Kako pronaći poslovnog partnera izvan Hrvatske

5. travnja 2021.

Tvrtka koja izvozi - raste i širi se. Povećava svoje proizvodne kapacitete, ostvaruje veću zaradu i smanjuje ovisnost o domaćem tržištu – sve su to itekako dobri razlozi zašto bi se tvrtka odlučila zakoračiti na strano tržište.

Pitanje koje se nameće jest: kada je vrijeme za izvoz i kako vam Hrvatska gospodarska komora u tome može pomoći?

Kada tvrtka ostvari vrhunac rasta na domaćem tržištu i ima viška proizvoda i kapitala, onda je izvoz ne samo izbor već i potreba.

Sam proces izvoza počinje odabirom proizvoda koji tvrtka želi izvoziti. Nakon toga, na temelju detaljnih analiza i istraživanja koje izrađuje u suradnji i uz pomoć HGK, odabire se ciljano tržište i započinje s traženjem kupaca u inozemstvu.

Kako HGK pomaže u pronalasku poslovnih partnera izvan RH?

Tvrtke članice mogu u Komori dobiti sve relevantne informacije o specifičnom tržištu iz provjerenih izvora, kao i popise potencijalnih partnera, distribucijskih lanaca i sve ostale podatke koji će olakšati početnu fazu internacionalizacije.

Konkretno, riječ je o nekoliko komorskih usluga kojima se potiče izvoz i olakšava posao članicama HGK.

Usluga Poduzetnik – izvoznik funkcionira na način da tvrtke šalju upite s iskazanim interesom za izvoz konkretnog proizvoda na odabrana tržišta. Prema bazama podataka kojima raspolaže, HGK napravi analizu, odabere potencijalne partnere i dostavi informacije o izvoznim procedurama. 

Uz to izrađuje i razne publikacije, a jedna je od aktualnih i Fit4Globe. Radi se o novom projektu u sklopu kojeg se izrađuje detaljna analiza pojedinih industrijskih grana i preporuka za izvoz na određena tržišta. Na taj način skraćuje se i olakšava posao tvrtkama jer bi u protivnom one bile te koje bi trebale napraviti takvu analizu, a za koju je potrebno određeno vrijeme i resursi, i ljudski i financijski.

Tvrtkama članicama na raspolaganju je i najnovija usluga Komore Go Global – Go Virtual, a radi se o online umrežavanju hrvatskih tvrtki s inozemnim partnerima. Do sada ju je iskoristilo više od 600 hrvatskih tvrtki, a B2B sastanci odrađeni su sa Slovenijom, Rusijom, Poljskom, Slovačkom, Češkom, Mađarskom, Austrijom, Njemačkom, Izraelom i Italijom. Riječ je o internetskoj platformi putem koje se mogu virtualno povezati s poslovnim partnerima na inozemnim tržištima za koja su zainteresirani. Odaziv tvrtki jako je dobar, a zanimanje su pokazala i brojna strana diplomatska predstavništva u Hrvatskoj sa željom da se uključe i njihove zemlje.

Tu su i Poslovni klubovi u kojima HGK okuplja izvoznike i koji se bave poslovanjem na određenim tržištima, odnosno zemljama. Primjerice, Poslovni klub u Moskvi jako je aktivan, a Predstavništvo HGK u Rusiji odlično surađuje s Veleposlanstvom Hrvatske u Rusiji te zajednički organiziraju tematske sastanke za hrvatske tvrtke i koordiniraju rad Poslovnoga kluba, pa tako, uz tradicionalno prisutne tvrtke, ima i novih kojima je Predstavništvo otvorilo vrata ruskog tržišta.

Vrlo učinkovita metoda pronalaska poslovnih partnera jest i sudjelovanje na međunarodnim sajmovima koje obično prate i B2B sastanci, a Komora svojim članicama, u većini slučajeva, sufinancira trošak sudjelovanja na sajmu s 50 posto. Zbog pandemije koronavirusa gotovo svi su sajmovi otkazani ili su se prebacili na virtualno održavanje, pa je tako Komora osmislila i započela provoditi uslugu Go Global – Go Virtual.

Uz to se izrađuju i vodiči s prikazom poslovne klime na tržištima pojedinih zemalja uz detaljne uvjete i procedure izvoznih aktivnosti, a Komora je izradila i web-stranicu Invest in Croatia koja je ponajprije namijenjena stranim investitorima. Na njoj su dostupne sve informacije o tome kako i zašto ulagati u Hrvatsku te baza privatnih investicijskih projekata koja se redovno dopunjuje.

Savjeti za kraj

Neke tvrtke zadovolje se poslovnim rezultatima na domaćem tržištu i ne započinju s izvozom zbog straha od konkurencije, ali treba znati da je ta ista konkurencija najčešće prisutna i na domaćem tržištu.

Sva poduzeća koja izvoze imaju veću bazu kupaca, bolju tržišnu nišu i samim time veće mogućnosti za rast i jačanje proizvodnih kapaciteta, što u konačnici dovodi do većeg broja zaposlenih. Zato su izvozni poslovi, ma kako se izazovnima činili, velika motivacija za rast poduzeća i zajednice u cjelini.

Tvrtka na novim tržištima, uz konkurenciju, stječe i usvaja nova znanja koja implementira u svoje proizvodne kapacitete i time ima mogućnost ne samo povećati svoje proizvodne kapacitete nego ih i poboljšati te, uz usvajanje novih tehnologija, razviti nove proizvode.

Još jedan koristan savjet

Za hrvatske tvrtke u početnoj fazi internacionalizacije mnogo je lakše izvoziti u zemlje Europske unije ili susjedne zemlje jer često nema carinskih ograničenja, a konkurencija je poznata te je rizik za izvoz mnogo manji.

 

P.hr