Kreativnom sektoru 250 mil. kuna bespovratnih sredstava za jačanje kapaciteta

27. siječnja 2022.

U Hrvatskoj gospodarskoj komori organizirano je predstavljanje investicije Transformacija i jačanje konkurentnosti kulturnih i kreativnih industrija Nacionalnog plana oporavka i otpornosti. Riječ je o 250 milijuna kuna bespovratnih sredstava za jačanje kapaciteta, povećanje konkurentnosti i prilagodbu poslovanja kulturnih i kreativnih industrija jedinstvenom digitalnom tržištu, a nositelj je investicije Ministarstvo kulture i medija. 

Ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek poručila je kako žele otvoriti mogućnost da se dionici u kulturnim i kreativnim industrijama, putem upitnika koji će od danas biti dostupan na stranicama Ministarstva, očituju o projektima koje će pripremati.

"Vaš input ključan nam je kako bismo finalni poziv koji ide Europskoj komisiji osmislili tako da bude najpovoljniji za ovaj sektor. Zato je iznimno važno da vas se što više uključi u ovaj upitnik. Ovaj je sektor bio jedan od najpogođenijih u pandemijskoj krizi i namjera financiranja putem NPOO-a ponovno je pokretanje djelatnosti i ulaganje u digitalizaciju. Time će se ojačati pozicija predstavnika kulturnih i kreativnih industrija na hrvatskom tržištu, ali i omogućiti izvozne aktivnosti", naglasila je ministrica Obuljen Koržinek.

Prilika koju treba iskoristiti 

Potpredsjednik HGK za industriju i održivi razvoj Tomislav Radoš istaknuo je kako se radi o prilici koju moramo pametno iskoristiti. 

"Danas predstavljamo detalje ove investicije vama tvrtkama kao potencijalnim korisnicima, kako bismo dobili i vaš input i kako bi provedba mjere rezultirala najboljim mogućim učinkom. Uloga HGK će u ovoj priči biti dvojaka. S jedne strane pružat ćemo savjetodavnu potporu za svoje tvrtke članice edukacijama i predstavljanjima aktualnih natječaja te radionicama za pripremu i prijavu projekata, a s druge ćemo stvarati osnovu za praćenje daljnjeg razvoja ovih industrija, tj. učinka svih mjera koje će biti implementirane", kazao je Radoš.

Predsjednik Zajednice kreativnih i kulturnih industrija HGK Tomo in der Mühlen rekao je kako je ovo program na kojem se dugo radilo. "Svi znate koliko je uzdrmana bila naša branša u ovoj krizi. Rekao bih da je kroz to pogođen i duh nacije, zato se nadamo da će ovi fondovi opet uspjeti pokrenuti našu industriju. Moramo imati smislene projekte, najviše povezane s digitalizacijom jer se u pandemiji pokazalo koliko je ona važna za nas. Novca ima dovoljno za sve, a uz pomoć njega moramo stremiti i internacionalizaciji", zaključio je In der Mühlen.

Jačanje kapaciteta i inovativnih proizvoda 

Državni tajnik u Ministarstvu kulture i medija Krešimir Partl i načelnica Sektora za audiovizualne djelatnosti i poticanje poduzetništva u kulturnim i kreativnim industrijama Vjera Matković detaljnije su prezentirali kakvi su mehanizmi dostupni za financiranje branše putem NPOO-a.

"Cilj je jačanje kapaciteta kulturnih i kreativnih industrija za poslovanje na jedinstvenom digitalnom tržištu u skladu s novim regulatornim i zakonodavnim okvirom te razvoj novih inovativnih proizvoda i usluga, što će pridonijeti kulturnoj i medijskoj raznolikosti i pluralizmu", pojasnio je Partl, a Matković je elaborirala kako je dopušteni intenzitet potpore od 45 do 70 posto, odnosno do 100 posto za ulaganja na temelju potpora male vrijednosti.

"Za financiranje će biti dostupni projekti koji ne nanose bitnu štetu ekološkim ciljevima; otvoreni javni poziv planiran je u prvom kvartalu 2023. godine, ali nadam se da će to biti realizirano i prije", rekla  je Matković dodavši kako je prosječna pojedinačna vrijednost projekta u okviru poziva 7,1 milijun kuna, a prosječna vrijednost potpore po pojedinačnom projektu (intenzitet 35 posto) oko 2,5 milijuna kuna.

Trajanje projekta je od 6 do 36 mjeseci odnosno do 2026. godine, a prihvatljive aktivnosti jesu unaprjeđenje organizacije poslovanja kulturnih i kreativnih industrija radi komercijalizacije novih proizvoda i usluga, unaprjeđenje procesa kulturnih i kreativnih industrija radi prilagodbe jedinstvenom digitalnom tržištu, aktivnosti ulaganja u materijalnu i nematerijalnu imovinu radi jačanja kapaciteta i stvaranja novih inovativnih proizvoda i usluga s ciljem reformiranja poslovanja te plasman i distribucija novih proizvoda i usluga uključujući promociju i promidžbu.

Prihvatljivi prijavitelji su mikro, mala i srednja poduzeća te ostale pravne i fizičke osobe koje djeluju u području kulturnih i kreativnih industrija (arhitekture, audiovizualnih djelatnosti uključujuću videoigre, medija, baštine, dizajna, izvedbene umjetnosti, knjige i nakladništva te primijenjenih i vizualnih umjetnosti).

I.G./F.M.