Poslovanje
Uber u Hrvatskoj planira ulaganja i širenje
Uber se u Hrvatskoj oporavlja nakon lanjskih pandemijskih restrikcija te planira nastaviti s ulaganjima i širenjem, kaže za Hinu country menadžerica Ubera za Hrvatsku Morena Šimatić. Šimatić je prva menadžerica Ubera samo za Hrvatsku, tijekom sedmogodišnje prisutnosti platforme u našoj zemlji.  "U Hrvatskoj primjećujemo znakove oporavka, što je krenulo s povratkom velikog broja turista i vraćanjem broja zahtjeva za vožnje na pretpandemijske razine. To je omogućilo da naši vozači - partneri stanu na noge nakon vrlo teških pandemijskih mjeseci prošlih godinu i pol", kaže Šimatić. Dodaje da je potražnja na razini prije pandemije, ali kao i drugdje u Europi ponuda se još ne oporavlja toliko brzo, što je rezultiralo duljim vremenom čekanja i povećanjem cijena. U Hrvatskoj Uber posluje u Zagrebu, Dubrovniku, Splitu, Rijeci, Zadru, Osijeku i Puli, a cilj je proširiti broj lokacija. Na pitanje koliko vozača u Hrvatskoj trenutno radi za Uber, odgovara da ih je prije pandemnije bilo na tisuće. "Tijekom 'lockdowna' 2020. i uz nastavak ograničenja u 2021. većina partnera vozača nije vozila, nego su se vožnjama vratili početkom ublažavanja mjera. Kako su mjere popuštale i turisti se počeli vraćati, oporavila se i potražnja, posebice ovog ljeta u gradovima na obali, ali i Zagrebu", dodaje Šimatić. Foto: Uber Komentirajući nezadovoljstvo uvjetima i pravima koje je prosvjedom iskazao dio vozača, ističe da platforma poštuje pravo na prosvjed i ozbiljno shvaća pritužbe te da pozorno prati rasprave o novom Zakonu o radu i nada se da će se naći rješenje koje će uzeti u obzir posebnosti digitalne ekonomije i neće ograničiti vozače koji žele fleksibilno radno vrijeme. Šimatić kaže da je pandemija snažno utjecala na Uber, ali nada se da će 2022. biti dobra godina, u kojoj će se sve stabilizirati, a pandemija biti stavljena pod kontrolu uz pomoć cjepiva te da će se ljudi u većoj mjeri vratili uobičajenim aktivnostima. Uber je dostupan u 10 tisuća gradova u 71 zemlji. Prema podacima iz prve polovice 2021., globalno je imao 101 milijun mjesečno aktivnih korisnika platforme i približno 3,5 milijuna vozača i dostavljača. "Tijekom prvih mjeseci i godina rada naišli smo na otpor dijela sektora, uglavnom taksista, koji su tvrdili da im Uber oduzima posao. No pokazalo se da je to izravno utjecalo na povećanje korištenja prijevoza među građanima, uključujući i taksije. Korisnici su imali korist od Ubera jer su usluge prijevoza postale pristupačnije, a otvorio je i prilike vozačima koji prije nisu mogli pristupiti ovom sektoru i živjeti od njega", zaključuje Šimatić.
