da dizajnom, komunikacijama i Kreativnim centrom s inspirativnim prostorom i programima, za nekoliko godina dokažemo mjerljivim rezultatima koliko kreativnost može pridonijeti razvitku šire zajednice, sredine i pojedinca, baš kao i bilo koja druga grana, poput primjerice turizma, IT-ja ili proizvodnje. Pozivamo sve zainteresirane da nam u tome pomognu, jave se, dođu nas posjetiti i boraviti u Kreativnom centru, raditi s nama i zabavljati se okruženi ljepotama Istre.

Sonda Foto: Studio Sonda
Ivana Barać