Nepristojnost na poslu u porastu

25. veljače 2020.

Foto: Pixabay

Velika većina ljudi kaže kako sve više osjeća na svojoj koži nepristojnost na poslu. Ona se kreće od prekidanja u poslu do omalovažavanja pri čemu se pojedince smatra apsolutno nepotrebnima i nesposobnima.

Istraživanje koje je objavljeno u američkom časopisu za primijenjenu psihologiju (Journal of Applied Psychology) pokazuje kako takva negativnost može biti zarazna. Tri studije koje su objedinjene u jedno istraživanje pokazuju kako loše ponašanje niskog intenziteta može započeti i proširiti se od samo jedne epizode i kako svatko može sudjelovati u takvom obliku ponašanja. U laboratorijskim studijama na temelju registriranja takvog ponašanja stručnjaci su došli do zaključka kako se ono širi poput prehlade i može imati velike posljedice na ljude u organizacijama. 

Istraživanja koja su provedena na Harvardskom sveučilištu proteklih godina pokazuju kako se 98 posto ispitanih radnika susrelo s nekim oblicima negativnog ponašanja. Menadžeri se većinom slažu kako je takvo ponašanje neispravno, no to ne prepoznaju kao nešto što bitno utječe na posao. Međutim, žrtve takvog ponašanja na različite načine odgovaraju onima koji ih vrijeđaju, ali i samoj kompaniji za koju rade. Iako dobar dio njih skriva svoje osjećaje, promjene u vlastitom ponašanju na poslu ne vide kao oblik osvete. 

Anketa koja je provedena među 800 menadžera u 17 različitih industrija pokazuju kako se ta ponašanja manifestiraju. Gotovo polovina njih (48 posto) smanjila je svoj napor na poslu, gotovo jednako toliko njih (47 posto) smanjilo je količinu vremena provedenog na poslu, 38 posto njih smanjilo je kvalitetu svog rada, 80 posto njih je i dalje mislilo o incidentu koji im se dogodio, 63 posto njih počelo je izbjegavati onoga tko ih je povrijedio, dvije trećine njih (66 posto) reklo je kako je njihova kvaliteta rada na poslu pala, 78 posto njih reklo je kako su izgubili povjerenje u tvrtku, 12 posto njih promijenilo je posao zbog takvog tretmana, a četvrtina njih svoju je frustraciju prenijela na kupce proizvoda. 

Amir Erez, profesor menadžmenta na Sveučilištu Florida, proveo je istraživanje koje je pokazalo kako ružno ponašanje prema sudionicima eksperimenta smanjuje njihovu kreativnost za 30 posto, dok grupa koja je bila izložena omalovažavanju donosi 25 posto manje ideja, a i one koje donosi manje su originalne. 

No, istraživači sa Sveučilišta Central Florida kažu da radnici sve češće osjećaju kako ih se tretira s poštovanjem. "Iako većina zaposlenika ističe kako u svojoj radnoj sredini svjedoče ružnom i asocijalnom govoru i ponašanju, mnogi od njih kažu kako se tako ponaša samo nekolicina", zaključuje Shannon Taylor, istraživač na tom sveučilištu.

 

Krešimir Sočković