Trendovi 2022. u sektoru tehnologije, medija i telekomunikacija

3. siječnja 2022.

Foto: Shutterstock

Nestašica mnogih vrsta čipova nastavit će se i tijekom 2022. godine, ali će to biti manje ozbiljno nego u većem dijelu 2021. godine i neće utjecati na sve vrste čipove, objavio je Deloitte u 21. izdanju svojih Predviđanja u sektoru tehnologije, medija i telekomunikacija, u kojima je predstavio načine na koji globalni trendovi u sektoru tehnologije, medija i telekomunikacija mogu utjecati na poduzeća i potrošače diljem svijeta.

U izvješću stoji kako se trajanje nestašice čipova svodi na značajan porast potražnje, koji je izazvan digitalnom transformacijom i ubrzan pandemijom. Ne radi se samo o naglom porastu potrošačkih uređaja već i o činjenici da se u industriji digitaliziraju proizvodi koji su do sada bili isključivo mehanički, a i mnogi se vertikalni sektori sve više oslanjaju na digitalizaciju.

"Kriza izazvana pandemijom COVID-a motivira nas da ubrzano usvajamo tehnologije i povećava našu razinu povezanosti putem digitalnog svijeta. Ogromna je potražnja za čipovima jer je sve više proizvoda digitalno povezano – od brojnih uređaja do pametnih vozila – a čipovi su nužni za njihovu proizvodnju. Ta povezanost dodatno će se širiti uporabom tehnologija Wi-Fi 6 i 5G naglašavajući brzu digitalnu transformaciju čiji su aktualni svjedoci sve industrije i poduzeća", izjavila je Anamarija Mlinarić, viša menadžerica u Deloitteovu odjelu poslovnog savjetovanja.

Anamarija Mlinarić Anamarija Mlinarić / Foto: Deloitte

Stoga ne iznenađuje ni porast ulaganja privatnoga kapitala u proizvodnju poluvodiča kako bi se zadovoljila potražnja za novim vrstama čipova. Deloitte predviđa da će investicijske tvrtke na globalnoj razini uložiti više od šest milijardi dolara u startupove za proizvodnju poluvodiča u 2022. godini. To bi moglo biti samo dva posto od 300 milijardi dolara, koliki je rast ukupnih investicija privatnoga kapitala koji se očekuje u 2022. godini, ali je i tri puta više nego što je bilo svake godine od 2000. do 2016. godine.

Deloitte predviđa da će se tržište za procesorske jezgre RISC-V udvostručiti u 2022. u odnosu na 2021. godinu jer će omogućiti proizvođačima malih uređaja razvoj hardvera, kineskim proizvođačima čipova izbjegavanje sankcija, a programerima i istraživačima dizajniranje proizvoda i eksperimentiranje s provjerenom i slobodno dostupnom arhitekturom.

Prodaja Wi-Fi uređaja šeste generacije nadmašuje prodaju 5G uređaja

U posljednje su dvije godine mnoge zemlje usvojile 5G, ali uređaji Wi-Fi 6 sada se bez velikih najava mnogo bolje prodaju od 5G uređaja, a taj će se trend vjerojatno nastaviti i narednih nekoliko godina. Deloitte predviđa da će se tijekom 2022. godine isporučiti više Wi-Fi 6 nego 5G uređaja, otprilike 2,5 milijardi Wi-Fi 6 u odnosu na 1,5 milijardi 5G-a.

Razlog tome jest činjenica da će Wi-Fi šeste generacije, jednako koliko i 5G, odigrati značajnu ulogu u budućnosti bežičnog povezivanja – ne samo za potrošače već i za poduzeća. Pametni telefoni, tableti i računala ubrajaju se u kategoriju najpopularnijih uređaja Wi-Fi 6, ali Wi-Fi 6 također se rabi i u uređajima za druge namjene uključujući bežične kamere, pametne kućne uređaje, igraće konzole, nosive uređaje i slušalice AR/VR.

"Iako su Wi-Fi 6 i 5G ravnopravni partneri kad je riječ o razvoju rješenja, naše istraživanje pokazuje da su pilotska i implementacijska primjena tehnologije Wi-Fi 6 već nadmašile 5G tehnologije. Jedan od vjerojatnih razloga jesu troškovi, s obzirom na to da su uređaji Wi-Fi 6 jeftiniji i dostupniji od uređaja 5G te zato što se Wi-Fi 6 koristi besplatnim nelicenciranim spektrom, a 5G uglavnom od mrežnih pružatelja usluga ili vladinih agencija zahtijeva licenciranje posebnog spektra", komentirala je Mlinarić.

