Koliko vrijedi rabljeni električni automobil?

24. listopada 2023.

Foto: Pixabay/Ilustracija

Rabljena električna vozila nova su pojava na tržištu i kupci pokušavaju otkriti formulu za izračun njihove vrijednosti. Ključna su nepoznanica baterije te startupi nude pomoć u ocjeni njihovih performansi.

Kupci relativno lako procjenjuju vrijednost rabljenih automobila s motorom s unutarnjim izgaranjem oslanjajući se kilometražu i 'starost'. Te im karakteristike neće mnogo pomoći u procjeni rabljenih električnih vozila, čija vrijednost uvelike ovisi o bateriji i njezinu punjenju.

Mjerenje performansi baterije donedavno je bila 'nemoguća misija' i kočilo je prodaju rabljenih električnih vozila. Situacija se polako mijenja zahvaljujući skupini kompanija koje su uočile priliku i ponudile testove. Neki će korisniku oduzeti tek nekoliko minuta.

Britanski startup Altelium razvio je test i osmislio certifikate za baterije koje ove godine planira ponuditi u više od 7.000 autosalona u SAD-u i više od 5.000 u matičnoj Britaniji.

"Ako tržište rabljenih automobila ne funkcionira kako treba, neće funkcionirati ni tržište novih automobila i nećemo prijeći na električnu energiju", ističe voditelj poslovnog razvoja u Alteliumu Alex Johns.

Baterija obično čini oko 40 posto cijene novog automobila i važno je kako se s njom postupa. Brže će 'oslabjeti' ako se često brzo puni, odnosno ako se puni iako njezin kapacitet nije ni do pola iskorišten, kao i kada se dugo ne rabi.

Austrijski startup Aviloo razvio je test za autosalone i vozače i utvrdio da nakon 100.000 prijeđenih kilometara stanje baterije može varirati do 30 posto.

Loša praksa vozača može značajno smanjiti kapacitet baterije i sniziti cijenu rabljenog vozila i za nekoliko tisuća eura, ističe izvršni direktor Avilooa Marcus Berger.

"Kod električnog vozila, kilometraža i starost ništa vam ne znače, važna je samo baterija", tvrdi Berger.

Proizvođači automobila često navode "pretjerano ružičaste" podatke o razmaku između punjenja, upozoravaju kritičari, što znači da su neovisni testovi iznimno važni.

Problemi se već očituju u prodaji, koja je u rujnu u SAD-u pala za 32 posto u odnosu na isto prošlogodišnje razdoblje, prema startupu specijaliziranom za performanse baterija Recurrent. Usporedbe radi, prodaja rabljenih automobila na fosilna goriva pala je samo sedam posto.

Na britanskom tržištu rabljena električna vozila pojeftinila su u kolovozu za 23 posto, dok su rabljena vozila s pogonom na fosilna goriva poskupjela najmanje četiri posto jer potrošače brinu baterije, navodi tvrtka AutoTrader.

 

 

Hina/P.hr