
Nadzorni odbor Ine imenovao članove uprave
Nadzorni odbor Ine je na prijedlog Vlade Republike Hrvatske ponovno imenovao Miroslava Skalickog, Hrvoja Šimovića i Marina Zovka za članove uprave te tvrtke, priopćila je Ina.
Novi mandat stupa im na snagu 29. rujna 2023. i traje najdulje šest mjeseci, do imenovanja članova uprave putem javnog natječaja, kaže se u priopćenju Uprave Ine.

Gredelj isporučio prvu od 18 lokomotiva za slovačku tvrtku ZSSK Cargo
Tvornica željezničkih vozila Gredelj, član slovačke grupe Tatravagonka, isporučila je prvu od 18 moderniziranih lokomotiva za slovačkoga državnog teretnog prijevoznika ZSSK Cargo, priopćeno je iz te kompanije.
TŽV Gredelj u suradnji s češkom tvrtkom CZ Loko potpisao je, naime, ugovor za modernizaciju 18 lokomotiva starije serije 742 u moderne lokomotive EffiShunter 1000M za slovačkoga državnog teretnog prijevoznika ZSSK Cargo, u ukupnoj vrijednosti od oko 20 milijuna eura.
Ugovor uključuje mogućnost modernizacije još 20 lokomotiva.
Riječ je o složenoj i opsežnoj modernizaciji lokomotive 742, gdje će izvorni dijelovi ostati samo okvir okretnih postolja i glavni okvir. Međutim, i ti dijelovi značajno se moderniziraju i preinačuju.
U pogonu Tvornice željezničkih vozila Gredelj u Zagrebu moderniziran je glavni okvir, izrađeni su i ugrađeni svi električni i zračni sustavi, a provedena je i završna montaža te ispitivanja lokomotive.
Tvrtka CZ Loko u Jihlavi modernizirala je, pak, okretna postolja i vučne motore te osigurala izradu modernizacijskog paketa za lokomotivu.
"Uspješan dovršetak prve lokomotive iz projekta obnove i modernizacije ukupno 18 lokomotiva iznova potvrđuje visoku razinu stručnosti i sposobnosti Gredeljevih radnika te opravdava ukazano povjerenje naših kupaca. Nadamo se i priželjkujemo nove projekte u Gredelju", poručio je u priopćenju Michal Sykora, generalni direktor Gredelja.

Štete od poplava u Sloveniji zadaju glavobolju VW-u
Njemački automobilski div Volkswagen objavio je da će sredinom rujna smanjiti proizvodnju zbog štete koju su katastrofalne poplave izazvale u pogonu slovenskog dobavljača zaoštrivši probleme s nabavom dijelova.
Tvrtka namjerava do kraja rujna sročiti plan, rekao je direktor nabave Dirk Große-Loheide uoči otvaranja sajma IAA Mobility u Münchenu dodavši da će problem riješiti do kraja godine.
Uska grla u nabavi izazvale su poplave u Sloveniji koje su prouzročile štetu u pogonu VW-ovog dobavljača dijelova za motore. U pitanju su lančanici za motore s unutarnjim izgaranjem, precizirao je Große-Loheide.
Dobavljač trenutno ne može proizvoditi pa sada uskaču zamjenski dobavljači.
VW želi i dalje nabavljati dijelove od slovenske kompanije. "Posrijedi je izvrstan dobavljač, naravno da ga želimo zadržati", rekao je Große-Loheide.
Njemačka tvrtka nastoji pomoći sa čišćenjem i ponovnim pokretanjem proizvodnje. Poslali su u Sloveniju stotinjak zaposlenih iz tvornice motora u Salzgitteru i njih 30 iz odjela gospodarskih vozila u Hannoveru.
VW je najavio smanjenje proizvodnje još prije poplava u Sloveniji, zbog problema u nabavi dijelova. Od idućeg tjedna planiraju ukinuti pojedine smjene u glavnom pogonu u Wolfsburgu, a u Hannoveru će na nekoliko tjedana ugasiti proizvodnju automobila s pogonom na fosilna goriva.
Tvornica u Palmeli u blizini Lisabona bit će zatvorena dva mjeseca, počevši od 11. rujna, priopćila je tvrtka.

Neto dobit Adris grupe porasla 30 posto
Adris grupa je u prvom polugodištu ove godine ostvarila neto dobit od 25,7 milijuna eura, što je rast od 30 posto u odnosu na isto razdoblje lani, objavili su iz te tvrtke. Ukupan prihod je ostvaren u iznosu od 435 milijuna eura, što je rast od 13 posto. Prihod od prodaje robe i usluga iznosio je 406 milijuna eura i za 12 posto je veći.
