Mala od lavande priliku traži u Irskoj i Češkoj

10. svibnja 2019.

Domaći brend prirodne kozmetike Mala od lavande na tržištu je prisutan osam godina. Njegovu kvalitetu prepoznali su brojni kupci u Hrvatskoj, ali i ljubitelji prirodnih proizvoda u drugim zemljama u kojima odnedavno posluju.

U pogonu u Svetoj Nedelji od sirovina uglavnom domaćih proizvođača ručno se izrađuju proizvodi za njegu lica i tijela. Ne sadrže aditive, parabene niti druge sastojke štetne za zdravlje i nisu testirani na životinjama. Pobornici prirodnoga odavno znaju za njihovu zubnu pastu s ugljenom i nimom, šampon od koprive, kremu od smilja i ulje od mrkve, ali u međuvremenu su se pojavili i neki novi proizvodi. Ivana Trut, osnivačica i direktorica brenda Mala od lavande, kaže da su kupci ti koji određuju širinu asortimana.

Sada imaju oko 130 različitih proizvoda, a nekad ih je bilo više od 200, no promatrali su kako tržište diše, pa su jedan dio proizvoda povlačili iz ponude, a nove izbacivali na tržište.

"Dolaze novi trendovi, stalno ih treba pratiti", kaže mlada poduzetnica dodajući da je plasman novog proizvoda proces koji traje i košta. Otkriva da je ulje za tuširanje na bazi kokosa i vanilije njihov najnoviji proizvod, a u planu je i ljetni proizvod - gliter-ulje.

Premali za 'igru' s velikima

Najvažniji kanal prodaje je web shop, na kojem je više od 70 posto stalnih kupaca. Proizvodi se mogu kupiti u nekim trgovinama zdrave hrane, ne još u svim gradovima u Hrvatskoj, ali rade na širenju prodajnih mjesta. Nešto više od dvije godine bili su dostupni i na policama dm-a, ali je suradnja s ovim drogerijskim lancem nedavno prekinuta.

"Prije tri godine, kad sam ulazila u dm, činilo mi se da je vrh uspjeha koji može postići mala tvrtka u Hrvatskoj, u kojoj u malom prostoru radi dvoje ljudi, da je tako veliki lanac prepozna kao kvalitetnog prizvođača. Oni su definitivno napravili jedan od najboljih marketinga za nas, mislim da se takav marketing ne može dobiti ni na jedan drugi način. S druge strane, u jednom trenutku smo shvatili da smo mi ipak premali za takvu 'igru'. Glavni razlog je bilo naše odstupanje od glavne filozofije s kojom smo započeli poslovanje - da proizvod radimo tek kad ga vi naručite. Kupci su navikli kupiti svježi proizvod, koji je napravljen pet dana prije kupnje, a sada su kupovali proizvod koji je star po pet-šest mjeseci", kaže Ivana Trut.

Takav način distribicije doveo je do toga da su neki proizvodi mijenjali teksturu, što je, pojašnjava, zapravo normalno jer se radi o prirodnim proizvodima koji nemaju dugi rok trajanja i koji zahtijevaju posebne uvjete skladištenja. Sve je rezultiralo nezadovoljstvom dijela kupaca koji su zvali u tvrtku i žalili se da više ne dobivaju proizvode kakve su ranije kupovali.

Sirovine nastoje nabavljati od domaćih prizvođača, naravno, kad je riječ o bilju koje se uzgaja u našem podneblju, a jedan dobar dio i uvoze iz Europske unije.

"Surađujemo s dosta OPG-ova, a problem nastaje kod ishođenja dokumentacije koja je dosta skupa. Često OPG-ovi naprave vrlo kvalitetnu sirovinu, ali ne obave taj 'papiranati' dio bez kojeg mi ne smijemo raditi. Mnogo sirovine propada, a ona bi jako unaprijedila svaki proizvod", kaže vlasnica brenda prirodne kozmetike.

Česi prepoznali dašak Hrvatske

Brend na međunarodnom tržištu posluje pod imenom La petite lavande. Prije pola godine započeli su s prodajom putem web-trgovine u Sloveniji, a danas su na taj način proizvodi dostupni kupcima u Irskoj i BiH, dok se u Češkoj prodaju u nekim trgovinama i kozmetičkim salonima. Dvadeset posto mjesečnog prometa otpada na inozemna tržišta.

"U Češkoj je kozmetika iznimno dobro prihvaćena, većina Čeha ljetuje kod nas pa su se možda stopili s našom prirodom, a u Irskoj je 'pola' Hrvatske. Išli smo na tržišta kojima je Hrvatska poznata. Slovenci, naši prvi susjedi, oduvijek su kupovali naše proizvode, tako da smo im dali distributera da im bude jeftinija poštarina. U BiH smo tek sad startali, ali početak je dobar", kaže Ivana Trut.

Kako je pobornika zdravog življenja i prirodne kozmetike sve je više, samo je pitanje vremena kada će Mala od lavande osvojiti još koju zemlju.

Ivana Barać