Poslovanje
30 godina Studenca: Akvizicijama do 3700 zaposlenika i 700 trgovina
Maloprodajni trgovački lanac Studenac slavi 30 godina poslovanja u Hrvatskoj i završava godinu s gotovo 700 prodavaonica i više od 3.700 zaposlenika. Od kada je 2018. godine napravio strateški zaokret, trgovački lanac je u protekle tri godine u poslovanje uložio više od 500 milijuna kuna, a nastavili su s inovacijama i rastom bez obzira na pandemijske okolnosti i usporavanje gospodarstva. Tvrtka je danas među 50 najuspješnijih hrvatskih kompanija. "Poslovna transformacija cijelog Studenca, od IT-ja i procesa, preko redizajna u konceptima naših prodavaonica, do vrhunske kvalitete proizvoda, dovela je Studenac u društvo vodećih domaćih kompanija. Rasli smo organski i akvizicijama te smo danas lider na Jadranu. Ove godine proširili smo se i u Zagreb te pokazali da ne želimo posustati, bez obzira na okolnosti koje nitko u svijetu nije mogao planirati. Vjerujemo da su trgovine malih formata budućnost maloprodaje u Hrvatskoj i u sljedeće tri godine očekujemo njih 1.000 pod brendom Studenca, a svoju kompaniju među prvih pet domaćih trgovačkih lanaca", rekao je Michal Senczuk, predsjednik Uprave Studenca. Michal Senczuk / Foto: Studenac Mreža Studenca u posljednje tri godine narasla je za oko 70 posto, a za to su zaslužne i akvizicije. Naime, 2019. u svoj brend tvrtka je uklopila Istarske supermarkete i zadarski Sonic, a od ove je godine dio Studenca i biogradski lanac Bure Trgovina. Najavljuju da nastavljaju s poslovnom strategijom rasta kroz akvizicije, usporedo s organskim rastom. "Studenac intenzivno obogaćuje ponudu uvođenjem globalnih trendova iz sektora maloprodaje i robe široke potrošnje (FMCG) te praćenjem potreba i navika naših kupaca. Uspješno smo implementirali novi koncept proximity trgovine. To znači da smo kupcima nadohvat ruke, bilo da je riječ o lokacijama prodavaonica, praktičnom konceptu dizajna za brzu kupnju ili ponudi s, primjerice, svježim i modernim izborom To go. Suvremeni smo, ali smo i dalje trgovina susjed, s ponudom od svakodnevnih sitnih potrepština do onih bitnih, za posebne ili iznenadne prilike", istaknuo je Dragan Baškarad, član Uprave za operativne poslove u Studencu. Dragan Baškarad / Foto: Studenac  U Studencu naglašavaju da 75 posto ponude u njihove prodavaonice stiže od domaćih proizvođača, i to u kategorijama svježih proizvoda kao što su meso, mlijeko, voće i povrće. Također, ove su godine predstavili robnu marku Samo u Studencu, a i tu dominiraju domaći proizvođači. Dodatno, već godinama uspješno surađuju s istarskim proizvođačima lokalnih delicija te pod oznakom Biraj istarsko domaćim i stranim kupcima nude izvrsnu kvalitetu autohtonih proizvoda.
Poslovanje
Da-Mogu nakon uspješne crowdfunding kampanje otvara internetsku prodaju
Društveno poduzeće Da-Mogu nakon uspješne crowdfunding kampanje kreće u internetsku prodaju kapa na adresi www.damogu.org.  Riječ je o rukotvorinama koje su dio slow fashion pokreta, čiji je cilj proizvodnja koja skrbi o društvenom aspektu, kvaliteti materijala, zaštiti čovjeka, okoliša i životinja. Kroz crowdfunding kampanju Da-Mogu je osigurao novac za zapošljavanje dvije pletilje, osobe s invaliditetom, a izlaskom na tržište nastojat će osigurati novac potreban za zapošljavanja i drugih zainteresiranih pletilja. "Poduzeće je nastalo kao odgovor na probleme koje je pandemija koronavirusa donijela sa sobom, od otkaza, preko otuđenja i usamljenosti, ali i na novi način razmišljanja i provođenja vremena, gdje se velik broj ljudi okrenuo aktivnostima na otvorenom kao načinu popunjavanja slobodnog vremena. Mislimo da smo se na tržištu pojavili u pravom trenutku, osiguravajući našim kupcima kvalitetne kape od merino vune, i u isto vrijeme pružajući našim pletiljama osjećaj zadovoljstva i način stjecanja financijske dobiti", izjavila je direktorica poduzeća Da-Mogu Tatjana Aćimović. U projekt su uključene i štićenice domova za starije i nemoćne u Zagrebu, te njih pet radi na razvoju mustri za kape i u njihovoj proizvodnji, a osim njih u proizvodnju se do sada uključilo dvadeset pletilja iz kontinentalne Hrvatske. Doprinos daje i nekoliko profesionalnih pletilja koje osiguravaju dodatne poduke i veće zalihe u slučaju potražnje. "S vremenom je cilj da se mreža pletilja proširi na sve krajeve Hrvatske, a možda i šire", kaže Tatjana Aćimović. Kape koje su za sada dostupne u 18 modela, podijeljene su u kategorije kapa namijenjenih opuštenim i urbanim aktivnostima, te onih koje su predviđene za aktivnosti na otvorenom. Iz poduzeća Da-Mogu kažu da su sve vunene kape "zanimljive, kreativne i moderne" i ručno rađene.  Na stranici na kojoj kupci biraju kapu, mogu upoznati pletilju koja ju je isplela.
