Nestlé želi do 2025. godine proizvoditi bez otpada

25. studenoga 2019.

Foto: Nestlé

Svjetski prehrambeni div Nestlé je najavio kako će sa svih tržišta povući ambalažu koju nije moguće reciklirati, a za posebne grupe prehrambenih proizvoda to će biti veliki posao. Što to znači za njihovo poslovanje u regiji i koliko je to velik izazov za kompaniju, govori nam Ivanka Stojnić, menadžerica za sigurnost, zdravlje i okoliš Nestléa jugoistočne Europe.

Nestlé je početkom godine najavio kako kreće u provedbu svojeg obećanja iz travnja 2018. o budućnosti bez smeća do 2025. godine. Kako se ono provodi? 

Prošle smo godine najavili našu obvezu da će do 2025. godine 100 naše ambalaže biti moguće reciklirati ili ponovno upotrijebiti. Početkom ove godine predstavili smo širu viziju budućnosti bez otpada i najavili niz konkretnih mjera, jer rješavanje složenog problema plastičnog otpada zahtijeva isključiv i zajednički pristup. Možemo ga podijeliti u tri koraka: proizvodnju i korištenje novih, alternativnih materijala; promicanje budućnosti bez otpada; poticanje novog ponašanja. Što smo do sada proveli u praksi? Nedavno smo u rad pustili Institut za ambalažu i pakiranje, prvi takve vrste u prehrambenoj industriji, s ciljem razvijanja održivih ambalažnih materijala. Trenutno istražujemo niz inovacija, uključujući nove materijale bazirane na papiru te biorazgradive/kompostirajuće polimere koji se također mogu i reciklirati. Do 2025. obvezali smo se ukloniti svu plastiku koju je teško ili nemoguće reciklirati, a već smo krenuli s povlačenjem plastičnih slamki iz naših proizvoda. Nestlé Waters aktivno radi na povećanju udjela PET ambalaže koja se može reciklirati na 35 posto do 2025. godine, a pridružili smo se i inicijativi NaturALL Bottle koja teži razvijanju 100 posto bio PET ambalaže koja bi se koristila za naše poslovanje s vodom. Partneri smo inicijative Project STOP za uklanjanje plastičnog otpada iz oceana, a svih 4.200 Nestlé proizvodnih pogona diljem svijeta u procesu su uklanjanja plastike za jednokratno korištenje koja se ne može reciklirati. Jedna od naših obaveza je i postizanje nulte neto stope emisije stakleničkih plinova do 2050. godine, čime je preuzet najambiciozniji cilj Pariškog sporazuma - zadržavanje rasta globalne prosječne temperature ispod 1,5 stupnja Celzija.

Ovo su samo neki primjeri našeg djelovanja, posla je mnogo no aktivno radimo kako bismo dostigli ciljeve koje smo si postavili za budućnost. Na djelovanje potičemo i naše zaposlenike - primjerice, ove godine više od 6.000 zaposlenika kompanije diljem svijeta uključilo se u akcije čišćenja povodom Svjetskog dana oceana. Zajedničkim snagama iz okoliša su uklonili 60 tona otpada.

Koliko je veliki izazov zamijeniti plastiku u ambalaži drugim materijalima i osigurati potpunu mogućnost njenog recikliranja?

Većina pakiranja se ne može izbjeći u potpunosti. Naime, osim što je prilikom prijevoza važno zaštititi hranu od oštećenja, mikroba ili štetočina, pakiranje također sadrži važne podatke o sastojcima hrane i prehrambenoj vrijednosti. Ipak, nove tehnologije i inovacije omogućuju širi izbor ambalažnog materijala i više ekološki prihvatljivih formata. Prilikom svake izrade novih prototipa za pakiranje, testira se kako bi se vidjelo koliko su jednostavni i prikladni za upotrebu i spremanje.

Dobar su primjer vrećice za juhe i dodatke jelima, izrađene od folije koja sadrži nekoliko različitih materijala, kao što su različiti tipovi plastike, aluminij i papir. Svaki od tih slojeva ima svoju ulogu u zaštiti proizvoda i osigurava da na policu stigne proizvod koji će zadovoljiti naše kupce tijekom cijelog roka trajanja. Zbog načina na koji je takva folija proizvedena, slojevi se ne mogu razdvojiti, što dovodi do toga da – ukoliko ne želimo da ovi materijali završe kao komunalni otpad – budu korišteni u cementarama kao izvor energije. Međutim, cementare nemaju tolike kapacitete da iskoriste sav otpadni materijal, stoga je naš krajnji cilj razviti foliju načinjenu isključivo od visoko barijernih plastičnih materijala koji će istovremeno osigurati zaštitu proizvoda i omogućiti reciklažu krajnjeg otpada. Stoga smo aktivno krenuli u traženje rješenja te u suradnji s lokalnim partnerom iz Srbije, tvrtkom Sekopak, pronašli način kako reciklirati folije juha našeg brenda MAGGI, od kojih se u konačnici proizvode eko-izolacijski paneli.

