Konzum i dalje predvodi maloprodaju

14. listopada 2020.

Foto: Pixabay

Trgovina je u Hrvatskoj jedna od ključnih gospodarskih djelatnosti, pa je tako u 2018. godini, prema podacima Državnog zavoda za statistiku, udio trgovine u bruto dodanoj vrijednosti iznosio 19 posto, u zaposlenosti pravnih osoba 15,7 posto, a u broju poduzetnika odnosno aktivnih pravnih osoba 18,8 posto. Može se reći kako se radi o sektoru koji je izuzetno dinamičan u brojnim čimbenicima.

Stoga je i vrlo zanimljiva analiza koju je provela Fina, a koja pokazuje kako je u 2003. godini u djelatnosti trgovine na veliko i malo bilo 27.952 poduzetnika, u 2008. godini taj broj je nešto niži i iznosi 27.208, a najmanje ih je bilo 2013. godine, 26.343.

Broj zaposlenih kod poduzetnika u djelatnosti trgovine na veliko i na malo povećan je sa 178.069, koliko ih je bilo 2003. godine, na 195.927 zaposlenih u 2019. godini.

Najveći ukupni prihodi u promatranoj djelatnosti ostvareni su 2019. godine, u iznosu od 275,6 milijardi kuna, što je 102,8 milijardi kuna više u odnosu na 2003. godinu.

Konzum Plus ostvario je najveće ukupne prihode u 2019. godini, u iznosu od 7,7 milijardi kuna. Najveće investicije u novu dugotrajnu imovinu ostvarene su 2003. godine i iznosile su 9,4 milijarde kuna, dok su u 2019. godini iznosile 3,6 milijardi kuna, što je za 61,8 posto manje nego 2003. godine.

trgovina,kupovina,plaćanje,blagajna,kartica,povrće,namirnice Foto: Shutterstock

Lidl Hrvatska najviše ulaže u dugotrajnu imovinu

Najveći investitor u 2003. godini bilo je društvo Hypo Leasing Kroatien sa 687,1 milijun kuna investicija u novu dugotrajnu imovinu, dok je 2019. godine vodeće društvo bilo Lidl Hrvatska s 411,5 milijuna kuna, koje je ujedno i prvo prema iskazanim bruto investicijama u dugotrajnu materijalnu i nematerijalnu imovinu, u iznosu od dvije milijarde kuna.  

Poduzetnici čija je pretežna djelatnost trgovina na veliko i na malo ostvarili su najveću dobit razdoblja 2019. godine, u iznosu od 10,6 milijardi kuna, što je 2,2 puta više u odnosu na 2003. godinu. Najveći dobitak u 2019. godini imao je veliki poduzetnik Lidl Hrvatska s ostvarenom dobiti od 345,9 milijuna kuna. Društvo je na drugome mjestu po ostvarenim ukupnim prihodima u 2019. godini od 5,9 milijardi kuna, s 2.266 zaposlenih, kojima je obračunana prosječna mjesečna neto plaća u iznosu od 8.452 kune. 

Prosječna mjesečna neto obračunana plaća poduzetnika u djelatnosti trgovine na veliko i na malo u 2019. godini iznosila je 5.596 kuna i bila je za 2.570 kuna ili 84,9 posto veća u odnosu na plaću obračunanu u 2003. godini koja je tada bila 3.026 kuna te za 3,8 posto manja u odnosu na prosječnu mjesečnu neto plaću poduzetnika Hrvatske od 5.815 kuna.

P.hr/I.G.