Tema
Uz dobre turističke rezultate, Rab se sprema za slavlje
S Ivanom Matušan, direktoricom ureda Turističke zajednice grada Raba, razgovarali smo o turističkom pozicioniranju Raba u godini u kojoj obilježava značajne obljetnice: slavi se 130 godina organiziranog bavljenja turizmom na području grada i 18. rođendan Rabske fjere. Kakvi su turistički rezultati Raba? Iza nas je prvih šest mjeseci i možemo se pohvaliti dobrim rezultatom. Na području grada Raba zabilježili smo rast od tri posto, kako u dolascima tako i u noćenjima. Odakle vam dolaze gosti i mijenja li se s godinama njihova struktura? Naši su turisti najčešći s njemačkog govornog područja, Nijemci i Austrijanci, a slijede ih Hrvati, Slovenci, Česi i Talijani. Rab je oduvijek slovio kao omiljeno odredište njemačkih pokrajina Bayern i Baden-Württemberg, međutim smatram da su i domaći turisti odlično tržište koje funkcionira kroz cijelu godinu. Zasad ne osjećamo velike promjene u strukturi gostiju, naime, radi se možda samo o zamjeni položaja određene nacije. Međutim, vidljivo je da od ove godine Britanci započinju napad na Top 5, tako da se veselimo i nekim novim ulazima. Kakva je struktura smještaja, koji segment smještaja ima bolju sezonu? Većina smještajnih kapaciteta nalazi se u privatnom smještaju, gotovo 80 posto kapaciteta s oko 15 tisuća ležajeva. Hoteli i kampovi imaju oko tri i pol tisuće ležajeva. Zasad možemo reći kako hoteli i privatni smještaj imaju dobru sezonu. Naime, hoteli bilježe rast od čak osam posto, a privatni smještaj od oko četiri posto. Kampovi trenutno bilježe minus od dva posto, a nekomercijalni smještaj pad od čak sedam posto. S obzirom da su susjedni otoci zabilježili pad broja dolazaka i noćenja od jedan do tri posto, mislim da možemo biti zadovoljni postignutim, ali naravno za kompletnu sliku moramo pričekati kraj sezone. Kakvo je Vaše viđenje razvoja Raba kao destinacije, što se promijenilo od Vašeg dolaska na čelo Turističke zajednica Grada? Priznat ću da je najteže sebe ocijeniti, možda ne radi manjka subjektivnosti, već zbog nemogućnosti da se odmaknete od onoga što radite i s čime živite svaki dan. Međutim, u ovom pokušaju, mogu reći kako ja vidim promjenu – Rab je kao destinacija postao progresivniji i predvodnik u nekim načinima promocije. Kako se Rab pozicionira na tržištu? Koji su izazovi? Naša pozicija na tržištu se mijenja, jer se i sama destinacija mijenja i to ne treba čuditi. Vrijeme je promjena, trenutačno su u izradi i Strategija ukupnog razvoja grada Raba te Strategija razvoja turizma grada Raba. Vjerujem da ćemo kada ta dva ključna dokumenta budu kompletirana, moći jasnije nastupati prema izazovima kojih svakim danom imamo sve više. Od vremenskih (ne)prilika, prometne (ne)povezanosti, (ne)diferenciranja ponude, manjka sredstava za oglašavanje ili nove turističke proizvode, sve su to izazovi s kojima se svakodnevno susrećemo.  Ivana Matušan Koliko manifestacije potiču prepoznatljivost i razvoj destinacije? Najbolji pokazatelj koliko manifestacije potiču prepoznatljivost destinacije je činjenica da se Rab prepoznaje po Rabskoj fjeri, uz primjerice četiri zvonika (vizure povijesne jezgre) te Rabsku tortu. Fjera je nadišla pojam manifestacije i danas je ona projekt u kojeg su uključene tri institucije: Grad Rab, Pučko otvoreno učilište Rab te Turistička zajednica grada Raba, ali i cca. 700 kostimiranih osoba, od kojih je 600-injak s Raba, a ostali iz stranih država ili drugih gradova Hrvatske. Moram naglasiti kako je Rabska fjera prije osamnaest godina bila prvi srednjovjekovni ljetni festival iz kojeg se rodilo niz sličnih. Ta činjenica