Poslovanje
Esplanadi koronavirus ugrozio poslovanje, a potres nanio štete
Jedan od najstarijih zagrebačkih hotela Esplande je zatvoren jer je u prošlotjednom potresu pretrpio znatnu štetu, što mu je, uz postojeću tešku situaciju s koronavirusom koja nagriza poslovanje od siječnja, zadalo veliki udarac, kaže generalni direktor Ivica Max Krizmanić. "Hotel je u potresu zadobio velik broj manjih oštećenja, na samom pročelju, po katovima, u javnim prostorima i po mnogim sobama. Stoga sam teška srca odlučio da radi predostrožnosti zatvorimo Esplanadu na neko vrijeme", otkriva Krizmanić, dodajući da su preostalih nekoliko gostiju u hotelu evakuirali i smjestili u druge zagrebačke hotele, a djelatnike, osim nekolicine koji brinu o hotelu, poslali kućama. Dodaje da je već idući dan, detaljnim uvidom statičara ustanovljeno da statika hotela u potresu nije narušena, pošto je hotel građen davne 1925. kao iznimno stabilan, kvalitetan i masivan luksuzni objekt. Ipak, napominje Krizmanić, bit će potrebno dosta vremena i novaca da se sva oštećenja saniraju. Podsjeća da je zadnja velika renovacija hotela bila prije 16 godina, pa sada u obnovi nakon potresa izazovom smatra pronaći primjerice identične tapete, pločice, lampe i ukrase koji su razbijeni, a koji su bili unikatni. Poremećaji u poslovanju prisutni od kraja siječnja Na pitanje kako se nose s krizom zbog koronavirusa, Krizmanić kaže da su od početka pozorno pratili razvoj situacije oko epidemije u Kini, ostatku svijeta i regiji, a kako je epidemija stigla u Hrvatsku, stalno su uvodili nove i strože mjere opreza, od češćih pranja i dezinfekcije javnih prostora i površina hotela i obvezne dezinfekcije ruku za goste i sve djelatnike, do nabavki maski, toplomjera, sredstava za dezinfekciju, pojačanog opreza u pripremi i posluživanju hrane, obvezne udaljenosti, rada od kuće i druge. "Esplanade je poznata po visokim standardima i vrhunskoj usluzi u svakom segmentu poslovanja, za što ima i brojne certifikate i propisane stroge standarde za osoblje, tako da su se naši gosti cijelo vrijeme osjećali sigurnima. No, zbog potresa smo morali zatvoriti”, kaže Krizmanić. Naglašava i da su poremećaje u poslovanju zbog koronavirusa imali još krajem siječnja, kada je u Kini izbila epidemija te da je već tada bilo izvjesno da će 2020. biti teška godina za turizam. "Dolazak epidemije u Europu pokrenuo je snažnu i dosad neviđenu lavinu otkazivanja rezervacija smještaja i događanja. Bilo je teško to gledati, posebice kada znate da je hotel zadnjih godina bilježio značajni rast u prihodima i popunjenosti kapaciteta, a za rad i trud smo dobili i brojne nagrade na koje smo iskreno ponosni. Teško je i kada znate da cijela ta mašinerija hrani gotovo 190 obitelji, da je povezana s drugim granama gospodarstva koje isto ovise o nama, a sve se tako brzo i bespovratno urušava”, komentira Krizmanić. Otpušten dio djelatnika Teško je i što izvrstan tim djelatnika kojeg su okupili i zadnjih godina živjeli za hotel, sada ne može raditi kako su planirali, no, kako kaže, hotel bez gostiju naprosto ne može funkcionirati, previsoki su troškovi. Stoga su neke djelatnike koji su radili na studentski ugovor ili preko agencije morali odmah otpustiti kada je krenulo s ograničavanjem putovanja, a potom zatvaranjem ugostiteljskih objekata. "Prijavili smo se za Vladin paket mjera za financiranje minimalnih plaća za djelatnike, a kako se trenutno ne nazire kraj ovoj situaciji, ne mogu sa sigurnošću reći da neće biti dodatnih rezova”, kaže Krizmanić. Turizam će se dugo oporavljati Za Vladine mjere pomoći gospodarstvu kaže da je to dobar početak, ali neodrživo te vjeruje da će se neke od mjera znatno pojačati i revidirati kako bi se spasilo domaće gospodarstvo i privatni sektor. "Tu se ne radi o određenoj pomoći javnom sektoru, već neophodnoj mjeri za preživljavanje. Vlada će biti primorana produljiti ove mjere na više od tri mjeseca, jer će se turizam jako dugo oporavljati. Zbog problema u svjetskom gospodarstvu ljudi će brinuti zbog egzistencije, a zbog virusa imati svojevrsni strah od putovanja, pa stoga ni ukupno turizam ni Esplande ne može očekivati ni približno brojke koje smo planirali za ovu godinu kako bi pokrili osnovne troškove", upozorava Krizmanić.