Konsolidirana dobit prije kamata, poreza i amortizacije (EBITDA) iznosi 67 milijuna eura i za 12 posto je veća od ostvarene u prvom polugodištu prošle godine.
Sva tri Adrisova posla ostvarila rast prihoda i neto dobiti.
Croatia osiguranje (CO) ostvarilo je 28,6 milijuna eura konsolidirane neto dobiti, odnosno 14 posto više u usporedbi s prvim polugodištem lani.
U turističkom dijelu poslovanja, uz rast prihoda od 25 posto, operativna profitabilnost (EBITDA) porasla je za 20 posto, dok je u segmentu zdrave hrane, uz rast prihoda od tri posto, povećana i operativna profitabilnost za 15 posto.
Predsjednika Uprave Marko Remenar je istaknuo kako je usprkos nepovoljnom okruženju obilježenom usporavanjem rasta ili kontrakcijom ključnih ekonomija u Europskoj uniji, daljnjim rastom kamatnih stopa, još uvijek prisutnom inflacijom i relativnom nesigurnošću koja proizlazi iz geopolitičkih kretanja, Adris grupa realizirala rast prihoda, u usporedbi s istim prošlogodišnjim razdobljem, u sva tri svoja posla.
"Marže u sva tri posla i dalje su pod pritiskom inflatornih kretanja, međutim fokus na kvalitetu proizvoda i usluga, te kvalitetno upravljanje troškovima rezultirali su rastom operativne i neto dobiti. Takva poslovna i financijska pozicija omogućava nam daljnje snažne investicije i iskorake koji će dodatno ojačati dugoročnu perspektivu Grupe", kazao je.
Turistički segment s rastom prihoda od 25 posto
Turistički segment ostvario je prihode od prodaje robe i usluga u iznosu od 105 milijuna eura, što je za 25 posto više nego u prvih šest mjeseci prošle godine, odnosno 31 posto više od realizacije iz 2019. godine.
Ostvarena je dobit prije kamata, poreza i amortizacije (EBITDA) u iznosu od 21 milijun eura, što je rast od 20 posto. EBIT je u prvih šest mjeseci iznosio jedan milijun eura, a neto dobit minus jedan milijun eura.
U turističkom dijelu Grupe, kako su naveli, planirana ulaganja u ovoj godini iznose gotovo 100 milijuna eura, a najveći dio odnosi se na dvije grupe ulaganja - kampove u Istri te hotele Zonar i Westin u Zagrebu i Marjan u Splitu.
CO s rastom prihoda i dobiti
CO je u prvih šest mjeseci ostvarilo prihod od prodaje osiguranja, uključujući i regionalne podružnice, iznosi 221 milijun eura, što je za 11 posto više u usporedbi s prvim polugodištem prošle godine.
Konsolidirana neto dobit iznosi 28,6 milijuna eura. Iz tvrtke napominju kako je prošlogodišnji rezultat, prilagođen za učinke MSFI 17 i MSFI 9, koji predstavlja usporedivi rezultat iz pogleda menadžmenta, manji je za 3,6 milijuna eura i iznosi 25 milijuna eura. Uz primjenu učinaka spomenutih standarda MSFI17 i MSFI9, Croatia osiguranje ostvarilo je rast neto dobiti od 14 posto.
Cromaris ostvario rast prihoda uz daljnji rast profitabilnosti
Tvrtka Cromaris je u prvom polugodištu ostvarila dobit prije kamata, poreza i amortizacije (EBITDA) u iznosu od 6,6 milijuna eura, što je rast od 15 posto. Neto dobit iznosi od dva milijuna eura, ostvarivši rast od 41 posto.
Prihod od prodaje roba i usluga ostvareni su u iznosu od 49 milijuna eura, što je za tri posto više nego u prvih šest mjeseci prošle godine.
Ostvarena je količinska prodaja od 6.413 tone ekvivalenta svježe ribe. Cromaris i nadalje ostvaruje visok udio od prodaje na inozemnim tržištima - 89 posto količinske prodaje i 89 posto prihoda od prodaje.
Na izvoznim tržištima, najveći rast prihoda ostvaren je na tržištima Austrije i Francuske.
Iz Cromarisa napominju kako nastavljaju provođenje transformacijskih inicijativa s naglaskom na profitabilnost, i to u dva ključna područja - tržišnom poslovanju i operacijama.

A1 Hrvatska najavio rekordni iznos investicija
Telekom A1 Hrvatska do kraja ove godine planira investirati u mrežu i usluge 200 milijuna eura, što je najveći iznos godišnjih ulaganja dosad, naglasio je predsjednik uprave A1 Jiri Dvorjančanský na predstavljanju nove ponude s naprednim digitalnim uslugama i proizvodima.
