Trebamo imati sniženu stopu PDV-a na usluge vozačkih škola

13. prosinca 2019.

Foto: Shutterstock

Živimo i radimo u vremenu pete industrijske revolucije kada se nove tehnologije velikom brzinom implementiraju u autoindustriju. Europska komisija najavila je kako će automobili, između ostaloga, morati biti opremljeni sustavom automatskoga kočenja u nuždi, sustavom za automatsko držanje u voznoj traci, adaptivnim tempomatom, mogućnošću prepoznavanja prometnih znakova, sustavom prepoznavanja umora vozača, kamerom za vožnju unatrag i parkirnim senzorima, ističe direktor Autoškole Hajduk i predsjednik Udruženja autoškola HGK Denis Ožegović u razgovoru za Privredni.hr, navodeći kako će uz sve te sustave auti praktično zadovoljavati kriterije autonomnog vozila prve razine, a rezultirati povećanom sigurnosti u prometu.

Kakvo je današnje poslovanje autoškola?

U djelatnosti autoškola svjedočimo nekom novom vremenu kada do izražaja dolazi sva kompleksnost poslovanja autoškola tj. poduzetništva u Hrvatskoj i kada je već gotovo dvije godine prošlo od ukidanja odredbi koje su propisivale mrežu, kriterije o dovoljnom broju autoškola i minimalnu cijenu nastavnog sata u autoškoli. I dok su autoškole u Hrvatskoj bačene iz regulirane djelatnosti u liberalnu, jer tako zahtijeva zakonodavstvo EU, istodobno zemlje članice EU rade potpune zaokrete u modernoj političkoj ekonomiji zapadne Europe jer snažno jača intervencija države u privatni sektor. Nema sumnje, Kina je navela zapad da temeljito preispita ulogu države u ekonomiji. Upozoravali smo da se ne može baš sve prepustiti tržištu.

Denis Ožegović Denis Ožegović

Koje najveće izazove primjećujete u svome sektoru?

Suočeni smo s nedostatkom stručne radne snage u autoškolama. Kronično nam nedostaju instruktori vožnje, predavači, voditelji, ispitivači, a nema naznaka da će se takva situacija u dogledno vrijeme popraviti - ako se nešto ne poduzme. Ne samo da poslodavci nemaju mogućnost odabira kvalitetnih stručnih kadrova već je nedovoljna i kvantiteta. Nije tome samo razlog otvaranje granica i irski sindrom već ova djelatnost ima određena zakonska ograničenja, koja je čine sve manje atraktivnom. Uime Udruženja autoškola HGK predložili smo da se instruktoru vožnje ukine dobno ograničenje za početak rada, a to su navršene 24 godine života, ali zakonodavac to nije prihvatio.

Slijedom toga, potencijalni  kadrovi gube interes i odlaze u druga zanimanja ili djelatnosti te na rad izvan Hrvatske. Najniža starosna dob za instruktora vožnje u nekim državama članicama EU iznosi: u Belgiji 18 godina, Francuskoj 18 godina, Portugalu 20 godina, Španjolskoj 20 godina, Italiji 21 godina, Švicarskoj 21 godina, Njemačkoj 22 godine, Mađarskoj 22 godine...

Koji još negativni trendovi utječu na poslovanje?

Ponajprije, od ulaska Hrvatske u Europsku uniju i školske godine 2013./2014. tu je negativan trend po kojem se do danas izgubilo gotovo 44.000 učenika osnovnih i srednjih škola ili njih gotovo devet posto. Frapantni su podaci tog razdoblja, osobito za srednje škole gdje se broj učenika smanjio za više od 32.000 ili čak 18 posto.

Među stotinama tisuća iseljenih iz Hrvatske posljednjih godina upravo se najviše iselio naraštaj koji rađa, a uz galopirajuće depopulacijske procese možemo zaključiti kako će idućih godina doći do radikalnog smanjenja broja kandidata za vozače. S druge strane, poslodavci su pritisnuti neekonomskim cijenama usluga u svome okruženju, što će u dogledno vrijeme sigurno utjecati na financijsku stabilnost, kvalitetu rada, mogućnost i volju ulaganja u ovu djelatnost. U Hrvatskoj je primjetan trend porasta plaća, ali sporiji nego u EU. Plaće stručnih djelatnika autoškole često su ispod nacionalnog prosjeka, što je nedopustivo. Logično je da plaće stručnih djelatnika autoškole rastu, ali da u nekim dijelovima Hrvatske istodobno cijena školarine pada - nikako nije logična.

Što struka kaže o mogućim rješenjima?

Zapadni ekonomski teoretičari rušenje konkurencije damping cijenama nazivaju "predatorske cijene" što bi se moglo prevesti i kao "grabežne cijene". Kako neka domaća tvrtka, proizvođač ili trgovac ne bi mogao ovakvim predatorskim cijenama, tj. domaćim dampingom gušiti domaće tvrtke, potrebno je zakonom odrediti da jedna tvrtka ne može za isti proizvod ili uslugu nuditi cijenu koja je 20 posto (ili više) manja od njegove najviše cijene koju ima na domaćem tržištu. Također je potrebno minimalnu plaću radnika definirati minimalnom satnicom, a ne samo minimalnom mjesečnom plaćom. Na ovaj način moglo bi se spriječiti pojedine ponuđače usluga da nude svoje usluge po satnici kojom ne mogu podmiriti ni minimalnu plaću.

