Roglić: Orbico će morati ući u hladni lanac

9. rujna 2019.

Orbico će uskoro moći plasirati suhomesnate i mliječne proizvode, kaže Branko Roglić, predsjednik Orbico grupe

Foto: Orbico Grupa

Predsjednik i osnivač Orbico grupe Branko Roglić upravo se vratio iz Rumunjske gdje je sudjelovao na sastanku menadžmenta Orbico grupe i vodećega rumunjskog distributera Interbrands Marketing & Distribution o njegovoj integraciji u sustav Orbico grupe. Interbrands Marketing & Distribution, između ostalih, distributer je Procter & Gamblea, Nestlea, Philip Morrisa, British American Tobaccoa... Budući da je Orbico stekao većinski udio, proces integracije već je započeo. U razgovoru za Privredni Roglić objašnjava kako stalno konsolidira poslovanje Orbico grupe, a sljedeći je korak, najavljuje, potpuna digitalizacija procesa, a potom i umjetna inteligencija. Orbico će, prema riječima njegova vlasnika, nastaviti rasti organski po stopama od deset posto, akvizicijama te uvođenjem novih principala. Zanimljivi su svakako i Roglićevi stavovi o razvoju Orbica, a pogotovo smanjenju razine zaduženosti unatoč velikom rastu.

Kako napreduje proces integracije Interbrands Marketing & Distributiona u sustav Orbica?

Na sastanku menadžmenta Interbrandsa i Orbica predstavili smo plan integracije, analizirali ljudske potencijale i poslovanje obiju tvrtki te utvrdili pravce integracije. Definirali smo glavne zadatke i moguće sinergijske učinke nakon integracije, a posebnu pozornost obratili smo poziciji naših najvećih partnera, poput Procter & Gamblea i Philip Morrisa. Sastanak u Rumunjskoj bio je iznimno uspješan - preuzeli smo odličnu kompaniju koja je najveći distributer u Rumunjskoj i odlično je posložena. Neće biti nikakvih otpuštanja, a napravit ćemo možda i novo ustrojstvo.

Kada bi proces integracije trebao biti dovršen?

Njegov se dovršetak planira krajem godine. 

Koliki je promet tvrtke koju ste preuzeli?

Promet tvrtke bio je gotovo 220 milijuna eura. Radi se o najvećoj distributerskoj kompaniji u Rumunjskoj koja zapošljava 2000 radnika.

Koliko će ove godine rasti Orbico?

Uz ovih 220 milijuna eura, još će jedan značajan čimbenik utjecati na naš rast, a to je činjenica da nam je Philip Morris u potpunosti prepustio Sloveniju. Dakle, u Sloveniji Philip Morris sada sve radi putem Orbica. Znači, i zbog toga bismo trebali narasti oko 200 milijuna eura, a tu je još i organski rast od oko 100 milijuna eura.  Ukupno bismo godinu trebali završiti prihodom od 2,5 milijardi eura.

Je li točno da je vaša dugoročna strategija oko četiri milijarde eura prihoda?

U godinu do dvije trebali bismo doseći oko tri milijarde eura prihoda, a logično je da ćemo, zahvaljujući rastu od oko deset posto, relativno brzo doseći oko četiri milijarde eura prihoda. Rastemo dijelom akvizicijama, dijelom rastom tržišta odnosno organskim rastom, a dijelom uvođenjem novih principala. Svakodnevno nam se javljaju novi partneri koji žele da im distribuiramo proizvode.

U koliko zemalja sada poslujete? Koliko Orbico ima zaposlenih?

Ulaskom na tržište Bjelorusije krajem prošle godine zaokružili smo broj zemalja u kojima poslujemo i imamo distribuciju na 20. Preuzimanjem Interbrands Marketing & Distributiona premašili smo brojku od 8.000 zaposlenika, a imamo i više od 2.500 dostavnih vozila. Najmanje tri godine najveći smo europski distributer, a koliko sam upoznat, nema većeg distributera koji bi imao više od milijardu eura prihoda. Godinu ćemo, dakle, završiti prihodom od oko 2,5 milijardi eura.

Razvijate se i rastete, koliko ste digitalizirali procese?

Uporedo s razvojem i rastom radimo na poboljšanju svojih poslovnih procesa. Dakle, stalno radimo na sebi. U suradnji s FMP-om, jednom od najboljih svjetskih softverskih tvrtki, u potpunosti se digitaliziramo. Nakon toga, naš je sljedeći korak rad na umjetnoj inteligenciji.

Kolika je zaduženost Orbica? Volite isticati nisku zaduženost.

Niska zaduženost ključan je element u poslovanju kompanije. Orbico planira 2020. godine imati zaduženost ispod dva EBITDA. Sada nam je ukupni dug 2,93 EBITDA.

Ušli ste u Rusiju preko Poljske, kako vam ide na ruskom tržištu?

U Poljskoj smo preuzeli Optima grupu, koja je imala u ponudi obuću Converse te u Rusiji ima šest trgovina tog brenda. Rusija je svakako zanimljivo tržište i naši proizvodi tamo moraju biti prisutni. Uz obuću, planiramo obogatiti ponudu - najprije ostalim proizvodima Converse, a potom i drugima. U Rusiju smo, dakle, ušli posredno, kao i prethodno u Slovačku i Češku nakon preuzimanja jedne mađarske tvrtke.

A zapadne zemlje?

