Rasco predstavio svoju prvu čistilicu na električni pogon

13. listopada 2021.

Hrvatska tvrtka Rasco predstavila je električnu čistilicu za održavanje javnih površina Lynx Charge. Riječ je o projektu započetom 2017. godine, u sklopu kojeg je prije dvije godine predstavljena čistilica na dizelski pogon Lynx. Kod ove investicije važno je istaknuti kako su i stručnjaci s FER-a radili na razvoju baterijskog i pogonskog sklopa te elektromotora.

Ukupna je vrijednost projekta oko 30 milijuna kuna, od čega gotovo 15 milijuna kuna dolazi iz Europskog fonda za regionalni razvoj. Električna čistilica razvija brzinu do 50 km/h, a cijena joj za krajnje korisnike doseže oko 200.000 eura, što je otprilike dvostruko više od stroja na dizelski pogon.

Predsjednik Uprave Rascoa Ivan Franičević istaknuo je da je Lynx Charge u jednoj smjeni u stanju obaviti sve funkcije kao i čistilica na dizelski pogon, a može se puniti na svaki punjač za električna vozila. A upravo od ove električne verzije očekuju više s obzirom na to da tržište ekoloških vozila raste brže od onih koje pokreću fosilna goriva.

"Lynx Charge ima gotovo sve sustave koje ima i električni automobil, što ga čini izrazito složenim proizvodom. Na njegovom smo razvoju radili tri godine i on je zajedno s dizelskom verzijom kruna 30-godišnjeg rada kompanije. Ova hrvatska inovacija namijenjena je čišćenju urbanih sredina, pa vjerujemo da će interes za njega pokazati i naši gradovi i općine. Mi ćemo ga putem svoje distributivne mreže ponuditi na više od 40 tržišta svijeta, no bilo bi nam drago da prednosti ovakvoga ekološkog vozila prepoznaju i hrvatske komunalne službe", rekao je Franičević istaknuvši kako je Rasco jedna od najbrže rastućih kompanija u industriji komunalnih vozila i jedini značajan igrač koji se probio iz lokalnih okvira na globalno tržište s ovim tipom opreme u posljednjih 30 godina.

Ivan Franičević
Ivan Franičević / Foto: Rasco

Baterija električnog Lynxa kapaciteta 72,5 kWh omogućava rad tijekom cijele radne smjene bez potrebe za punjenjem. Autonomiji vozila pridonose spremnik za otpad od dva kubična metra i 400 litara vode pohranjenih u dvostrukim spremnicima. Čistilica se kreće pomoću elektromotora maksimalne snage 55 kW, a još dva elektromotora snage 18,5 i 11,5 kW služe za pogon usisnog sustava i ostalih funkcija vozila. Sve je to integrirano u kompaktno vozilo dužine 4,5 i širine samo 1,3 metra.

Cijela industrija ovakvih vozila izrazito je mala, a cijene uvelike ovise od onih koje nameće automobilska industrija. Kako Rasco želi biti među tržišnim liderima, planiraju do 2025. prodavati oko 100 takvih vozila godišnje. 

"No hoće li se to ostvariti, ovisi o trendu elektrifikacije u Europi i svijetu te o tome da se predviđanja pada cijena električne tehnologije ostvaruje prema očekivanjima", rekao je Franičević.    

Tvrtka inače proizvodi 80-ak različitih proizvoda za zimsko i ljetno održavanje svih vrsta prometne infrastrukture - od autocesta, preko brzih cesta i urbanih sredina, pa sve do šumskih putova i vodotokova.

Njihovi pogoni u Kalinovcu kod Đurđevca i u Senti u Srbiji zapošljavaju više od 400 ljudi. Na lokalnoj razini jedan su od pokretača razvoja sjeverozapadne Hrvatske, a cilj im je postati najvećim proizvođačem komunalne opreme u Europi.

 

 

 

Ilijana Grgić / Franjo Maltar