Sobočan u modernizaciju pogona ulaže 30 mil. kuna

9. srpnja 2021.

Foto: Sobočan

Prošlu godinu u međimurskoj tvrtki Sobočan pamtit će po poteškoćama koje je poslovanju uzrokovala pandemija, ali i kao godinu u kojoj su napravili iskorak i na tržište lansirali svoj proizvod. Njihov mobilni kućni ured movo u kratko vrijeme osvojio je kupce, u prvom redu na njemačkom i austrijskom tržištu, ali i tri prestižne međunarodne nagrade. Za sada je dostupan u šest varijanti, a uskoro će na tržište izaći i sedmi tip mova, optimizirana varijanta nekih od postojećih modela, za koji očekuju da će biti najtraženiji.

Movo je bila ideja izvršnog direktora tvrtke Dejana Sobočana, koji u razgovoru za Privredni ističe da su u fazi definiranja prodajnih kanala i da će rezultati od ovog dijela poslovanja biti vidljivi tek u narednim mjesecima

"Vrijeme mova tek dolazi", kaže podsjećajući na to da nacionalna zakonodavstva još definiraju što će poslodavci u budućnosti biti dužni osigurati zaposlenicima kod rada od kuće.

Razvoju vlastita dizajnerskoga komada namještaja prethodilo je 20 godina rada tvrtke na proizvodnji i opremanju namještaja te popratnoj opremi za poslovne i prodajne objekte. Do 2015. opremali su isključivo trgovine, od te godine počeli su s opremanjem i hotela, a u posljednje dvije godine i ureda.

Promjene otvorile vrata za pokretanje biznisa

Franjo Sobočan, osnivač i vlasnik tvrtke Sobočan, za poduzetništvo se odlučio početkom devedesetih, nakon što su tadašnje promjene na ovim prostorima dovele u propast tvrtku za koju je radio u susjednoj Sloveniji.

"Kad su nastale dvije države, tvrtka u Sloveniji otišla je u stečaj, a mi smo ostali na cesti. Iz gole potrebe za preživljavanjem registrirali smo tvrtku i odlučili da ćemo raditi ono što najbolje znamo. I tako sam osnovao prethodnu tvrtku Promming. Deset smo je godina uspješno razvijali, a onda sam 2000. godine ocijenio da je pravi trenutak da se razdvojimo. Te sam godine počeo sa Sobočan Interijerima doma, na obiteljskom imanju, iza obiteljske kuće, s petero zaposlenika", prisjetio se početaka ovaj inženjer strojarstva.

Franjo Sobočan

Franjo Sobočan/Foto: Sobočan

Danas njegova tvrtka, koju vodi sa sinovima Dejanom i Nikolom, zapošljava oko 190 ljudi, od kojih je u proizvodnji oko 145. Kako bi bili dostupniji klijentima, 2016. u Zagrebu su otvorili ured u kojem danas stvaraju njihovi arhitekti dizajneri, ukupno njih šestero. 

Franjo Sobočan kaže da je imao iskustvo, znanje i viziju, a u počecima je namjeravao razviti posao i tvrtku s 20-ak zaposlenika. "Nisam planirao imati tako veliku tvrtku, ali posao je išao, bili smo uspješni, vrata su nam se otvarala, a pogotovo 2013. kada je Hrvatska ušla u EU - tada su nam se otvorila rajska vrata! Tri-četiri godine pripremali smo certifikate - bili smo kao puška napeti i spremno čekali da se granice otvore", priča vlasnik uspješne međimurske tvrtke.

Suradnja s velikim svjetskim kompanijama

Oko 65 posto prihoda ostvaruju na inozemnom tržištu; tu prednjače Njemačka, Austrija, a potom Nizozemska i skandinavske zemlje. Što se tiče stranih kupaca, glavni im je klijent švicarska grupacija Intersport te Mol Grupa, Crocs Europe i The Athlete's Foot (TAF). Na domaćem tržištu glavni su im kupci Valamar, Maistra, Grupacija Mol i trgovačka kuća Ribola.

Pandemija se odrazila na poslovanje tvrtke u 2020. jer su najvažniji kupci odgađali realizaciju svojih projekata. U prošloj godini narudžbe su bile pale, imali su 15 posto manje prihoda, a sada imaju mnogo posla i očekuju da će u 2021. ostvariti rekordne prihode od 125 milijuna kuna, i to unatoč velikim problemima s nabavom sirovina kao posljedicom poremećaja na globalnom tržištu.

"Pandemija je jako utjecala na nas, ne samo na cijene sirovina već i na njihovu nestašicu. Ne možemo dobiti robe koliko želimo, i to su veliki problemi. Primjerice, cijena metala po toni prošle je godine bila 600 eura, dok je sada 1.800 eura, znači, povećanje od 200 posto. Najgore je što to ne staje. Jako je teško raditi u tim uvjetima", kaže direktor nabave Nikola Sobočan. Ističe da nedostatak određenih sirovina remeti proizvodnju i pomiče isporuke robe.

Nikola Sobočan

Nikola Sobočan/Foto: Sobočan

Sobočane koronakriza nije zaustavila u ulaganjima u modernizaciju pogona koji se prostiru na 13 četvornih metara. Uz uvođenje novih tehnologija u proizvodnju, investirat će i u izgradnju vlastite solarne elektrane.

"Planovi su povećati plasman proizvoda na inozemna tržišta i raditi na kvaliteti i procesima. U pripremi imamo investicijski plan od 30 milijuna kuna koje u sljedeće dvije godine mislimo uložiti u proizvodnju", kaže Dejan Sobočan.

Dejan Sobočan

Dejan Sobočan/Foto: Sobočan

Važno je biti iznadprosječan

Iako su prošle godine imali manje prihode, zapošljavali su nove ljude u IT-ju, marketingu i menadžmentu. Kao i većini drugih poslodavaca, sve im je teže naći radnu snagu jer se manje upisuju tehničke škole.

"Ipak, imamo dobar imidž kao poslodavac, pa zbog nedostatka radne snage još uvijek ne moramo remetiti svoje planove", kaže Dejan Sobočan. A uz to što nove zaposlenike mogu privući dobrim imidžom, mogu i plaćama koje su iznadprosječne za hrvatske prilike, a posebno za Međimurje. Prosječna je neto plaća u tvrtki oko 8.300 kuna.

Sobočan, Sobočan Franjo, Nikola, Dejan

Foto: Sobočan

Uz zaposlenike važno je imati i kvalitetan proizvod koji omogućuje konkurentnost na tržištu, realne ciljeve i strategiju, kaže Franjo Sobočan. A uvodeći ih u posao, sinovima je isticao da put do uspjeha i ostvarenja ciljeva nije uvijek lak.

"Oni su rasli s time; obiteljska smo tvrtka. Kad su išli u srednju školu, na neki su način već bili dio tima jer su već tada, tijekom školskih praznika, išli po terenu i montirali. Nastojao sam im prenijeti svoje iskustvo koje me naučilo da ako želiš uspjeti, u svemu moraš biti bolji od prosjeka, bolji od drugih i ustrajan. U biznisu nema danas hoću, pa za dva dana neću. Treba postojati konstanta", zaključuje Franjo Sobočan.

Ivana Barać