Od zapadnih zemalja zasad smo fokusirani na Austriju i Njemačku, a potom ćemo vidjeti kako će se razvijati situacija. Kada Austriju i Njemačku 'dovedemo u red' i na razinu koju priželjkujemo, bit će mnogo lakše dalje. Tu prije svega mislim na pokrivenost tih dvaju tržišta. Cilj nam je biti servis velikih multinacionalnih kompanija na tim tržištima, na što ćemo nadograditi neke vlastite brendove koji naoko nisu bitni, a koje nemaju naši partneri. Tako ćemo i na taj način pokušati rasti na tim tržištima. Tu mislim, primjerice, na sapune, toaletni papir i slične proizvode.

Tamo se pozicionira i Vaša tvrtka Orbico Beauty, jeste li zadovoljni tim kozmetičkim dijelom Grupacije?

Na ova dva tržišta, ali i inače u Grupi, odvojili smo Orbico od Orbico Beautyja. Dakle, odvojili smo robu široku potrošnje od kozmetike i proizvoda za njege kose te svega što ide uz to. Naši menadžeri upravo pregovaraju s jednim velikim lancem kozmetičkih proizvoda o distribuciji na njemačkom tržištu. Orbico Beauty u ponudi ima širok asortiman poznatih svjetskih brendova ljepote kakvi su Estee Lauder, Coty, Puig, Elizabeth Arden, Clarins, Collistar, Shiseido, La Prairie...

Koliko ste uspjeli u tome da Orbico postane kanal plasmana hrvatskih proizvoda?

Na tome stalno radimo. U posljednje vrijeme napravili smo jednu platformu za plasiranje hrvatskih vina na poljsko tržište. Problem donekle predstavljaju visoke cijene naših vina. Nije problem u kvaliteti naših vina, nego u činjenici da smo skuplji od drugih.

Znači, Poljaci prepoznaju kvalitetu hrvatskih vina?

Počeli su prepoznavati naša vina. Već godinu dana plasiramo vina Iločkih podruma, a sada bi nam Badel trebao prepustiti kompletnu logistiku. Javljaju nam se i drugi vinari, a mislim da bismo rezultate mogli napraviti i s vinima Krauthaker. Javljaju nam se i slovenski vinari, a pogotovo su za poljsko tržište zainteresirana Vina Koper. Poljaci su orijentirani na pivo, a mi imamo i distribuciju piva u Poljskoj. Radimo i votke, ali sve bismo to trebali dopuniti vinom i naučiti Poljake da ga piju. Mijenjaju se trendovi, tako da tradicionalno pivska zemlja ima prostora za plasman vina.

Što je s proizvodima prerađivačke industrije?

Orbico će morati ući u hladni lanac i tada ćemo moći plasirati suhomesnate i mliječne proizvode. To malo držimo po strani jer se doista brzo razvijamo tako da smo fokusirani uglavnom na učvršćivanje distribucije robe široke potrošnje. Sada smo u Europi postali pojam distributera te nam se javljaju mnoge tvrtke, primjerice, jučer se javila jedna velika turska kompanija koja bi željela raditi s nama. Niz je novih kompanija koje bi htjele da im plasiramo proizvode u ovih 20 zemalja ili barem u dio njih. 

Rast od milijardu eura tijekom samo dvije-tri godine nosi sa sobom i niz izazova. Kako kontrolirate rast?

Naš rast je ogroman. Recimo, kod preuzimanja Interbrands Marketing & Distributiona, našli smo partnera koji je preuzeo 40 posto. Razlog je to da se ne želimo prezadužiti. Partneri će koristiti sve profite u omjeru vlasništva, a onda mogu, nakon nekog vremena, nama prodati svoj udjel. Osnovni uvjet kontrole rasta jest financijska stabilnost kompanije; to je osnova poslovanja. Financijska stabilnost jamac je da vam se neće dogoditi nešto iznimno loše. Agrokor je primjer prezadužene kompanije koja upravo zbog prezaduženosti nije mogla kontrolirati poslovanje. Isključivi problem Agrokora bila je financijska nestabilnost koja je bila posljedica prezaduženosti. Da su tada mogli dobiti dvije milijarde eura, nastavili bi poslovati. Ali i tada bi samo odgodili problem.

Je li taj problem riješen?

Problem Agrokora od onda pa do danas u suštini je - samo odgođen. I sada mu treba dodatan kapital da bi stabilizirao poslovanje.

Svjedoci smo najnovijih tenzija između dobavljača i uprave Fortenova grupe?

Nisu svi dobavljači isti, niti su svi potpuno nevini u svemu ovome. Oni koji su nekritički kreditirali Agrokor također su djelomično krivi. Osobno ne znam zašto se pojedini dobavljači Agrokora nisu probali naplatiti; mogu samo pretpostaviti. Mi to nismo dopustili. 

Kako posluje vaša turistička tvrtka Orvas?

Odlično posluje, zadovoljan sam. Orvas je negdje na oko četiri milijuna eura prihoda. Sada smo stavili malo veći naglasak na turizam. Naša čarter-flota sada ima 41 brod. Imamo dva hotela koja već duže posluju, a imamo i vile koje su se pokazale odličnim turističkim proizvodom. Sada ih imamo 18, a nastojimo slijediti trend razvoja turizma u Hrvatskoj. Vrlo sam zadovoljan tim segmentom poslovanja. Pogotovo stoga što u tom dijelu očekujem dugoročni uspjeh. Proizvodimo maslinovo ulje od stabala koje uzgajamo na Braču, a proizvedeno ga je oko 2,5 tona. Loza nam je pak na Pelješcu, na položajima Postup i Dingač i u Župi, a poduprli smo i jednog proizvođača kulena te jednoga kozjeg sira.

Jozo Vrdoljak