Poduzetnica je najlakše biti u SAD-u, Novom Zelandu i Kanadi

28. studenoga 2019.

Foto: Mastercard

Unatoč rodnim predrasudama koje često sprječavaju žene u ostvarivanju poduzetničkih kapaciteta, one nastavljaju prevladavati ove izazove – zbog želje za uspjehom ili potrebe za preživljavanjem. Treća studija Mastercard Index of Women Entrepreneurs donosi novi popis zemalja koje pružaju najbolje uvjete i mogućnosti za žene kako bi se ostvarile kao poduzetnice. Index donosi i popis zemalja u kojima je udio žena koje su vlasnice poduzeća najveći u odnosu na ukupan broj svih vlasnika poduzeća.

Na temelju javno dostupnih podataka međunarodnih organizacija, uključujući Međunarodnu organizaciju rada, UNESCO i Global Entrepreneurship Monitor, globalni Index prati napredak i postignuće poduzetnica i vlasnica tvrtki na 58 tržišta (što predstavlja gotovo 80 posto svjetske ženske radne snage). Rezultati su ponovno potvrdili da žene bolje napreduju na otvorenim i dinamičnim tržištima na kojima je podrška malim i srednjim poduzećima velika, a poduzetnice na tim tržištima imaju i lakši pristup kapitalu, financijskim uslugama i akademskim programima.

Od prvih 20 rangiranih tržišta, 80 posto su gospodarstva s velikim dohotkom koja imaju poticajne poduzetničke uvjete. Ova tržišta uključuju Sjedinjene Američke Države koje su prvi put na vrhu ljestvice, a Novi Zeland je na drugome mjestu.
Mastercard Index of Women Entrepreneurs tako otkriva 10 vodećih tržišta koja pružaju najbolje uvjete i mogućnost za napredak poduzetnica:
1. SAD – 70,3 posto
2. Novi Zeland – 70,2 posto
3. Kanada – 69,0 posto
4. Izrael – 68,4 posto
5. Irska – 67,7 posto
6. Tajvan – 66,2 posto
7. Švicarska – 65,8 posto
8. Singapur – 65,6 posto
9. Ujedinjeno Kraljevstvo – 65,6 posto
10. Poljska – 65,1 posto.

PoduzetnicaFoto: Mastercard

Od 58 tržišta, osam se tržišta popelo na ljestvici za najmanje pet razina u odnosu na rezultate iz prethodnih godina što je potaknuto gotovo dvostrukim porastom stope poduzetničke aktivnosti žena. Nakon Francuske (+22 mjesta) slijede Indonezija (+13), Kostarika (+11), Tajvan (+9), Irska (+7), Ruska Federacija (+6), Tajland (+5) i Gana (+5).
Index također sugerira kako mogućnost za poduzetništvo nije nužno usklađena s bogatstvom i napretkom tržišta. Zemlje s manje povoljnim potpornim uvjetima kao što su Uganda, Gana i Bocvana svrstane su u vodeće tri zemlje prema stopama žena koje su vlasnice poduzeća. Žene na tim tržištima smatraju se poduzetnicama koje su to odlučile iz nužde za preživljavanjem, unatoč nedostatku financijskoga kapitala i pristupu uslugama.
Utvrđeno je i 10 tržišta na kojima je udio žena koje su vlasnice poduzeća najveći u odnosu na ukupan broj svih vlasnika poduzeća:
1. Uganda – 38,2 posto
2. Gana – 37,9 posto
3. Bocvana – 36,0 posto
4. SAD – 35,1 posto
5. Novi Zeland – 31,8 posto
6. Rusija – 31,2 posto
7. Malavi – 31,1 posto
8. Australija – 30,9 posto
9. Angola – 30,3 posto
10. Portugal – 30,2 posto.

„Tvrtke u vlasništvu žena i one koje vode žene snažni su katalizatori za ekonomski rast što poboljšava život u zajednici. Ovom studijom fokus stavljamo i na one nedovoljno zastupljene jer danas nejednakost i isključenost još uvijek suzdržavaju žene. U Mastercardu vjerujemo da dobre ideje dolaze odasvud. Sada je vrijeme da vlade i organizacije djeluju zajedno kako bi pružile podršku ženama da unaprijede svoje poslovanje iskorjenjujući rodnu pristranost tako da osiguraju veći pristup obrazovanju i financijskoj uključenosti“, rekla je Ann Cairns, izvršna potpredsjednica Mastercarda.

Druge ključne spoznaje:

• Žene postižu rodnu ravnopravnost s muškarcima u poduzetničkoj aktivnosti na sedam tržišta: u Ekvadoru, Indoneziji, Filipinima, Vijetnamu, Gani, Nigeriji i Ugandi. 

• Studija je također pokazala sposobnost žena da napreduju kao vlasnice poduzeća i da traže mogućnosti čak i tamo gdje kulturalni i socijalni uvjeti nisu optimalni. To se pokazuje na određenim tržištima na kojima je stopa žena kao vlasnica poduzeća visoka unatoč nedostatku kulturalne prihvaćenosti i društvenih poticaja. Prema podacima Svjetske banke, 45 posto ekonomija širom svijeta ima zakone koji ograničavaju odluku žena da se pridruže tržištu rada.

• Rezultati su pokazali da postoje značajne razlike unutar regija, posebno na Bliskom istoku te u Africi i azijsko-pacifičkom području. Dok tržišta poput Ugande, Gane, Bocvane, Malavija i Angole pokazuju iznimno veliku stopu žena koje su vlasnice poduzeća, zemlje poput Saudijske Arabije, Egipta, Irana, Alžira, Ujedinjenih Arapskih Emirata, Tunisa i Etiopije još imaju prostora za napredak jer je stopa žena koje su vlasnice poduzeća 15 posto i niža. Slično tome, Novi Zeland, Australija i Vijetnam nadmašuju zemlje iz regije poput Bangladeša, Indije, Malezije, Južne Koreje i Japana po udjelu žena koje su vlasnice poduzeća.

 

P.hr/I.B.