Započela edukativna kampanja o sigurnosti hrane

9. rujna 2021.

Foto: Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu

Hrvatska je jedna od šest europskih zemalja u kojima je pokrenuta edukativna kampanja EU bira sigurnu hranu. Njezin je cilj povećati informiranost građana pri svakodnevnom odabiru namirnica te uputiti na visoke EU standarde za sigurnost hrane.

Iza tih procesa stoje znanstvenici okupljeni oko najvišeg savjetodavnog tijela Europske unije u području sigurnosti hrane - Europske agencije za sigurnost hrane (EFSA), koji svojim radom jamče da je hrana na europskom tlu, pa tako i na hrvatskom tržištu, sigurna za konzumaciju.

Kampanju su pokrenule EFSA i Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu (HAPIH) uz podršku Ministarstva poljoprivrede i ostalih partnera. Njome će se povećati informiranost građana o načinima tumačenja deklaracija, čuvanja i pripremanja namirnica radi smanjenja akrilamida u hrani, pravilnog održavanja higijene hrane, odabira namirnica na temelju preporučenih hranjivih vrijednosti te o tome gdje se mogu pronaći informacije o alergenima koji se nalaze u hrani.

"Ova važna inicijativa dodatno će osnažiti povjerenje potrošača u sustav sigurnosti hrane. U tome je ključna suradnja EFSA-e, organizacija za zaštitu potrošača, proizvođača hrane i civilnog društva te nacionalnih institucija za sigurnost hrane poput Ministarstva poljoprivrede i naše agencije. Novost je ta da o sigurnosti hrane govorimo na novi način, prilagođen potrošačima jer je iznimno važno da građani Europske unije znaju da mogu vjerovati hrani koju konzumiraju, gdje god se u Europi nalazili", istaknula je ravnateljica HAPIH-a Darja Sokolić.

 Darja Sokolić Darja Sokolić / Foto: HAPIH

Kampanja je usmjerena na sve građane, uz dodatni fokus na žene i roditelje male djece koji se, kako pokazuju rezultati prethodnih istraživanja, češće brinu o hrani u kućanstvu, pa je vjerojatnije i to da će dovesti u pitanje njezinu sigurnost te tražiti informacije.

Kampanjom se želi na jednostavan i lako razumljiv način informirati sve one koji su zainteresirani za zdrav život, kuhanje, aktivan životni stil i sigurnost hrane, ali su katkad zbunjeni kompleksnim i stručnim informacijama.

"Iako Hrvatska ne može konkurirati količinom proizvodnje industrijama hrane velikih država, naša hrana globalno je prepoznata kao sigurna i hranjiva, uz bogatu tradiciju proizvodnje proizvoda posebne kvalitete. Tome u prilog govori i podatak da na razini Europske unije imamo zaštićene nazive čak 31 hrvatskoga poljoprivrednog i prehrambenog proizvoda. Kvaliteta i sigurnost hrane prioritet je ove Vlade, što dokazuju i godišnja ulaganja u programe monitoringa u vrijednosti od 32 milijuna kuna. Također, Sustav brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje (RASFF) brži je i transparentniji nego ikada u informiranju i zaštiti potrošača, do sada je povučeno i opozvano više proizvoda nego cijele protekle godine, i to kao rezultat konsenzusa na razini Europe da potrošači u EU imaju najveću moguću razinu zaštite zdravlja", naglašava ministrica poljoprivrede Marija Vučković.

Marija Vučković
Marija Vučković / Foto: Ministarstvo poljoprivrede 

Europski sustav sigurnosti hrane najsigurniji na svijetu

Europski sustav sigurnosti hrane smatra se jednim od najsigurnijih na svijetu. EFSA surađuje s vrhunskim znanstvenicima, a EFSA-ini stručnjaci podijeljeni su u 10 znanstvenih panela, ovisno o područjima.

Na svakom panelu sudjeluje 21 vodeći europski znanstvenik, a paneli formiraju i svoje radne skupine koje se sastoje od stručnjaka iz zemalja članica u skladu s podtemom koja se obrađuje.

Podaci Eurobarometra o tome koliko su građani svjesni europskog sustava sigurnosti hrane dodatni su povod za ovakvu kampanju, koja se uz Hrvatsku provodi i u Austriji, Italiji, Španjolskoj, Latviji i Poljskoj, koje su odabrane i s obzirom na svoju veličinu, dužinu članstva i geografski položaj.

Upravo je, prema Eurobarometru, sigurnost hrane jedan od glavnih čimbenika koje hrvatski potrošači uzimaju u obzir pri kupnji namirnica. Oni sigurnost hrane stavljaju na prvo mjesto (69 posto), odnosno važnija im je čak i od cijene (63 posto).

U okviru kampanje izrađena je posebna mrežna stranica EUChooseSafeFood na kojoj potrošači mogu pronaći informacije o najrelevantnijim temama iz područja sigurnosti hrane, lako razumljive savjete i smjernice za pripremu hrane.

Hrvatske potrošače educirat će se o tome kako razumjeti oznake na hrani te im, primjerice, na jednostavan način objasniti da se oznaka "upotrijebiti do" odnosi na sigurnost hrane, a "najbolje upotrijebiti do" na kvalitetu hrane te da je ta razlika značajna. Usto, kampanja će informirati potrošače o tome kako pravilno održavati higijenu kod kuće i rukovati namirnicama.

Koliko god hrana bila sigurna i provjerena u prodavaonicama, ona može postati nesigurna zbog nedostatne higijene u kuhinji - ako ne pazimo na čistoću pribora za kuhanje, dasaka za rezanje i radne plohe te ako ne održavamo kuhinjska pomagala i ne peremo povrće.

P.hr/I.G.