Velika potražnja za nosivim tehnološkim uređajima u zdravstvu

Napredak u razvoju i primjeni senzora i umjetne inteligencije pomaže milijunima ljudi u otkrivanju i upravljanju kroničnim zdravstvenim stanjima i ublažavanju ozbiljnih bolesti. Te su tehnologije sada dovoljno male da se mogu nositi na zapešću ruke ili flasteru veličine novčića što osigurava brzi rast tržišta. Deloitte predviđa da će tijekom 2022. godine biti isporučeno 320 milijuna nosivih uređaja za praćenje zdravlja i wellness, a do 2024. godine ta brojka bi mogla doseći i 440 milijuna.

Taj je rast uzrokovan razvojem novih proizvoda plasiranih na tržište, ali i time što se sve više pružatelja zdravstvenih usluga sada lakše odlučuje za uporabu tih proizvoda. Njihov će se utjecaj još više povećati ako liječnici vjeruju u njihovu učinkovitost, a korisnici u sigurnost svojih podataka. Slično, zabilježen je snažan porast broja aplikacija za održavanje mentalnog zdravlja, a globalna potrošnja na mobilne aplikacije za mentalno zdravlje dostići će 2022. godine blizu 500 milijuna dolara.

Ovaj godišnji rast potaknut je činjenicom da gotovo 800 milijuna ljudi diljem svijeta, odnosno 11 posto globalnog stanovništva, pati od mentalnih zdravstvenih problema. Štoviše, pandemija je pogoršala zabrinutost za mentalno zdravlje i izazvala pad općega dobrog zdravlja i dobrobiti zbog dramatičnog porasta problema kao što su depresija, anksioznost i posttraumatski stresni simptomi.

"Pandemija je i za potrošače i za medicinske tvrtke bila katalizator unaprjeđivanja samostalnog mjerenja parametara radi praćenje osobnog zdravlja. Zahvaljujući napretku tehnologije, mnogi su segmenti znatno poboljšani, od dijagnostike i senzora do dostave podataka. Uz smanjenje veličine nosivih uređaja, danas više nego ikada upravljamo svojim zdravljem koristeći se digitalnim povezivanjem. Jednako vrijedi i za trendove u industriji wellnessa jer danas postoji više od 20.000 aplikacija usmjerenih na pomoć u održavanju mentalnog zdravlja. Ovaj uzlazni trend nastavit će se i tijekom 2022. godine", istaknula je Mlinarić.

Sportski NFT tokeni pozicioniraju sportske uspomene i suvenire u digitalno doba

Nezamjenjivi tokeni (engl. non-fungible tokens, NFT), jedinstveni digitalni identifikatori koji se koriste blockchain-tehnologijom za evidenciju vlasništva nad medijima, sada omogućuju ljubiteljima sporta da steknu, a ne samo gledaju, licencirane digitalne medije svojih omiljenih sportskih trenutaka. Obuhvaćajući brojne stavke od trgovačkih kartica do digitalnog videa, sportski NFT vjerojatno će učvrstiti mjesto nepromjenjivih tokena na tržištu sportskih sadržaja.

Deloitte predviđa da će NTF tokeni za sportske medije generirati više od dvije milijarde dolara u transakcijama u 2022., što je otprilike dvostruko više nego 2021. godine. Do kraja 2022. godine očekujemo da će četiri do pet milijuna ljubitelja sporta diljem svijeta kupiti ili dobiti na poklon NFT token za svoju kolekciju sportskih suvenira. Interes za sportske NFT-ove vjerojatno će biti potaknut aktivnostima na širem tržištu NFT-a, uključujući tržište tokena za digitalnu umjetnost, čijih je pet najvrjednijih prodaja ostvarilo oko 100 milijuna dolara do kolovoza 2021.

Igraće konzole - mnogo razloga za slavlje u pedesetima

Ekosustav igraće konzole 2022. godine slavi 50. rođendan s rekordnim prihodima, kompletnom ponudom uređaja najnovije generacije i snažnim temeljima za daljnji rast. Deloitte predviđa da će tržište konzola generirati 81 milijardu dolara u 2022. godini, što je za 10 posto više u odnosu na 2021. godinu.

Očekuje se da će prihod po konzolnom igraču, kojih će do kraja godine biti 900 milijuna, u prosjeku iznositi 92 dolara po osobi – što je znatno više od projektiranih 23 dolara po igraču na osobnom računalu i 50 dolara po igraču na mobilnom uređaju.

Očekuje se da će i poslije 2022. godine prodaja softvera za konzolne igrače nastaviti rast i doseći blizu 70 milijardi dolara do 2025. godine. Jednako tako, očekuje se da će tijekom ovog razdoblja kupnja digitalnih igara, uključujući preuzimanja, pretplate, mjesečne pretplate na igre i plaćanja u aplikacijama, porasti kao udio u prodaji sa 65 posto u 2022. na 84 posto u 2025. godini.

 

P.hr/I.G.