Kako poboljšati javni prijevoz putnika?

27. lipnja 2022.

Foto: Shutterstock/Ilustracija

Javni prijevoz pokretač je gospodarskih aktivnosti, čuvar okoliša, katalizator kvalitetnoga prostornog planiranja, alat za unapređenje demografske slike regija itd. Europski strateški dokumenti snažno zagovaraju razvoj javnog prijevoza te omogućavaju sufinanciranje raznih infrastrukturnih, ali i organizacijskih projekata za razvoj javnog prijevoza koji je učinkovit i korisnički orijentiran.

Europska legislativa još od 2007. godine propisuje uspostavu ugovora o javnoj usluzi koji omogućavaju sufinanciranje sustava javnog prijevoza na način da on postane fizibilan. Takvo sufinanciranje ne smatra se državnom potporom, već razvojnim alatom za regije. U skladu sa Zakonom o cestovnom prijevozu ugovori su trebali biti sklopljeni do kraja 2019. godine, no tek rijetki gradovi i samo dvije županije u Hrvatskoj imaju takve ugovore.

Sjeverne županije su u prednosti jer imaju izrađen i prihvaćen Masterplan za integrirani prijevoz putnika. Masterplan je zajednički strateški regionalni dokument Varaždinske, Međimurske i Koprivničko-križevačke županije koji se odnosi na razvoj integriranog prijevoza putnika i ukupnog održivog prometnog sustava na području svih triju sjevernih županija.

Zahvaljujući saznanjima i istraživanjima iz Masterplana te saznanjima koje su naknadno postala dostupna iz istraživanja provedenih u dijelu hrvatskih županija, danas postoje konkretni prijedlozi o tome kako uz dostupna financijska sredstva organizirati kvalitetan, učestali i dostupan javni županijski linijski prijevoz po hrvatskim županijama. Kvalitetna rješenja uključuju mreže linija i vozne redove koji su napravljeni po principu integriranoga taktnog voznog reda. To su rješenja koja se primjenjuju u razvijenim zemljama Europe i svijeta te omogućavaju vrlo kvalitetnu korisničku uslugu. Takvi sustavi omogućavaju da uz najviše jedno ili dva presjedanja građani putuju po cijeloj regiji tijekom cijelog dana. To je nešto što trenutno postojeći sustavi ne omogućavaju. Oni pružaju uslugu samo u vremenima vršnih opterećenja gdje u županijska središta dovoze i iz njih odvoze uglavnom učenike srednjih škola.

Javni prijevoz u vidu željezničkog i autobusnog prijevoza postoji, no njime se koristi vrlo mali postotak građana. Naročito malo ljudi putuje javnim prijevozom u sklopu svakodnevnih migracija, dakle, primarno na posao i u školu, osobito u ruralnim krajevima. Dio ljudi iseljava iz ruralnih i suburbanih područja jer im je preskupo za svakodnevnu mobilnost stalno rabiti automobil, a javni prijevoz nije prilagođen njihovim potrebama. Krajevi ostaju izolirani, a rješenja za sad nema - ili možda ima? Istodobno, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture te hrvatske županije ulažu mnogo vremena i truda da unaprijede ovaj sektor, s krajnjim ciljem uspostave integriranog prijevoza putnika, kvalitetnoga željezničkog i autobusnog prijevoza koji se međusobno kvalitetno isprepliću i nadopunjuju.

Zašto je stanje u javnom prijevozu u Hrvatskoj takvo kakvo je? Kako ga poboljšati? Što je s ugovorima o javnim uslugama u sjevernim županijama te ostalim dijelovima Hrvatske? Jesu li ugovori rješenje za spas lokalnog i gradsko-prigradskog javnoga prijevoza? Jesu li županije spremne za ugovore o javnoj usluzi? A prijevoznici…?

O tome će se raspravljati u četvrtak, 30. lipnja, u Županijskoj palači u Varaždinu, na panel-raspravi pod nazivom Kako osigurati kvalitetnu javnu uslugu u javnom prijevozu putnika u hrvatskim regijama i županijama. Odgovori na ova pitanja te pitanja koliko smo daleko stigli u pripremi sustava koji može značajno utjecati na gospodarski i demografski razvoj mnogih krajeva, saznat će se od predstavnika putničkih cestovnih i željezničkih prijevoznika te znanosti, koji će nazočiti panelu.

Organizatori su Savez za željeznicu i Varaždinska županija, koja je ujedno i zlatni sponzor, dok su brončani sponzori tvrtke Altpro i Rail Cargo Carrier Hrvatska.

Panel se može pratiti i putem poveznice.

P.hr.