Marketing nije samo reklama

10. listopada 2019.

Dugoročno ulaganje u marketing nikako se ne bi smjelo smatrati troškom, već ključnom investicijom koja će rezultirati boljom prodajom, većim profi tom i povećanjem udjela na tržištu

Foto: Shutterstock
Ivana Barać, Miro Soldić

Ako na internetu potražite definiciju marketinga, pronaći ćete ih barem stotinjak i, kako stara reklama kaže – svaka ima svoj faktor. Mi ćemo maksimalno pojednostavniti priču i reći da je marketing, u biti, sparivanje proizvoda i usluga neke kompanije s ljudima koji ih žele kupiti. Upravo to povezivanje klijenata i tvrtki u konačnici generira profi t. A svi volimo profit. Dakle, marketing obuhvaća sve aktivnosti kojima kompanije promoviraju kupnju ili prodaju svojih proizvoda i usluga, a ključni je alat marketingaša oglašavanje jer putem njega traže i dopiru do ciljane publike. Naravno, tu i je i cijeli arsenal drugih metoda kojima se dolazi do kupca i zadržava njegova lojalnost. Tako se u promociji može koristiti potpora slavnih osoba, zanimljivi slogani, slikovita pakiranja, poseban dizajn i općenita prisutnost u medijima. Networking s potencijalnim i već postojećim klijentima također je dio marketinškog posla. To uključuje i kave, ručkove, pokoju partiju golfa, vječnu dostupnost na mailu ili mobitelu i sve ostale poslovne radosti. No, idemo od početka. Dobra poduzetnička ideja za novi proizvod ili uslugu prvo mora proći porođajne muke. Istražuje se tržište, potrebni proizvodni procesi, a onda i isplativost. Kad se to privede kraju, započinju proizvodnja i plasman, a da bi što više ljudi čulo za novost na tržištu, moraju se pobrinuti marketingaši.

grafika marketing

Njihov posao počinje određivanjem tko je ciljana publika prema kojoj onda kroje marketinšku strategiju i utvrđuju kako pozicionirati proizvod i osmisliti prikladne poruke za njegovo promoviranje. Nakon što odrede tko su potencijalni kupci, moraju defi nirati kojim će im kanalima prenijeti svoje poruke kako bi ih što učinkovitije ponukali na kupnju, a naposljetku  moraju i izmjeriti rezultate svojih aktivnosti. Današnje marketinške kampanje uglavnom su vrlo složene i zahtijevaju sustavan pristup oglašavanju. Bitno je da odmah u startu odgovorite na četiri najvažnija pitanja – do koga želite doprijeti, što točno od njih želite, kako ćete ih potaknuti da rade to što želite i kako ćete kvantifi cirati svoj učinak. Na prvu zvuči jednostavno, ali nije, i ne uspiju svi do kraja implementirati ono što su u početku zacrtali. Zato je važno imati jasno razrađenu strategiju djelovanja.

grafika i pite marketing

Koliko uložiti?

Dugoročno ulaganje u marketing nikako se ne bi smjelo smatrati troškom, već ključnom investicijom koja će rezultirati boljom prodajom, većim profitom i povećanjem udjela na tržištu. Za razvoj pojedine tvrtke ili brenda ključno je da investiranje u marketinške aktivnosti bude kontinuirano jer, i kada su neki proizvod ili usluga na tržištu prisutni godinama, kako bi ostali traženi i prepoznati, u njih je potrebno stalno ulagati. Koliko će se ulagati u marketing, ponajprije promociju, ovisi ponajviše o tome u kojoj je fazi životnog ciklusa tvrtka ili brend. Najčešća je preporuka da bi u marketing trebalo ulagati 5 - 10 posto ukupnoga godišnjeg prodajnog prihoda. Ako je u pitanju tvrtka koja se tek razvija ili primjerice start-up, marketinški budžet treba biti znatno veći - preporučuje se ulagati 20 - 30 posto ukupnih prodajnih prihoda. Agresivnija promocija nužna je i kad je tvrtka ili proizvod pod velikom pritiskom konkurencije, pa tada ulaganje, preporučuje se, treba iznositi i do 50 posto ukupnih godišnjih prihoda od prodaje. S druge strane, dobro uhodane tvrtke ili renomirani brendovi koji su već dobro poznati potrošačima, za održivi rast trebali bi ulagati 7 - 10 posto ukupnih godišnjih prodajnih prihoda. Činjenica je da je lakše i jeftinije zadržati postojećega kupca nego privući novoga, pa je baš zbog toga važno ulagati u već prepoznate tvrtke i brendove. Isto tako, kod raspodjele marketinškog budžeta okvirno treba odrediti koliko će ukupnog ulaganja u marketing tvrtka odvojiti za privlačenje novih potencijalnih kupaca, a koliko u zadržavanje postojećih. U pravilu se najmanje dvostruko više ulaže u zadržavanje postojećih, nego u pronalazak novih potencijalnih kupaca i nagovaranje na prvu kupnju. Koliko je uspješna bila neka marketinška kampanja, pokazat će ROI (eng. Return On Investment) koji predstavlja omjer dobiti i troškova kampanje, ali i pokazuje koliko će novca biti potrebno uložiti u buduće marketinške akcije.

grafika društvene mreže

Marketing budućnosti

U današnje digitalno doba, kada je svijet umrežen, iznimno je važno da tvrtke razviju i njeguju kulturu poslovnoga komuniciranja kako bi uopće opstale na tržištu. U tom nastojanju stalno trebaju tragati za odgovorom na pitanje kako neki proizvod ili uslugu učiniti boljim, drukčijim i superiornijim od konkurenata. Tehnologija i inovacije gotovo na dnevnoj bazi donose promjene i usavršavaju digitalni marketing zahvaljujući kojemu nikada nije bilo lakše promovirati neki proizvod ili uslugu. U digitalnom dobu klasični mediji poput novina, radija ili televizije pomalo postaju zastarjeli način komunikacije i promocije, dok zahvaljujući brzoj prilagodbi i kompleksnim strategijama, online-marketing kontinuirano i snažno raste. U odnosu na klasične medije, jedna od velikih prednosti digitalnog marketinga jest i mogućnost ostvarivanja izravnih konverzija. Konkretno, to znači da potrošača samo nekoliko klikova dijeli od posjeta određenoj tvrtki ili online-trgovini. Velika je prednost i to što za razliku od tradicionalnih medija, gdje je gotovo nemoguće precizno izmjeriti učinak neke kampanje, ovdje je učinkovitost kampanja lako i precizno mjerljiva. Zahvaljujući novim tehnologijama i dostupnim alatima u komunikaciji prema potrošačima, lakše je kreirati sadržaj koji će biti prilagođen njihovim potrebama. Tako je, primjerice, kod proizvoda ili usluga koje se nude mlađoj populaciji važno „govoriti“ jezikom mladih kako bi se na zanimljiv i duhovit način zadobila njihova pažnja s ciljem da se zainteresiraju za neki proizvod. Digitalni marketing u razvoju je već prošao određeni put, a nema sumnje da će novi korisni alati i aplikacije, uključujući i umjetnu inteligenciju, marketing učiniti još više ovisnim o tehnologiji.

grafikon teorija marketinga