Što nakon pandemije: Tko se vraća u urede, a tko će i dalje raditi od kuće?

7. veljače 2021.

Foto: Shutterstock

Pojavom pandemije COVID-a 19, prije nešto manje od godinu dana, tvrtke su se, doslovno preko noći, morale prilagoditi i organizirati rad na daljinu - bez obzira na tehničke mogućnosti i opremu s kojom su raspolagale. Dok je za neke sektore, poput IT industrije, to bio lagan i neprimjetan pomak, drugima je to bilo potpuno nepoznato i zahtijevalo je veliki trud i financijska sredstva.

Ako se osvrnemo na rad u "novome normalnom", možemo zaključiti da je prilagodba bila uspješna. I ne samo to - neka istraživanja provedena na globalnoj razini pokazala su da je većina zaposlenika ako rade iz udobnosti vlastita doma produktivnija jer uživaju u fleksibilnosti koju im pruža takav način rada.

I ankete provedene u Hrvatskoj došle su do sličnih podataka. Primjerice, zaposlenici zagrebačke tvrtke Combis rad na daljinu obavljali su jednako učinkovito kao i u uredu, ako ne i bolje. Anketa provedena među 400 zaposlenika te tvrtke pokazala je da se njih 84 posto izjasnilo da mogu raditi jednako učinkovito od kuće kao i iz ureda.

"Općenito vidimo da je produktivnost ista ili veća, ne vidimo da smo stvorili bilo kakve probleme u načinu funkcioniranja i radu, a naravno, to podrazumijeva odgovornost. I uz svu tu odgovornost, rad i koordinaciju na razini timova, ne vidimo bilo kakav problem produktivnosti ili neizvršenih zadataka", kazao je u razgovoru za Privredni je Goran Car, glavni direktor Combisa.

Zbog toga ova hrvatska, ali i mnoge tvrtke u svijetu, i nakon što pandemija prođe žele zadržati fleksibilni način rada. Ali, s druge strane, neke su industrije nestrpljive u iščekivanju povratka u urede kako bi poboljšale organizacijsku kulturu, suradnju i odnose s klijentima.

Bez obzira na sektor ili poziciju pojedinca u tvrtki, istina je da rad od kuće katkad pred pojedinca stavlja niz izazova poput izgaranja, teškog odvajanja poslovnog od privatnog života i drugih nedostataka s kojima se posebno susreću zaposlenici čija djeca prate online nastavu.

Kako je u siječnju počela distribucija cjepiva protiv COVID-a 19, vrlo vjerojatno će se dobar dio ljudi procijepiti tijekom prve polovice godine. To znači i da će se tvrtke uskoro suočiti s dilemom hoće li se, kada i kako vratiti na posao u uredu.

Portal Fastcompany piše da će na to utjecati najviše tri stvari:

Tehnologijom do prednosti

Nakon pojave pandemije tvrtke su uložile znatna sredstva u infrastrukturu kako bi svojim zaposlenicima omogućile učinkoviti rad na daljinu - od opreme za kućne urede, internetske veze do sigurnosnih sustava. Međutim, neke od njih nisu poradile ni na organizaciji posla na daljinu ni na nabavi opreme. Takve tvrtke riskiraju da će u odnosu na ove prve imati problema sa zadržavanjem zaposlenika i zapošljavanjem novih. Kako ne bi zaostajale, sve bi tvrtke trebale uložiti u nove tehnologije, poraditi na organizaciji i ostaviti mogućnost rada na daljinu i kad se pandemija okonča.

Organizacijska kultura

Mnoge su tvrtke prije pandemije uložile mnogo novca kako bi svojim zaposlenicima stvorile bolje uvjete za rad. Tako su zaposlenicima na radnome mjestu bile dostupne teretane, igraonice, dječji vrtići i ostale pogodnosti u kojima se moglo uživati za vrijeme posla i nakon njega. Ta ulaganja u pozitivno iskustvo za vrijeme pandemije ostala su neiskorištena, a zbog čega će mnoge tvrtke poželjeti ponovno doživjeti zajedništvo i osjetiti poslovnu kulturu.

Navedene pogodnosti često su bile glavni poticaj tvrtkama da pronađu vrhunske talente, pa se postavlja pitanje hoće li se one sada ugasiti ako se nastavi raditi na daljinu. Također, nedostatak izravnih kontakata i komunikacije mogao bi negativno utjecati na moral zaposlenika, ugled tvrtke, osjećaj svrhe, pripadnosti i povezanosti s organizacijom.

Fleksibilnost 

Tvrtke koje u budućnosti žele biti uspješne, morat će uspostaviti ravnotežu između prioriteta organizacije i zaposlenika. Jedan je od načina na koji to mogu riješiti - organizacija rada po hibridnom modelu, na način da zaposlenici u urede dolaze kad treba, odnosno kad to ima smisla.

Tako se i zagrebački Combis odlučio upravo za hibridni model rada po kojem zaposlenici od kuće mogu raditi do 12 dana u mjesecu, i to prema nekoliko glavnih rasporeda rada: dva dana iz ureda / tri dana od kuće, tri dana iz ureda / dva dana od kuće, četiri dana iz ureda / jedan dan od kuće, tjedan dana iz ureda / tjedan dana od kuće, dva tjedna iz ureda / dva tjedna od kuće.

 

P.hr/I.B.