Poslovanje
Osječka IT tvrtka Mono u strateškom partnerstvu s njemačkom kompanijom Possehl
Osječka IT tvrtka Mono ušla je u strateško partnerstvo s njemačkom tehnološko-industrijskom kompanijom Possehl, čija je digitalna jednica Possehl digital postala manjinski suvlasnik Mona, objavila je Uprava te osječke tvrtke. Direktor tvrtke Denis Sušac rekao je na konferenciji za novinare kako na tom projektu rade zadnjih godinu i pol dana, a cilj je bio stupiti u strateško partnerstvo koje im može otvoriti nova tržišta na koja, kao relativno mala tvrtka, nisu mogli doći, dok je kompanija Possehl prisutna na svim kontinentima. S obzirom da strateški partner postaje suvlasnik s 25 posto udjela u tvrtki Mono, Sušac ističe kako su "tražili partnerstvo s jakim vanjskim igračem, gdje Mono zadržava svoj identitet i način rada" i ništa se neće mijenjati u smislu upravljanja i rada, ali će se ući u nove projekte. Njemačka tvrtka Possehl iz Luebecka je globalno aktivna tehnološka tehnološka grupa u čijem je sastavu oko 200 tvrtki u 30 zemalja svijeta, ima više od 13 tisuća zaposlenih, a godišnje ostvaruju prihod veći od pet milijardi eura. Radi se o iznimno velikom sustavu, koji se primarno bavi klasičnim industrijama, koje imaje potrebu za digitalnom transformacijom, kazao je Sušac. Napominje kako tvrtka Possehl u svom vlasništvu, uz ostalo, ima tvornice za proizvodnju strojeva za čišćenje, proizvodnju automobilskih guma, proizvodnju stojeva za preradu ulja, a također i tvrtke za preradu dragocjenih metala. Sušac je istaknuo kako je Mono do sada uglavnom radio high-tech projekte, osim toga i projekte iz područja medicine, farmacije, bankarstva i osiguranja, a sada ulazi i na nova područja. Naveo je da je u Hrvatskoj grupa Possehl prisutna od ranije, jer su 100-postotni vlasnici tvrtke Harburg-Freudenberger iz Belišća, koja je lider u proizvodnji strojeva za plastiku i gumu. Mono trenutno ima 160 zaposlenih, a u Upravi kažu kako ovim strateškim partnerstvom računaju i na dodatna zapošljavanja. Prošlogodišnji prihod tvrtke Mono iznosio je oko 60 milijuna kuna, a dobit oko 25 milijuna kuna, napominju u Upravi.
Poslovanje
IT tvrtka Q ove godine planira nastavak snažnog rasta prihoda i zapošljavanja
Brzorastuća domaća IT tvrtka Q u 2022. je ostvarila 141 milijun kuna prihoda ili 44 posto više nego 2021., a i za 2023. planira sličan rast, s fokusom na unutarnje procese i učinkovitost te daljnje širenje portfelja klijenata i tržišta, posebice na Bliskom istoku, istaknuli su čelnici Q-a. Na godišnjem susretu s novinarima, predsjednik uprave te zagrebačke tvrtke Filip Ljubić, član uprave za financije Goran Kovačević i voditeljica ljudskih resursa Sara Šitum istaknuli su da Q pruža inovativne digitalne usluge, rješenja i proizvode (aplikacije, web platforme, portale i dr.) po narudžbi klijenata, kojih ima više od 40 iz Hrvatske i u oko 20 zemalja svijeta, a među klijentima je i više od 18 globalnih korporacija. Q je osnovan 2013., a zadnjih pet godina poslovanje znatno raste, pri čemu su im prihodi od 2017. do 2022. porasli čak 840 posto, sa 15 milijuna kuna u 2017. na spomenutih 141 milijun kuna u 2022., kazao je Kovačević. To je pratio i veliki porast broja zaposlenih, od čak 485 posto u pet godina - sa 60 u 2017. na više od 350 u 2022., dok u 2023. planiraju daljnje povećanje njihova broja na više od 400, nudeći im, po riječima i Ljubića i Šitum, vrlo konkurentne uvjete. "Zaposleni su najveća snaga Q-ja, u čiji