Javni autobusni prijevoz nedovoljno dostupan i neuređen

Foto:Shutterstock
Javni autobusni prijevoz u Hrvatskoj nije u dovoljnoj mjeri dostupan iako o njemu ovisi više od trećine građana, uglavnom stanovnika ruralnih područja, rečeno je na konferenciji Spojena Hrvatska u organizaciji Udruge prometa Hrvatske udruge poslodavaca.
Konferencija je organizirana u povodu najavljenih izmjena Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, od kojih prijevoznici očekuju stvaranje uvjeta za dostupnu i kvalitetnu uslugu cestovnog prijevoza na razini županija i poticanje usklađivanje linija u međužupanijskom prijevozu.
Imamo slabu razinu usluge, ne zadovoljava kriterij minimalne dostupnosti, a u Hrvatskoj je prisutan i nedostatak komplementarnosti pojedinih linija, rekao je profesor s Fakulteta prometnih znanosti Marijan Jakovljević.
U Hrvatskoj se 80 posto javnog linijskog prijevoza odvija županijskim i međužupanijskim linijama do 100 kilometara. Tim linijama svakodnevno putuje oko 200 tisuća ljudi, a 80 posto tih linija je nerentabilno. Većinom se radi o prometu u rubnim i ruralnim dijelovima Hrvatske bez drugog oblika javnog prijevoza.
O javnom prijevozu, naveo je Jakovljević, ovisi 37 posto hrvatske populacije, uglavnom mlađih i starijih ljudi, a problem je što se u općinama u kojima živi trećina stanovništva i gdje su veće potrebe za javnim prijevozom, broj stanovnika smanjuje dvostruko brže nego u gradovima.
U optimalnom scenariju koji je iznio, prijevoznici tek 35 posto troška mogu pokriti kroz prihode. Na primjeru Šibensko-kninske županije pokazao je da tamo samo 2,6 posto stanovnika svakodnevno koristi javni prijevoz i da bi se to povećalo kad bi prometna mreža bila kvalitetnija.
"Ubuduće će nam vozni red diktirati broj raspoloživih vozača, a ne broj vozila", rekao je Jakovljević, ukazavši tako i na problem manjka vozača.
Glavna direktorica Hrvatske udruge poslodavaca Irena Weber smatra da i na hrvatskom kontinentu postoje brojni "otoci", aludirajući na jako slabo naseljena mjesta, udaljena od urbanih središta. U tim mjestima, naglasila je, život ljudi kao i razvoj, ovisi o dostupnosti javnog prijevoza. Upozorila je da taj prijevoz obavljaju privatne kompanije suočene s nizom problema koji se godinama gomilaju.
"Važne su stoga najavljene izmjene Zakona o cestovnom prijevozu od kojih u HUP-u očekujemo jasnije definiranje okvira u nacionalnom prijevozu putnika. Moramo osigurati razumnu razinu izvjesnosti poslovanja u dijelu javne usluge i tržišnog natjecanja u svim ostalim dijelovima prijevoza", istaknula je Weber.
Predstavnik Gospodarske zbornice Slovenije Robert Sever istaknuo je da subvencija slovenskih javnolinijskih prijevoznika iznosi 2,17 eura po kilometru te da se u Sloveniji koncesija za tu vrstu prijevoza dodjeljuje na 60 mjeseci, odnosno najviše na osam godina.
Autobusni vozni park u Sloveniji u prosjeku je star od deset do 12 godina.