Poslovanje
Ralice iz Kalinovca idu u Norvešku, Njemačku i Ukrajinu
Jedan od najvećih europskih proizvođača komunalne opreme, tvrtka Rasco iz Kalinovca, ovih dana isporučuje 75 strojeva za zimsko održavanje prometnica (snježni plugovi i posipači soli) u Norvešku te čak 100 strojeva u Ukrajinu. Uoči početka zimske sezone, tvrtka je isporučila i 21 posipač soli njemačkim komunalnim službama te četiri snježna pluga minhenskom aerodromu. Specifičnost ovih plugova je to što su posebno namijenjeni čišćenju aerodromskih pisti i široki čak 6,5 metara, što je dvostruko šire od uobičajenih ralica kakve viđamo na prometnicama svake zime. Nije mala stvar kad norveški profesionalci za održavanje cesta koji su navikli na snijeg i led i do osam mjeseci u godini ili jedna od najvećih europskih zračnih luka poklone povjerenje proizvođaču zimske opreme iz mediteranske države, kaže predsjednik Uprave Ivan Franičević. "Tu se svakako ubrajaju i tvrtke za održavanje prometnica u Rusiji koje su već godinama naš kupac. To znači da smo se na vrlo konkurentnom tržištu u protekla tri desetljeća uspjeli dokazati svojom kvalitetom i širokim asortimanom proizvoda gdje kupci na jednom mjestu dobivaju kompletno rješenje za vozila koja se koriste u održavanju svih vrsta prometne infrastrukture, neovisno radi li se o kamionima, višenamjenskim vozilima ili traktorima", dodaje Franičević i naglašava kako su na tržištima Hrvatske, BiH, Srbije, Slovenije i Mađarske već godinama vodeći dobavljač opreme za održavanje prometnica. Rasco više od 70 svojih proizvoda izvozi u više od 40 zemalja na pet kontinenata i 80 posto prihoda ostvaruju od izvoza. Njihovi pogoni u Kalinovcu kod Đurđevca i u Senti u Srbiji zapošljavaju ukupno 400 ljudi, a šire se i dalje. Prije nekoliko dana počeli su s radovima na izgradnji nove šeste hale u Kalinovcu u  sklopu trogodišnjega investicijskog ciklusa gdje će do kraja 2020. godine uložiti više od 71 milijuna kuna u značajno proširenje proizvodnih kapaciteta, povećanje energetske efikasnosti i razvoj novih proizvoda poput kompaktne čistilice LYNX koju su nedavno predstavili hrvatskoj javnosti.
Poslovanje
Lidl Hrvatska objavio izvještaj o održivosti
Lidl Hrvatska predstavio je svoj prvi Izvještaj o održivosti, što ga čini prvim maloprodajnim lancem u zemlji koji je objavio ovakav izvještaj prema metodologiji GRI Standardi. Riječ je o pregledu utjecaja koje Lidl ima na gospodarstvo, društvo i okoliš te sveobuhvatnoj strategiji održivog razvoja naziva „Na putu prema sutra“. Ova strategija u fokusu ima teme vezane uz asortiman kompanije, okolišne utjecaje, društveni angažman te zaposlenike i poslovne partnere, te  jasno zacrtane ciljeve održivog razvoja za budućnost, kao i rokove za ostvarenje tih ciljeva. "Kao velika tvrtka na svjetskoj razini, ali i velika tvrtka na hrvatskom tržištu koja zapošljava preko dvije tisuće ljudi i ima utjecaj na svakodnevne odluke milijuna kupaca, prepoznajemo našu odgovornost prema gospodarstvu, društvu i okolišu. Shvaćamo je itekako ozbiljno te neprestano radimo na tome da osiguramo održivost poslovanja na svim razinama. Ona se već odavno ne temelji isključivo na poslovnom rezultatu; tvrtke su danas sve svjesnije utjecaja koje imaju na svijet oko sebe i važnosti upravljanja tim utjecajima. Za Lidl ovo uistinu nisu samo riječi, za nas je to sveobuhvatna strategija razvoja poslovanja koja u obzir uzima sve naše utjecaje i o njima razgovara s našim partnerima, zaposlenicima, kupcima; svima s kojima se susrećemo u poslovnom procesu", rekla je voditeljica Sektora korporativnih komunikacija Marina Dijaković. Lidlov prvi Izvještaj o održivosti obuhvaća sve njihove sadašnje i buduće napore u stvaranju održivog poslovanja, te se tako ističe  smanjenje korištenja plastike, osviještena prehrana, nabava proizvoda domaćih proizvođača, stvaranje kvalitetnih radnih mjesta, energetska učinkovitost, upravljanje otpadom ili humanitarno djelovanje.
