U industriji 4.0 dugačak je put pred Hrvatskom

24. travnja 2021.

Foto: Njemačko-hrvatska industrijska i trgovinska komora

Nakon što je 14 godina provela u Sjedinjenim Američkim Državama, Stefanie Ziska točno je prije godinu dana usred pandemije koronavirusa došla na mjesto direktorice u Njemačko-hrvatskoj industrijskoj i trgovinskoj komori. S više od 350 članova, riječ je o jednoj od najvećih bilateralnih gospodarskih organizacija u Hrvatskoj i prvom kontaktu za njemačke i hrvatske tvrtke. Tijekom godine Komora organizira niz događanja koja su njihovim članovima odlična platforma za izgradnju i održavanje poslovnih kontakata s donositeljima odluka u gospodarstvu i politici.

Gdje vidite najveće izazove nakon svoga dolaska iz Sjedinjenih Američkih Država u Hrvatsku?

Kada dođete u novu državu, nova kultura i novi jezik uvijek predstavljaju izazove. Uvijek kažem da u našem poslu možete raditi jedno ili drugo: ili znate državu ili posao. Ja sam znala posao, ali ne i državu. Primjerice u Sjedinjenim Američkim Državama imali smo drukčiji tematski fokus zbog jake autoindustrije na jugu države. Nakon godine dana dobila sam osjećaj da sam se dobro uklopila u tematski fokus Hrvatske. Turizam za Hrvatsku predstavlja vrlo važan dio BDP-a, ali i ostale grane, poput proizvodne industrije, energetike i IT- sektora, za mnoge su inozemne investitore vrlo interesantne. Moja je, dakle, zadaća povećati vidljivost Hrvatske u Njemačkoj u spomenutim područjima.

Koji su Vaši prioriteti u Njemačko-hrvatskoj industrijskoj i trgovinskoj komori?

Najvažnije je da se pozicioniramo kao pouzdan partner za njemačke tvrtke pri pokretanju poslova u Hrvatskoj. Mi smo most između tržišta i kultura jer zajedno sa svojim klijentima poslovne ideje dovodimo do uspjeha. Nadalje, uspješan tim ujedno je i preduvjet za uspjeh! Važnije je nego ikad prije imati upravo tim koji dobro funkcionira, jaku mrežu i agilnu upravu koja nas podupire. No, u prvom su planu naši klijenti, a pri tome mislim na naše članove koji su motor i motivator za naš rad i upravo su oni naš prioritet!

Kako ste upravljali timom u ovim teškim vremenima?

Prethodna godina, ali i ova 2021. apsolutno su iznimne situacije. Najvažnija stvar u ovo vrijeme straha, neizvjesnosti i nestabilnosti koji su uzrokovani pandemijom COVID-a 19 i potresima u ožujku i prosincu 2020. jest zaštititi zaposlenike. Slušali smo jedni druge i isprobavali mnogo novih stvari. Događaji su prebačeni u digitalni format. Uspjeli smo implementirati planove koji nisu bili dio svakodnevnog posla u vrlo kratkom razdoblju; to su, primjerice, sastanci u digitalnim svjetovima, treninzi mindfullnessa nakon potresa, radionica LEGO® Serious Play, a trenutačno tražimo i sportskog trenera koji će unijeti vježbanje u naš svakodnevni uredski život. Naučili smo biti zahvalni na tome što zajedno možemo popiti kavu u kuhinji, a drago mi je vidjeti kada se na ekranu pojavi dijete ili kada netko drži psa ispred kamere. To nas sve čini ljudima i zbližava. Kada se svi vratimo u ured, još ćemo više cijeniti to zajedništvo.

Biste li neke projekte iz SAD-a željeli nastaviti i u Hrvatskoj?

U Njemačko-američkoj gospodarskoj Komori SAD-Jug u Atlanti imali smo godišnju svečanu proslavu na kojoj smo slavili njemačko-američke gospodarske odnose s 500 gostiju. I vrlo sam sretna što planiramo taj format događaja i ovdje u Hrvatskoj najesen 2021. godine. Bilo je i raznih okruglih stolova, ovisno o djelatnostima ili funkcijama koje bih rado i ovdje ugradila, čim epidemiološka situacija to bude dopuštala. Nakon gotovo 15 godina provedenih u SAD-u imam drukčiji odnos prema 'udaljenosti'. Za mene je normalno do sastanka se voziti pet do šest sati (katkad u dvije različite vremenske zone) - to je bila moja svakodnevnica u SAD-u. Zato mi je vrlo važno da puno putujem i po Hrvatskoj te posjetim njemačko gospodarstvo i našu mrežu članova i izvan Zagreba. Osobni kontakt s klijentima i članovima za mene je iznimno bitan. Izgradnja odnosa s klijentima u SAD-u je vrlo važna, a to bi ovdje trebalo biti još važnije.

radnik Foto: Shutterstock

Gdje vidite važne teme za koje se zauzimate kao direktorica Njemačko-hrvatske industrijske i trgovinske komore?

Digitalizacija igra važnu ulogu za Hrvatsku, posebno kada je riječ o industriji 4.0 - tu je još dugačak put pred Hrvatskom. Tema strukovnog obrazovanja također je vrlo aktualna u Hrvatskoj jer nedostatak kvalificiranih radnika vidljiv je u mnogim područjima, a tvrtke istodobno žele bolju povezanost između obrazovanja i tržišta rada. Ostali sektori s potencijalom jesu energetika (uključujući energetsku učinkovitost, obnovljive izvore energije i vodik), poljoprivreda i maloprodaja, promet i logistika. Ova i mnoga druga područja podržava Njemačko-hrvatska industrijska i trgovinska komora, a suradnja ide u oba smjera te je zato Njemačka bitan partner za nas. Stoga mi je vrlo važno pojačati naše aktivnosti u smjeru Njemačke jer su mnogi hrvatski članovi i klijenti dio njemačkog tržišta.

Kako Vam se sviđa u Hrvatskoj? Govorite li hrvatski?

Hrvatska je zemlja puna iznenađenja. Budući da prošle godine nismo zbog pandemije mogli putovati u inozemstvo, prešla sam 5.300 kilometara od sjevera do juga, od istoka do zapada. Kada ljudi pomisle na Hrvatsku, odmah se sjete jadranske obale, ali Hrvatska je mnogo više. Fantastične pješačke i biciklističke staze, kulinarska iznenađenja, predivni krajolici u unutrašnjosti zemlje. Gostoprimstvo je izvanredno i ne bih mogla zamisliti bolju državu u kojoj bih 'zapela' u pandemiji. Moj hrvatski… hm, ništa. Jako se trudim, ali morate priznati da je ovo vrlo težak jezik. S 'može', 'hvala' i 'nema problema' mogu dosta toga iskomunicirati. No, ne odustajem. Za mene je jezik uvijek povezan s učenjem o kulturi i važno mi je naučiti što više o Hrvatima i njihovoj kulturi, sa savršenim hrvatskim jezikom ili bez njega.

P.hr