razvoj kompetencija i stvaranje poslovne kulture stalno dosta ulažemo. Zadovoljni zaposlenici i klijenti znak su uspjeha i tako se lakše nositi i sa krizom i povećanjem troškova poslovanja, za što također imamo raznih rješenja", kazao je Ljubić. Najavio je i da im je prirodni put i izlazak na neku od svjetskih burzi, što, ovisno o razvoju tvrtke i tržišta, ali i geopolitičkim-ekonomskim kretanjima, planiraju oko 2025. godine. Ključni izazovi rast, novo zapošljavanje i nova tržišta Za 2023. osim porasta prihoda i novog zapošljavanja, Q se planira više fokusirati na nova tržišta, posebice Bliskog istoka, gdje posebice Saudijskoj Arabiji i Dubaiju vide velike dugoročne prilike, kao i na tržištu SAD-a. "Rast će uvijek biti prisutan u planovima kao naš DNK, a u 2023. planiramo ga postići širenjem portfelja klijenata, otvaranjem novih tržišta i novih prodajnih partnera", istaknuo je Ljubić, dodajući da urede i centre Q osim u Zagrebu ima još u Londonu (Ujedinjeno Kraljevstvo im je najveće tržište), Beogradu, na Filipinima i manji u Zuerichu. Ljubić je istaknuo i da je tvrtka Q prošle godine svrstana među deset najboljih "web development" tvrtki u svijetu prema ocjeni Clutcha, vodeće svjetske istraživačke agencije za rangiranje IT kompanija, što im je bio i strateški cilj, a objasnio je da su to postigli tako što u pandemiji nisu rezali troškove nego zaposlili dodatne ljude u prodaji i komunikacijama odlučivši se globalno fokusirati na industrije koje nisu zahvaćene krizom, poput medicine i farmacije. Od mnogih digitalnih rješenja i proizvoda koje su radili za klijente su primjerice i razvoj mobilne i web aplikacije za pomoć polaznicima njemačkih autoškola u svladavanju teorijskog ispita u suradnji s njemačkim startupom Streamways, zatim softversko rješenje koje pomaže da donirani bubreg lakše i brže pronađe odgovarajućeg primatelja odnosno unaprijed utvrđuje hoće li primatelj moći primiti organ prije nego se transplantira, u suradnji s engleskom tvrtkom Accunea.          
Poslovanje
IN2 grupa preuzela tvrtku Libusoft Cicom
IN2 grupa preuzela je tvrtku Libusoft Cicom (LC), informatičku i konzultantsku kompaniju koja se bavi razvojem i implementacijom rješenja za informatizaciju procesa poslovanja, izvijestili su iz IN2, poručivši kako nova akvizicija slijedi razvojnu strategiju tvrtke. "Libusoft Cicom postaje dio IN2 grupe. Nova akvizicija IN2 slijedi strategiju rasta Grupe s ciljem širenja poslovanja, novih klijenata, novih ljudi, njihova osobnog i poslovnog razvoja te novih članica Grupe", napisali su iz IN2, ne navodeći financijsku vrijednost preuzimanja. Kako su istaknuli iz IN2, Libusoft Cicom (LC) jedan je od predvodnika digitalizacije javne uprave u Hrvatskoj, a ponosni su na činjenicu da je u IT sustavu svakoga hrvatskoga pametnoga grada barem jedno LC rješenje. LC zapošljava 150 zaposlenika koji pružaju IT usluge i razvijaju specifične softvere za više od 1.000 korisnika. Jednako vrijedno iskustvo LC ima u projektiranju i implementaciji cjelovitih hardverskih sustava te sistemsko-tehničkoj podršci i konzaltingu. Programska rješenja LC-a namijenjena su jedinicama lokalne, područne i regionalne samouprave, proračunskim korisnicima, komunalnim poduzećima, upraviteljima stambenih zgrada te tvrtkama i neprofitnim organizacijama, stoji u priopćenju. "Ovo svakako nije posljednja akvizicija u narednom razdoblju" IN2 grupa ove je godine proslavila 30 godina postojanja, a dio je globalne ICT