Snažan razvoj identiteta Zagreba kao grada kulture

23. veljače 2020.

Foto: Shutterstock

Zagreb je iz godine u godinu jedno od značajnijih turističkih odredišta, što pokazuju i brojčani podaci. Veliku ulogu u tome imaju, među ostalim, brojna kulturna događanja, a veliku zaslugu Martina Bienenfeld, direktorica Turističke zajednice grada Zagreba.

Martina Bienenfeld, TZGZ

Raspolažete li podacima o ukupnom broju posjetitelja gradu Zagrebu za 2019. godinu, odnosno prethodno razdoblje? Jesu li uočene naznake rasta u odnosu na 2018. godinu?

Rezultati su za cijelu 2019. godinu dobri, u skladu s našim predviđanjima. Točnije, broj dolazaka veći je za četiri posto (1.459.572), a broj noćenja za pet posto (2.656.964) u odnosu na 2018. godinu. Ovim rezultatima Zagreb je, u komercijalnom smještaju, zauzeo 1. mjesto u dolascima i 5. mjesto u noćenjima. Podaci su to koji iznova potvrđuju da je Zagreb postao nezaobilazno turističko odredište, a očekujemo da će se takav pozitivan trend nastaviti i u nadolazećim mjesecima.

Kakav je odnos inozemnih prema domaćim turistima?

U navedenom razdoblju ostvarenih dolazaka domaćih turista bilo je 244.314 (rast od devet posto) te stranih 1.215.258 (rast od tri posto). Od ukupno ostvarenih noćenja domaći turisti ostvarili su 456.745 (rast 11 posto), a strani 2.200.219 (rast četiri posto). Najviše dolazaka bilo je iz Južne Koreje, SAD-a, Njemačke, Italije i Kine, dok su u noćenjima na prvome mjestu gosti iz SAD-a, a slijede ih gosti iz Njemačke, Italije, Južne Koreje te Bosne i Hercegovine.

Zagreb je iz godine u godinu turistički sve posjećeniji grad. Koji sadržaji turiste najviše privlače?

Zagreb kao glavni grad Hrvatske ima široki spektar turističke ponude, s obzirom na to da nam podjednaki omjer gostiju dolazi iz poslovnog sektora te iz odmorišnoga. Preferencije samih gostiju su različite, ali zagrebačka turistička industrija spremno odgovara na sve zahtjeve naših posjetitelja, što uključuje i kreiranje posebnih tura, incentive događanja, kulturnih programa, ali i svih ostalih sadržaja koji su našim gostima potrebni. Naš grad ima događanja tijekom cijele godine i ne poznaje sezonu u klasičnom smislu te riječi. Evo, nedavno su se završila adventska i novogodišnja događanja te nam uskoro dolazi proljetno razdoblje koje službeno otvaramo Festivalom svjetla Zagreb. To nam ujedno označava i početak brojnih manifestacija na otvorenome, koje svojevrsnu kulminaciju imaju ljeti, tijekom događanja kao što su Zagreb Classic, Dvorišta, InMusic Festival i još razna druga događanja koja se, nakon bogatog ljeta i gastronomske jeseni, završavaju najboljim adventom u Europi.

Prisjetimo se najvažnijih kulturno-turističkih događanja koje ste organizirali tijekom 2019. godine…

U skladu s nastojanjima TZGZ-a za razvijanjem kulturnog turizma, istaknula bih odlično prihvaćen projekt Muzeji izvan muzeja kojemu je cilj senzibilizirati javnost za muzejsku baštinu i predstaviti zagrebačke muzeje na inovativan i nekonvencionalan način. Isto tako, u ovoj godini su nam u fokusu bili programi tijekom jeseni, za kojima se pokazala potreba kao nastavku ljetnih programa na otvorenome, no s naglaskom na kulturu. S time u vezi, organizirali smo projekt Dubrovnik u Zagrebu kao vid suradnje dvaju gradova. Dubrovnik u Zagrebu projekt je koji je u zagrebačkoj jesenskoj sezoni predstavio ponajbolje hrvatske i europske umjetnike s Dubrovačkih ljetnih igara u kazališnim i glazbenim programima i produkcijama, a u povodu 70. obljetnice ovoga najvećeg nacionalnog festivala.

