Svaka komunikacija i interakcija mora imati jasan cilj

5. listopada 2019.

Foto: Pixabay

Neurolingvističko programiranje ili skraćeno NLP skup je obrazaca kojima prilagođavamo svoju komunikaciju sugovorniku, kako bi komunikatori izbjegli svakodnevne frustracije izazvane pogrešnim interpretacijama i nerazumijevanjem druge strane, objašnjava Saša Tenodi, profesor socijalni pedagog, jedini NLP trener u Hrvatskoj educiran pod originalnom licencijom u SAD-u kod dr. Richarda Bandlera i začetnik NLP zajednice u Hrvatskoj. Grant Cardone University, trenutno najpopularniju business & sales akademiju u Americi, završio je 2016., a početkom ove godine, također u Americi, završio je i edukaciju Social Engineering pod mentorstvom Christophera Hadnagya. Njegova prva knjiga Be Your Better Self: A Hands on Approach To Become Who You Always Wanted to Be u kategoriji osobnog razvoja zauzela je prvo mjesto na Amazonovoj top-ljestvici u Njemačkoj i Kanadi. 

Kako ste se počeli baviti NLP-jem?

Krajem 2005. godine dobio sam preporuku od kolege s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta. Njegova iskustva poprilično su me zainteresirala da istražim više o tom području te sam sljedeće jutro poduzeo akciju i upisao NLP radi toga da poradim na svojim komunikacijskim vještinama, kontroli emocija i vještinama prezentacije.

Koja je razlika između NLP practitionera i NLP master practitionera te educiranog NLP trenera?

Jednostavnim jezikom, practitioner pruža kontrolu nad vlastitim emotivnim stanjima i osnovne jezične obrasce kojima možete utjecati na sugovornika. U pravilu, fokus practitionera jest na radu na vještinama koje će vam omogućiti kontrolu u komunikaciji 'jedan na jedan', dok master ima isti cilj ostvariti s grupom, a to je upravljanje svojim stanjima pred publikom, upravljanje stanjima publike, održavanje pažnje publike i snalaženje u situacijama kada je vaša publika potencijalno 'neprijateljski' nastrojena.

Kome su sve namijenjeni takvi treninzi?

Prema povratnim informacijama kolega, NLP trening potreban je svima, no osobno ne bih prihvatio ovakav opći stav jer smatram da je NLP za populaciju koja može doživjeti trenutni rezultat. Primjerice, ako radite automatizirani posao pri čemu ste rijetko izloženi komunikaciji s klijentima ili je komunikacija s klijentima kratka i površna, nema potrebe za ovim treningom. Značajne pomake u edukacijskom procesu mogu izmjeriti profesionalci koji se bave vođenjem timova, delegiranjem, edukacijom i odgojem. Primjerice, odgojitelj će već nakon dva dana treninga uvidjeti razlike u rezultatu koje dobiva koristeći nove komunikacijske alate, a edukator ili predavač već će nakon prvog predavanja, odnosno nakon završenog modula dinamičnih prezentacija, biti u mogućnosti izmjeriti razliku. Trening ne može štetiti, no treba biti objektivan i objasniti koje profesije mogu imati najbržu dobrobit od njega. Zbog toga s klijentima raznih profesija provodimo intervjue kako bismo iznašli na koje im sve načine naučene vještine pomažu, odnosno na koje sve načine polaznik NLP-a Hrvatska primjenjuje naše vještine u svome prirodnom privatnom i poslovnom okruženju, a ne samo u predavaonici.

Što prvo podučavate i što se dobiva tom edukacijom?

Prvo podučavamo osnovne komunikacijske alate kojima je cilj izbjeći konfliktne situacije, odnosno okrenuti ih u svoju korist, i to bez povišenih emocija. Zatim, donosimo strategije o tome kako uspostaviti komunikaciju s osobama s kojima nužno nemate dodirnu točku, odnosno kako s pojedincima ostvariti odnos povjerenja trenutno, temelj za daljnju izgradnju odnosa ovisno o cilju koji postavljate.

Na koji način trening može pomoći?

Ako ste predavač, naučit ćete u potpunosti kontrolirati svoju publiku. Ako ste voditelj tima, moći ćete informacije precizno delegirati i izbjeći šumove u komunikaciji te pogrešnu interpretaciju svojih inputa.

Što najviše volite u svom poslu? U jednom intervjuu rekli ste da Vam je posebno draga tema koju podučavate - dinamična prezentacija. Možete li nam reći nešto više o tom konceptu?

Prvo i najvažnije jest da edukacija mora biti zabavna. Uzevši u obzir da polaznici ulažu svoje slobodno vrijeme u trening koji se najčešće održava vikendom, želim da uživaju, da ne prođe 30 minuta a da se nisu od srca barem jednom nasmijali. Često zaboravljamo da ljudi ponajprije žele odmak od svojih svakodnevnih problema; zato posjećuju kazalište, koncerte, standup nastupe i edukaciju. Osobno vjerujem, a imam i dokaze tijekom 13 godina iskustva, da će polaznici najviše gradiva usvojiti ako se osjećaju sigurno, prihvaćeno i zabavljeno. Dinamične prezentacije moja su specijalnost, a razlog zbog kojeg obožavam educirati polaznike da postanu dinamični prezenteri jest brzi rezultat. Pod rezultatom se smatra koliko je osoba u samo početna dva dana obrađivanja te teme uspjela nadograditi svoju neverbalnu komunikaciju, svoj stav i stanje pri nastupu pred publikom. Ima mnogo modula koji su mi dragi, ali prednost u 'dragosti' uvijek ću dati modulu pri kojem vidim najveći objektivni i mjerljivi napredak od subote ujutro do nedjelje popodne.

