Više od 50 posto vlasnika tvrtki očekuje pad prihoda u sljedećim mjesecima

6. kolovoza 2020.

Foto: Pixabay

Privatne tvrtke suočavaju se sa značajnim posljedicama pandemije COVID-a 19. U veljači i ožujku 2020. godine pad prihoda očekivalo je samo devet posto vlasnika anketiranih privatnih tvrtki u Europi, na Bliskom istoku i u Africi (EMEA); u lipnju 2020. taj je broj skočio na 51 posto. Ali neke privatne tvrtke bolje su prebrodile oluju - novo istraživanje PwC-a pokazuje da je posljedica agilnosti poboljšana učinkovitost.

Najnovije istraživanje o tvrtkama u privatnom vlasništvu u regiji EMEA, koje pokriva 53 zemlje, pokazuje da se neke privatne tvrtke izdvajaju i bolje rade pod pritiskom. Istraživanje je identificiralo tvrtke koje kombiniraju brojne osobine - one koje su usredotočene na kupca, usmjerene na ljude, tehnološki opremljene i fleksibilne - kao "predvodnike agilnosti". Ovi zagovornici agilnosti zauzimaju strateški pristup otpornosti i donose teške odluke o radnoj snazi i smanjenju troškova, a pritom nastavljaju ulagati u ključna područja koja će zadržati njihovu konkurentnost, uključujući obuku, usavršavanje i nove tehnologije.

Priprema radne snage za budućnost

S obzirom na utjecaj upute za ostanak kod kuće u nekim regijama i potrebu zaštite osoblja od rizika zaraze, mnoge tvrtke, gdje je to moguće okrenule su se modelima rada od kuće - više od 60 posto ispitanika iz privatnih poduzeća izjavilo je da omogućavaju rad na daljinu. To vrijedi i za predvodnike agilnosti i manje agilne tvrtke. No, predvodnici agilnosti istodobno čine više kako bi pripremili svoju radnu snagu za budućnost – da obučavaju i usavršavaju radnike kažu iz 57 posto tvrtki koje su predvodnici agilnosti u usporedbi sa samo 40 posto tvrtki koje to nisu.

Peter Englisch, globalni lider za usluge obiteljskim tvrtkama, poduzetnicima i vlasnicima privatnih poduzeća u regiji EMEA iz PwC-a Njemačka, kaže da se kao jedan od pozitivnih trendova posljednjih mjeseci potvrđuje veća otvorenost prema modelima rada od kuće.

"Da bi ova promjena uspjela, važno je 'humanizirati' rad na daljinu kako bi se zaposlenici osjećali ugodno u novom okruženju. Obučavanje i usavršavanje mogu u tome igrati ključnu ulogu", kaže Englisch.

laptop, djevojka, rad od kuće

Foto: Pixabay / Ilustracija

Privatne tvrtke također favoriziraju opcije koje zadržavaju osoblje umjesto smanjenja broja zaposlenih – ukupno 64 posto ispitanika iz privatnih tvrtki zahtijeva korištenje godišnjih odmora ili plaćenih prekovremenih sati kao način upravljanja utjecajem pandemije naspram 34 posto onih koji kažu da smanjuju radnu snagu otpuštanjem. Zadržavanjem zaposlenika kad god je to moguće privatne tvrtke moći će izaći iz ove pandemije snažnije.

Povećanje profita bez ugrožavanja konkurentnosti

U 2020. godini održavanje likvidnosti postaje sve važnije. Predvodnici agilnosti vještiji su u poduzimanju koraka za poboljšanje svoje novčane pozicije. Dvije trećine (66 posto) predvodnika agilnosti kažu da poboljšavaju upravljanje obrtnim kapitalom kao dio svoje reakcije na nedavnu krizu, u usporedbi sa samo 45 posto onih koji to nisu, pokazuje istraživanje PwC-a.

S većim zahtjevima za povećanje prihoda, privatne tvrtke također traže druge načine povećanja profita. Predvodnici agilnosti, ali i oni koji to nisu, kažu kako rabe mjere smanjenja troškova, poput smanjenja marketinških budžeta ili otkazivanja usluga koje nisu ključne. Ali važno je provesti smanjenja na način koji ne šteti poslovanju i preusmjeriti troškove na područja koja su ključna za rast. Kako bi to postigle, kompanije bi trebale revidirati strateške prioritete i prilikom smanjenja razumjeti kritične točke u svome vrijednosnom lancu.