Ponudu su predstavili na Sljemenu, u poznatom TV tornju, ponovo otvorenom za javnost ove godine nakon što je bio zatvoren od kraja 1980-ih. Navevši da da unatoč svim izazovima inflacije, A1 Hrvatska nastavlja predano ulagati i razvijati mrežu, usluge i pridonositi digitalnoj transformaciji, Dvorjančanský je na predstavljanju novih ponuda istaknuo i da jednaku pažnju posvećuju svim segmentima poslovanja, i mobilnoj i fiksnoj mreži, tv uslugama i drugom.
"U prvoj polovini ove godine A1 Hrvatska je investirao 152 milijuna eura, što je 280 posto više nego u istome lanjskom razdoblju, a vjerujemo da će to do kraja godine biti 200 milijuna eura. Time nastavljamo unapređenje postojećih i razvoj novih inovativnih usluga, što radimo i u svih 24 godina postojanja. U svemu je važno poznavati svoje korisnike i njihove potrebe, ali i biti hrabar i korak ispred na tržištu", kazao je Dvorjančanský.
Iznio je i podatak da trenutno u Hrvatskoj imaju najviše gigabitnih fiksnih priključaka, trenutno nešto više od 710 tisuća, što će do kraja godine, prema očekivanjima, biti oko 800 tisuća, a milijun do 2025., što znači i da će te godine A1 gigabitni brzi internet biti dostupan za milijun kućanstava ili njih 70 posto u Hrvatskoj.
Dodao je i da su najbrže rastući telekom u regiji i u matičnoj Telekom Austria Grupi u izgradnji fiksnih priključaka, kao i da dosta ulažu i u modernizaciju mobilne 5G mreže, s kojom sada u Hrvatskoj imaju, kazao je, 87-postotnu pokrivenost populacije u zemlji (naseljena mjesta), a do kraja godine bit će više od 90-postotna.
I on i glavna direktorica za privatne korisnike A1 Ivana Marković istaknuli su da je indeksacija (usklađivanje cijena sa stopom inflacije, koju primjenjuju od 1. srpnja ove godine, s porastom cijena od 8,5 posto) donijela određene promjene u bazi korisnika početkom godine, kada je uvedena ta mogućnost, ali i da je njihov broj i dalje stabilan, te da raste broj onih koji koriste objedinjene/konvergentne usluge. Takvih je sada oko 60 posto od ukupnog broja, dok je samo mobilnih korisnika nešto više od 2 milijuna.
Marković je navela da su novu ponudu i usluge kreirali na temelju istraživanja što žele sami korisnici, od kojih je 85 posto njih reklo da žele slobodu i fleksibilnost da sami mijenjaju TV pakete jednom mjesečno bez naknade, a njih 83 posto da žele prenositi TV uslugu na druge lokacije, na primjer u vikendicu.
Oko 80 posto njih reklo je da žele na jednom mjestu, samostalno i jednostavno upravljati svim uslugama, mijenjati ih, isprobavati nove i imati njihov transparentan pregled, a sličan postotak ih želi probati nove usluge bez ugovorne obveze, uz mogućnost da ih otkažu bilo kada.
Korisnicima je važna i podrška, koju su, dodala je Marković, unaprijedili, te i dalje nastoje biti fleksibilni i uvažavati potrebe korisnika, posebice ono što im je bitno za lakšu svakodnevicu, i upravo to naglašavaju i u novoj ponudi i kampanji pod nazivom "sve što želim je sve".

Neto dobit Grupe Podravka premašila 45,2 mil. eura
Grupa Podravka u prvih šest mjeseci ove godine ostvarila je neto dobit od 45,2 milijuna eura, što je rast od 72 posto ili 18,9 milijuna eura u odnosu na isto razdoblje lani, zahvaljujući jednokratnom utjecaju poreznih olakšica, objavili su u petak iz te prehrambene kompanije.
Rast dobiti, kako su naveli, pod jednokratnim je utjecajem poreznih olakšica u iznosu od 19,7 milijuna eura koje je, temeljem Zakona o poticanju ulaganja, Podravki odobrilo Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja. Status korisnika potpore Podravka je dobila temeljem ulaganja u proširenje kapaciteta i povećanje konkurentnosti poslovanja kroz izgradnju novog LDC-a i opremanje tvornica u Koprivnici i Varaždinu, navodi se u priopćenju.
