MZLZ: U 2022. nadamo se boljim trendovima

12. siječnja 2022.

Foto: Zagreb Airport

Međunarodna zračna luka Zagreb (MZLZ), koncesionar Zračne luke Franjo Tuđman, u 2022. nada se boljim poslovnim trendovima nego u posljednje dvije godine, posebice nakon porasta prometa u 2021., no to ovisi i o globalnoj situaciji u zračnom prometu koji je i dalje pod jakim utjecajem pandemije, ističu za HINA-u iz MZLZ-a.

"Zbog brze promjene situacije povezane s pandemijom, za drugu polovicu siječnja i djelomično za veljaču 2022. došlo je do otkazivanja određenih letova, ali je većina njih ponovno u prodaji već od veljače. MZLZ je kontinuirano u kontaktu sa zrakoplovnim prijevoznicima diljem svijeta radi procjene tržišnih uvjeta, razumijevanja njihovih potreba i informiranja o prilikama u Zagrebu. No, zbog povjerljivosti podataka i poslovne etike više informacija za sada ne možemo podijeliti", odgovaraju na upit HINA-e iz MZLZ-a o poslovanju i očekivanjima za 2022. godinu.

Na pitanje što će biti s prihodima u 2022. i s koncesijskim i drugim obvezama te kako se to rješava, naglašavaju da MZLZ održava redovnu komunikaciju i razmatra posljedice krize uzrokovane pandemijom s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture, koji je predstavnik davatelja koncesije.

"Glavne teme razgovora predstavnika davatelja koncesije i nas kao koncesionara jesu moguće mjere za osiguravanje sigurnog i kontinuiranog rada u Zračnoj luci te za ublažavanje štetnih učinaka pandemije na sve dionike Zračne luke. Redovito se nadzire likvidnost tvrtke, a u skladu s Ugovorom o koncesiji, odobreno je odgađanje uplate koncesijske naknade, dajući prioritet osiguranju sigurnoga kontinuiteta poslovanja MZLZ-a", kažu iz te tvrtke.

Putnika u 2021. više nego 2020., ali još ispod 50 posto prometa u 2019.

Napominjući da je u posljednjem mjesecu 2021., prosincu, Zagreb bio povezan s 51 destinacijom u redovnom prometu s ukupno 19 zračnih prijevoznika, iznose da su u tom mjesecu imali i više putnika nego u studenome.

Naime, prema njihovoj statistici, u Zagrebačkoj zračnoj luci Franjo Tuđman u prosincu su 2021. uslužili nešto više od 179,5 tisuća putnika ili oko 15 tisuća više nego u mjesecu prije, i čak 138 tisuća više njih nego u prosincu 2020.

Po mjesecima i broju putnika, najuspješniji u 2021. jesu kolovoz sa 194,9 tisuće putnika, rujan sa 191 tisućom i listopad sa 182,8 tisuća te prosinac, a svaki od tih mjeseci 'donio' je od sto na više tisuća putnika više u odnosu na iste mjesece 2020.

I broj letova je u 2021. porastao za oko osam tisuća u odnosu na 2020. ili na 29.605, kao i promet tereta na godišnjoj razini, odnosno na 10.781 tonu u 2021. naspram 9.848 tona u 2020.

"Zagrebačka zračna luka u 2021. zabilježila je značajan porast prometa putnika, povećanje broja destinacija i zračnih prijevoznika. Povećao se i promet poslovne avijacije te čarterskih letova u odnosu na 2020., no to je sve još uvijek znatno ispod rezultata iz rekordne 2019. Primjerice, samo promet putnika u 2021. iznosi manje od 50 posto tog prometa u 2019.", navode iz MZLZ-a.

Bez otpuštanja radnika u pandemiji

Iako je i na njihovo poslovanje, kao i na sve zračne luke u svijetu te ukupno zračni promet, pandemija iznimno jako i izravno negativno utjecala, što se dijelom i nastavlja i u 2022., ipak važnim iz MZLZ-a ističu da cijelo vrijeme od početka te krize nije bilo otpuštanja radnika.

U svim povezanim društvima MZLZ zapošljava oko 680 radnika, a poslovno surađuju i s mnogim partnerima, te vjeruju da će se te brojke održati, pa čak početkom ove godine natječajem traže i nove zaposlenike u segmentu prodaje karata.

"S obzirom na značajan pad prihoda, MZLZ je ispunila uvjete za korištenje paketa mjera za pomoć gospodarstvu, koji je odobrila hrvatska Vlada za očuvanje radnih mjesta, i to za razdoblje od ožujka 2020. do zaključno kolovoza 2021. Da bi očuvali likvidnost, MZLZ je preko EBRD osigurala i dodatno kreditno zaduženje", otkrivaju iz te tvrtke.

Program poticaja i drugi marketinški alati za bolji promet

Uz to, nastavljaju i s Programom poticaja prometa usmjerenom ka zračnim prijevoznicima, i uz koji se primjerice u 2021. na zagrebačkoj zračnoj luci, kao korisnik tih poticaja pojavio i prijevoznik Ryanair, koji je osim niza novih letova za i iz Zagreba tri zrakoplova i bazirao u toj zračnoj luci.

"Program poticaja MZLZ-a namijenjen je zračnim prijevoznicima kao financijska potpora rastu i razvoju zračnog prometa, i vrijedi dok je objavljen na web stranici ili dok se ne zamijeni drugim programom. U odnosu na prethodni, trenutni program ima malih promjena, primjerice popust na naplatu parkiranja za bazirane zrakoplove radi daljnje financijske podrške našim ključnim partnerima", iznose iz MZLZ-a.

No, dodaju i da je to zapravo jedan od njihovih marketinških alata u naporima da osiguraju što bolji promet i nije "čarobno rješenje za trenutno poboljšanje svih pokazatelja", kao i da su i prije pandemije imali poticajni program (uveden 2018.), a da su 2021. ponudili "bogatiji program potpore" kako bi se umanjio pad prometa uzrokovan pandemijom.

"MZLZ se aktivno predstavlja i na različitim zrakoplovnim događanjima i platformama tijekom cijele godine i već je osiguran nastavak trenutno obustavljenih linija, a najavljena su i otvaranja novih odredišta te povećanje frekvencija na postojećim destinacijama u 2022.", zaključuju iz MZLZ-a.

Hina.hr/P.hr