Obiteljske tvrtke relativno dobro prebrodile pandemiju

20. veljače 2021.

Foto: Shutterstock

Prema novome globalnom istraživanju i mišljenju 2.801 vlasnika obiteljskih poduzeća, u godini u kojoj je poslovni svijet morao transformirati način zadovoljavanja potreba društva i okoliša, obiteljska poduzeća riskiraju zaostati. Iako je više od polovice (55 posto) ispitanika vidjelo potencijal usmjeravanja svoga poslovanja prema održivosti, samo ih 37 posto ima definiranu strategiju.

Europska i američka poduzeća zaostaju za svojim azijskim kolegama u predanosti prioritetu održivosti u svojoj strategiji. Zatim, 79 posto ispitanika u kontinentalnoj Kini i 78 posto u Japanu izvijestilo je kako "održivost stavlja u središte svega što se radi" u usporedbi s 23 posto u SAD-u i 39 posto u Velikoj Britaniji. Veća poduzeća i ona u vlasništvu kasnijih generacija također podržavaju taj trend s većim naglaskom na održivosti.

"Obiteljska poduzeća moraju se prilagoditi očekivanjima koja se mijenjaju, a ako to ne učine, stvaraju potencijalni poslovni rizik. Ovdje se ne radi samo o izjavi o opredijeljenosti za činjenje dobra, već o postavljanju značajnih ciljeva i izvještavanju koje jasno pokazuje njihove vrijednosti i svrhu kada je riječ o pomaganju gospodarstvima i društvima", rekao je Peter Englisch, PwC-ov globalni voditelj usluga u sektoru obiteljskih poduzeća.

Nesklonost prihvaćanju održivosti javlja se unatoč činjenici da obiteljske tvrtke vrlo vjerojatno vide odgovornost prema društvu. Više od 80 posto tvrtki proaktivno se bavi društveno odgovornom aktivnošću, a 71 posto nastojalo ih je zadržati što više osoblja tijekom pandemije. 

radnik Foto: Shutterstock

Problem je sve zastarjelija koncepcija o tome kako bi poduzeća trebala reagirati na društvo, pri čemu 76 posto u SAD-u i 60 posto u Velikoj Britaniji stavlja veći naglasak na svoj izravan doprinos, često putem filantropskih inicijativa, umjesto strateškog pristupa pitanjima ESG-a. Obiteljska poduzeća također su donekle izolirana od pritiska investitora koji trenutačno prisiljava dionička društva da ESG stave u središte svojih dugoročnih planova za komercijalni uspjeh.

Istraživanje sugerira da su obiteljske tvrtke relativno dobro prebrodile pandemiju. Manje od polovice (46 posto) očekuje pad prodaje unatoč pandemiji. Ispitanici su u anketi osjećali optimizam zbog sposobnosti svog poslovanja da se održi i nastavi rasti 2021. i 2022. godine.

Obiteljska poduzeća zaostaju u digitalnoj transformaciji

Iako se 80 posto obiteljskih poduzeća prilagodilo izazovima pandemije COVID-a 19 omogućujući zaposlenicima rad od kuće, javlja se zabrinutost zbog njihove ukupne snage kada je riječ o digitalnoj transformaciji. Dok je 62 posto ispitanika opisalo svoje digitalne mogućnosti kao "nedovoljne", 19 posto ih je reklo da radi na tome.

Ipak, ovdje postoje jasne generacijske razlike: 41 posto poduzeća koja sebe opisuju kao digitalno jaka pod vodstvom su 3. ili 4. generacije, a generacije nasljednika preuzele su povećanu ulogu u 46 posto digitalno jakih poduzeća.

"Zabrinjavajuće je to što obiteljska poduzeća zaostaju za krivuljom. Postoje jasni dokazi da posjedovanje jakih digitalnih mogućnosti omogućuje okretnost i uspjeh te da imaju sličan entuzijazam za održivost. Poduzeća bi trebala razmotriti načine na koje mogu iskoristiti iskustvo i novu perspektivu naraštaja nasljednika kada je u pitanju davanje prioriteta njihovu digitalnom putovanju", kaže Englisch.

Jaz u upravljanju

Iako obiteljska poduzeća izvještavaju o dobroj razini povjerenja, transparentnosti i komunikacije, istraživanje ističe prednosti profesionalne strukture upravljanja. Iako 79 posto kaže da je uspostavilo neki oblik upravljanja ili politike, brojke dramatično padaju kada su u pitanju važna područja: nešto više od četvrtine navodi da imaju obiteljski ustav ili protokol, dok je samo 15 posto uspostavilo mehanizme rješavanja sukoba.

"Obiteljski sklad nikada ne treba uzimati zdravo za gotovo - to je nešto na čemu se mora raditi i planirati, s istim fokusom i profesionalnošću koja se primjenjuje na poslovnu strategiju i operativne odluke. Sve su veće zabrinutosti regulatornih tijela širom svijeta zbog nasljeđivanja obiteljskog poslovanja, posebno s trećinom poduzeća 1., 2. ili 3. generacije koja očekuju da će pripadnici sljedećeg naraštaja postati većinski dioničari u sljedećih pet godina", ističe Peter Englisch i zaključuje kako je vitalno važno da tvrtke preuzmu vodeću ulogu u osiguravanju postojanja uspostavljenih formalnih procesa koji mogu dugoročno osigurati stabilnost i kontinuitet.

P.hr/I.G.