nas čini ponosnima jer smo uz zadržani kontinuitet dali ideju i drugim destinacijama i sredinama da organiziraju nešto slično. Koje su nove manifestacije u Rabu? Uz Fjeru, posljednje tri godine pokrenute su i nove manifestacije koje su ubrzo postale motivom dolaska u destinaciju. To su "Kantuni", urbana i životna manifestacija koja oživljava skrovite kuteve tj. "kantune" gradske jezgre, uz notu urbanog i mladenačkog štiha, dostupnog publici od 7 do 77 godina. Underwater Photo Marathon Cup dovodi na Rab podvodne fotografe iz Hrvatske i svijeta, a dogodine nam se smiješi i Europsko prvenstvo. Gledajući u prirodne ljepote Raba, zaboravimo koliko interesantno podmorje imamo – a k tome još i odlične ronilačke centre, koji znaju biti logistika tako zahtjevnim natjecanjima. Uz gotovo 150 kilometara biciklističkih staza, ne čudi da smo interesantni i biciklistima, iz godine u godinu razvijamo cikloturizam, a natjecanja kao što su "Big Four" to populariziraju. Kažete da se okrećete novim vidovima promocije destinacije, što to podrazumijeva i koji su vam promotivni alati? Kako se i destinacija mijenja, tako smo započeli i s drukčijim vidovima promocije, trudimo se posebnijim ponudama privući turiste kojima možda Rab nikad nije došao kao rezultat na internetskoj tražilici. I dalje ulažemo u klasične vidove oglašavanja, brošure i ostale tiskane materijale, no primat nam je promocija na društvenim mrežama. Jako puno ulažemo i u dolazak novinara u destinaciju, te, smatram, kako ovakvim obuhvatnim i progresivnim pristupom dolazimo do željenih rezultata. Koliko su investicije i preuzimanje hotela Imperiala utjecale na kvalitetu ponude? Rab se trenutačno kao destinacija nalazi u posebnom položaju, nazvala bih ga procesu tranzicije, koji će sigurno trajati još bar tri do pet godina. Naime, pričamo o repozicioniranju, stvaranju slike Raba kao destinaciji 4*, da ju tako nazovemo, jer činjenica je da se Rab sada nalazi u poziciji između 3* i 4*, a same investicije Valamar Riviere u destinaciji, pokrenule su lavinu promjena. Podizanjem kvalitete ponude, čitava je destinacija primorana na promjene, međutim, to se ne događa preko noći. Priprema li se novi investicijski ciklus? Najavljen je nastavak ulaganja hotelijera koja također prate i ulaganja naših privatnih iznajmljivača, koji kvalitetom žele privući goste veće platežne moći. Što je s cjelogodišnjim turizmom i smanjivanjem izrazite sezonalnosti? Sezonalnost prvenstveno smanjuju hoteli s cjelogodišnjim poslovanjem, ili barem duljim poslovanjem. Rab zasad ima jedan hotel koji radi cijelu godinu, no uvjerenja sam da će se i to promijeniti i da ćemo imati veći broj objekata koji su otvoreni i izvan sezone. Također, imamo i iznajmljivače koji rade cijelu godinu i ulažu u dodatne sadržaje koje turisti koriste izvan vremena predviđenog za sunce i more. Što konkretno poduzimate? Kao turistička zajednica, kreiramo nove turističke proizvode kako bi privukli goste i izvan same turističke sezone. Primjer je projekt Najljepši otočni advent, kojeg TZG Rab radi zajedno s partnerima Gradom Rabom i POU Rab, a kojim se oživljava vrijeme Adventa na Rabu. Podaci pokazuju da u tom segmentu radimo dobar posao, za primjer prošli doček Nove godine na području grada imali smo čak četiri otvorena hotela i program koji je trajao kroz cijelo vrijeme Adventa. Kakva je suradnja unutar destinacije i kako ide transformacija turističke zajednice u destinacijsku menadžment kompaniju? TZG Rab najuže surađuje s Gradom Rabom i Pučkim otvorenim učilištem, možemo ih nazvati našim strateškim partnerima te bez uzajamne pomoći ne bi bilo rezultata kojima