Isporuka novih auta bit će sve duža, a neki modeli privremeno i nedostupni

24. kolovoza 2021.

Povećani troškovi proizvodnje automobila kakve traži tržište s jedne, a regulatori s druge strane moraju se odraziti u cijeni konačnog proizvoda, kaže predsjednik Udruženja trgovine motornim vozilima pri HGK-u Ivo Ivančević

Foto: Shutterstock/Ilustracija

Zbog nedostatka dijelova, posebno elektroničkih komponenti, automobilska industrija diljem svijeta suočava se s velikim problemima. Primorani su privremeno zatvoriti tvornice i radnike slati na prisilni godišnji odmor. Posljednja takva vijest stiže iz Volva koji će privremeno zatvoriti tvornice u Göteborgu u Švedskoj i Gentu u Belgiji. Volkswagen je već objavio da će zbog nestašice poluvodičkih komponenti proizvodnja u njegovoj glavnoj tvornici u Wolfsburgu nakon ljetne stanke biti pokrenuta u ograničenom opsegu, a Audi da je prisiljen 10.000 radnika poslati na produljeni ljetni odmor. Iste muke muče i gotovo sve druge proizvođače automobila.

Hoće li zastoj u proizvodnji osjetiti i krajnji kupci, pitali smo Ivu Ivančevića, predsjednika Udruženja trgovine motornim vozilima pri HGK-u te direktora i člana Uprave tvrtke Porsche Croatia.

"Nažalost, da. I trend je, nažalost, kod svih proizvođača u putanji pogoršanja. Trenutno se ne vidi način poboljšanja situacije u narednih 9 - 12 mjeseci i čini se da će se i trgovci, a na našu veliku žalost i kupci, susretati sa sve dužim rokovima isporuke ili (privremene) gotovo potpune nemogućnosti isporuke pojedinih modela", kaže Ivančević za Privredni.

Neizbježan rast cijena novih automobila

Nestašica i poskupljenje komponenti, prije svega trenutno metala, može imati kratkoročni utjecaj na cijenu vozila, no poskupljenje novih automobila u budućnosti, ističe Ivančević, izgledno je i zbog više drugih razloga.

"Autoindustrija globalno je posljednjih godina pod iznimnim pritiscima iz raznih smjerova. Kupci traže eksponencijalno ubrzanje implementacije tehnologija usmjerenih na sigurnost i komfor korištenja, regulatori postavljaju ponekad nerealne granice emisije ispušnih plinova čije se nepridržavanje sankcionira iznimno visokim porezima, naknadama. Troškovi razvoja spomenutih tehnologija te 'ekološki porezi' koje proizvođači moraju plaćati - enormni su. Logično je da se povećani troškovi proizvodnje automobila kakve traži tržište s jedne, a regulatori s druge strane moraju odraziti u cijeni konačnog proizvoda", kaže Ivo Ivančević.

Gorko-slatki oporavak tržišta

U usporedbi s 2020. godinom, kada je zbog pandemije COVID-a 19 potražnja bila značajno pala, u prvih sedam mjeseci ove godine tržište novih automobila u Hrvatskoj raste.

"Ono iznosi naoko visokih 42 posto, što je za sve uvoznike i maloprodajne trgovce novih vozila svakako pozitivan podatak. No, ne smijemo zaboraviti da je hrvatsko tržište novih vozila u prvih sedam mjeseci 2020. godine upisalo rekordan pad, to jest rezultate usporedive jedino s velikom gospodarskom krizom 2009. godine. Izbijanje pandemije, lockdown, gotovo potpuni izostanak rent-a-car isporuka napravili su 'rupu' nepremostivu do kraja godine. Polugodište iza nas većim je dijelom normalno funkcioniralo, a što i spomenuto povećanje jasno naznačuje, međutim, taj pozitivan rezultat i dalje je 28,5 posto lošiji od pretpandemijske 2019. godine. Dakle, možemo govoriti o jednom 'bittersweet oporavku'", kaže Ivančević.

Nakon prošle godine, u kojoj su isporuke rent-a-car tvrtkama pale za gotovo 90 posto u odnosu na 2019. godinu, 2021. i taj segment tržišta pokazuje značajan oporavak, ali i dalje jako daleko od 2019. godine. Procjene govore da će tržište za najam automobila doći na 50 - 60 posto rezultata iz rekordne 2019. godine, zaključuje predsjednik Udruženja trgovine motornim vozilima pri HGK-u Ivo Ivančević.

Ivana Barać