Samo 30 posto obiteljskih tvrtki preživi prijenos poslovanja

6. studenoga 2019.

Najveći strah poduzetnika, odnosno vlasnika tvrtke jest strah od gubitka kontrole, kaže vlasnik riječke tvrtke Alarm automatika Boris Popović

Foto: Pixabay/Ilustracija

U Europskoj uniji svake godine oko 450.000 poduzeća, s oko dva milijuna zaposlenih, prolazi proces prijenosa poslovanja, no samo 30 posto obiteljskih poduzeća preživi prijenos poslovanja na drugu generaciju, 13 posto na treću generaciju, dok tek tri posto ima dulji životni vijek. Iako u Hrvatskoj ne postoji statističko praćenje broja obiteljskih poduzeća, na temelju podataka o udjelu obiteljskih poduzeća u zemljama EU, procjenjuje se da 50 posto zaposlenih u Hrvatskoj radi u obiteljskim poduzećima, da su većina malih i srednjih poduzeća u Hrvatskoj obiteljska te da su u vlasništvu prve generacije poduzetnika koja u isto vrijeme i upravlja poduzećem. Odluka o budućnosti poduzeća nakon odlaska u mirovinu i povlačenja iz poslovanja aktualna je za svakoga trećeg poduzetnika u Hrvatskoj, a samo pitanje prijenosa posebno je naglašeno u obiteljskim poduzećima zbog uključenosti većeg broja članova obitelji, i u vlasništvo i u upravljanje. Ne treba zanemariti i da je svako poduzeće jedinstveno, odnosno da je priča za sebe, a mnoge tvrtke koje krenu u prijenos poslovanja, svjesne su da ne mogu to odraditi same.

"Sve počinje pripremom tog osnivača i poduzetnika te njegovom odlukom da želi transformirati tvrtku i prenijeti upravljanje, a kasnije i vlasništvo. Složen je to proces koji zahtijeva ne samo angažman vlasnika i zaposlenika te tvrtke nego i vanjskih konzultanata“, istaknuo je predsjednik Uprave i jedan od vlasnika riječke tvrtke Alarm automatika Boris Popović, koji ističe kako su s transformacijom u upravljanju, uz pomoć savjetnika, u svojoj tvrtki započeli još 2007., i to je proces koji i dalje traje, a u tom razdoblju tvrtka je narasla i nekoliko puta.

"Najveći strah poduzetnika, odnosno vlasnika tvrtke jest strah od gubitka kontrole. Kad nekomu drugom predate ovlasti, tad on donosi odluke umjesto vas. Ali tome i služi profesionalizacija poslovanja“, rekao je Popović.

sporazum Foto: Pixabay

Prema podacima Business Transfer Barometra, u Hrvatskoj je prijenos poslovanja gorući problem za više od 16.000 malih i srednjih poduzeća čiji su vlasnici stariji od 55 godina. Među njima, 92 posto onih je koji su ujedno i osnivači poduzeća, bez vlastitog iskustva nasljeđivanja poduzeća iz prethodnih generacija.

"Najveći izazovi s kojim se oni susreću u tome su što poduzetnici često podcjenjuju samo trajanje i složenost prijenosa poslovanja te zbog toga ne ostavljaju dovoljno vremena za pravilnu pripremu i poduzeća i onih na koga planiraju prenijeti to poduzeće. Zatim, tu je naše specifično okruženje jer kod nas je većina institucija koje su zadužene za razvoj i podršku poduzetništva nedovoljno upoznata s ovom problematikom i ne pruža adekvatnu podršku kakvu poduzetnici imaju u razvijenim zemljama", rekla je direktorica CEPOR-a Mirela Alpeza na konferencija Forum obiteljskih poduzeća i prijenosa poslovanja, koji se održava u Zagrebu u sklopu cijelog tjedna posvećenog ovoj problematici.

Mirela Alpeza Mirela Alpeza

Kad se govori o prijenosu vlasništva na članove obitelji, za razliku od nasljeđivanja nakon smrti vlasnika poduzeća, tada je riječ o postupku prijenosa poslovnih udjela poduzeća na članove obitelji za života vlasnika poduzeća. Uključivanje članova obitelji u upravljanje poduzećem, bez obzira na uključivanje u vlasništvo, predstavlja izazov. U razgovoru o prijenosu poslovanja obiteljskog poduzeća važno je uključiti i sve one na koje će odluka o prijenosu poslovanja utjecati, prije svega suvlasnike u poduzeću i članove obitelji.

Važno je i odvojiti dovoljno vremena za miran razgovor o toj temi, bez pritisaka jer postoji mogućnost da će se poticanje ove teme i različiti stavovi i razmišljanja negativno odraziti na odnose s drugima na koje će rješenje ovog pitanja utjecati. Stručnjaci također ističu kako je važno i da idući naraštaj upravljanje poduzećem preuzme dobrovoljno te da uz pomoć znanja, osobnosti i stručnosti, gradi svoj ugled u obiteljskom poduzeću među zaposlenicima, kupcima i dobavljačima.

Ilijana Grgić