grupacije Constellation Software INC (CSI). Iz tvrtke poručuju da kontinuirano prate stanje na tržištu, prepoznaju najbolje potencijalne partnere te sustavno šire poslovanje akvizicijama IT tvrtki koje se djelovanjem uklapaju u već definirane sektore unutar Grupe ili pak nadograđuju poslovanje IN2 grupe nekim novim inovativnim rješenjem. Istaknuli su i da akvizicija LC-a nije jedina njihova akvizicija u ovoj godini, a svakako nije niti posljednja u narednom razdoblju, što je izjavom potvrdila i članica Nadzornog odbora IN2 grupe i starija potpredsjednica za razvoj poslovanja u CSI-ju Katarina Šiber Makar. "Libusoft Cicom jest tvrtka koja ima iznimno kvalitetna softverska rješenja i ekspertizu, dugu tradiciju i tržišni je lider u nekoliko segmenata poslovanja. Ova akvizicija za IN2 grupu znači daljnje jačanje tržišne pozicije i prisutnosti u svim poslovnim vertikalama. Planiramo podržati anorganski rast IN2 grupe i u budućnosti, pa kontinuirano radimo na novim potencijalnim partnerstvima i akvizicijama", izjavila je Šiber Makar. Predsjednik Uprave IN2 grupe Denis Jašarević rekao je da je IN2, slijedeći svoju dugoročnu viziju digitalizacije Hrvatske, odlučio Grupu proširiti za još jednu članicu, tvrtku Libusoft Cicom, koja razvija specifična IT rješenja te je uvijek korak ispred svog vremena, baš kao i IN2 grupa. "Veseli nas što ćemo postati bogatiji za novog partnera koji dijeli naše vrijednosti, a sinergijom ćemo postići daleko više za svoje klijente i korisnike", rekao je Jašarević. Direktor Libusoft Cicoma Marko Ignjatović istaknuo je veliki tržišni udjel i odlični tim vrhunskih stručnjaka kojim tvrtka raspolaže. "Ova akvizicija sigurno će biti novi vjetar u leđa za naše zaposlenike i klijente. Veseli nas što ćemo postati dio Juniper i IN2 grupe te svojim specifičnim znanjima, iskustvom i proizvodima nadograditi ponudu rješenja IN2 grupe i zajedno postati jači na tržištu", izjava je direktora Ignjatovića koja se prenosi u priopćenju.  
Poslovanje
Neos preuzima Inovativne trendove
Tvrtka specijalizirana za tehnološki napredna IT rješenja Neos preuzima vlasništvo nad zagrebačkom kompanijom Inovativni trendovi. Već su se prije ove godine, radi osnaživanja pozicije na tržištu, udružili Neos i SV Group. Akvizicijom IT kompanije Inovativni trendovi nastavlja se proces okrupnjavanja te kreiranja još jače sinergije na putu prema regionalnom liderstvu u IT sektoru, navodi se u priopćenju. Ovim se broj zaposlenih Prosperus Technology Groupa, platforme kojom upravlja Fond rizičnoga kapitala Prosperus Growth, penje na 150 uglavnom visokoobrazovanih softverskih inženjera. "Ova akvizicija prirodan je nastavak korporativnog udruživanja započetog s SV Groupom", izjavio je Davorin Capan, član Uprave te CEO Neosa i SV Groupa. "Još u svibnju najavili smo nove akvizicije, i ovo je prva od njih. Pridruživanjem Java/Kafka stručnjaka kompanije Inovativni trendovi osnažujemo našu vertikalu software engineering s ciljem snažne i kvalitetne suradnje na nadolazećim projektima", dodao je. "Iznimno nam je drago što smo postali dio IT grupe koja kontinuirano potvrđuje svoju poziciju regionalnog lidera u IT sektoru, i suradnjom s istaknutim klijentima i partnerima i radom na zapaženim projektima", rekao je Ivan Turčinović, direktor Inovativnih trendova. Kontinuirano okrupnjavanje s Neosom na čelu nastavlja osiguravati stabilnost i profit klijentima iz financijskog sektora, osiguranja, telekomunikacija i javnog sektora.
