Barca najbolje trguje

14. siječnja 2020.

Foto: Pixabay

Prema podacima iz 23. izdanja Financijske nogometne lige Deloitteova odjela sportskih djelatnosti, 20 nogometnih klubova s najvećim prihodima u sezoni 2018./2019. zajedno su ostvarili rekordnih 10,6 milijardi dolara. 

Pet klubova s najvećim ostvarenim prihodima u ovom su izdanju FC Barcelona (ukupni prihod od 959,3 milijuna dolara), Real Madrid (864 milijuna dolara), Manchester United (811,7 milijuna dolara), Bayern München (753,1 milijun dolara) i Paris Saint-Germain (725,5 milijuna dolara), te su zajednički ostvarili veće prihode nego 11 klubova koji se nalaze od 10. do 20. mjesta.

Najviše novca u TV pravima

TV prava i dalje su najveći pojedinačni izvor prihoda te na njih otpada 44 posto ukupnih prihoda. Sposobnost privlačenja znatnog komercijalnog interesa ono je što razlikuje klubove na vrhu ljestvice (odnosno klubove koji se uglavnom natječu u UEFA-inoj Ligi prvaka) i klubove na dnu ljestvice. Premda dulji izostanak iz UEFA-inih klupskih natjecanja, a osobito Lige prvaka, može znatno utjecati na ostvarene prihode, najuspješniji klubovi u manjoj se mjeri oslanjaju na prihode od TV prava nego manji klubovi.

Dan Jones, partner u Deloitteovu odjelu sportskih djelatnosti, kaže kako je rast u nogometnoj industriji i dalje veći nego rast u drugim industrijama te je 20 najuspješnijih klubova Financijske lige prvi put zajedno ostvarilo više od 10 milijardi dolara prihoda u jednoj godini. "U ovom se izdanju Financijske lige ističe stalan rast ‘malih liga unutar Financijske lige’, s obzirom na to da su rezultati klubova s najvećim prihodima sve nedostižniji", kaže Jones.

Španjolski klubovi zarađuju najviše

FC Barcelona prvi je put pobjednik u Financijskoj ligi te istodobno prvi klub s iznosom prihoda većim od 900 milijuna dolara, pa su i ove godine, već drugu godinu za redom, i prvo i drugo mjesto u Financijskoj ligi zauzeli španjolski klubovi. Međutim, oni su zamijenili mjesta: Real Madrid pao je na drugo mjesto, a razlika među njihovim prihodima najveća je dosad zabilježena u povijesti ove publikacije (95,3 milijuna dolara).

Povećanje prihoda kluba FC Barcelona može se uvelike pripisati njegovoj promjeni pristupa poslovanju, odnosno odluci da se prodaja licenciranih proizvoda i aktivnosti licenciranja provode interno. Prepoznavši snagu svojeg branda, klub je povećao kontrolu nad prodajom licenciranih proizvoda i aktivnosti licenciranja te se prestao oslanjati na treće strane za pružanje tih usluga. Na taj je način klub preuzeo dodatnu kontrolu nad promidžbom i prodajom svojih proizvoda i stekao mogućnost prijave prihoda na bruto, a ne neto osnovi.

"Primjer Barce jasno pokazuje način na koji se klub može prilagoditi promjenjivim tržišnim uvjetima, smanjiti oslanjanje na prihode od TV prava i usredotočiti se na kontrolirano povećanje svojih prihoda. Klub je ostvario više od 437,6 milijuna dolara u prihodima od komercijalnog poslovanja, što je više od ukupnog prihoda kluba na 12. mjestu u ovogodišnjoj Financijskoj ligi. Očekuje se daljnji rast komercijalnih prihoda kluba, stoga očekujemo da će se Barca zadržati na prvom mjestu Lige i sljedeće godine. Osim toga, na pravom je putu da u skoroj budućnosti postane prvi klub u Financijskoj ligi s ostvarenim prihodima od 1 milijarde dolara", smatra Jones.

Najjača liga je engleska

Premijer liga i dalje ima najveći broj svojih klubova u 20 najuspješnijih klubova Financijske lige - ove ih je godine osam. Manchester United ostaje na trećem mjestu s prihodima od 811,7 milijuna dolara, no predviđa se da će u sezoni 2019./2020. ostvariti prihod od 725 do 750 milijuna dolara jer se ove sezone nije kvalificirao u Ligu prvaka. Zbog toga će vjerojatno sljedeće godine pasti na dosad najnižu poziciju Financijske lige. Osim toga, klub bi po prvi put u povijesti mogao izgubiti svoj položaj kao klub s najvećim prihodima u Premijer ligi. Najveći domaći suparnici kluba, Manchester City i Liverpool, ostvarili su prihode od 696,6 milijuna dolara odnosno 689,9 milijuna dolara u sezoni 2018./2019. Liverpoolove dugoročne ambicije ulaska među pet najuspješnijih klubova Financijske lige u budućnosti nisu nerealne, osobito ako u obzir uzmemo njegov nedavni uspjeh na terenu u Premijer ligi te osvajanje UEFA-ine Lige prvaka u 2019.

