Mali trgovci: Specijalizacijom osiguravamo opstanak

11. siječnja 2019.

Foto: Shutterstock

Porezna reforma od prvoga siječnja uključila je smanjenje PDV-a za pojedine kategorije proizvoda sa 25 na 13 posto, i to na dječje pelene, isporuku živih životinja, mesa i jestivih klaoničkih proizvoda, riba i rakova, mekušaca i ostalih vodenih beskralježnjaka, jestivog povrća, korijenja i gomolja, voća i orašastih plodova te isporuku jaja.

Kako kažu u Hrvatskoj gospodarskoj komori, pitanje formiranja cijena u trgovini stvar je poslovne politike svakog trgovca. Hrvatska je dio jedinstvenog europskog tržišta gdje postoji sloboda formiranja cijena, uz apsolutno poštovanje pozitivnih važećih propisa.

“Budući da su svi tržišni uvjeti ostali isti, odnosno nije došlo do promjena ponude i potražnje, pad maloprodajnih cijena na one proizvode na koje je snižen PDV kreće se u rasponu od devet do deset posto. Na bazi mjesečne košarice očekujemo da će prosječno kućanstvo uštedjeti stotinjak kuna”, ističu u HGK.

Većina trgovaca svoje cijene već je korigirala krajem prošle i početkom ove godine, a može se očekivati da će usklađivanje trajati tijekom siječnja.

U Cehu trgovine Hrvatske obrtničke komore koji okuplja uglavnom male trgovce očekuju kako se poslovanje malih dućana neće bitno promijeniti. Smanjenje PDV-a odlično je za potrošače, a time se ne mijenja mnogo u samom poslovanju trgovine, kaže predsjednik Ceha Mladen Malta. “Kako bismo ostali konkurentni, potrebno je i dalje pružati kvalitetnu ponudu te nuditi proizvode i sadržaje koji nisu dostupni u velikim trgovačkim lancima. Lokalna samouprava je ta koja mora prepoznati doprinos malih trgovina, osobito u turističkim i manjim sredinama te pružati neki vrstu potpore kako bi se našim potrošačima širenjem specifične ponude osigurali najkvalitetniji, posebni i autohtoni proizvodi”, ističe Malta.

Potrošač plaća PDV

Konkurencija je velika i logično je da će trgovci smanjivati cijene. “Neki veliki trgovci smanjili su cijene još u prosincu prošle godine i javnosti predstavili cijene kakve se očekuju stupanjem na snagu zakona o PDV-u. Smatram da trgovci neće htjeti riskirati nesmanjivanjem cijena za iznos smanjenog PDV-a jer time će naštetiti sami sebi. Ipak je potrošač taj koji plaća PDV“, dodaje Malta.

Statistika DZS-a govori o tome da promet u maloprodaji raste iz godine u godinu. Iako se broj obrtničkih trgovina smanjuje, broj maloprodajnih objekata raste. Otvara se sve više malih specijaliziranih trgovina, primjećuju obrtnici.

“Troškovi poslovanja u maloprodaji veći su nego što javnost misli. I dalje inzistiramo na podršci lokalne samouprave koja je nužna, kako sam već istaknuo u odgovoru na prvo pitanje. Snižavanjem troškova poslovanja mogli bismo pružiti i kvalitetniju ponudu našim klijentima. Ponuda u maloprodaji ključna je da bi ovaj segment poslovanja rastao i napredovao. Lokalna samouprava može npr. utjecati na osiguranje povoljnijih cijena najma prostora u vlasništvu gradova. Važno je da su trgovine na dobrim lokacijama i dostupne većem broju turista, ali i građana. Konkurentnost može zajamčiti isključivo osiguranje boljih uvjeta našeg poslovanja”, naglašava Malta.

Primjeren nadzor

Male trgovce brine inspekcijski nadzor koji često djeluje represivno umjesto edukativno. “Mi se zalažemo za nadzor, ali primjeren i ujednačen. Razjedinjeni inspektorat umanjio je svoju efikasnost te učinkovitu primjenu Zakona o zabrani i sprečavanju neregistriranih djelatnosti koji je donesen na inicijativu HOK-a. Zbog navedenog taj Zakon nije polučio uspjeh na terenu kakav smo očekivali, a cilj mu je bio suzbijanje nelojalne konkurencije i rada na crno kako bi se nama koji poslujemo u skladu sa svim propisima omogućio opstanak i razvoj”, zaključuje Malta.

Ova godina bit će dobra, očekuju trgovci. Dobra turistička sezona ojačat će maloprodaju. Jednako tako, iako zaostajemo za zapadnom Europom, sve više ljudi kupuje putem interneta. No trgovci vjeruju kako ovaj način prodaje neće istisnuti fizičku trgovinu. Nezamjenjiv je kontakt s proizvodom, ali i poznatim trgovcem koji će znati ponuditi i preporučiti proizvod svojem kupcu, ističu mali trgovci.

 

Krešimir Sočković