Tehnologija
Električni automobili mnogima preskupi
Određivanje fiksnog datuma za zabranu prodaje automobila s pogonom na benzin moglo bi s tržišta ukloniti "jeftine automobile", a mnogi si ne mogu priuštiti one električne, upozorio je predsjednik uprave njemačkog BMW-a. Prije najave ulaganja 1,7 milijardi dolara u proizvodnju električnih vozila u SAD-u, Oliver Zipse naglasio je u intervjuu da BMW nije odredio datum za završetak proizvodnje benzinaca i upozorio da ne bi trebalo zabranjivati njihovu prodaju. "Ne želimo da automobili budu izbačeni iz osnovnog segmenta (potrošača), to je posebno opasno na političkoj razini", rekao je Zipse. "Bude li automobil odjednom dostupan samo bogatima, to će stvoriti opasnu situaciju", pojasnio je. "Da sam političar, bio bih strašno oprezan... jer bih propisima zapravo uklanjao automobile (s tržišta)", poručio je šef njemačkog proizvođača luksuznih automobila. Naglasio je istodobno da je BMW spreman, tamo gdje propisi nalažu, proizvoditi samo modele s nultom emisijom. "Imat ćemo dovoljno automobila", poručio je. GM objavio da od 2035. više neće prodavati benzince BMW podupire ambiciozne propise, rekao je Zipse, ali ako odredite fiksni datum obustave prodaje automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem, moglo bi se dogoditi da ljudi nastave "voziti svoje stare automobile - a to nam nije cilj". Ništa trenutno u svijetu ne upućuje na zaključak da će motor s unutarnjim izgaranjem u idućih 15 godina pregaziti vrijeme, naglasio je. Američki General Motors objavio je da od 2035. više neće prodavati benzince. Kalifornija je u kolovozu usvojila propise prema kojima se od te godine smiju prodavati samo nova električna vozila ili plug-in hibridi. Američki predsjednik Joe Biden izjavio je da bi od 2030. električna vozila i plug-in hibridi trebali činiti polovinu novih vozila u prodaji, ali nije odredio datum za početak njihova postupnog povlačenja iz autosalona. BMW očekuje da će vozila s nultom emisijom štetnih plinova do 2030. činiti najmanje polovinu njegove prodaje. U ovoj godini prodaja električnih vozila trebala bi se više nego udvostručiti, prognoziraju.
