Putničke agencije očekuju nastavak mjera za očuvanje radnih mjesta

17. prosinca 2021.

Foto: Pixabay

Putničke agencije-članice udruge UHPA u deset mjeseci 2021. zabilježile su pad prometa od oko 70 posto u odnosu na 2019., što je nešto malo bolje od 90-postotnog pada u 2020., a zbog toga i nastavka utjecaja pandemije na poslovanje bar do travnja 2022. očekuju nastavak mjera pomoći za očuvanje radnih mjesta.

Istaknuo je to na godišnjoj skupštini udruge predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA) Tomislav Fain, koji je naveo i da je udruga, unatoč svim izazovima pandemije i uz štedljivost, uspjela odraditi sve aktivnosti te i povećati redovito članstvo za par agencija, na njih ukupno 234, kao i broj pridruženih članica s 98 prije pandemije na 106.

"Pet agencija je otišlo u stečaj tijekom pandemije, a od sadašnje 234 članice dvije su u blokadi, što nam je žao, ali se to dogodi i u redovnim uvjetima poslovanja. Dobro je da je većina opstala u pandemiji, što ne bi mogli bez mjera Vlade, na čemu smo zahvalni. S obzirom da su mnogi iscrpili razne financijske mogućnosti, od kredita do prodaje imovine, te su nam mjere potrebne i dalje, bar do travnja 2022. kako bi preživjeli do proljeća, kada ipak očekujemo neki promet", naglasio je Fain.

No, i promet će u 2022.  otežan ako se pandemija ovako nastavi, kao što je otežan i sada s pogoršanjem epidemiološke slike diljem Europe, posebice u rezervacijama i uplatama skijanja i zimskih odmora preko agencija, što je dobro krenulo jesenas, a sada je zastalo.

Cijepljenje i covid potvrde Fain je označio važnim za povratak putovanja, pa tako agencije dobivaju i upite za 2022., ali je i dalje dosta neizvjesnosti.

"Nadamo se određenoj stabilizaciji prometa i vraćanju povjerenja putnika, ali bez mjere Vlade nećemo moći, oko čega i pregovaramo s resornom ministricom i ministrom rada te vjerujemo da će pomoći i zbog važnosti agencija za hrvatski turizam", poručio je Fain.

Tomislav Fain-slika dva Tomislav Fain/Foto: Udruga hrvatskih putničkih agencija

Skupština UHPA-e je zbog svih problema odlučila i da 16 posto agencija koje nisu platile članarinu za 2020. i 2021. to mogu učiniti do kraja lipnja 2022. u 50 posto manjem iznosu, kao i da će članarina za 2022. biti 30 posto manja.

Također su prihvatili i financijsko izvješće UHPA-e i plan za 2022. po kojemu ta udruga planira po 6 posto manje i prihode i rashode ili oko 1,8 milijuna kuna, kao i to da se zaposlenima u uredu UHPA-e u plaće vrati 20 posto za koliko su manje zbog pandemije. 

Direktorica UHPA-e Ivana Maltar naglasila je da je pad prometa u agencijskom poslovanju ukupno u Hrvatskoj i veći od onog članica UHPA-e, oko 85 posto. Stoga je, kaže, jedan od važnijih ciljeva rada za 2022., osim pregovora s Vladom oko mjera i nastavka aktivnosti na raznim EU projektima, i razgovor s osiguravateljima oko ugovaranja osiguranja jamčevine za slučaj nesolventnost organizatora paket aranžmana. 

Također će raditi na pripremama agencija za uvođenje eura i oko dvojnog iskazivanja cijena, moguće već od kolovoza 2022., kao i zelenim i održivim certifikatima, digitalizaciji i drugom.

Pomoćnik ministrice turizma i sporta Robert Pende je, govoreći o 2,2 milijarde kuna sredstava za turizam iz NPPO-a, naglasio da se u suradnji s UHPA-om i agencijama traže načini da se agencijama i više pomogne iz oko 60 posto sredstava koja su namijenjena privatnom sektoru.

Suradnja UHPA-e i agencija nastavit će se i u 2022. i s Hrvatskom turističkom zajednicom (HTZ), a direktorica Sektora za sustav TZ-a i razvoj proizvoda u HTZ-u Slavija Jačan Obratov tu je suradnju ocijenila odličnom, iznijevši i podatak da je HTZ kroz potpore od 2014. do 2020. za DMK (destinacijske) agencije izdvojila 7,7 milijuna kuna.

"Svi se nadamo i želimo da se agencijski tj. organizirani turistički promet u 2022. vrati na predpandemijske razine, ili na oko 35 posto udjela u ukupnom prometu koliko je bilo u 2019., dok je to u 2021. iznosilo oko 24 posto", rekla je Jačan Obratov.

Hina/P.hr