se ponosimo. Vjerujem da smo na dobrom putu, ali naravno imamo još prostora za razvijanje. Za to će nam biti potrebno više kadra i sredstava. Mogu napomenuti kako smo rad kao destinacijska menadžment kompanija već započeli, naime za jednu svjetski poznatu kartičarsku tvrtku smo osmislili luksuzni paket za njihove korisnike, a sve u cilju promocije i marketinga. Ove godine obilježavate dvije velike obljetnice. Naša Fjera ove godine postaje punoljetna, dakle, već osamnaest godina od 25. do 27.srpnja živimo za srednjovjekovni prikaz Raba i borimo se ostati u samom vrhu sličnih manifestacija. Izuzetno smo ponosni da je Fjera lani ponijela laskavu titulu Turističkog događaja godine, među Top 10 nagrada na Danima hrvatskog turizma na Hvaru. Velika je to čast, ali i obveza da budemo još bolji i interesantniji. Svake godine se trudimo novim radionicama obogatiti Fjeru, a već lani smo započeli s novim pristupom zabave nakon samog zatvaranja – naime, nakon svečanog završetka uz pucanj topa i glazbenog vatrometa, britanski će bend MKM Collective zabavljati naše turiste do kasno u noć. Uz to, još jedna obljetnica ove godine podsjetit će nas koliko već dugo živimo turizam. Ove godine slavimo 130 godina organiziranog bavljenja turizmom na području grada Raba, kojeg zapravo kroz cijelu godinu živimo, ali nas prava proslava očekuje u rujnu. Planiramo višednevno slavlje, koje će vjerujem, biti dobra prilika da na dostojan način proslavimo rođendan rapskog turizma, ali i da pokažemo naš diverzitet.
Poslovanje
A1 Hrvatska s porastima prihoda, dobiti i investicija
Telekomunikacijska tvrtka A1 Hrvatska u prvoj polovici godine ostvarila je ukupne prihode u iznosu od 208,6 milijuna eura, ili 1,4 posto više nego u istom razdoblju lani, što je dovelo i do porasta EBITDA-e za 6,8 posto, na 66,6 milijuna eura, a povećali su i ulaganja, doznaje se iz te tvrtke. Ulaganja A1 Hrvatska u prvom su ovogodišnjem polugodištu iznosila 46,3 milijuna eura, što je 27,5 posto više nego u istom razdoblju 2018. godine, a iz te tvrtke ističu da se ulaganja odnose na mrežne tehnologije i frekvencije. Konsolidirani financijski rezultati A1 Hrvatska, objavljeni u sklopu rezultata matične Telekom Austria Grupe u Beču, pokazuju i da je A1 Hrvatska u prvih šest mjeseci ove godine nastavila sa snažnim širenjem mobilnih i fiksnih usluga, kao i porastom broja mobilnih pretplatnika za 8 posto te mobilnih broadband usluga za 12,4 posto. Ukupno je baza korisnika povećana za 6,9 posto u prvih šest mjeseci ove godine, što je, kako objašnjavaju, omogućila konvergencija odnosno kombinacija mobilnih i fiksnih usluga, koje su rasle također u svim segmentima - govorna usluge za 7 posto, broadband (širokopojasni pristup internetu) za 4,1 posto, a TV usluge za 10 posto. Komentirajući rezultate prvog polugodišta, predsjednik Uprave A1 Hrvatska Jiří Dvorjančansky naglašava da su rast prihoda i značajno ulaganje u kvalitetu usluge utjecali na pozitivan operativni rezultat. "Kupnjom dodatnih frekvencija te nadogradnjom na LTE Advanced Pro mrežu s brzinama do 1,35 Gbps dodatno smo unaprijedili uslugu prema korisnicima, a predstavili smo i prvu NB IoT mrežu s nacionalnom pokrivenošću, što će omogućiti poslovnim korisnicima A1 Hrvatska razvoj napredne digitalne telemetrijske usluge. Sve su to razlozi za veliko priznanje koje smo dobili u povodu 20 godina poslovanja u Hrvatskoj odnosno certifikat za najbolju mobilnu mrežu nakon neovisnog mjerenja P3", ocjenjuje Dvorjančansky. Zaključno poručuje da su "duboko posvećeni tome da s vlastitom mrežom nove generacije dovedu super brzi internet u sve dijelove Hrvatske".