Uz spomenuto, istaknula bih i nedavno otvorenje Muzeja Zagreb 80-ih na kineskom tržištu, u sklopu Muzeja 80-ih s nazivom Shangai 80s - Zagreb 80s. Nakon Muzeja prekinutih veza, Muzeja iluzija te tematske izložbe Muzeja za umjetnost i obrt, ovo je još jedan zagrebački muzej koji se predstavlja u Šangaju u suradnji s Uredom TZGZ-a te pokazuje posebnu važnost povezivanja kulturnih projekata i turističke promidžbe. Vjerujem da će ovaj projekt pridonijeti učvršćivanju turističkih, kulturnih i prijateljskih veza dvaju gradova, Zagreba i Šangaja, čije prijateljstvo će sljedeće godine obilježiti 40 godina.

Koliko je važan segment kulture u turističkoj ponudi i njena sinergija s biznisom?

Zagreb je grad bogatog i raznovrsnoga kulturno-umjetničkog života, s brojnim povijesnim i umjetničkim sadržajima te bogatom kulturnom baštinom, a domaćin je i brojnih međunarodnih kulturnih manifestacija. Kulturni turizam jedan je od primarnih proizvoda u trendovima razvoja turističkih proizvoda te se ističe njegov veliki značaj za budući rast ukupnoga turističkog sektora. U tom smislu Turistička zajednica grada Zagreba surađuje s brojnim institucijama iz područja kulture koje se nastoji potaknuti na unapređenje postojećih sadržaja te na inovativan razvoj novih, a radi obogaćivanja ponude i snažnijeg razvoja identiteta Zagreba kao grada kulture.

Zagreb kao kulturno središte države, sa svojim kulturnim sadržajima, festivalima, izložbama i koncertima stoji uz bok drugim kulturnim središtima na današnjoj karti Europe. Naša turistička ponuda obogaćuje se sve brojnijim kulturnim projektima i manifestacijama koji generiraju dolaske i noćenja i, u konačnici, rezultiraju povećanom turističkom potrošnjom.

Koji su ostali sadržaji kojim TZGZ nastoji privući turiste i osmisliti dobru cjelogodišnju ponudu?

Uz razvijanje gradskog turizma, gdje je Zagreb predvodnik u cijeloj RH, naš grad ima potencijala razviti specifične oblike turizma, a primjer toga jest planiranje i razvoj zdravstvenog turizma. Naime, većina usluga zdravstvenog turizma ima visoku dodanu vrijednost te se zajedničkim djelovanjem sektora zdravstva i turizma stvara klima koja omogućuje daljnji razvoj Zagreba kao destinacije medicinskog turizma. Turistička zajednica grada Zagreba može razvijati zdravstveni turizam jedino u suradnji s relevantnim institucijama, tj. u vidu dvosmjerne komunikacije sa svrhom destinacijskog menadžmenta. U tom smislu povezali smo se s HGK u izradi kriterija koje trebaju zadovoljiti subjekti koji se bave zdravstvenim turizmom. U našem gradu postoje izuzetno dobri javni i privatni pružatelji medicinskih usluga koji su prepoznati u zemljama u okruženju zbog tradicije, jezika, povijesnih veza i cijena, a zajedničkim djelovanjem sektora zdravstva i turizma stvara se klima koja omogućuje daljnji razvoj Zagreba kao ozbiljne destinacije medicinskog turizma. Cilj je pozicionirati Zagreb među europske metropole prepoznate po vrhunskoj, modernoj, kvalitetnoj i dostupnoj usluzi, a među ustanovama koje čine bazu za realizaciju planova podjednako bi trebale sudjelovati javne i privatne zdravstvene ustanove.

Isto tako, tu je i poslovni, tj. kongresni turizam koji ima svog prostora za rast, a općenito govoreći, razvijanje kvalitetnog sadržaja i ponude glavni su preduvjet za bolje rezultate. Naime, tek kada imamo konkretan turistički proizvod, tj. znamo što nudimo i promoviramo, možemo provoditi i marketinške kampanje te njima privlačiti goste sa svih strana svijeta.

Dobili ste nagradu Žena godine. Koliko Vam znače nagrade?

Proglašenje za Ženu godine bila mi je velika čast, priznanje trudu i radu ne samo mojem već i svih mojih kolegica i kolega u TZGZ-u te poticaj da nastavimo što aktivnije razvijati i promovirati zagrebački turizam i njegovu turističku ponudu. Ova je nagrada ujedno i nagrada svih dosad nominiranih žena u poslovnom svijetu.

 

P.hr