Trgovci očekuju set konkretnih mjera

16. prosinca 2020.

Denis Ćupić / Foto: Facebook / Privatni album

Zbog suzbijanja epidemije koronavirusa u Hrvatskoj su do 10. siječnja na snazi nova, stroža pravila kad je riječ o trgovini. Uz pridržavanje svih dosadašnjih pravila, poput  dezinfekcije prostora, sada se trgovci moraju više truditi oko organizacije posla jer je dodatno ograničen broj kupaca koji može biti u prodajnom prostoru u skladu s njegovom površinom, a radi izbjegavanja gomilanja ljudi u zatvorenom prostoru. Male trgovine do 10 četvornih metara smiju imati samo jednoga kupca, trgovine od 100 kvadrata neto površine svakom kupcu moraju osigurati 10 četvornih metara, one od 101 do 200 kvadrata moraju omogućiti najmanje 12 kvadrata po potrošaču, a one od 201 do 2.000 kvadrata najmanje 16 metara kvadratnih po kupcu.

Trgovine u Hrvatskoj imaju za 35 posto manje posjeta trgovinama od Italije i Rumunjske s kojima se mogu uspoređivati, kaže Denis Čupić, predsjednik HUP Koordinacije neprehrambene trgovine i trgovačkih centara te čelnik F. O. Groupa, Westgate Shopping City. Napominje kako se u Hrvatskoj zbog cijele situacije očekuje dodatni pad posjeta i izostanak velikih gužvi. Čupić kaže kako je sektor trgovine, uz kafiće i restorane, među najreguliranijim djelatnostima kad su u pitanju epidemiološke mjere. Prema njegovim procjenama, kada se podvuče crta, na razini 2020. pad bi u trgovini mogao biti i veći od 35 posto.

"Trenutno trgovina ima manje potrošača zbog niza razloga, a samo jedan od njih stroge su epidemiološke mjere. Mnogo je veći razlog neka vrsta apatije, ljudi se jednostavno boje onoga što donosi sutra te jednostavno ne troše, dok je treći razlog taj da oni koji se i odluče trošiti, sve više posežu za internetskom kupnjom", kaže Čupić, a u prilog njegovim riječima govore i podaci Državnog zavoda za statistiku, prema kojima trgovina na malo internetom ili poštom bilježi rast i u prvih deset mjeseci ove godine za 12,1 posto.

Iduća godina teška za trgovce 

Prema njegovim riječima, hrvatski trgovci nalaze se u startu u veoma teškoj situaciji jer im je PDV među najvećim u Europi, primjerice, znatno veći od Austrije koja ima 20 posto ili Rumunjske koja će od siječnja 2021. imati PDV od 16 posto.

"Hrvatski trgovci, a tu mislim na one prave domaće trgovce, distributere ili franšizere koji su ovisni o hrvatskom kapitalu, svome kapitalu ili kapitalu koji dobivaju iz hrvatskih banaka, zbog manje kupovne moći u Hrvatskoj teže posluju nego u ostatku Europe. Neki od njih jednostavno nisu tako kapitalno jaki da bi se mogli boriti s velikim online igračima. Ti hrvatski trgovci iduću godinu jako će teško preživjeti jer nemaju takve kapitalne rezerve kao međunarodni lanci", ocjenjuje Čupić, koji od države očekuje set mjera koje bi pokazale kako je trgovina također bitan industrijski sektor.

zatvoreno dućan trgovina Foto:Pixabay

"Mi smo svjesni da proračun nije rupa bez dna i da državi nije jednostavno smanjiti PDV, ali može se, primjerice, smanjiti komunalna naknada za 50 posto ili naknada za obnovljive izvore energije", kaže Ćupić koji ističe da su epidemiološke mjere, kad su trgovine u pitanju, stroge regulirane, no proizvodni pogoni nisu.

"Stalno ističem kako su jedan od najvećih problema, kad je riječ o širenju epidemije, proizvodni pogoni. Tako imamo rast zaraženih u Varaždinskoj županiji i nakon uvođenja vrlo strogih mjera, kao i u Međimurskoj i Krapinsko-zagorskoj, a tu trgovačkih centara gotovo i nema. Ako se to događa, onda je problem u proizvodnim pogonima za koje nema mjera. Recentna testiranja pokazuju postotak asimptomatskih slučajeva, a kada se doda i faktor greške kod brzih testova, očito je da su pogoni kontinuirano bili visoke incidencije, a brza su testiranja došla puno prekasno", rekao je Čupić, koji napominje kako su ove trenutačne mjere donesene u konzultaciji s trgovcima, koji cijelo ovo vrijeme ulažu značajna sredstva kako bi epidemiološka situacija u trgovini bila pod kontrolom.

Ilijana Grgić