Poslovanje
Tech Data otvorila tvrtke kćeri u Zagrebu i Ljubljani
Vodeći svjetski distributer informacijskih tehnologija Tech Data, zbog rasta poslovanja, osnovao je tvrtke kćeri u Hrvatskoj i Sloveniji. Tech Data Distribution Croatia  i Tech Data distribucija tehnologije pridružile su se 23-ima tvrtkama kćerima u Europi preko kojih Tech Data opskrbljuje više od 65.000 klijenata najsuvremenijim informacijskim rješenjima i uslugama. Na ovaj je način tvrtka zaokružila svoju strategiju IT-distributera budućnosti, te želi na svim tržištima iskoristiti vrijednost cjelokupne ponude, rastući i razvijajući tehnologije sljedeće generacije, IoT (Internet stvari), računarstvo u oblaku, sigurnost i analitiku. "Tech Data, odnosno povezana društva, žele našim partnerima i krajnjim kupcima osigurati još jednostavnije poslovanje, uz povećanje kvalitete naših usluga", rekao je direktor prodaje Tech Data Peter Bartha. Tech Data bilježi u regiji brzi rast, zbog povećanih ulaganja u IT, ali i zbog povećanja broja poslovnih partnera, te prihoda koji su se u 2018. godini uvećali za 20 posto u odnosu na prijašnju godinu. "Nedavno smo u Umagu održali naš godišnji događaj za partnere gdje je više od stotinu sudionika iz regije imalo mogućnost čuti najnovije informacije o digitalizaciji, računarstvu u oblaku, podatkovnoj analitici, kibernetičkoj sigurnosti i trendovima industrije 4.0 od stručnjaka iz Tech Date kao i vendora iz cijele Europe. Trenutno je naša profesionalna mreža šira od samog IT sektora jer surađujemo s industrijskim tvrtkama kako bismo mogli razumjeti tržišne potrebe i izazove", rekao je, direktor Tech Data Distribution Croatia Ivica Brnadić. Ivica Brnadić Tech Data posljednjih godina ubrzano širi mrežu poslovnih partnera, a njihove usluge  obuhvaćaju tehničku podršku, marketinške i edukacijske programe, upravljanje životnim ciklusom uređaja i njihove rentabilnosti, tehnologije kao usluge i naprednu logistiku. Istodobno osigurava i internetsku platformu za nabavu programske opreme i aplikacija za rad u oblaku.
&
Digitalno lice dalmatinskog hrama ljepote
Usmena preporuka zadovoljnih korisnika jedna je od najboljih pokazatelja uspješnosti poslovanja, no  moderno umreženo društvo sve više teži digitalnoj interakciji i svojevrsnoj online dostupnosti što postaje ključna konkurentska prednost pojedinog brenda. Kako odabrati kvalitetan tretmane ljepote, tko koristi najbolje kozmetičke brandove, koji su to novi trendovi u beauty svijetu  – samo su neka od pitanja na koja tvrtka  DermaMed, najveći anti-age centar za oblikovanje tijela u Dalmaciji, spremno odgovara. "Prvi dojam iznimno je važan, a naša poslovna web stranica mnogima je upravo to – prvo upoznavanje s DermaMedom. Nova stranica bit će optimizirana za rad na različitim uređajima i omogućit će nam kvalitetniju interakciju s klijentima. Uz više informacija i niz dodatnih funkcija prilagođenih krajnjem korisniku, vjerujem da će pozitivno doprinijeti našoj konkurentnosti" smatra osnivačica centra Anđela Prolić.    Anđela Protić Kako bi poboljšala dostupnost informacija trenutnim i budućim korisnicima usluga, obratili su se za pomoć Hrvatskoj agenciji za malo gospodarstvo, inovacije i investicije. Novo osmišljeni koncept web stranice, koja se trenutačno izrađuje,  trebao bi olakšati dostupnost informacija o problemima kože, mršavljenju, zdravoj prehrani te mogućnostima tretiranja kože lica i tijela, a sufinanciran je u sklopu programa HAMAG-BICRO-a WWW vaučeri za MSP-ove s gotovo 60 tisuća kuna. Korisnici će na jednom mjestu imati sve dostupne informacije o DermaMedu. Također će moći