Poslovanje
Tržišno preslagivanje pozitivno utjecalo na rad putničkih agencija
Preslagivanje na tržištu putničkih agencija pozitivno je utjecalo na poslovanje domaćih agencija, koje su uglavnom zadovoljne turističkim rezultatima u ovoj godini, dok u idućoj očekuju rast poslovanja, posebice zbog predsjedanja Hrvatske Vijećem EU. Preslagivanje na domaćem agencijskom tržištu dijelom je potaknulo lanjsko zatvaranje agencije Kompas Zagreb, čime se potražnja kupaca 'prelila' na neke druge agencije koje su uslijed toga ove godine i popravile poslovanje, a dijelom i zbog sve primjetnije specijalizacije agencija za određene vrste putovanja te pojave novih agencija. I bankrot globalnog turoperatora Thomasa Cooka ove godine domaće je agencije usmjerio više prema novim partnerima s britanskog i drugih tržišta, pa i najvećega domaćeg turoperatora Atlas, koji je bio glavni partner T. Cooku za Hrvatsku i koji u Hrvatskoj još jedini pokriva sve segmente poslovanja. No, pozicija Atlasa je, kako komentira direktor konzultantske tvrtke Coned Ivan Pukšar, trenutno pomalo složena, s obzirom na to da je ponuđen na prodaju te će se tek vidjeti hoće li to biti izazov za neke od jačih domaćih agencija ili za nekoga jačeg inozemnog turoperatora koji je bacio oko na regiju želeći tu pojačati utjecaj. "U Hrvatskoj je registrirano više od tisuću putničkih agencija u kojima radi oko 5.000 vrsnih stručnjaka i upravo su ti kadrovi najveća vrijednost ove branše. Oni nose posao, imaju kontakte s partnerima i vrlo su iskoristivi u poslu, neki i na međunarodnoj razini, posebice oni koji se bave avioprometom i korporativnim segmentom poslovanja", smatra Pukšar. Fleksibilna organizacijska struktura i razvoj novih proizvoda Snagu i stručnost agencijskih kadrova ističe i član Uprave Atlasa Mislav Veselica, koji kaže da Atlas intenzivno radi na razvoju novih proizvoda te da se s fleksibilnom organizacijskom strukturom prilagođava postojećim izazovima i proaktivno pronalazi prilike na globalnom tržištu. "Ova je godina u Hrvatskoj za agencije zadovoljavajuća, pogotovo ako se uzme u obzir snažniji povratak konkurencije te ostali čimbenici koji utječu na turizam, poput Brexita i bankrota Thomasa Cooka. Segmenti poslovanja poput vlastitih i nišnih proizvoda bilježe rast te se može govoriti i o tzv. dekomponiranju ponude i na hrvatskom i širem agencijskom tržištu", kaže Veselica. O partnerstvu s Thomasom Cookom za hrvatsko tržište smatra da i Atlas ima pravo na nadoknadu financijske štete zbog propasti tog turoperatora jer je, kako kaže, "posrednik, a ne vlasnik proizvoda i u tom ćemo smislu kooridinirati aktivnosti s Ministarstvom turizma i ostalim dionicima, hotelijerima". Raznolikost Hrvatske privlači i poslovne partnere agencijama Smatrajući da se domaće agencije dobro prilagođavaju tržišnim kretanjima, pa i preslagivanjima, predsjednik Udruge putničkih agencija HGK i predsjednik Uprave pulskog Unilinea Boris Žgomba ističe da agencijskom poslovanju pridonosi i raznolikost ponude u Hrvatskoj koja privlači ne samo turiste nego i sve više poslovnih partnera iz svijeta. "Domaće agencije, pa i Uniline, jačaju suradnju s partnerima iz Europe i svijeta, koji prvo pitaju što Hrvatska nudi