Koliko je velik taj trošak za Nestlé?

Trenutno smo u fazi nabave novih materijala i organiziranja industrijskih probi. Teško je govoriti o finalnim iznosima, jer sama organizacija probe nosi sa sobom određene troškove, poput zaustavljanja redovne proizvodnje te vremena utrošenog na nabavu materijala i organizaciju probe nauštrb redovnih aktivnosti. Stoga smo u proračunu za sljedeću godinu predvidjeli određena sredstva za nabavu novih materijala koje ćemo testirati, a sve s ciljem zamjene postojećih s materijalima koji se mogu reciklirati.

Ipak, iz godine u godinu bilježimo sve bolje rezultate na svim razinama, kako globalno tako i regionalno. Ovdje ću spomenuti naše dvije tvornice u Srbiji i Bugarskoj, koje neprekidno bilježe smanjenje emisije CO2 raznim projektima, investicijama i izmjenom procesa proizvodnje. Planovi za sljedeću godinu još su ambiciozniji te uključuju nastavak smanjenja emisija stakleničkih plinova i potrošnje čiste vode u proizvodnji.

Ispunjavaju li se najave o eliminiranju plastičnih slamki, i je li spremna proizvodnja papirnih pakiranja za Nesquik i Smarties?

Već neko vrijeme aktivno radimo na tome, a prvi rezultati su tu - u prvom kvartalu ove godine na globalnoj razini razvili smo ambalažu na bazi papira za naš brend Nesquik, a u drugoj polovici godine predstavili smo takvu ambalažu i za Smarties i pločice Yes!. Idući brend na redu je Milo, a istim tempom planiramo nastaviti i dalje, o čemu smo govorili i na nedavno održanoj konferenciji hrvatskog Ministarstva gospodarstva "Plastika i kružno gospodarstvo", kako bismo svojim primjerom dokazali da dobra praksa nipošto nije nemoguća ili nedostupna.

Jedna od zanimljivih inicijativa koju tvrtka radi s Danimer Scientificom je razvijanje biorazgradive i reciklirajuće boce za vodu. Industrija piva već ima spreman proizvod za tržište, a kada bi vaša verzija mogla doći na police?

Na tržištu su već prisutne dvije Nestlé boce načinjene od 100 posto reciklirane plastike. Prije nekoliko mjeseci po prvi put u Europi predstavili smo vlastitu rPET bocu od 100 posto reciklirane plastike koja će se također moći i ponovno reciklirati, čime je njen utjecaj na okoliš smanjen na najmanju moguću mjeru. Prvi Nestlé brend koji će se distribuirati u novim rPET bocama bit će belgijska prirodna mineralna voda Valvert, a cilj je do kraja godine osim boce od 150cl lansirati i bocu od 50cl. Također, prošle je godine vodeća svjetska marka flaširane vode Nestlé® Pure Life® na području Sjeverne Amerike predstavila bocu od 700ml izrađenu od 100 posto reciklirane plastike. Slični planovi razvijaju se unutar sve više Nestlé brendova.

Zemlje regije i dalje imaju velike izazove sa zbrinjavanjem i razvrstavanjem otpada. Koliko to otežava situaciju proizvođačima?

Rezultate po pitanju ekoloških unaprjeđenja redovito međusobno uspoređujemo diljem Nestlé jedinica u regiji, i ono što možemo sa sigurnošću reći da prepreke postoje, a variraju od zemlje do zemlje. Konkretno, najveći izazov nam je nedovoljan broj kompanija koje se bave recikliranjem ili ponovnom upotrebom otpada. Često nailazimo na situaciju da za neke vrste otpada nemamo partnera u regiji koji se time bavi. Drugi problem je nedovoljna infrastruktura za razvrstavanje otpada na mjestu nastajanja, što znači da potrošač trenutno nema mogućnosti da u potpunosti razvrstava sav otpad iz domaćinstva i da taj otpad bude nakon toga poslan na reciklažu ili spaljivanje. Sve su to izazovi na koje moramo biti spremni i na kojima aktivno radimo u suradnji s predstavnicima nadležnih institucija. Svima nam je u interesu da se pitanje učinkovitog rješavanja otpada što prije riješi, jer ono utječe na sve aspekte ne samo poslovanja, nego i kvalitete života svih nas.

Krešimir Sočković