Poslovanje
Klikom do domaćih i kvalitetnih proizvoda
Požeško komunalno poduzeće Komunalac pokrenulo je e-tržnicu kako bi zakupcima prostora na tamošnjoj Gradskoj tržnici pomoglo da lakše prebrode posljedice epidemije koronavirusa, a poduzeće najavljuje da taj projekt namjeravaju nastaviti i nakon što prođe opasnost od virusa. Na mrežnim stranicama www.komunalac-pozega.hr postavljen je banner E-tržnica, a klikom na njega otvara se tablica s popisom 20-ak OPG-ova, kontakt telefoni i popis proizvoda koje nude. Sirevi, svježi i tvrdi, piletina, voće, povrće, jaja, mlijeko i mliječni proizvodi, cvijeće, presadnice voća i povrća, proizvodi se koje OPG-ovi nude građanima, a svi navode i da ih mogu dostaviti. Tako se u izravnom kontaktu s vlasnicima OPG-a može dogovoriti kupovina i dostava željenih proizvoda bez odlazaka na tržnicu ili u prodavaonicu. Komunalac navodi kako mu je namjera da E-tržnica nastavi raditi i nakon što prođe opasnost zaraze koronavirusom kako bi domaći proizvodi provjerenog porijekla i kvalitete lakše našli put do kupaca. Stoga rade na projektu mobilne aplikacije za kupce i prodavatelje koja će uskoro biti predstavljena i dostupna građanima. Zabrana rada tržnica stavila je u jako loš položaj male proizvođače povrća i voća, odnosno mala obiteljska poljoprivredna gospodarstva kojima je to bio jedini kanal prodaje. Dio njih snalazi se dostavom svojih proizvoda na kućne adrese, a dio se još uvijek nada da bi se barem za domaće proizvođače - naravno, uza sve potrebne mjere zaštite - mogla osigurati prodaja na postojećim tržnicama. Digitalna zelena tržnica Grad Vrgorac je donio odluku o aktiviranju digitalne zelene tržnice. Radi se o projektu koji razvijaju već dvije godine kako bi omogućili vrgoračkim malim proizvođačima plasman proizvoda. Putem digitalne tržnice osigurat će se informacija o 450 vrgoračkih obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava koji proizvode jagode, breskve, jabuke, šljive, stolno grožđe i drugo voće i povrće te med i kvalitetna vina. Vrgorac je pozvao sve poljoprivrednike s područja Vrgorca da se upišu i dostave podatke o svojim količinama. Time će se omogućiti svakom građaninu Hrvatske koji želi kupiti domaće poljoprivredne proizvode da dođe do njihovih kontakata. Ministarstvo poljoprivrede navodi se da je zbog epidemije koronavirusa te provedbe protuepidemijskih mjera zaštite zdravlja ljudi otežano poslovanje i planiranje proizvodnje više od 170 tisuća poljoprivrednika registriranih u Upisniku poljoprivrednika. Osobito je otežano poslovanje oko 70.000 tržišno orijentiranih OPG-a, oko 2.250 poljoprivrednih obrta, oko 360 poljoprivrednih zadruga te 3.000 ribarskih obrta, kao i znatnom broju odobrenih i registriranih subjekata u poslovanju s hranom i u poslovanju s hranom za životinje. Predsjednik Zajednice udruga hrvatskih povrćara Vjekoslav Budanec upozorio je na odluku o zatvaranju tržnica koja je ugrozila male proizvođače. "Putem Hrvatske poljoprivredne komore uputili smo dopis Ministarstvu poljoprivrede da se otvore tržnice samo za naše domaće proizvođače, kako bi se malim i srednjim obiteljskim gospodarstvima otvorio kanal prodaje. Velika većina njih nema drukčiju mogućnost plasmana svojih proizvoda jer je njihova proizvodnja nedostatna za trgovačke lance. Takvima su tržnice i veletržnice ključan kanal prodaje, a on se sada zatvorio. Povrće je već dospjelo za berbu i trebalo bi ga brati. Dakle, tražimo da se tržnice tretiraju na isti način kao i trgovački lanci. Naravno, uz kontroliran ulazak ljudi i poduzimanje svih mjera zaštite te mjera koje propisuje Stožer civilne zaštite i inspekcije. Nismo mi protiv toga da se onemogući samovolja. Svjesni smo da na tržnicama ne može svatko raditi što hoće, ali može se nešto napraviti. U ovom trenutku čekamo odgovore na naše dopise i očekujemo da će nas netko shvatiti i doživjeti. Situacija je komplicirana toliko da mali proizvođači mogu propasti jer nam je onemogućen plasman proizvoda", istaknuo je Budanec.  
