COVID prepolovio doprinos turizma globalnom BDP-u

18. svibnja 2021.

Foto: Pixabay

Sektor turizma i putovanja u 2020. zbog pandemije i ograničenja putovanja smanjio je svoj doprinos u globalnom BDP-u za 49 posto u odnosu na 2019., na oko 4.700 milijardi američkih dolara, podaci su Svjetskog vijeća za putovanje i turizam (WTTC).

WTTC u svom istraživanju o utjecaju pandemije na svjetski turizam u 2020. ističe i podatak da je u tom sektoru zbog pandemije u svijetu lani izgubljeno gotovo 62 milijuna radnih mjesta ili 18,5 posto ukupnog broja, a još milijuni radnih mjesta vise o koncu.

"Mnoge zemlje poduzimaju mjere i aktivnosti za otvaranje turizma, u čemu optimizam donosi i cijepljenje, no mora se 'pritisnuti' više da oporavak bude brži. Vjerujemo da će to u potpunosti postići samo zemlje koje nude sigurnost i jasan protokol za putovanja, a oporavak se može postići i kombinacijom odmora uz nošenje maski i poboljšane zdravstvene i higijensku zaštite kao dopuna cjepivu", smatraju u WTTC-u, koji predstavlja privatni sektor.

Zbog, kako kažu, preskupih i 'nezgodnih' PCR testova, pozivaju vlade diljem svijeta da prihvate pristupačnije antigenske testove za turizam i putovanja jer bi i to, kao i jača koordinacija i jasni protokoli mobilnosti, omogućili uspješniji nastavak međunarodnih putovanja, a to će zaštititi radna mjesta.

"Uz pozitivne vijesti iz cijele Europe o postupnome ponovnom otvaranju granica, nadamo se da će još mnogo zemalja usvojiti pristup s više rizika, pa i brzog testiranja, koji će, uz higijenske protokole i korist od cijepljenja, povećati mobilnost i putovanja", poručuju iz WTTC-a.

Dosadašnje mjere ograničenja putovanja, poput karantena i slično, ocjenjuju razumljivim, ali i pogrešnim i neučinkovitim jer "donose više štete nego koristi i uništavaju gospodarstva koja je trebalo zaštiti". Smatraju da će zbog činjenice da je u 2019. jedno od četiri nova radna mjesta u svijetu stvoreno u području putovanja i turizma, taj sektor biti od presudne važnosti za oporavak globalne ekonomije.

SAD i Kina zadržale pozicije najvećih tržišta 

Prema WTTC-ovoj ljestvici 20 najjačih turističkih tržišta u svijetu, SAD i Kina su u 2021. zadržali svoje pozicije koje su imali prije pandemije - SAD je tako broj jedan u svijetu za turizam i putovanja, a Kina na drugome mjestu - iako je doprinos tog sektora BDP-u na oba tržišta smanjen u 2020.; u SAD-u za 41 posto, a u Kini za 60 posto u odnosu na 2019. godinu. 

Japan se probio s četvrtog na treće mjesto te ljestvice, s padom doprinosa turizma i putovanja BDP-u gotovo upola manjim od kineskoga - za 37 posto, dok je Njemačka po padu tog doprinosa od gotovo 47 posto pala na listi s trećega na četvrto mjesto.

Na petom je mjestu Italija koja je, unatoč padu doprinosa turističkog sektora BDP-u od 51 posto i iznimno teškoj situaciji s pandemijom te dugotrajnom zatvorenošću, uspjela skočiti za jedno mjesto, sa šestoga na peto.

Slično je i s Francuskom, koja je kao svjetsko popularno odredište po broju međunarodnih posjetitelja, poboljšala svoju poziciju za jedno mjesto te je sada na šestome mjestu, iako joj je doprinos sektora BDP-u pao za gotovo polovinu ili 49 posto.

Najveći pad tog doprinosa imala je Velika Britanija, za 62,3 posto, koja je tako zabilježila i najveći pad, za tri mjesta, među 10 najvećih svjetskih turističkih tržišta, s petoga u 2019. na osmo mjesto lani. 

Upravo za tu zemlju, kao i za Izrael i SAD, iz WTTC-a napominju da su postigle veliki napredak u cijepljenju te da i zbog toga imaju razloga za optimističan pogled u budućnost.

Na sedmome mjestu na toj je ljestvici Indija, deveti je Meksiko, od desetoga do 20-og mjesta jesu Australija, Brazil, Španjolska, a slijede Nizozemska, Filipini, Kanada, Saudijska Arabija, Tajland, Rusija, Južna Koreja i Švicarska.

Hina/P.hr