Tottenham Hotspur našao se na osmom mjestu, što je njegova zasad najviša pozicija, pretekavši Chelsea i Arsenal te postavši londonski klub s najvećim prihodima prvi put nakon sezone 1996./1997. Njegovi su prihodi narasli na 594,5 milijuna dolara, u najvećoj mjeri zbog povećanja prihoda od TV prava komercijalnih prihoda, nakon sezone u kojoj se klub plasirao u finale Lige prvaka i preselio se na novi stadion.

Arsenal je pao sa 9. na 11. mjesto, kao posljedica neplasmana u Ligu prvaka, i to već drugu sezonu zaredom. Slijedom toga, broj momčadi iz Premijer lige u deset najuspješnijih pao je na pet, s rekordnih šest lani.

Sam Boor, viši menadžer u Deloitteovu odjelu sportskih djelatnosti kaže kako je utjecaj sudjelovanja i uspješnosti u UEFA-inim klupskim natjecanjima na prihod očigledan u Londonu i na sjeverozapadu: rast prihoda Liverpoola, Manchester Citya i Tottenham Hotspura rezultat je njihova plasmana u završnicu Lige prvaka. "Pad Arsenala izravan je rezultat nesudjelovanja u Ligi prvaka drugu sezonu zaredom, što će vjerojatno zadesiti i Manchester United", smatra Boor.

Stanje diljem svijeta

Ako izuzmemo Premijer ligu, klubovi iz preostalih „liga petice” - Ligue 1 u Francuskoj, La Liga u Španjolskoj, Bundesliga u Njemačkoj i Serie A u Italiji - zauzeli su mjesto među 20 najboljih klubova. U sezoni 2018./2019. svjedočili smo impresivnoj dvoznamenkastoj stopi rasta prihoda Paris Saint-Germaina, kao kluba koji je zauzeo 5. mjesto u Financijskoj ligi, što je njegova najbolja pozicija od sezone 2014./2015. Klub je ostvario 414,6 milijuna komercijalnih prihoda, što je drugi najveći iznos u povijesti Financijske lige, koji je moguće pripisati potpisivanju ugovora s pet novih partnera i produljenju ugovora sa šest svjetskih brandova.

Juventus je ponovno na 10. mjestu ovogodišnje Financijske lige zbog povećanja prihoda na 405,2 milijuna dolara. Dolazak Cristiana Ronalda, koji sam ima više pratitelja na Instagramu nego Real Madrid i FC Barcelona zajedno, povećali su komercijalnu privlačnost Juventusa. Kao rezultat toga, komercijalni je prihod Juvea narastao, djelomično zbog povećanja vidljivosti branda u 2018./2019. Osim toga, klub je ostvario povećanje prihoda od prodaje licenciranih proizvoda zbog potpisa ugovora s velikom igračkom zvijezdom.

"Sastav najuspješnijih 20 klubova i dalje je relativno stabilan, sa samo dva nova kluba u Financijskoj ligi - Olympique Lyonnais na 17. mjestu i SSC Napoli na 20. Oba su kluba dobro igrala u UEFA-inim klupskim natjecanjima i ostvarila koristi od UEFA-inih novih i unosnijih distribucijskih mehanizama koji su na snagu stupili u sezoni 2018./2019.", kaže Boor.

Jedini klubovi među 30 najboljih koji ne pripadaju „ligama petice” su Ajax na 23. mjestu (227,5 milijuna dolara), Benfica na 24. (225,5 milijuna dolara), FC Zenit Saint Petersburg na 28. mjestu (205,8 milijuna dolara) i FC Porto na 29. mjestu (201 milijun dolara), što dodatno potvrđuje znatan učinak koji UEFA-ina klupska natjecanja imaju na ostvarenje prihoda na tržištima.

Budućnost je nepredvidiva

U proteklih je pet godina zajednički prihod od TV prava 20 najboljih klubova rastao ukupnom stopom od 11 posto, najviše od svih oblika prihoda. Upitno je jesu li najveće nogometne lige dosegnule granicu vrijednosti TV prava; međutim, prihodi od TV prava izvan su kontrole pojedinačnog kluba. Kako bi ostvarili diferencirani rast prihoda u budućnosti, klubovi će se trebati usredotočiti na povećanje oblika prihoda na koje mogu utjecati. Pitanje s kojim se suočavaju jest trebaju li to učiniti u trenutku kada se čini da je budućnost nogometa teže predvidjeti nego ikada prije.

"Klubovi u osmini finala Lige prvaka za sezonu 2019./2020., baš kao i 20 najuspješnijih klubova u Financijskoj ligi, momčadi su iz „liga petice”. Ključni dionici u igri bit će svjesni važnosti održavanja nepredvidivosti nogometnih rezultata kao ključnih pokretača dugoročnih i održivih vrijednosti", zaključuje Deloitteov menadžer Sam Boor.

P.hr/K.S.