Poslovanje
Lansiran novi integrirani virtualni sustav za praćenje vozača
GlobalLogic, Jungo i OpenSynergy objavili su partnerski sporazum za zajednički razvoj automobilskoga virtualnog sustava za praćenje vozača (DMS – Driver Monitoring System), rješenje koje pruža naprednu sigurnost i jednostavnost implementacije. Umor i nedostatak pažnje uzrok su visokog postotka prometnih nesreća, a DMS je tehnologija koja je razvijena za smanjenje broja takvih nesreća. Sustav prikuplja i analizira podatke o položaju glave i očiju te na temelju analize predlaže buduće akcije. Primjerice, sustav može prepoznati da promatrana osoba ne gleda cestu možda zato što je zaokupljena mobitelom ili tone u san. Nakon otkrivanja opasne situacije, DMS može poduzeti niz radnji kako bi spriječio moguću nesreću. Te su radnje intenzivni svjetlosni ili zvučni signali, pa čak i proces zaustavljanja u nuždi, uključujući poziv za liječničku pomoć. "Automobilski sektor uvijek je brzo implementirao nove tehnologije koje povećavaju sigurnost i udobnost vozača, putnika i ostalih sudionika u prometu. Istodobno, nastoji smanjiti razinu složenosti novih modela automobila. To predstavlja mnoge izazove. Drago nam je da je GlobalLogic, u suradnji s našim partnerima, uspio stvoriti nešto što savršeno odgovara trenutnim potrebama proizvođača automobila i omogućuje im da u potpunosti iskoriste potencijal rješenja naprednog sustava za praćenje vozača", rekao je Arvind Murthy, potpredsjednik GlobalLogica. Lakše i brže lansirati na tržište  Novo rješenje implementira samostalni DMS koji se trenutno nalazi na zasebnoj elektroničkoj upravljačkoj jedinici s postojećim kontrolerom u cockpitu automobila. Kao rezultat toga, DMS pruža podatke za cockpit, npr. alarm u slučaju pospanosti te za infotainment sustave u vozilu npr. kontrola gestama. Virtualni DMS ujedno omogućuje proizvođačima opreme (OEM) definirati nove funkcionalnosti i smanjiti troškove hardvera, dok istodobno štite osjetljive podatke od potencijalnih zlonamjernih napada. Foto: GlobalLogic Inženjeri GlobalLogica integrirali su sustav koji je dizajnirao Jungo s mogućnostima Hypervisor rješenja koje je razvio OpenSynergy kako bi pomogli proizvođačima automobila i davateljima softvera implementirati tehnologiju u nove modele automobila. S obzirom na to, nisu potrebna prilagođena rješenja za svaku marku ili model automobila, što ujedno znači da je lakše i brže lansirati na tržište vozilo opremljeno specifičnim sustavima. Uporaba mehanizama virtualizacije omogućava i održavanje niske potrošnje energije i minimiziranje potrebe za proširenjem unutarnjih sustava automobila dodatnim komponentama. Te prednosti pak znače i niže troškove i lakšu implementaciju. Inače, sustavi za nadzor vozača trenutno se nude kao samostalna funkcija na zasebnoj elektroničkoj upravljačkoj jedinici - ECU. Takva konfiguracija dizajna ne samo da je skupa već i otežava dijeljenje podataka s drugim programskim modulima, a putem virtualizirajućeg DMS-a i OEM-ovi mogu prevladati takve probleme.