drukčije od ostalih destinacija, a to je upravo ta velika raznolikost. Na tome se grade i destinacijski proizvodi, u čemu su agencije vrlo aktivne, nastojeći time održati potražnju, ali i profitabilnost", kaže Žgomba. Predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA) i direktor zadarske agencije Terra Travel Tomislav Fain naglašava pak da je većina agencija ove godine dobro radila te da ih se sve više okreće prema nišnim segmentima i destinacijskom menadžmentu, što drži važnim i za budućnost, tim više što je vrijeme hiperpotražnje za Hrvatskom prošlo. "Važno je da ne radimo svi isto i da svatko nađe svoj prostor jer to, uz više umijeća i ulaganja, agencijama sigurno donosi više. Važno nam je i to što za iduću godinu većina avioprijevoznika s raznih tržišta najavljuje povećanje broja sjedala prema Hrvatskoj, jer to agencijama otvara nove prilike, kao i predsjedanje Hrvatske Vijećem EU, te pojačavanje ukupne promocijske aktivnosti na tržištima", kaže Fain. Direktor riječke agencije Aronda Adriana Travel Zlatko Deželjin također očekuje nastavak pozitivnih trendova za agencijsko poslovanje, ali uz mnogo rada i nadograđivanje ponude, jer, kako kaže, "Hrvatska danas igra u šampionskoj ligi svjetskog i europskog turizma te, uz to što mi tražimo strane partnere i oni traže nas, treba znati održavati kvalitetu i taj status". Zbog veće potražnje u 2020. moguć porast cijena Napominjući kako agencije dosta rade i ove posezone te da imaju i dobre najave za adventska, novogodišnja i skijaško-zimska putovanja, svi se sugovornici slažu i u ocjeni da će putničke agencije ukupno u 2020. imati više posla i zbog nekoliko važnih međunarodnih događanja, među kojima su svakako predsjedanje Hrvatske Vijećem EU u prvoj polovici godine, ali i Europsko nogometno prvenstvo u 12 europskih gradova u lipnju i srpnju te svjetska izložba EXPO u Dubaiju u drugom dijelu godine. "Hrvatska će zbog toga iduće godine sigurno biti još vidljivija na europskoj i svjetskoj turističkoj sceni, a agencije koje se bave korporativnim uslugama, prijevozima, kongresima, izletima i sličnim radit će više. Mali problem mogao bi nastati kod planiranja smještanja grupa na kružnim turama u Zagrebu jer zagrebački hoteli jednostavno neće imati mjesta s obzirom na popunjenost zbog predsjedanja Hrvatske EU. Nema sumnje da će to donijeti snažan rast zagrebačkog turizma, a profitirat će i europski zračni prijevoznici koji lete u Zagreb te je moguć i rast cijena aviokarata, a time i poskupljenje grupnih avioaranžmana. Uz porast potražnje, i agencije bi konačno možda mogle povisiti svoje cijene, a time i profitabilnost koja posljednjih godina i nije baš idealna zbog konkurencije, neravnopravne borbe s internetskim portalima i niže platne moći domaćeg tržišta", kaže Pukšar. Fain pak upozorava da svi koji planiraju turistički ili poslom doći u Zagreb u prvoj polovici 2020. već sada trebaju tražiti smještaj jer se sve ubrzano puni, dok Veselica drži da će predsjedanje Hrvatske Vijećem EU sigurno pridonijeti pozitivnom imidžu Hrvatske te da se time agencijama s adekvatnim ponudama i kvalitetno osmišljenim proizvodima za tu specifičnu nišu putnika (europski dužnosnici) otvaraju nove komercijalne prilike.
