Pandemija je zauvijek promijenila trendove u komunikaciji

8. svibnja 2021.

Maja Čehulić/Foto: Grizli komunikacije

Da je upravo tijekom kriza potrebno dodatno ulagati u vidljivost, promociju i pozicioniranje, mnoge tvrtke na vlastitom su iskustvu naučile tijekom prošle velike gospodarske krize, pa su se u ovoj bolje snašle i reagirale. Bez obzira na epidemiološke mjere i ograničenja, zahvaljujući brzoj prilagodbi, sve je ipak funkcioniralo. Maja Čehulić, chief of account management u Grizli komunikacijama, u razgovoru za Privredni kaže kako je pandemija koronavirusa zauvijek promijenila trendove u komunikaciji jer je pokazala da postoje drugi načini komunikacije i poslovanja koji su itekako održivi.

Kako je pandemija koronavirusa utjecala na marketinške budžete hrvatskih kompanija?

Grizli se, kao i vjerojatno sve kompanije u Hrvatskoj i svijetu, u vrlo kratkom roku suočio s činjenicom da nas očekuju brojne promjene u poslovanju, i interno i s klijentima. U prvom valu pandemije zaustavile su se sve aktivnosti, pa tako i marketinški budžeti hrvatskih kompanija, što nam je bilo posve razumljivo. Nismo mislili da bi nam nešto vanjsko, strano i nepredvidljivo poput virusa u potpunosti moglo diktirati živote, ali s vremenom su sve djelatnosti, uključujući i nas, uvidjele da se moraju prilagoditi novonastaloj situaciji. Tako su i naši klijenti, među kojima su i neke od najboljih hrvatskih kompanija, nastavili s marketinškim aktivnostima, ali u optimiziranom, prilagođenom obliku za koje smo odradili detaljne analize i savjetovanja.

Možete li izdvojiti neke dobre primjere među svojim klijentima koji su svoje marketinške aktivnosti dobro prilagodili novonastaloj situaciji?

Grizlijev primaran zadatak kao agencije jest u svakom trenutku biti cjeloviti komunikacijski partner s klijentom. To ne podrazumijeva isključivo ispunjavanje, primjerice, stavki u ugovoru ili ponudi, već prije svega znači proaktivnost i agilnost u nepredvidljivim situacijama. U tome smislu, pandemija koronavirusa otvorila nam je priliku da klijentima pokažemo ono u čemu smo najbolji jer smo i sami nastali u doba jedne od najvećih financijskih kriza 2012. godine. Naravno, važan dio cijele priče jest i sama mogućnost prilagodbe klijenta i inovativnost koju primjenjuje u radu. Primjerice, Poliklinika Apolonija, stomatološka poliklinika s dugogodišnjom tradicijom u poslovanju, prva je u Hrvatskoj uvela virtualne stomatološke preglede. Naš zadatak bio je osigurati medijsku vidljivost nove usluge, koja je naišla na fenomenalan odaziv. To je odličan primjer sinergije klijenta i agencije. Također, klijent NEXE Grupa, za kojeg provodimo aktivnosti na regionalnom tržištu, uključujući Bosnu i Hercegovinu, Srbiju i Hrvatsku, također je odličan i hvalevrijedan primjer odlične prilagodbe novonastaloj situaciji jer su velik dio svojih aktivnosti usmjerili na jačanje medijske vidljivosti i pozicioniranje kao lidera u građevinskoj industriji, ali i na društveno odgovorno poslovanje koje godinama uspješno provode. Nažalost, ako uzmemo u obzir pandemiju, potrese i nedaće koje su zadesile Hrvatsku, bilo je mnogo prilika za projekte koji podupiru lokalnu zajednicu. Iznimno smo ponosni na sve svoje klijente koji su pokazali veliko srce i spremnost na pomoć.

Je li rezanje za mnoge hrvatske tvrtke ponajprije značilo štednju u marketingu?