Koje su NLP tehnike, prema Vašem mišljenju, najpopularnije u poslovnom svijetu?

To je Rapport ili neverbalne tehnike za brzo razvijanje odnosa povjerenja. Meta-model je tehnika koja preciznim pitanjima izbjegava šumove u komunikaciji, dok je Milton-model tehnika motivacije osobe NLP komunikacijskim obrascima te njena utjecaja na ostvarenje željenog ishoda.

Saša TenodiSaša Tenodi

Kako to ide u Hrvatskoj? Kakve rezultate imate kod nas i tko su Vam klijenti?

Rezultate imaju klijenti. Gotovo sa svakim polaznikom u posljednjih nekoliko godina održimo intervju na kojem predstavimo rezultate koje je klijent ostvario u svojoj poslovnoj okolini u procesu i nakon treninga. Osnovne su dobrobiti koje izraze apsolutno svi klijenti - kontrola nad vlastitim emocijama, kontrola nad komunikacijskom procesom, odnosno lakše postizanje zadanog cilja u komunikaciji. Početni ishod treninga jest naučiti polaznike da svaka interakcija mora imati jasan, opipljiv cilj. Nakon što klijenti nauče postavljati opipljive ciljeve prije ulaska u komunikaciju, suočavaju se s više zadovoljstva te manje frustracija, nerazumijevanja i šumova u komunikaciji.

Što mislite o ljudima koji ne ulažu u sebe?

Nemam negativan stav prema ljudima koji ne ulažu u sebe. Da bismo započeli ulagati u sebe, treba nam se pojaviti potreba, vrijednost, trebamo imati novi cilj. Takva stanja obično se javljaju kada izlazimo izvan poznatih nam okvira, npr. kad mijenjamo radno mjesto pa osvješavamo da nemamo dovoljno vještina za ostanak ili napredak u novom okviru, novonastaloj situaciji. Ljude koji ne ulažu u sebe mogu potpuno razumjeti jer sam i sam bio dio takva mentalnog sklopa. Naime, tek sam u 22. godini upisao fakultet, dakle, trebalo mi je četiri godine da shvatim da je ulaganje u sebe najbolji i vjerojatno najjeftiniji način da promijenim mentalni sklop i stvorim po svojim kriterijima kvalitetniju, stimulativniju okolinu. Ljudi ne ulažu u sebe jer smatraju da ne trebaju, a ne trebaju jer trenutno imaju osjećaj sigurnosti i uvjerenje da će njihov život biti barem takav kakav je sada ili bolji. No, kada se za njih promijene okolni uvjeti, ta sigurnost biva objektivno poljuljana i tada neki od njih počinju razmišljati o ulaganju u sebe. Ljudi koji ne ulažu u sebe imaju neko uvjerenje, poput 'ne mijenjaj momčad koja ne gubi'.

Koji su danas najpopularniji programi NLP-a?

Standardni NLP programi su NLP Practitioner i NLP Master practitioner, dok na tržištu postoji poprilično programa koji koriste NLP tehnike u podučavanju polaznika prezentacijama, prodaji i slično. Prednost standardnih i standardiziranih NLP treninga jest u tome što su ovdje na jednome mjestu sintetizirane sve vještine. To znači da polaznik ne mora u jednoj ustanovi pohađati komunikacijske vještine, u drugoj prezentacijske vještine, a u trećoj upravljanje emocijama. Rezultat je takvog sadržajno bogatog treninga da su rijetki polaznici koji nakon treninga u NLP-u Hrvatska upisuju programe u ustanovama koje se bave sličnim temama.

Jedan od Vaših projekata su i Surove strasti. Kako je nastao taj projekt i što ste željeli njime postići?

Cilj Surovih strasti u počecima bio je pružiti određeni sadržajni follow up polaznicima NLP treninga gdje u svakoj epizodi imaju prilike iznaći obrasce koje kolega Ivan Voras i ja koristimo kako bismo ostvarili odnos s gostom, izvukli precizne informacije, komunicirali vrijednosti gosta putem NLP aplikacije... Na NLP treningu podučavam da ne postoji pitanje koje ne možete osobi postaviti ako osigurate dobre uvjete, a tu mislim na uvjete u kojima neće biti otpora, što i jest uloga komunikatora. Dakle, prvi slušatelji bili su NLP kolege, do otprilike 15. epizode. Nakon 15. epizode proširio se glas, tako da su kolege, s obzirom na rast Surovih strasti, sada u manjini.

Druga dobrobit Surovih strasti odnosi se na kolegu Vorasa i mene, a ta je edukacijska. I Voras i ja slažemo se s time da smo edukacijski najviše profitirali mi kao voditelji projekta, vlasnici platforme, jer su nas gosti toliko obogatili svojim iskustvom da bismo stečeno znanje mogli usporediti sa stotinama pročitanih knjiga.

 

Jozo Vrdoljak