Poslovanje
PIK Vinkovci otkupljuje poljoprivredne proizvode za Konzum
PIK Vinkovci uz Konzum, sudjeluju u inicijativi koju je pokrenula Fortenova grupa u suradnji s Poljoprivrednom komorom i Ministarstvom poljoprivrede kako bi se poljoprivredni proizvodi malih proizvođača koji se zbog izvanrednih mjera ne mogu plasirati na tržnice, plasirali u maloprodajnu mrežu Konzuma. Stoga pozivaju sve zainteresirane male poljoprivredne proizvođače i OPG-ove u Hrvatskoj koji žele plasirati svoju proizvodnju Konzumu, da ih kontaktiraju putem njihovih otkupnih stanica ili mail adrese: otkup@pik-vinkovci.hr. "PIK Vinkovci imaju iznimno dobru i korektnu suradnju s više od 500 kooperanta godišnje s područja istočne Slavonije kao i cijele Hrvatske. Putem pet otkupnih centara koji strateški pokrivaju poljoprivrednu proizvodnju cijele Hrvatske, godišnje otkupe više od 20.000 tona voća i povrća. U suradnji s Konzumom, našim postojećim i budućim kooperantima, koje ovim putem još jednom pozivamo da nam se pridruže, sigurno ćemo i dalje ispunjavati našu osnovnu poslovnu misiju, a to je isporuka kvalitetnih domaćih proizvoda svim našim kupcima", komentirao je inicijativu PIK-a Vinkovci Vlado Čondić Galiničić, izvršni direktor poljoprivrede Fortenova grupe. Plasman će se realizirati putem distributera koji će otkupljivati njihove proizvode pod uvjetom zadovoljavanja najviših standarda kvalitete, poručuju iz Fortanova grupe. Konzum ima više od 600 prodajnih mjesta koja će od sada i dodatno postati efikasan prodajni kanal za sve male proizvođače i obiteljska gospodarstva koji su dosad svoje proizvode nudili uglavnom lokalnim zajednicama i tržnicama. Glavni izvršni direktor Fortenova grupe Fabris Peruško,naglasio je kako je Fortenova grupa u ovom projektu kroz PIK Vinkovce osigurala otkup, a kroz Konzumovu maloprodajnu mrežu, plasman hrvatskih poljoprivrednih proizvoda. "Na taj način smo u ovim izazovnim trenucima, kroz ključne segmente našeg poslovanja napravili važnu poveznicu i platformu za očuvanje male hrvatske poljoprivredne proizvodnje. Ujedno smo još jednom pokazali našu ukupnu stratešku orijentaciju prema hrvatskoj proizvodnji i time dali važan doprinos budućnosti hrvatske poljoprivredne proizvodnje. Osiguravanjem alternativnog distribucijskog i prodajnog kanala, u okolnostima provođenja rigoroznih mjera prevencije širenja korona virusa, dokazujemo koliko su nam mali obiteljski poljoprivredni proizvođači i OPG-ovci važan poslovni partner. Uz to, šaljemo i poruku o vrijednostima koje dijelimo, a to su važnost kupnje hrvatskih proizvoda, usmjerenje na samodostatnost nacionalne i lokalne proizvodnje te jačanje domaćih lanaca opskrbe", rekao je  Peruško. Ključne poljoprivredne kulture koje će PIK Vinkovci otkupljivati su: lubenica, kupus, krumpir mladi, dinja, krastavac, salata Kristal, kelj, poriluk, rajčica, jabuka, tikvica, kupus crveni, grožđe, tikva, šparoga, peršin, blitva, luk, paprika, šljiva, celer, breskva, nektarina, kruška, češnjak, patlidžan, cikla, marelica, koraba, kukuruz šećerac, celer, trešnja, rotkvica, luk mladi itd. Sav otkup voća i povrća realizirat će se prema unaprijed definiranim standardima kvalitete, a sa svim novim kooperantima će se napraviti ugovor o suradnji kojim će se definirati ugovorni odnosi. Sastavni dio svakog ugovora bit će i pravilnik o kvaliteti robe. Otkupne stanice za kontakt: Otkup Slavonija Otkupni centar Lipovac, Cvjetno naselje bb, Lipovac Otkupni centar Čeminac, Školska 5a, Čeminac Otkup Dalmacija Otkupni centar Polača, Industrijska zona Primat bb, Polača (kod Zadra) Otkupni centar Kaštela, Trogirska cesta broj 5, Trogir Otkup Zagreb Otkupni centar Zagreb, Kelekova 47, Zagreb Kontakt mail adresa za sve male proizvođače je: otkup@pik-vinkovci.hr, a kontakt broj za Dalmaciju i Zagreb je: 023 662 548, dok je za Slavoniju kontakt telefon: 032 270 084.
