Veću potražnju za čvarcima tvrtke popratile ulaganjima u proizvodnju

13. siječnja 2021.

Foto: Shutterstock

Čvarci su u posljednjih nekoliko godina postali pravi gastronomski hit, a tu popularnost prati i osjetan rast cijena. Kilogram čvaraka ne tako davno stajao je oko 50 kuna, a danas se prodaju i po 300 kuna za kilogram. Uz klasične čvarke, na policama se sve češće mogu naći i inovativni proizvodi poput namaza i snackova od čvaraka. Povećanu su potražnju ulaganjima u proizvodnju popratile i domaće tvrtke, a predsjednik Uprave karlovačkog PPK u sastavu Grupe Pivac i potpredsjednik Grupacije klaoničke industrije i prerade crvenog mesa HGK Igor Miljak pojasnio je zašto cijena čvaraka tako rapidno raste i zašto su sve privlačniji kupcima.

"Glavni razlog njihovoj relativno visokoj cijeni jest činjenica da kvalitetan čvarak zahtijeva kvalitetnu sirovinu do koje nije lako doći. Suvremeni uzgojni trendovi preferiraju tzv. mesnate svinje čija genetika jamči više mišićnog i manje masnog tkiva. Budući da se čvarci proizvode od čvrstoga masnog tkiva, to ujedno znači manje dostupne sirovine za njihovu proizvodnju. Od jedne svinje, koja u trenutku klanja u prosjeku teži od 125 do 130 kilograma, moguće je dobiti tek tri do četiri kilograma kvalitetne masnoće za topljenje, a od te ulazne sirovine, nakon topljenja dobijemo samo oko 10 posto prešanih čvaraka, odnosno oko 15 posto ako se radi o neprešanim čvarcima. Treba napomenuti i da je cijeli proces, uz sve nužne standarde proizvodnog procesa, baziran na tradicionalnoj tehnologiji", naglašava Miljak, uz napomenu kako su i moderni trendovi zdrave prehrane također odigrali ulogu u popularizaciji čvaraka.

čvarci Foto: Shutterstock

Naime, zbog značajnog udjela proteina od čak 31 grama u 100 grama proizvoda, čvarci su visokokvalitetan proizvod za sve koji paze na nutrititivnu vrijednost hrane.

Takav uzlet na tržištu u PPK-u popratili su i ulaganjima u proizvodnju. U sklopu velikoga investicijskog ciklusa započetog prije tri godine pustili su u rad pogon za proizvodnju masti i čvaraka opremljen najsuvremenijom tehnološkom opremom, koji je u ovom trenutku među nekoliko najvećih u EU. Danas na godišnjoj razini proizvode 250 tona čvaraka, dio u vlastitom brendu, a ostatak u brendovima robnih marki trgovačkih lanaca. Miljak procjenjuje da se godišnje, regularnim putem, proda između 400 i 450 tona čvaraka, a zanimljivo je da uvoza praktički nema.

"Uz plasman na domaćem tržištu, izvozimo ih i diljem Europe, u susjednu Sloveniju i Srbiju, ali i Njemačku, Austriju, Švicarsku, Švedsku i druge zemlje Europske unije. Dio čvaraka iz našeg pogona odlazi i u pekarsku industriji gdje se dalje rabi u proizvodnji", rekao je Miljak i dodao da su, uz klasične prešane čvarke u pakiranju od 250 grama, izbacili i snack varijantu u vrećici od 100 grama, a rade i namaz od čvaraka koji je također naišao na odličan odaziv kupaca. 

čvarci Foto: Shutterstock
P.hr/I.G.