Kako je to, nažalost, uobičajena procedura kada nastanu ovako velike i neočekivane promjene, moramo reći da je dobar dio klijenata, poučen velikom financijskom krizom iz 2008. godine, naučio iz svojih pogrešaka te takve štednje nisu bile dugotrajne. Naravno da ćete neke marketinške aktivnosti optimizirati, ali sama ideja potpunog rezanja marketinškog budžeta u samoj srži nema smisla. Naime, upravo tijekom krize ili bilo koje vrste izazova potrebno je dodatno ulagati u vidljivost, promociju i pozicioniranje jer je krajnji cilj zadržati dobro poslovanje i ostati u svijesti kupaca i potrošača. I tu je ključna uloga kvalitetnih komunikacijskih stručnjaka – onih koji će vas usmjeriti, sugerirati kako da optimizirate budžet, u što da uložite, a u što ne, jednom riječju – biti podrška u poslovanju i težiti izvrsnosti u svakom području. To je naša primarna zadaća i glavna misao vodilja Grizli komunikacija.

Prema Vašoj procjeni, koliki je postotak tvrtki koje su potpuno zaustavile marketinške aktivnosti u pandemiji?

To je uistinu teško procijeniti, pogotovo zato što se i u ovom trenutku velik broj kompanija još budi, a posebice u onim industrijama koje su uistinu bile teško pogođene novonastalom situacijom, poput hotelskih grupacija, ugostitelja i slično. Nakon razdoblja prilagodbe i pripreme daljnje strategije, neke su se vratile s novim komunikacijskim aktivnostima

Maja Čehulić

Maja Čehulić / Foto: Grizli komunikacije

S obzirom na veličinu tvrtke i djelatnosti, za koje je tvrtke 'preživljavanje' u krizi najveći izazov, a s druge strane, tko je prošao najbolje?

Tvrtka koja u ovakvim, potpuno neočekivanim i nepredvidljivim uvjetima može proći sa što manje posljedica jest ona koja je spremna razdoblje krize iskoristiti za učenje novih vještina i prilagodbu tržištu stvaranjem novih vrsta usluga koje će biti tražene u novim okolnostima. Potpuno je jasno da za neke djelatnosti, poput ugostitelja, to nije uvijek moguće i da će, nažalost, neke tvrtke biti trajno pogođene krizom koju je stvorila pandemija koronavirusa, ali i sama volja za prilagodbom svakako mnogo utječe na daljnji razvoj. Mogu dati primjer i naše agencije. Naime, kako Grizli nudi sve oblike usluga tržišnoga komuniciranja, od odnosa s javnošću, oglašavanja, strateškoga komuniciranja i društvenih mreža, dio naših usluga odnosi se i na organizaciju događaja. Tu smo, kao i brojne druge agencije, osjetili pad, ali smo bili svjesni da se stvari neće tako brzo vratiti na staro. Uz jačanje usluga u digitalnoj sferi, za svoje klijente organiziramo, primjerice, online panel-rasprave, s poveznicom putem koje svi zainteresirani sudionici mogu pratiti raspravu. Upravo smo nedavno uspješno organizirali takvu raspravu za udrugu Nova perspektiva, s temom poduzetništva tijekom koronakrize. Ovakav način organizacije događaja osigurava poštovanje svih epidemioloških mjera, klijentu pruža mogućnost za pozicioniranje i komunikaciju s ciljanim javnostima, a nama kao agenciji daje mogućnost da za klijenta osiguramo cjelovitu komunikacijsku podršku i omogućimo mu prijenos željenih poruka.

U posljednjih godinu dana naglasak s tradicionalnih kanala za oglašavanje dodatno se prebacivao na online oglašavanje. Kako su se mijenjali komunikacijski kanali i trendovi?

Pandemija koronavirusa pojačala je već postojeće stanje i sve veću potrebu da se komunikacijski kanali prilagode krajnjim potrošačima. Treba spomenuti kako većina ljudi već funkcionira i komunicira različitim online kanalima, ali to primarno podrazumijeva i znatno ulaganje u vidljivost poruka te brzu adaptaciju. Iz naše perspektive, većina klijenata to jako dobro razumije i davno su društvene mreže prestale biti kanal koji se ne shvaća ozbiljno. Što se tiče općenite komunikacije, pogledajmo samo kako izgledaju današnji sastanci. Poslovni sastanci putem Zooma, Teamsa ili drugih aplikacija postali su dio agencijske svakodnevice. Iako nam svima nedostaje ležernosti i osobnog pristupa koji imamo tijekom sastanaka uživo, na ovaj način ni klijenti, a ni mi, često ne gubimo dragocjeno vrijeme. Također, u posljednjih godinu dana često smo od svojih klijenata znali čuti rečenicu: 'Toliko smo ograničeni zbog epidemioloških mjera, a opet sve funkcionira!' Mislim da nam to najbolje pokazuje koliko su prilagodljivost i agilnost ključne značajke u izazovnim vremenima.