Poslovanje
Valamar neće otpuštati radnike, primat će najmanje 60% plaće
S ciljem očuvanja radnih mjesta i kontinuiteta poslovanja u uvjetima u kojima je turistički promet u potpunosti obustavljen, Valamar Riviera donijela je odluku o pokretanju programa "Pauza, Restart" koji će se primjenjivati počevši od 1. travnja u trajanju od minimalno 30 do 90 dana, koliko je trenutno objavljena mjera Vlade za očuvanja radnih mjesta. Program će obuhvatiti djelatnike Grupe, što znači da u Valamaru neće biti otpuštanja. Za oko 2.800 radnika koji su u radnom odnosu u Valamaru i Imperialu Rab koristit će se mjere Vlade. Svi djelatnici koji radi situacije ne mogu raditi od 1. travnja bit će upućeni na 'Pauzu' i za to vrijeme će se djelatnicama osigurati naknada plaće u iznosu od minimalno 60 posto redovne plaće, ali ne manje od 4.250 kuna neto. Ova mjera primijenit će se jednako za djelatnike i menadžment uključujući sezonce i stalne sezonce koji su već u radnom odnosu. Menadžmentu 30 posto niže plaće Za vrijeme 'Pauze' radit će ponajprije djelatnici i menadžment zaduženi za krizno upravljanje i administraciju, djelatnici na poslovima održavanja, konzervacije i osiguranja objekata te djelatnici koji obavljaju poslove komunikacije s gostima i partnerima. Dijelu menadžmenta koji mora raditi umanjit će se plaća do 30 posto sve dok se svi djelatnici ne vrate na posao. Ostalim djelatnicima koji će raditi za vrijeme 'Pauze' isplaćivat će se redovna puna plaća. Uprava je otkazala Glavnu skupštinu i uz suglasnost Nadzornog odbora opozvala prijedlog odluke o isplati dividende te će po ponovnom sazivanju Glavne skupštine predložiti zadržavanje dobiti iz 2019. godine radi povećanja likvidnosti i podrške mjeri očuvanja svih radnih mjesta. "COVID-19 izazvao je globalnu krizu i trenutno je u turizmu i ugostiteljstvu sve stalo. Privremeno, dok se stanje ne smiri, ne možemo redovno poslovati. Ponosni smo na naše djelatnike i cilj nam je da ni jedan djelatnik zbog ove krize ne izgubi radno mjesto. Valamar će učiniti sve da se svi naši ljudi koji su na pauzi čim prije vrate na svoja radna mjesta. Situacija je privremena, posao će se ponovno pokrenuti i tada svi moramo biti spremni za "restart" poslovanja. Valamar je snažno i stabilno poduzeće te vjerujem da ćemo uz podršku javnog sektora, naših dioničara, investitora, partnera i djelatnika prebroditi ovo razdoblje i pripremiti se za kvalitetan nastavak poslovanja", poručio je predsjednik Uprave Valamara Željko Kukurin. Kako bi se što bolje pripremili za povratak na posao, poručuju da će usmjeriti napore na izradu novog plana poslovanja i pripremu objekata za početak turističke sezone. Zaključuju kako je ova kriza privremena, ali ozbiljna te da se jedino uz partnerstvo svih dionika mogu sačuvati sva radna mjesta.