Poslovanje
Rekordni poslovni rezultati Kofola Grupe
Kofola Grupi u trećem tromjesečju ove godine prodaja je porasla za 34 milijuna čeških kruna (CZK) na godišnjoj razini nadmašivši prošlogodišnji rekordni rezultat za 1,6 posto. U ljetnim mjesecima dobro su poslovali češko i slovačko tržište te Jadranska regija, koja je doživjela oporavak zahvaljujući priljevu turista. Operativna EBITDA povećana je za 81 milijun CZK u odnosu na prethodnu godinu u prvih devet mjeseci ove godine.  "Ovogodišnja je ljetna sezona bila čak i nešto bolja od prošlogodišnje, koja je bila rekordna. Zahvaljujući dobro pripremljenim aktivnostima i kampanjama, uspjeli smo još jednom iskoristiti prisutnost domaćih turista u Češkoj i Slovačkoj te turista iz cijele Europe koji su se na odmor vratili u Hrvatsku i Sloveniju. I ovoga su puta rezultati Jadranske regije razlog međugodišnjeg rasta ukupne prodaje", razvoj trećega kvartala godine komentirao je Jannis Samaras, predsjednik Uprave Kofola Grupe. Međugodišnji tromjesečni rast prodaje Kofola Grupe uglavnom je potaknut rastom potražnje u Jadranskoj regiji. To se odrazilo na rast prodaje od 13,3 posto. "U našoj regiji došlo je i do popuštanja mjera pandemije prije ljeta, a ujedno su se turisti, koji su željeli ponovno odmoriti u atraktivnim turističkim područjima Hrvatske i Slovenije, nakon prošle godine počeli vraćati u regiju. U kombinaciji s dobro pripremljenim marketinškim i prodajnim aktivnostima, to je pozitivno utjecalo na rast prodaje, posebice u Hrvatskoj, koja je rasla dvoznamenkasto", objasnio je Marián Šefčovič, predsjednik Uprave Radenske Adriatic. Dodaje da je najveći rast ostvario brend Studena, a iz tržišnih segmenata najviše je rasla impulzivna kupnja i prodaja na obali u kanalima HoReCa. U priopćenju se navodi da se tvrtka tijekom godine suočila sa značajnim povećanjem cijena za niz ključnih elemenata. To uključuje energiju, transport, materijale za pakiranje i šećer. "Zahvaljujući kontinuiranom rastu ukupne prodaje Grupe i našoj financijskoj disciplini od početka godine, možemo potvrditi i precizirati svoje procjene za konačni rezultat EBITDA-e za 2021. u rasponu od 1,08 milijardi CZK do 1,12 milijardi CZK", objašnjava Martin Pisklák, glavni financijski direktor Kofola Grupe. "To nam također omogućuje da predložimo isplatu dividende od 13,50 CZK po dionici na glavnoj skupštini u studenome", zaključio je Pisklák.
Poslovanje
Bolt Market će do proljeća pokriti cijeli Zagreb
Bolt Market u srpnju je uspješno predstavljen u Estoniji, a sada je dostupan i u Hrvatskoj. Riječ je o usluzi brze dostave namirnica unutar aplikacije Bolt Food, a svrha joj je povezati Boltove trgovine i kupce, unaprijediti korisničko iskustvo te omogućiti dostavljačima dodatnu zaradu. Dostava namirnica bit će besplatna u radijusu od tri kilometra. "Pokretanjem Bolt Marketa u Hrvatskoj dodatno širimo Boltovu vertikalu dostave hrane, a zahvaljujući postojećoj tehnologiji i operativnim postavkama možemo učinkovitije upravljati uslugom. S obzirom na to da Bolt drži korak s trendovima i udovoljava potrebama naših korisnika, uz hranu koja se iz restorana dostavlja zahvaljujući usluzi Bolt Food, Bolt Market im nudi i mogućnost da svoje dnevne namirnice naruče brzo i povoljno do svoga kućnog praga", rekao je Branimir Zorko, country manager za Bolt Market. Dodao je kako, pored vjerne baze korisnika koji se koriste Boltom za prijevoz i dostavu hrane, njihova snaga leži u dostavljačima koji već rade na platformi Bolt Food. Branimir Zorko / Foto: Bolt Market  Bolt Market u svojoj širokoj ponudi nudi više od 1.500 visokokvalitetnih proizvoda poznatih brendova i proizvođača, a zahvaljujući provedenim analizama tržišta i samostalnoj izgradnji infrastrukture, Bolt se pobrinuo da trgovine u Zagrebu mogu skladištiti dovoljne količine namirnica koje će korisnici aplikacije svakodnevno naručivati. S vremenom će Bolt proširivati svoju ponudu, a plan je do proljeća 2022. pokriti cijeli Zagreb.