Predvodnici agilnosti predvode na ovom putu. Na primjer, iako se može doći u napast smanjiti ulaganja u tehnologiju što je način brzog smanjenja troškova, većina predvodnika agilnosti (58 posto u odnosu na 41 posto onih koji to nisu) zapravo povećava svoju upotrebu novih tehnologija. Mada se opskrbni lanac često smatra isključivo operativnim, istinska izvrsnost opskrbnog lanca može biti i jak razlikovni čimbenik. Kao način na koji se nose s pandemijom, više od polovice predvodnika agilnosti (52 posto) uvodi promjene u svoje strategije opskrbnog lanca.

Fleksibilne strategije

Jedan od ključeva uspjeha u izazovnom okruženju jest razumijevanje cjelokupnog tržišnoga krajolika. Anketa pokazuje da predvodnici agilnosti žele razumjeti svoja tržišta i segmente kupaca koji im služe kao način pozicioniranja svojih tvrtki i jačanja položaja. Većina predvodnika agilnosti smatra širenje na nova tržišta ili segmente klijenata (58 posto) te napuštanje tržišta koja se pokažu neprofitabilnima (57 posto) presudnim za uspjeh u budućnosti. Neki će koristiti pripajanja i stjecanja kao način poticanja rasta, a 39 posto predvodnika agilnosti kaže da će to biti ključno.

"Za privatne tvrtke koje su uspjele održati likvidnost i pristup kapitalu možda je sada izrazito dobro vrijeme da se razmisli o akvizicijama koje mogu pružiti sjajne mogućnosti za stjecanje ključnih talenta i znanja, izgradnju tehnoloških mogućnosti ili proširenje tržišnog dosega", kaže Peter Englisch.

Ispitanici iz privatnih poduzeća također uvode nove proizvode i usluge dizajnirane za zadovoljenje potreba kupaca. Gotovo tri petine predvodnika agilnosti (57 posto) to smatra kritičnim, daleko više od onih koji to nisu. Isti postotak, 57 posto, također vjeruje da će promjena ili prilagođavanje njihova poslovnog modela biti vitalno važni za budući uspjeh.

Englisch smatra da je pandemija ubrzala potrebu kompanija da zaista transformiraju svoje poslovanje. 

"Kako se tržišna okruženja brzo mijenjaju, novi poslovni modeli kao dodatak osnovnoj djelatnosti mogu biti vitalno važni. Oni pružaju osnovu za promjenu i usmjeravanje kada okolnosti prisiljavaju tvrtke na to, a osnovno poslovanje zbog bilo kojeg razloga ne može se nastaviti ili više nije profitabilno."

Održivost iznad tehnologije

Najagilnije tvrtke isto su tako svjesne da će teško samostalno postići uspjeh. Vjerojatnije je da će predvodnici agilnosti u postizanju svojih ciljeva ključnom smatrati suradnju s partnerima, bilo putem strateških saveza (58 posto prema 39 posto ostalih) ili suradnjom sa startup tvrtkama (29 posto naspram 20 posto ostalih).

ekologija zemlja očuvanje ruka dlan planet

Foto: Pixabay / Ilustracija

Lideri nasljednici često sa sobom nose snažnu predanost ekološkim i socijalnim pitanjima iako ova razina svijesti nije karakteristična samo za novu generaciju. Predvodnici agilnosti gledaju dugoročno i ne namjeravaju transformirati svoje organizacije na štetu okoliša ili zajednice. Održivu poslovnu praksu stavili su na više mjesto nego bilo koji drugi pristup nužan za budući uspjeh, pri čemu ih 81 posto to smatra ključnim (u usporedbi sa 69 posto ostalih). To stavlja održivost kao preduvjet za izgradnju snažnog temelja budućeg rasta čak i iznad tehnologije. Otprilike tri petine ispitanika iz privatnog poduzetništva također vjeruje da poslovanje ima ulogu u postizanju društvenih ciljeva poput raznolikosti i jednakosti.

"Širom svijeta vidimo ljude - kupce, dionike, pa čak i osoblje - koji kompanije pitaju o svojoj održivosti, DOP-u i referencijama u očuvanju okoliša. Klimatske promjene privukle su veliku pažnju tijekom prošle godine, potaknute pokretom Fridays for Future. Vlade proučavaju kako mogu smanjiti emisije istodobno osiguravajući održivi rast, u čemu im je zeleni sporazum EU-a glavni primjer. Tvrtke također povećavaju svoj fokus na lokalnu nabavu i održivost međunarodnih lanaca vrijednosti. To će se samo povećati, a najagilnije tvrtke već odavno uključuju ova pitanja u svoje planiranje", zaključuje Peter Englisch iz PwC-a Njemačka.

P.hr/I.B.