Sezonska sniženja: Pravila i potrošačka prava koja treba znati

6. kolovoza 2021.

Sezonska sniženja tradicionalno se vežu uz snižene cijene odjeće i obuće, a popusti su i na ostalim proizvodima poput namještaja, tehnike te različitih drugih proizvoda. Iskustva pokazuje da trgovci prate europske i regionalne trendove kako bi ostali konkurentni i spriječili odlazak većeg broja kupaca u zemlje u okruženju. Sve veći dio tržišnog kolača uzima e-trgovina koja u svjetskim razmjerima kontinuirano raste, a slično je i u Hrvatskoj.

Sezonsko sniženje ulazi u krug posebnih oblika prodaje zajedno s akcijskom prodajom, rasprodajom, prodajom proizvoda s greškom, prodajom proizvoda kojem istječe rok uporabe te ostalim oblicima prodaje poput primjerice manifestacije Dani vina.

Sezonsko sniženje se odvija dva puta godišnje - zimsko sezonsko sniženje započinje od 27. prosinca, a ljetno sezonsko sniženje započinje od 1. srpnja i mogu trajati najdulje 60 dana, računajući od datuma početka propisnih termina sezonskog sniženja.

Zakon o zaštiti potrošača propisuje da je prilikom obavljanja posebnog oblika prodaje unutar poslovnih prostorija trgovac dužan istaknuti cijenu u redovnoj prodaji i cijenu tijekom trajanja posebnog oblika prodaje.

Trgovac je dužan uvjete prodaje za pojedine proizvode ili pojedine skupine proizvoda ili oblika plaćanja istaknuti jasno, vidljivo i čitljivo, te ne smije dovoditi u zabludu potrošača.

Dakle, sve što se tiče uvjeta prodaje, mora biti transparentno istaknuto uključujući i raspon sniženja.

Iako prema Zakonu o zaštiti potrošača trgovac nije obvezan zamijeniti proizvod ako nema nedostatak, ipak se smatra dobrim poslovnim običajem da trgovac udovolji želji potrošača i većina ih se toga drži.

Ako trgovac ne proda sve proizvode, može nastaviti s prodajom po sniženoj cijeni sve do isteka zaliha, ali mu nije dopušteno oglašavati takvu prodaju kao sezonsko sniženje nakon proteka propisanih 60 dana, nego kao neki drugi posebni oblik prodaje. 

Ilijana Grgić /Franjo Maltar