Luka Abrus: Želimo napraviti top američku agenciju i biti N0 1 na tržištu

27. svibnja 2020.

Luka Abrus, izvršni direktor svjetski poznate Agencije Five, gostujući u BizCastingu govorio je o posolovanju tvrtke, posebno američkog ureda smještenog u New Yorku, planovima i željama te o važnosti IT sekora za nacionalnu ekonomiju. "Moramo razmišljati o tome što će biti 2040. da bismo sad na tome počeli graditi i onda ulagati u tom smjeru u ekonomiju", kaže mladi poduzetnik.

Biznisom se počeo baviti još u srednjoj školi kada je zajedno s prijateljima izrađivao web-stranice.

"Malo smo se igrali, učili, proučavali, eksperimentirali… Pustiš to van, tražiš feedback. Bilo je to doba okupljanja u skupine, u to je doba kretao taj biznis u Hrvatskoj, ljudima su trebali web-projekti, nije bilo novca, bio je gušt upoznati tu ekipu koja i danas ima svoje poznate tvrtke", prisjetio se.

Nakon srednje škole upisao je FER, a društvo je ostalo na okupu. Radio je tražilice, direktorije, projekte za razne tvrtke i organizacije među kojima je bio UN, a Microsoft mu je, otkriva, došao kao četvrta tvrtka.

Lekcija iz Microsofta

"Korporacije jako ovise o ljudima s kojima radiš. Kasnije sam upoznao dubinu te korporacije, koliko može biti tvrda i kruta. Prvih par godina gledao sam na to zaljubljeno i romantično. Naučio sam hrpu stvari, bio sam okružen top ljudima za učenje. Koristili su mi pozitivni aspekti korporacije, poput edukacija, napredovanja, strukture, ali bilo je i velike slobode u radu. Znalo se što su ciljevi, što trebamo napraviti", prepričao je Luka prva iskustva.

Otkrio je kako je dobio posao u Microsoftu. "U to doba radio sam u tvrtki Tko zna zna. Razvijali smo nešto na Microsoftovim tehnologijama, WinDays konferenciju. Bila je to 2002. – 2003. godina, neka konferencija. Trebalo se prijaviti na predavanje, da se dobije smještaj i kotizacija besplatno; nisam imao novca za kotizaciju i hotel, pa nije bilo drugog načina da se dođe tamo osim putem predavanja. Imao sam 21 i pol godinu, došao u društvo 'velikih dečki', bilo mi je stresno, ali odradio sam. Ipak sam poznavao to područje. Predavanje je bilo super ocijenjeno, 6. ili 7. od 130, pa sam dobio bicikl od Microsofta kao nagradu", ispričao je i dodao da su ga kontaktirali mjesec dana kasnije kad im je trebao netko za poziciju "evanđelista".

Nakon što mu je direktorica Microsofta rekla da nema previše interesa, da joj se ne čini da može pogurati, nije se obeshrabrio, već je više nego ikad bio siguran da treba uploviti u poslovne vode i zajedno s prijateljima nastaviti raditi na projektima koji su ih zanimali. Naravno, iskustvo iz Microsofta kasnije mu je mnogo pomoglo.

Trenutno njegova tvrtka razvija digitalne proizvode za vodeće svjetske brendove. Kao product team za njih razvijaju web-aplikacije, mobilne aplikacije, satove i rješavaju njihove probleme koje oni sami ne mogu. "To uključuje gomilu stvari, od product researcha, dizajna i developmenta, pa do growth marketinga. Svi znaju napraviti projekt, ima milijun aplikacija. Danas je umjetnost kako zapravo akvizirati korisnike. Maksimizirati vrijednost koju si napravio tom aplikacijom, to je ono što mi radimo. Počeli smo kao razvojni i dizajn shop, a onda smo se pretvorili u digitalnu agenciju s cjelokupnom uslugom", pojašnjava Luka Abrus.

Luka Abrus

Velika konkurencija kao izazov

Otkriva da je mnogo veći izazov raditi u Americi nego na Starom kontinentu: "Mi stalno nešto učimo. Uvijek gledaš naprijed, što ti je gore. Biznis nam je sto posto u Americi, radimo u New Yorku, ništa Europa. Tamo je konkurencija, intelekt, ambicija, tamo je drive užasno visok i uvijek želiš nekoga skinuti s trona".

Uz to, pojašnjava, kod nas je teško raditi jer ovdje klijenti nemaju novca i tržište je malo.

Potencijal američkog tržišta, ističe, jest velik, tako da bi se mogli širiti, ali za to nemaju kapaciteta. "Imamo cilj koji želimo ostvariti. Želimo napraviti top američku agenciju koja rješava goruće svjetske probleme u svijetu digitalnih produkata. To želim od prvog dana. Želim biti N0 1 na tržištu, boriti se i osvajati N0 1 klijente, raditi projekte koji imaju utjecaj na globalno tržište", otkriva gost BizCastinga.

"Htio bih raditi s klijentima kojima treba pomoć oko globalnih produkata. Da promijenimo živote ljudi, da pomognemo, donesemo neku vrijednost. Da nisi kao hrčak trčao, napravio neku aplikaciju, to prodao i zaboravio", dodaje.

Što se tiče problema radne snage, kaže da je to globalni fenomen. "Sve prelazi na digitalne proizvode, svuda je ta nestašica, ne mislim da je to specifično hrvatski problem. Mi imamo još i taj problem s iseljavanjem", komentira.

"Prošle smo godine mnogo investirali u njujorški tim, tamo su uglavnom zaposleni Amerikanci, ali i u neke vlastite produkte. Dugo smo investirali u growth team i ove je godine super profitabilan - nama je to bila strateška investicija. Danas smo zatvorili cijelu sliku i danas taj tim 'ubija'", priča mladi poduzetnik.

Propuštena prilika

Na pitanje koliko IT sektor može biti zamašnjak rasta u Hrvatskoj, odgovara: "Mi imamo sto drugih problema. Rješenje je u strukturnim problemima, to će potaknuti sve druge stvari. Rast ekonomije, BDP-a. Problem je to što ljudi nemaju novca, a ne potres. Problem je u široj slici ekonomije. Da bi IT rastao, treba generalno rasti cijelo gospodarstvo. IT ne može vući cijelu ekonomiju. Da smo bili kreativni u pravom trenutku prije 10 - 15 godina i napravili prave poteze, primjerice, stavili se u rang s Estonijom, možda bismo imali neku šansu, sad, 2020., ne. Moramo razmišljati što će biti 2040. da bismo sad na tome počeli graditi i onda ulagati u tom smjeru u ekonomiju", ističe Luka Abrus.

Pohvalio je vodnjanski Infobip, našu najveću IT tvrtku.

"Naša je vizija bila da postanemo toliko veliki da nas moraju slušati, poput Infobipa koji je stvarno napravio čudo - oni su sad sudionik za stolom. On je fenomenalan primjer kako uspjeh neke tvrtke može utjecati na neke stvari, imamo nekog koga treba slušati. Kako to znanje, vrijednosti, novac preseliti u druge tvrtke. Mi se veselimo što je iz naše tvrtke izašlo 5 - 10 novih firmi koje rade. Naučili su biznis kod nas", kaže Luka Abrus.

 

P.hr/I.B.