Ukupnu poreznu olakšicu, kako su istaknuli iz Podravke, potrebno je iskazati u prvoj godini njezina korištenja. Kada se isključe učinci njezine primjene, normalizirana neto dobit Grupe u prvih šest mjeseci iznosila je 26 milijuna eura i viša je za 0,4 posto u odnosu na isto razdoblje 2022.
Pritom je normalizirana neto dobit Farmaceutike porasla je za 65 posto i iznosila 13 milijuna eura, jednako koliko i Prehrana, kod koje je još uvijek vidljiv veliki negativni utjecaj rasta troškova sirovina pa je to pad dobiti od 27,9 posto.
Operativna dobit Grupe prije amortizacije (EBITDA) u prvih je šest mjeseci dosegla 48,3 milijuna eura, što je 0,1 milijun eura manje nego u istom razdoblju lani.
Međutim, doprinos Prehrane u EBITDA-i Grupe je manji nego prošle godine jer je poslovanje prehrane i dalje pod snažnim utjecajem troškova sirovina, ambalaže i energenata.
Naime, u segmentu Prehrane njihov je trošak porastao za 9,3 milijuna eura, što je 8,3 posto više nego u istom razdoblju lani, objašnjavaju iz Podravke. Značajna je pozornost, kako navode, stoga i dalje usmjerena na kontrolu svih troškova, uz njihovo ublažavanje optimizacijom proizvodnog asortimana, upravljanjem procesima proizvodnje te promjenama u nabavnim procesima.
Prihodi od prodaje 8 posto veći
Grupa Podravka u prvih je šest mjeseci ove godine ostvarila je prihode od prodaje u iznosu od 346,3 milijuna eura, što je 25,6 milijuna eura, odnosno osam posto više u odnosu na isto razdoblje lani.
Prihodi segmenta Prehrane pritom su iznosili 265,2 milijuna eura, što je rast od 11,2 milijuna ili 4,4 posto, a značajan rast od 21,6 posto, odnosno 14,4 milijuna eura ostvario je segment Farmaceutike, ostvarivši 81 milijun eura prihoda.
Predsjednica Uprave Podravke Martina Dalić je kazala kako je zadovoljna rezultatima u prvoj polovici godine, unatoč tome što je poslovanje Grupe i dalje izloženo snažnim rastu cijena energenata, sirovina i ambalaže, naročito u Prehrani.
"Unatoč određenom smirivanju tržišnih turbulencija te aktivnom pronalaženju najpovoljnijih uvjeta, realizirane cijene su i dalje značajno veće od onih koje smo plaćali u 2022.", istaknula je Dalić.
Zadovoljna je i iskoracima u prodaji na njihovim inozemnim tržištima, osobito prvim rezultatima suradnje s Atlantic Grupom, ali i rezultatima restrukturiranja prodaje na tržištima Poljske i Njemačke koji će, kazala je, omogućiti veću profitabilnost prodaje u Poljskoj ali i veću prisutnost i profitabilnost na tržištu Njemačke.
Rekla je i kako joj je drago što su ponovno uspjeli postići dogovor oko novog rasta plaća radnika. "Povećanje plaća s 1. srpnja oko pet posto dio je naših kontinuiranih napora za poboljšanjem materijalnog položaja radnika, ali također stvara i čvrst temelj za uvođenje novog platnog sustava o čemu smo postigli dogovor sa sindikatima prije nekoliko dana", kazala je Dalić.
Investicijski ciklus se provodi prema planu
Iz Podravke su naveli kako se investicijski ciklus Grupe provodi prema planu, a tijekom prvih šest mjeseci ove godine realizirane su investicije od gotovo 29 milijuna eura.
One obuhvaćaju početak izgradnje logističko-distributivnog centra i pogona za preradu rajčice, nabavu novih strojeva i opreme te otvaranje novih radnih mjesta. Pokrenuta je i realizacija investicije u drugu faze ulaganja u sunčane elektrane, čime će se solarnim panelima prekriti preostali krovovi u Koprivnici, Dugopolju i Varaždinu.
Tijekom prvog polugodišta 2023. nastavljeno je i restrukturiranje Žita u Ljubljani, što je rezultiralo i završetkom prve velike investicije u Pekari Vič, vrijedne oko pet milijuna eura, naveli su iz Podravke.
Podsjetili su i kako je Grupa početkom svibnja predstavila Strategiju održivog poslovanja od 2023. do 2030. kojom su definirani jasni ciljevi sadržani u četiri strateška stupa djelovanja - čist okoliš, zdrava prehrana, briga za zaposlenike i zajednicu te odgovorno korporativno upravljanje. U njihovo ostvarenje Podravka će, kako su istaknuli, uložiti sto milijuna eura.