Organizacijski napredak ili stare paradigme u novoj ambalaži

19. siječnja 2021.

Dijana Vetturelli/Foto: Privredni.hr
Dijana Vetturelli, direktorica i partnerica konzultantske tvrtke Vetturelli

Postoji uvjerenje da su krize prilika za pročišćenje i napredak. Promatrajući događanja 2020. godine, koja će još dugo ostati u sjećanju, bio bi to tračak nade i mala utjeha za sva odricanja i izazove, i na osobnoj i na poslovnoj razini. No, imamo li se pravo tješiti kako je postojeća situacija iznjedrila neke dobre prakse te pomak organizacija i društva u pozitivnom smjeru? Zaključite sami.

Motivacija. Wellbeing je postao tema godine 2020. i nema ozbiljnije HR-ovske ekipe koja se tim pitanjem nije intenzivnije pozabavila. Osmišljavanje aktivnosti za ublažavanje posljedica stresa uzrokovanih pandemijom bitno je, no s wellbeingom je potrebno biti pažljiv jer sugerira kako je problem u čovjeku, a ne u procesima kompanije.

Daje se na znanje kako je normalno da su ljudi na poslu pod stresom i trguje aktivnostima očekujući zauzvrat željenu motivaciju. Postoje predviđanja koja kažu kako će u 2021. upravo wellbeing postati KPI menadžmenta što samo produbljuje krive pretpostavke o stvaranju 'sretnih zaposlenika', koje počivaju na slici čovjeka kao ekstrinzično motivirane osobe, što je netočno.

Tehnologija. Svjedočili smo poplavi novih digitalnih alata za poboljšanje rada i suradnje, ali isto tako i onima za kontrolu zaposlenika dok rade od kuće. Tako su neke kompanije, uz radni učinak, pratile i što njihovi zaposlenici rade na računalu, koliko često otvaraju određene aplikacije i koje pojmove traže na internetu.

Popularnost su stekli i drugi digitalni programi - bitno da se mjerilo i kontroliralo procese. Među njima su i alati koji, umjesto poticanja osobnoga kontakta među zaposlenicima, postižu upravo suprotno. Tzv. digitalni ticketi ili upiti trebali bi određene zaposlenike rasteretiti od previše upita. 

Mjerenje je ispred odnosa i kvalitete odnosa, što je tayloristički "command and control" preveden u digitalne kodove. Nema ništa dobro u lošemu! Među pozitivnim pomacima, pak, svakako bi se mogla navesti velika količina dostupnih treninga koji su godinama bili rezervirana domena za odabrane ljude. 

Menadžment. U određenim situacijama došlo je na vidjelo kako je srednji menadžment ponekad nepotreban. Majstori zanata, tj. članovi timova pokazali su kako mogu funkcionirati normalno bez ikakve kontrole i time pokazali nepotrebnost dodatnih hijerarhijskih struktura.

Pokazali su kako su u mogućnosti samoorganizirano stvarati. Posljedica takvih saznanja jest ofenziva menadžmenta u vidu dodatne birokratske kontrole i mikromenadžiranja te pohađanje novokrojenih trening-programa "vođenja s distance" koji su izgrađeni na starim menadžerskim paradigmama.

Tijekom cijele prošle godine s dobrom se namjerom postavljalo mnogo pitanja, ali premalo propitkivalo paradigme menadžmenta i slike čovjeka. Unatoč tomu zaposlenici su još jednom dokazali kako su znatno prilagodljiviji i otporniji no što se pretpostavlja i kako narativ da 'nisu spremni na promjene' ne drži vodu. A poticaj za napredak u 2021.? Skriva se možda u jednoj riječi koja ne poznaje nijanse i isključiva je, a zove se "povjerenje".