Jesu li krizna vremena prilika da se isprobaju neki novi načini oglašavanja?

Krizna su vremena idealan trenutak da se isprobaju novi načini oglašavanja, i to je ono što Grizli svakodnevno živi. Primjerice, klijent više nije u mogućnosti realizirati događaj za 1.000 ljudi, ali može uložiti u stvaranje online platforme koja će povezati njegove korisnike, uložiti u neki društveno odgovorni projekt koji će povezati desetke tisuća ljudi ili krenuti s nekom jednostavnom gerila-kampanjom koja može napraviti veliki preokret u poslovanju. Mogućnosti su zaista nebrojene, a kako sam već navela da smo i sami nastali u krizi, mogu slobodno reći da tu jako dobro plivamo. Cilj oglašavanja jest prenijeti kupcima ili klijentima ključne poruke brenda, a to se može na tisuću način, samo je potrebno prepoznati priliku, pratiti aktualnu situaciju i na vrijeme reagirati.

Zašto je za tvrtke važno da komuniciraju i ostanu vidljive i tijekom krize?

Kriza je ključan trenutak u kojem morate ostati vidljivi. To je imperativ, a ne opcija. Onaj tko to prepozna, tko iskoristi priliku za komunikaciju, tko prvi jasno istupi s porukom za svoje klijente i korisnike: 'Mi smo ovdje za vas u svakom trenutku, zajedno ćemo izaći jači i spremni smo za sve izazove koji slijede', bit će pobjednik ne samo u komunikaciji, već i u poslovnim rezultatima. Brojni primjeri to su već dokazali.

Je li pandemija zauvijek promijenila trendove u komunikaciji?

Pandemija je svakako zauvijek promijenila trendove u komunikaciji jer je pokazala da postoje drugi načini komunikacije i poslovanja koji su itekako održivi. Recimo, zanimljiva je činjenica da je ova pandemija najmanje pogodila IT industriju. Naravno, proizvodi i usluge koje većina IT tvrtki pruža ne ovise o pandemiji, ali veliki razlog nalazimo i u tome što su IT tvrtke navikle raditi remote i online. Njihovi HR procesi već su optimizirani, posluju globalno i bili su spremniji na novonastalu situaciju. Što se tiče marketinških budžeta, ostaje vidjeti kako će se kretati rezultati kampanja. Vjerujemo kako će određeni načini oglašavanja i komunikacije ostati prisutni dugi niz godina.

Kada bi se stvari mogle početi vraćati u normalu i što možemo očekivati u bližoj budućnosti u industriji tržišnoga komuniciranja?

Teško je procijeniti kada će pandemija u potpunosti stati i mislim da fokus treba prebaciti na unaprjeđenje i razvoj jer, kada govorimo o tržišnom komuniciranju, smatram da se nikada nećemo u potpunosti vratiti na 'normalno'. Mislim da možemo očekivati sinergiju različitih komunikacijskih alata i aktivnosti – neke će tvrtke birati evente, druge će ulagati u kreiranje online zajednice i općenito više u online aktivnosti, neki će se klijenti možda okrenuti lokalnoj zajednici i na taj način iskoristiti svoje potencijale… Kada na kraju podvučemo crtu, iako se nalazimo u izazovnom i ne baš laganom razdoblju, vjerujem da ćemo se na kraju moći složiti da su otvorene brojne mogućnosti u tržišnom komuniciranju koje se ionako neprestano mijenja. Potrebno je samo biti spreman na učenje i iskoristiti te mogućnosti što je više moguće.

 

 

Ivana Barać