Kakva je, po Vama, bila 2019. godina za cijeli sektor?

Kada se sve pogleda i podvuče neka zamišljena crta, stanje u sektoru u 2019. godini ocjenjujem ocjenom tri od pet. Kada se svemu tome pridoda i svakodnevni pritisak nezadovoljnih kandidata i njihovih roditelja na djelatnike autoškola, zbog dugih čekanja od dana prijave do ispita, koji ponekad traju duže od samog osposobljavanja, ostaje nada da će se početkom 2020. godine izmijeniti katastrofalna odredba članka 7. stavka 3. Pravilnika o načinu obavljanja i organiziranja vozačkih ispita te načinu izdavanja i oduzimanja dopuštenja ovlaštenom ispitivaču (NN 141/11). U istom pravilniku zakonodavac predlaže da prilikom provedbe ispita za B i BE kategoriju vozila ovlašteni ispitivač sjedi na prednjem sjedalu kako bi mu bile dostupne udvojene komande!? Ovu odredbu smatramo neopravdanom i neutemeljenom, no zakonodavac se ponaša hermetički zatvoreno ignorirajući stav Udruženja autoškola HGK, ali i stav HUP-a, HOK-a i Udruženja autoškola Dalmacije. Takav stav nadležnih prema strukovnim udruženjima autoškola neće donijeti ništa dobroga. Štoviše, potrebno je jedinstvo svih prometno-cestovnih subjekata da se izbjegne nered na cestama u RH.

Uostalom, smatramo da je direktni proizvod autoškola mladi vozač i tu se, prema riječima nadležnih, očigledno kvalitetno radi u autoškolama jer smo po statistikama mladih vozača dobro pozicionirani u EU te se broj poginulih mladih vozača u prometnim nesrećama u proteklih deset godina smanjio za 73,60 posto.

Autoškola Hajduk

Što bi zakonodavac mogao učiniti za poslovanje autoškola u Hrvatskoj?

Ovih dana svi od Vlade traže veće plaće jer će se tako zaustaviti odlazak radno sposobnih u zapadne zemlje. Porast plaće nužno će izazvati odgodu smanjenja poreznog rasterećenja, dok će privatni sektor morati povećati cijene svojih usluga i proizvoda, što je već primjetno u nizu sektora. Država je odustala od smanjenja PDV-a. Plaće u gospodarstvu teško je povećati jer to ima izravan utjecaj na cijenu usluga i proizvoda, odnosno konkurentnost, a konkurentnost je iscrpljena. Dakle, država mora postati jeftinija. Ako se smatra da jedna poginula osoba u RH košta državu milijun eura, predlažem ekonomsko rješenje za autoškole – smanjenje PDV-a i oslobađanje od plaćanja poreza na vozila autoškole, kada su već oslobođena vozila za prijevoz umrlih i taksi-služba.

Na eSavjetovanje o obrascu prethodne procjene za zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dodanu vrijednost predložio sam sniženu stopu PDV-a na djelatnost osposobljavanja kandidata za vozače u visini od 13 posto. Djelatnost je u skladu s Nacionalnom klasifikacijom zanimanja razvrstana pod brojem 85.53 - djelatnost vozačkih škola. Ta se djelatnost obavlja u općem interesu, što je i člankom 200. stavkom 1. Zakona o sigurnosti prometa na cestama propisano (citiram): "Europska komisija je 2018. godine donijela prijedlog reforme pravila o PDV-u; prema toj se reformi samo na proizvode navedene na negativnom popisu (novi Prilog III.a) ne bi smjela primjenjivati snižena stopa".

U tom slučaju Hrvatska bi mogla uvesti sniženu stopu na usluge vozačkih škola jer one nisu navedene na negativnom popisu. Uostalom, neke države članice i imaju sniženu stopu PDV-a na usluge vozačkih škola.

Člankom 39. stavak 1. točka i) Zakona o porezu na dodanu vrijednost, oslobađa se plaćanja PDV-a (citiram): „...obrazovanje djece i mladeži, školsko ili sveučilišno obrazovanje, stručno osposobljavanje i prekvalifikacija, uključujući s time usko povezane usluge i dobra koje obavljaju tijela s javnim ovlastima ili druge osobe koje imaju slične ciljeve“. Mišljenja sam da osposobljavanje kandidata pripada stručnom osposobljavanju jer ih provode licencirane autoškole, a pogotovo za profesionalne kategorije, koje su uvjet zapošljavanja za zanimanje vozač motornog vozila.

Kakvom procjenjujete godinu koja dolazi? 

Smatram da će stanje u sektoru 2020. godine biti bez kvalitativnih pomaka, na razini prošle godine, pa ga stoga ocjenjujem trojkom. 

Ilijana Grgić