Poslovanje
Preko Marinade krenuo otkup blitve, salate i mladog luka
Marinada tvrtka koja se bavi proizvodnjom, preradom, otkupom i prodajom svježeg i prerađenoga voća i povrća, nakon objave da je spremna otkupiti proizvode malih proizvođača uoči zatvaranja tržnica radi prevencije širenja koronavirusa, pokrenula je inicijativu da isto učine i drugi organizatori proizvodnje i otkupljivači. Uz to, apelirala je na trgovačke lance da takvu robu i prihvate. U izvanrednim okolnostima, Marinada kroz svoje otkupne centre diljem Hrvatske otkupljuje voće i povrće od poljoprivrednih proizvođača, bili oni njihovi kooperanti ili ne, standardizira proizvod koliko je to moguće i isporučuje na tržište. "Marinada je do sada komunicirala s preko 100 proizvođača, a suradnja je realizirana s njih oko 40. Za sada se otkupilo najviše blitve, salate i mladog luka, redom proizvoda kojima je sada sezona, a naravno spremni smo otkupiti i sve drugo što sezonski slijedi", poručuju iz Marinade. Inicijativu su spremno prihvatili trgovački lanci Konzum i Spar, koji će tu robu plasirati prema kupcima, a očekuje se da će se uključivati i ostali, s obzirom na pozitivne reakcije. U trenutnoj situaciji nužno je voditi brigu o sigurnoj i dostatnoj opskrbi stanovništva, što mi kao tvrtka i činimo. Posebno je bitno brinuti i o malim poljoprivrednicima koji su se sada našli u izazovnim vremenima. Ne smijemo dopustiti da oni prestanu raditi, jer su važna karika za ostvarenje samodostatnosti u budućem periodu”, rekao je vlasnik tvrtke Marinada Denis Matijević. Ovim potezom uspostavlja se suradnja sa svim poljoprivrednim proizvođačima diljem Hrvatske, koji zbog zatvorenih tržnica svoje poljoprivredne proizvode trenutno ne mogu plasirati na tržište kroz dosadašnje kanale prodaje. Poljoprivrednici koji svoju robu žele plasirati u trgovačke lance putem tvrtke Marinada, neka se slobodno jave u otkupne centre tvrtke, a podatke mogu pronaći na www.marinada.hr.
Poslovanje
Crobex nakon pet crvenih tjedana zabilježio rast
Aktivnost ulagača na Zagrebačkoj burzi je u odnosu na tjedan ranije pala za gotovo 54 posto. Ukupni dionički promet je umanjen za 106 milijuna kuna te je iznosio 91,9 milijuna kuna. Promet deset najlikvidnijih izdanja je u redovnom trgovanju iznosio 81,2 milijuna kuna, što predstavlja 88 posto ukupnog dioničkog prometa. Tjedne promjene deset najlikvidnijih kretale su se u rasponu od -5,68 posto do +11,11 posto. Promet veći od milijun kuna sakupilo je 11 izdanja, a ukupno je 18 izdanja trgovano u iznosu većem od pola milijuna kuna. Ključni dionički indeksi su zaključili rastom. CROBEX je nakon pet tjedana pada uvećan za 3,56 posto, sa 1.407,45 bodova na 1.457,57 bodova. CROBEX10 je porastao za 3,75 posto na 901,13 bodova. CROBEXprime bilježi rast od 4,88 posto, zaključio je na 804,81 bod. Obveznički indeksi su tjedan zaključili padom, CROBIS je umanjen za 0,21 posto, a CROBIStr za 0,16 posto. Sektorski indeksi su tjedan zaključili u rasponu od -3,60 posto koliko bilježi CROBEXnutris do 8,23 posto koliko je uvećan CROBEXindustrija. Najlikvidniji je povlašteni Adris s prometom od 19,8 milijuna kuna, a cijena mu je porasla za 6,83 posto te iznosi 344,00 kune. Valamar Riviera je zaključila prometom od 18,8 milijuna kuna, a bilježi rast cijene za 11,11 posto na 22,00 kune. HT bilježi promet u iznosu od 14,8 milijuna kuna te cjenovni pad za 0,91 posto na cijenu od 164,00 kune. Rast cijene dionice bilježi sedam od deset najlikvidnijih izdanja. Dobitnik tjedna je Valamar Riviera (+11,11%), a po rastu slijedi Ericsson NT s +8,02 posto, cijenom od 1.145,00 kuna i prometom od 3,9 milijuna kuna. Slijedi povlašteni Adris (+6,83%), a zatim Arena Hospitality Grupa s uvećanjem od 3,96 posto, cijenom od 210,00 kuna i prometom od 2,4 milijuna kuna.  AD Plastik je zaključio poskupljenjem od 1,85 posto na 110,00 kuna i prometom od 7,4 milijuna kuna. Dionice Atlantske plovidbe bilježe rast za 1,54 posto na cijenu od 165,00 kuna, a trgovane su u iznosu od 2,3 milijuna kuna. Podravka je zaključila uvećanjem od 1,40 posto, cijenom od 363,00 kune i prometom od 5,7 milijuna kuna. Tri od deset najlikvidnijih izdanja bilježi cjenovni pad. Optima telekom zabilježio je minus od 5,68 posto odnosno cijenu od 4,32 kune te 2,9 milijuna kuna prometa. Dionice Zagrebačke banke pojeftinile su za 2,80 posto na 48,60 kuna, a trgovane su u iznosu od 3,3 milijuna kuna. Cijena je pala još HT-u (-0,91%).