Inspirirani svjetskim majstorima braća izrađuju vrhunski namještaj

1. studenoga 2020.

Foto: Majcan & Majcan Furniture

Kada se u Hrvatskoj spomene masivni namještaj, većina zamišlja teške, bogato izrezbarene garniture koje su ukrašavale dnevne boravke 80-ih i 90-ih godina prošlog stoljeća. No, devedesete su davno završile, a namještaj od punog drva danas je nešto sasvim drugo. Koristeći se tradicionalnim metodama izrade masivnog namještaja, mala tvrtka iz Velike Trnovitice Majcan & Majcan Furniture izrađuje novi masivni namještaj. U njihovu se imenu objedinjuje poslovna priča dvojice braće Majcan, starijeg Tomislava i mlađeg Mateja, zasnovana na dizajnu koji teži biti bezvremenski i praktičan, a čiji je fokus na drvu, kvaliteti i estetici. 

"Na ideju pokretanja poslovanja došli smo postupno, a sve je ozbiljnije krenulo završetkom formalnog obrazovanja i početkom rada u struci, koja ni jednog od nas dvojice zapravo nije nimalo zanimala. Ja sam nakon završetka fakulteta osam mjeseci radio kao inženjer geodezije te sam odlučio da to više ne želim raditi i pronašao posao u prvoj stolarskoj radionici koja je tražila radnika, naivno misleći da ću raditi s drvom i nešto naučiti. Nakon još jedne radionice zaključio sam da u Hrvatskoj ne postoji mjesto gdje ću raditi stvari koje me zanimaju, pa sam se odselio u mjesto gdje sam odrastao i s mlađim bratom započeo rad na uređenju stolarske radionice i otvaranju tvrtke", kaže Tomislav Majcan te dodaje kako je njima izrada visokokvalitetnog namještaja bio logičan rezultat svega što su do tada radili.

Tomislav Majcan Tomislav Majcan/Foto: Privredni

Proizvodi koji zrcale pravu prirodu drva

Trenutno se na tržištu predstavljaju s manjim brojem vrlo specifičnih proizvoda. Radi se o vizualno jednostavnim komadima namještaja, poput stolca bez naslona sa sjedištem od papirnatoga konopa, niskoj komodi, manjem stolu i krevetu, koji utjelovljuju sve što su do sada naučili: kako najbolje povezati komade drveta i dobiti lijepe, svevremenske i trajne predmete.

"Iako iznimno klišejizirana i zloupotrebljavana u industriji namještaja, trajnost je prva stvar kojom se dičimo jer se koristimo tradicionalnim metodama rada s drvom, koje su položile test vremena i uvažavaju drvo kao živi materijal koji se stalno mijenja, a tu se ponajprije misli dimenzionalno tijekom godišnjih doba", kaže Tomislav te ističe kako uzore i znanja nalaze većinom u Japanu, Danskoj i SAD-u, poput Georgea Nakashime i Hisaoa Hanafuse, japansko-američkih majstora i dizajnera, legendarnih Danaca Hansa Wegnera i Finna Juhla te profesora Kenjija Komatsua, a i cijele redakcije časopisa Fine Woodworking iz SAD-a.

majcan4.jpg Foto: Majcan & Majcan Furniture

Najveće im muke trenutno zadaje nabava materijala, a razlog je vrlo jednostavan: u Hrvatskoj, kako kažu, malo ljudi razumije potrebe finoga rada s materijalom.

"Većinom je drvo neadekvatno rezano, sušeno i skladišteno, a na žalbe se nitko ne obazire jer su i rijetki oni koji se žale", kaže Tomislav otkrivajući kako su inspirirani upravo Nakashimom i Hanafusom prije dvije godine sami započeli s rezanjem i sušenjem drva. 

"Kako zagovaramo što duže sušenje na zraku, od pet do deset godina, ovisno o debljini materijala, tako će i naš put do neovisnosti biti dulji. No to je možda i bolje jer je cijeli proces predivno iskustvo. S obzirom na to koliko volimo drvo koje smo do sada sami prikupili, ne može se isključiti da ćemo najbolje komade rabiti za dvadesetak ili više godina, kad nam vještine budu na pristojnijoj razini", kaže Tomislav.

Prije kupnje najvažnije se informirati 

Tomislav pojašnjava kako nije jednostavno ni onima koji kupuju jer je i sama kupnja namještaja od drva danas postala iznimno komplicirana s obzirom na to da edukacije o tome više nema. Kao primjer ističe upravo pojam "namještaj od drva" kojim se u većini slučajeva naziva namještaj koji zapravo nije drven, već sadrži masu mljevenih grana pomiješana s ljepilom, prešanu i obučenu u plastiku koja u modernoj raspravi može proći pod drvo.

Najbolje informacije dostupne su u određenoj literaturi i nekolicini internetskih blogova i stranica, ali je teško zamisliti ljude da prije kupovanja namještaja nabavljaju i listaju knjige koje većinom nisu ni prevedene na hrvatski jezik ili plaćaju prevoditelje japanskih dokumentaraca. Važno je, pojašnjava, da se prije kupnje nastojite informirati o drvu kao materijalu, a ne samo njegovu izgledu, da pitate proizvođače što se skriva ispod svega, tj. kako je spojeno, jesu li ti spojevi provjereni, je li zajamčeno da će ploča stola ostati ravna i da neće napuknuti, a popis ide i dalje, u nedogled!

majcan5.jpg Foto: Majcan & Majcan Furniture

"Ako namještaj ima 'čist' izgled, drugim riječima ako se ni jedan spoj ne vidi, u većini slučajeva znači da je slab i da će tijekom nekoliko godina, ovisno o uvjetima, započeti popuštati. Samo su najbolji svjetski majstori sposobni sakriti spojeve a da se kvaliteta ne žrtvuje. Industrija, prema mojim saznanjima, to još nije uspjela, a i teško je povjerovati da hoće", otkriva Tomislav, koji ima samo jedan plan poslovanja - zaokružen i održiv proces proizvodnje vrhunskog namještaja i uporabnih predmeta od isključivo lokalnog drva.

"Želimo dijeliti znanje o drvu i tradicionalnim alatima s onima koje to zanima. Također želimo posaditi što je više drveća moguće, a to je bitna stvar koju radimo u posljednjih nekoliko godina. Skorašnji su nam planovi proširenje radionice, strojnog parka, put u Japan na edukaciju o radu s ručnim alatima i nabava vlastite manje pilane", kaže na kraju Tomislav.

Ilijana Grgić