Hrvatski građani putuju manje, a troše više

29. studenoga 2021.

Foto: Mastercard

Među brojnim navikama na koje je pandemija utjecala, one povezane s putovanjima visoko su na ljestvici, a to pokazuje i najnovije istraživanje MasterIndex, koje je za Mastercard provela agencija Improve na uzorku od 1.046 ispitanika u Hrvatskoj. U odnosu na 2020. godinu, ispitanici ove zime ipak planiraju više putovati, i u inozemstvo i po Hrvatskoj. Najviše interesa pokazuju za putovanja tijekom adventa, ali i putovanja za doček Nove godine.

Većina ih na putovanjima plaća debitnim karticama i gotovinom, a iznos koji troše na putovanjima veći je negoli u godini prije. U usporedbi s 2020. godinom čak dvostruko više ispitanika planira putovati u inozemstvo tijekom ove zime. Njih 37 posto ne planira putovanje, a jedna petina još uvijek ne zna hoće li putovati. Od onih koji planiraju putovanje u inozemstvo, polovica ih planira putovati u neku europsku destinaciju tijekom adventa, a na takvim se putovanjima u prosjeku zadrže tri do četri dana.

Četvrtina ispitanika planira Novu godinu dočekati u nekom od europskih gradova, a smatraju da će takav put trajati u prosjeku pet dana. Što se pak skijanja tiče, takvo putovanje planira 17 posto ispitanika, koji će na nekoj od inozemnih skijaških destinacija provesti u prosjeku 6,1 dan, a tek pet posto ispitanika planira doček Nove godine izvan Europe.

Među ispitanicima koji planiraju putovanje najviše je onih s višom razinom obrazovanja i višim primanjima te ispitanika iz Istre, Primorja i Gorskog kotara. Zanimljive su regionalne razlike – primjerice, 28 posto Istrana sigurno je da će ove zime putovati u inozemstvo, u usporedbi s tek tri posto ispitanika iz sjeverne Hrvatske.

Istodobno, 68 posto Slavonaca planira adventsko putovanje u neku od europskih destinacija, za razliku od 47 posto onih iz Istre i Zagreba. Uspoređujući podatke s prošlom godinom, vidimo da je značajno narastao broj onih koji planiraju adventsko putovanje ili odlazak na skijanje u inozemstvu – s 11 na 51 posto.

Čak 72 posto planira troškove na putovanju plaćati debitnim ili kreditnim karticama, dok se 31 posto troškova plaća gotovinom.

Oni ispitanici koji su rekli da ne planiraju putovati u inozemstvo, kao glavni razlog navode činjenicu da uopće ne putuju tijekom zime (takvih je 46 posto), njih 41 posto navodi da im osobne financije ne dopuštaju putovanja, dok nešto manje od trećine ispitanih kaže da ne žele planirati putovanja koja zbog pandemije mogu biti otkazana.

Kad su u pitanju putovanja unutar Hrvatske, 56 posto ispitanika planira putovati tijekom zime, primarno na vikend-izlete te u posjete obitelji i prijateljima. Trećina ih planira putovati tijekom adventa, a planiraju se i putovanja za Novu godinu. Kad je riječ o profilu  osoba koje planiraju putovati unutar Hrvatske, to su osobe viših primanja (više do 9.000 kuna mjesečno), uglavnom iz Istre, Primorja, Gorskog kotara i Dalmacije.

Kao najatraktivnija lokacija za putovanje unutar Hrvatske pokazali su se Zagreb sa svojom okolicom te središnja Hrvatska, Istra i Primorje. U Zagreb najviše planiraju putovati mladi (18 - 29 godina) iz Slavonije i Dalmacije.

Ukupno gledajući, broj putovanja radi razonode pao je u usporedbi s 2020., s 3,4 putovanja na 2,7, a broj poslovnih putovanja ostao je isti - 1,6 putovanja po ispitaniku. Za usporedbu, u pretpandemijskoj 2019. godini ispitanici su u prosjeku radi razonode putovali 4,2 puta, a poslovno 2,6 puta godišnje.

Dok je prije pandemije svaki ispitanik u neku od europskih destinacija u prosjeku putovao jednom godišnje, sada je taj prosjek pao na 0,3 putovanja. Broj putovanja unutar Hrvatske doživio je manji pad – za razliku od 2,6 putovanja 2019., u 2021. ispitanici putuju prosječno 2,1 put godišnje.

Što se pak tiče potrošnje na putovanjima radi razonode, iako manje putuju, ispitanici troše više. Tako su u prosjeku na jednom putovanju trošili nešto manje od 8.000 kuna, a prošle godine trošili su u prosjeku nešto više od 6.100 kuna. Godine 2019. prosjek potrošnje na putovanju iznosio je 5.150 kuna. Na takvoj vrsti putovanja mnogo više troše ispitanici iz Zagreba i sjeverne Hrvatske, negoli ispitanici iz Like, Korduna te Istre i Primorja.

Od onih ispitanika koju barem povremeno putuju u inozemstvo te imaju kartice, 76 posto svoje kartice nosi i na putovanje, dok 53 posto na putovanju redovito sve transakcije plaća  karticama.

Mastercard-putovanja foto 2 Foto: Mastercard

Zanimljiv podatak jest i to da u dobnoj skupini 40 do 49 godina ispitanici više od 80 posto svih transakcija plaćaju upravo karticom.

"Turističke organizacije i poduzetnici iz tog segmenta moraju pratiti svoje potencijalne korisnike na njihovu consumer journeyju koji je sada sve više digitalan. Turisti u prosjeku pregledaju 38 internetskih stranica za putovanja prije negoli bukiraju smještaj, pronalaze svoje destinacije online, pretražuju savjete na društvenim mrežama te velik dio svojih putovanja plaćaju elektronički i online. Dakle, danas je iznimno bitno ulagati u online prisutnost – e-commerce i digitalni marketing – te prihvat elektroničkih načina plaćanja", rekao je Cosmin Vladimirescu, direktor Mastercarda u Hrvatskoj i Rumunjskoj. 

Mastercard- foto 3 Foto:Mastercard

Pri odabiru destinacije, čak 92 posto ispitanika informira se putem interneta, 40 posto razgovara s obitelji i prijateljima, a njih 14 posto informacije dobiva od agenata u turističkim agencijama. Od internetskih stranica najviše se vjeruje specijaliziranim stranicama poput TripAdvisora te člancima na lokalnim stranicama.

 

P.hr/I.G.