Poslovanje
HEP u pustio u rad 100. punionicu za električna vozila
HEP je u Zagrebu pustio u rad jubilarnu stotu punionicu za električna vozila, čime je nakon otvaranja punionica na hrvatskim autocestama nastavljeno širenje ELEN mreže u gradovima kako bi se omogućile sigurne međugradske vožnje električnim automobilom  u cijeloj zemlji. "Puštanjem u rad stote punionice za električna vozila Hrvatska elektroprivreda potvrđuje se kao ključni subjekt u elektrifikaciji prometa u Hrvatskoj, koju provodimo u skladu sa smjernicama Vlade Republike Hrvatske i politikama Europske unije. U ovom trenutku u realizaciji i planovima imamo postavljanje više od stotinu punionica širom Hrvatske, a od čega 26 u Zagrebu", rekao je predsjednik Uprave Hrvatske elektroprivrede Frane Barbarić i dodao kako je HEP tek na pola puta planirane izgradnje infrastrukture za električna vozila, ukupne vrijednosti 60 milijuna kuna. HEP-ova stota punionica sufinancirana je sredstvima iz EU projekta EAST-E, u sklopu kojeg će HEP postaviti 27 rapidnih punionica snage 50 kW diljem Hrvatske. Do sada su u Zagrebu postavili deset punionica, dok je šest punionica u postupku realizacije, a za 20 punionica trenutno definiraju lokacije postavljanja. Planiranom realizacijom, HEP će na području Zagreba imati ukupno 35 javnih punionica. U ovom trenutku njihova mreža punionica pokriva sve autoceste i druge važne cestovne pravce u Hrvatskoj, gradska središta i turistička odredišta, uključujući i više otoka.
Poslovanje
Hanfa odobrila Pivcu ponudu za preuzimanje Kraša, 430 kn po dionici
Upravno vijeće Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga donijelo je rješenje kojim se Mesnoj industriji braća Pivac iz Vrgorca odobrava objavljivanje ponude za preuzimanje Kraša, i to po cijeni od 430 kuna za dionicu. U priopćenju regulatorne agencije navodi se kako je na dan nastanka obveze objavljivanja ponude za preuzimanje, 9. rujna 2019., temeljni kapital Kraša iznosio 599,45 milijuna kuna i da je bio podijeljen na 1.498.621 redovnu dionicu na ime nominalnog iznosa 400 kuna.  Na dan nastanka obveze objavljivanja ponude za preuzimanje Pivac je već imao 460.522 redovne dionice Kraša, što predstavlja 30,73 posto udjela u temeljnom kapitalu, odnosno 30,73 posto dionica s pravom glasa i daje pravo na 32,38 posto glasova od ukupnog broja glasova na glavnoj skupštini Kraša. Uzimajući u obzir najvišu cijenu po kojoj je godinu dana prije obveze objavljivanja ponude za preuzimanje Pivac kupovao dionice Kraša te prosječnu ponderiranu cijenu dionica Kraša na Zagrebačkoj burzi u posljednja tri mjeseca prije nastanka obveze za preuzimanje, utvrđeno je da je cijena izražena u ponudi za preuzimanje u iznosu od 430 kuna po dionici određena u skladu sa Zakonom o preuzimanju dioničarskih društava, navodi se u priopćenju Hanfe. Mesna industrija braća Pivac objavila je potom u srijedu na internetskim stranicama Zagrebačke burze ponudu za preuzimanje dionica Kraša po cijeni od 430 kuna za dionicu.  