Tehnologija
Hrvatska na 31. mjestu u svijetu po digitalnoj kvaliteti života
Hrvatska je po digitalnoj kvaliteti života u 2022. napredovala za šest mjesta u odnosu na 2021. zauzevši 31. mjesto u svijetu i 24. u Europi među 117 zemalja svijeta, koje predvode Izrael, Danska i Njemačka, podaci su iz novog istraživanja tvrtke za kibernetičku sigurnost Surfshark. Surfshark je nizozemska tvrtka osnovana 2018., a ovo je njihovo četvrto istraživanje o digitalnoj kvaliteti života, koje promoviraju i pod nazivom Digital Quality of Life Index 2022, a prema kojemu je Hrvatska svrstana na 31. mjesto u svijetu po ukupnom digitalnom blagostanju. Globalno, Izrael, Dansku i Njemačku po tom indeksu slijede Francuska i Švedska, a i na ukupnoj listi je sedam od deset zemalja s najboljim rezultatom iz Europe, dok su na začelju Kongo, Jemen, Etiopija, Mozambik i Kamerun. Iz te tvrtke navode da njihovo istraživanje pokriva 92 posto globalne populacije i indeksira 117 zemalja, uz praćenje pet, po njima, temeljnih stupova digitalnog života - pristupačnost i kvalitetu interneta, e-infrastrukturu, e-sigurnost i e-upravu. Hrvatska po kvaliteti interneta na 53. mjestu Prema tim parametrima, Hrvatska je po dostupnosti interneta na 53. mjestu u svijetu, pri čemu iznose da Hrvati moraju, da bi si priuštili mobilni internet, raditi 56 puta više nego građani Izraela, koji imaju i najpovoljnije mobilne pakete od jedan GB mjesečno. "Hrvatska je po kvaliteti interneta, s obzirom na brzinu interneta, stabilnost i rast, na 31. mjestu u svijetu i 22 posto bolja od svjetskog prosjeka. Od prošle godine brzina mobilnog interneta poboljšana je za 45,7 posto, a fiksna širokopojasna brzina za 30 posto", ističu uz istraživanje iz Surfsharka dodajući usporedbe i sa Srbijom, u odnosu na koju je hrvatski mobilni internet dva puta brži, a širokopojasni 15 posto sporiji. Iznose i usporedbe s Bosnom i Hercegovinom, prema kojima je hrvatski mobilni internet tri puta brži, a širokopojasni gotovo 50 posto brži, ali i da je to još znatno manje u odnosu na najbrži internet u svijetu ove godine - u Singapuru, gdje stanovnici imaju mobilne brzine do 104 Mbps/s i fiksne do čak 261 Mbps/s. Najslabija točka e-uprava Kao i neka druga istraživanja, i ovo je potvrdilo da je najslabija točka hrvatske digitalizacije e-uprava, za koju kažu da bi se morala poboljšati za 40 posto ako se želi stići rezultat najbolje rangirane zemlje u tom segmentu, SAD-a. U tom stupu Hrvatska je dobila i najslabiju ocjenu smjestivši se na 54. mjesto u svijetu, dok je najbolje mjesto, 14., zauzela u području e-sigurnosti. Po e-infrastrukturi i pristupačnosti interneta Hrvatska je na 35. odnosno (već spomenutom) 53. mjestu. Stoga se zaključuje da internet u Hrvatskoj još nije toliko pristupačan u usporedbi sa svjetskim standardima te da ima dosta prostora za napredak. Kada su u pitanju samo brzine interneta, za hrvatski mobilni internet pokazalo se da je na globalnoj ljestvici viši u poziciji od fiksnoga širokopojasnog interneta i radi brzinom od 109,8 Mbps/s, čime je 16. u svijetu, dok se fiksni širokopojasni internet nalazi na 56. mjestu, sa 74,4 Mbps/s. Globalni digitalni jaz najdublji dosad Iz Surfsharka zaključno poručuju da ukupno u svijetu širokopojasni internet svake godine postaje sve manje pristupačan i da bi ga si ljudi u 2022. mogli priuštiti, "moraju raditi šest minuta više". U nekim zemljama, kao što su Obala Bjelokosti i Uganda, ljudi rade u prosjeku dva tjedna kako bi zaradili za najjeftiniji paket fiksnoga širokopojasnog interneta, a isto je bilo i prošle godine, što očekuju da će se i pogoršati, ne samo u tim zemljama nego i šire zbog pritiska inflacije na kućanstva, posebice ona s niskim primanjima. "Iako su zemlje s visokom digitalnom kvalitetom života uglavnom i one s naprednim gospodarstvima, ipak je istraživanje pokazalo da globalno gledano novac ne može uvijek kupiti digitalnu sreću te je, primjerice, Novi Zeland u tome u regiji Oceanija bolji od Australije. Primjetan je i nastavak trenda globalnoga digitalnog jaza od kojeg pate milijuni ljudi", kažu iz te tvrtke.