Pandemija promijenila navike potrošača

22. kolovoza 2022.

Foto: Mastercard

Sve se više oslanjamo na kartice za plaćanje, pa čak i za iznose manje od 100 kuna, a online kupnja postaje sve prisutnija, pokazalo je redovno istraživanje MasterIndex, koje je za Mastercard u travnju ove godine provela agencija Improve. Preferirani način plaćanja na prodajnim mjestima jesu debitne kartice kojima se koristimo minimalno tri puta tjedno, a plaćanje na rate biramo radi lakšeg plaćanja većih iznosa i bolje raspodjele troškova.

Online kupnja je u porastu, kao i beskontaktno plaćanje te plaćanje pametnim telefonima, a u internetskim trgovinama najčešće kupujemo odjeću, obuću i modne dodatke.

Čak 97 posto sudionika u provedenom istraživanju koristi se barem jednom karticom za plaćanja, većina ima debitne kartice (91 posto), a polovica posjeduje kreditne kartice (49 posto). Kreditnim karticama koriste se više od prosjeka stariji ispitanici, posebno oni između 50 i 55 godina. Istraživanje pokazuje i da je uporaba kreditnih kartica u pozitivnoj korelaciji s osobnim primanjima.

Korisnici platnih kartica u prosjeku imaju 2,7 kartica, isto kao i prethodne godine, a gotovo polovica korisnika kartica ima tri ili više kartica. Prosječan broj kartica raste s osobnim primanjima i dobi, a prema istraživanju muškarci posjeduju nešto više kartica od žena (2,9 naspram 2,5).

Trećina ispitanika koristi se karticama svaki drugi dan

Čak 81 posto ispitanika preferira upravo plaćanje karticama, a rabi ih minimalno tri do pet puta tjedno. Istodobno, gotovina je omiljena metoda plaćanja za tek 19 posto ispitanika. Konkretnije, ispitanicima su na prvome mjestu debitne kartice (za 60 posto njih), pa čak i za iznose manje od 100 kuna.

Mobilno plaćanje preferira mlađa populacija, više muškarci nego žene, obrazovaniji i s višim prihodima, pretežno u Istri i Primorju, pokazuje istraživanje MasterIndex.

Kao i prošle godine, 61 posto korisnika interneta među ispitanima plaća na rate. Lakoća plaćanja velikih iznosa – što je presudniji čimbenik nego 2021. – i bolja raspodjela troškova glavni su razlozi za prihvaćanje obročnog plaćanja.

Promjena navika 

Ispitanici su promijenili svoje navike u vezi s plaćanjem tijekom pandemije. Čak 53 posto njih istaknulo je da se češće koriste beskontaktnim karticama, dok 51 posto njih više plaća karticama općenito. Gotovo polovica ispitanika češće kupuje online, dok 27 posto njih ističe da više nego prije pandemije izbjegava plaćanje pouzećem.

"Kako bi pružili izbor i fleksibilnost koju potrošači trebaju – i sve više očekuju – trgovci moraju ponuditi niz rješenja za plaćanje", rekao je Cosmin Vladimirescu, direktor Mastercarda za Hrvatsku i Rumunjsku.

Kako se potražnja za novim metodama plaćanja nastavlja, bit će potreban još širi raspon rješenja, uvida i proizvoda kako bi se zadovoljio sve veći entuzijazam potrošača, dodaje Vladimirescu ocjenjujući da će rasti tržišni udio digitalnih i mobilnih novčanika, ali i bankovnih prijenosa i opcija buy now, pay later

Istraživanje pokazuje i da značajan broj ispitanika, njih 91 posto, koristi kartice za online kupnju. Većina ljudi to čini jednom do dvaput mjesečno (36 posto) ili jednom do dvaput svaka tri mjeseca (33 posto). Karticama za online kupnju češće se koriste osobe s višim osobnim primanjima (12.000 kn+).  

Putem interneta najčešće se kupuju odjeća, obuća i elektronika

Nešto više od polovice ispitanih izjasnilo se da podjednako kupuju u stranim i hrvatskim internetskim trgovinama, a manju popularnost u odnosu na rujan 2021. bilježe strane trgovine. Najčešće se putem interneta kupuju odjeća, obuća, modni dodaci, elektronika i kozmetika.

Istraživanje je pokazalo da ispitanici online planiraju češće kupovati ponajprije odjeću, obuću i modne dodatke (60 posto), elektroniku (42 posto) te ulaznice za kina, kazališta i koncerte (33 posto).

Što se pak tiče fizičkih trgovina, one su najmanje poželjne za kupnju videoigara, ulaznica, knjiga i časopisa, pokazuje istraživanja Mastercarda.

 

P.hr/B.I.