poslati i direktni upit liječniku te dobiti odgovore u najkraćem mogućem roku. Inače tvrtka DermaMed nudi inovativan spoj estetske medicine, medicinske kozmetologije i kineziologije te pruža cjeloviti pristup, od dijagnostike do plana tretmana prilagođenog potrebama pojedinog klijenta.. „Klijenti često traže određeni tretman koji ne mora nužno biti najbolji za njih. Mi ih detaljno upoznajemo sa svim opcijama, mogućnostima i očekivanim rezultatom. Uvijek su uključeni u cijeli proces prije i tijekom tretmana, a naša stručna pomoć i savjet su tu kako bismo postigli rezultat koji klijenti očekuju“ smatra Anđela Prolić, navodeći kako sve veći broj žena izvan Dalmacije dolazi u ovaj centar počastiti se tretmanom uljepšavanja. Uz nekirurški „facelifting“ lica i vrata, klijentice se najčešće odlučuju na mezoterapiju, mikrodermoabraziju te blefaroplastiku kapaka bez noža, kao i za lasersko uklanjanje dlačica te uklanjanje celulita. Iako su preko 90 posto njihovih klijenata žene, udio muškaraca koji posjećuju DermaMed svakim je danom sve veći. Oni se najčešće odlučuju za mezoterapiju jačanja kose, uklanjanje masnih naslaga i smanjenje opsega trbuha, ali i na zatezanje podbratka, laserske tretmane uklanjanja dlačica na leđima te podizanje kapaka bez operacije. Svi tretmani potpuno su bezbolni i bez potrebe za oporavkom pa  klijenti dolaze i u pauzi za vrijeme posla. "Pratim svjetske trendove u estetskoj medicini i kozmetici, ulažem u vlastitu edukaciju i edukaciju djelatnika te otvoreno prihvaćam nove ideje što rezultira inovativnim metodama rada. Uspješan poduzetnik uvijek uči, ide naprijed i kontinuirano nadmašuje očekivanja. Osobno zadovoljstvo, zadovoljstvo osoba koje me okružuju i klijenata za mene su jedino pravo mjerilo uspjeha", kaže na kraju Anđela Protić.
Poslovanje
Tele2 Hrvatska nastavlja trend dobrih poslovnih rezultata
U drugom tromjesečju ove godine Tele2 Hrvatska ostvario je ukupne prihode od 360 milijuna kuna što je rast od 12,5 posto. EBITDA je rasla 66 postou odnosu na prošlu godinu te iznosi 81 milijuna kuna, bez utjecaja MSFI-a 16. te se može zaključiti da ova telekomunikacijska tvrtka bilježi rast u svim ključnim segmentima koji uključuju prihod od krajnjih korisnika usluga, veleprodaje, stranaca u našoj mreži i prihoda od opreme, odnosno uređaja. Također, broj korisnika je porastao za više od 64 tisuće u odnosu na drugo tromjesečje 2018. godine. „Svi naši glavni financijski pokazatelji su rasli i u drugom tromjesečju, što ukazuje na nastavak pozitivnog trenda s kojim smo zaključili prvo tromjesečje. U proteklim mjesecima smo nastavili s ulaganjima u razvoj mreže kako bismo dodatno poboljšali korisničko iskustvo te spremno dočekali nadolazeću turističku sezonu. Posebno nas veseli što su korisnici prepoznali naše napore pa je njihov broj rastao za više od 64 tisuće u odnosu na isto razdoblje prošle godine“,  komentirao je rezultate predsjednik Uprave Tele2 Hrvatska Viktor Pavlini. Viktor Pavlinić, predsjednik Uprave Tele2 Foto: Jurica Galoic Pixell Za prvih šest mjeseci 2019. godine ostvareni su ukupni prihodi od 697 milijuna kuna što je porast od 9 posto, a EBITDA je rasla 65 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Kapitalne investicije u prvoj polovici 2019. godine iznosile su 83 milijuna kuna što predstavlja povećanje od 138% u odnosu na isto razdoblje prošle godine. I švedski Tele2 AB objavio je konsolidirane rezultate poslovanja za drugo tromjesečje 2019. godine, koji pokazuju  kao su ukupni prihodi Tele2 Grupe u drugom tromjesečju manji su za 2 posto te iznose 6,79 milijardi švedskih kruna.