U ponudi se ističe da ne djeluje zajednički niti s jednom drugom osobom u vezi s preuzimanjem ciljanog društva. Rok trajanje ponude je 28 dana od dana objavljivanja u Narodnim novinama i na mrežnim stranicama Zagrebačke burze. U obrazloženju ponude navodi se da Kraš ima snažan potencijal da, uz daljnja ulaganja, postigne znatno bolje poslovne rezultate te zadrži i dodatno ojača svoj položaj na domaćem, regionalnom i svjetskom tržištu te da postane jedno od najznačajnijih poduzeća u sastavu grupe MIB Pivac. Između ostalog kaže se i da bi se u kratkoročnom pogledu daljnji razvoj Kraša trebao fokusirati na operativnu efikasnost i povećanje produktivnosti te obuhvatiti konsolidacijske procese, osuvremenjivanje tehnoloških i upravljačkih kapaciteta i procesa te detaljnu analizu tržišta radi revizije proizvodnog asortimana, uvođenja novih proizvodnih linija i, u konačnici, optimizacije proizvodnje.  Dugoročno, Pivac će kao pretežiti dioničar podržati razvoj poslovnih politika i strategija kojima će u središtu biti procesi restrukturiranja i razvoja s konačnim ishodom povećanja konkurentnosti, efikasnosti i daljnjeg jačanja prepoznatljivog brenda s dugom tradicijom i povijesti. Poslovni fokus bit će i na novim akvizicijama radi održavanja i širenja utjecaja na tržištima u regiji, navodi se u ponudi. Zagrebačka burza je, po objavi ponude, obustavila trgovanje dionicom Kraša, i to od 15,44 do 16 sati. Posljednja je cijena kojom se trgovalo tom dionicom 1.050 kuna. Ta je dionica u fokusu ulagača od 9. rujna, kada je najveći pojedinačni dioničar Mesna industrija braća Pivac najavio ponudu za preuzimanje. U međuvremenu, dionice Kraša najviše je kupovala Kappa Star Limited, ciparska tvrtka u vlasništvu srpskog poduzetnika Nebojše Šaranovića, pa je nedavno prešla prag od 23 posto dionica, čime je postala drugi najveći dioničar Kraša. No, ta je kompanija nedavno izvijestila da nema namjeru objavljivanja dobrovoljne ponude za preuzimanje Kraša.
Poslovanje
Pročistač vode kojemu ne treba struja
Tvrtka Kamena kuća iz Ljubača pokraj Zadra, koju je osnovao Ivica Stojić kao agenciju za nekretnine, u početku se bavila kupnjom, prodajom te izgradnjom vlastitih nekretnina. No već 2011. godine tvrtka je dobila pravo zastupanja kompanije Biorock iz Luxemburga, proizvođača biološkog uređaja za pročišćavanje otpadnih voda iz kućanstava. "U odnosu na ostale, jedna od većih prednosti našega biološkog uređaja za pročišćavanje otpadnih voda jest činjenica da prilikom procesa obrade otpadnih voda ne troši električnu energiju. Prilikom procesa pročišćavanja nije potrebno puhalo niti kompresor, a na kraju procesa dobije se oko 98 do 99 posto udjela pročišćene vode. Takva voda zadovoljava sve uvjete da se može ispuštati u upojni bunar, odvodni kanal te da se može navodnjavati. Još je jedna prednost i to što ne uništava bakterije koje pročišćavaju i razgrađuju otpadne tvari u vodi, što mu daje veliku prednost korištenja, primjerice, u vikendicama ili u objektima u kojima se povremeno boravi. Istodobno, nema problema ni s oscilacijama pritoka otpadne vode, a sam sustav funkcionira po principu gravitacije", pojašnjava Stojić. Dodatna je prednost i to da se pražnjenje predtaložnika obavlja svake dvije do četiri godine, što u kombinaciji obrade otpadne vode bez električne energije rezultira time da je operativni trošak sustava daleko najpovoljniji na tržištu. Ovakav sustav pročišćavanja idealan je za prostore u kojima se povremeno boravi jer mu u radu ne stvara poteškoću to što nema stalan prihod nove fekalne tekućine. Uz kućanstva i vikendice, ovaj biološki uređaj za pročišćavanje otpadnih voda koriste mali hoteli, moteli, autokampovi te ostali turistički objekti. Prednost mu je i to što je gotovo bešuman, zaključuje Stojić.