Mlade treba osnažiti kako bi ostvarili svoje poduzetničke ideje

29. ožujka 2020.

Salvatore Nigro/Foto: P.hr
Krešimir Sočković

Često se govori o tome kako i u nas i u svijetu obrazovni sustav ne prati potrebe tržišta, u školama se uče stvari koje nam u praksi i životu neće trebati i na to se troši mnogo vremena, a istodobno tržištu nedostaju ljudi sa specifičnim znanjima. Škole i fakulteti proizvode višak ljudi određenih struka, posebice ekonomista, a s druge strane nemamo dovoljno računalnih programera ni ljudi u strukovnim školama koji će nakon njih biti spremni za rad. Istodobno se temeljne poduzetničke vještine u školama gotovo nigdje ne uče. Kako se jedna od najvećih svjetskih nevladinih organizacija Junior Achievement bavi upravo tim izazovom i pripremom mladih ljudi za ulazak u posao i poduzetništvo, govori nam njen predsjednik Salvatore Nigro.

Na koji način funkcionira udruga Junior Achievement?

Kao jedna od najvećih svjetskih nevladinih udruga posvećenih mladima, Junior Achievement (JA) priprema mlade ljude za zapošljavanje i ulazak u sektor poduzetništva. Čak 100 godina omogućavamo mladima iskustvo i učenje iz prve ruke, stjecanje praktičnoga radnog iskustva, financijske pismenosti i poduzetništva. Naša misija jest motivirati i pripremiti mlade ljude kako bi se uspjeli izgraditi u području svjetske ekonomije. Svake godine na globalnoj razini aktiviramo više od 12 milijuna mladih te smo ponosni na činjenicu da smo jedna od tek nekoliko organizacija s definiranim smjerom, iskustvom i strašću za izgradnju svjetlije budućnosti za novu generaciju inovatora, poduzetnika, izumitelja i menadžera.

Samo u Europi djelujemo u 40 zemalja, a tijekom prošle školske godine dosegnuli smo 4,2 milijuna mladih Europljana. Kako bismo u tome uspjeli, blisko surađujemo s poslovnom zajednicom, mentorima i edukatorima. 

U Europi, JA širi svoju mrežu u gotovo svim zemljama, izuzevši Hrvatsku i BiH. Hoće li se to uskoro promijeniti?

Naša mreža trenutno pokriva 26 od ukupno 27 država članica Europske unije. Mladim Hrvatima želimo omogućiti iste prilike koje dajemo ostalim europskim studentima. S obzirom na to da smo u fazi istraživanja, a radi širenja svojih aktivnosti na područje Hrvatske, u potrazi smo za poslovnim partnerima koji vjeruju u moć partnerstva i suradnje te žele proširiti obrazovanje mladih i ekonomski razvoj, omogućavajući hrvatskim studentima sudjelovanje u obrazovnim i poduzetničkim programima. Uz programe, cilj je osigurati podršku mentora te prilike za stjecanje radnog iskustva. Već smo održali određeni broj sastanaka s hrvatskim tvrtkama te nastavljamo dalje. Pozivamo zainteresirane strane da nas kontaktiraju.

Preuzeli ste poziciju izvršnog direktora udruge JA. Koji su Vaši prvi potezi na toj poziciji?

Pridružio sam se udruzi početkom ove godine. Kao izvršni direktor udruge, imam ulogu osigurati koordinaciju, održavanje i kvalitetu naših edukativnih programa, rast postojećeg broja okupljenih studenata, razvoj novih suradnji s poslovnom zajednicom i nacionalnim obrazovnim sustavima te prilagođavanje naše organizacije promjenjivim okolnostima. Primjerice, prihvatili smo digitalnu revoluciju kao trenutnu, ali i buduću vodeću potrebu na tržištu rada. Izuzetno sam sretan što radim s tako snažnom i uspješnom mrežom zemalja koje obavljaju nevjerojatan posao povezivanja svijeta poslovanja s obrazovanjem.

Kakvo je Vaše mišljenje o vještinama europskih poduzetnika?

Svim zaposlenim ljudima, bili oni poduzetnici ili zaposlenici, potrebne su one ključne profesionalne i soft vještine kako bi napredovali u modernoj ekonomiji. Profesionalne vještine su većinom one koje se razviju tijekom obrazovanja, poput učenja za test iz matematike, pisanja, programiranja. Međutim, pojačano su nam potrebne i tzv. mekane (soft) vještine, koje se ne uče u sklopu tipičnoga školskog sustava. U te vještine, primjerice, ubrajaju se vještina rješavanja problema, kreativnost te inovativnost u rješavanju problema. Pružajući mladim studentima priliku da pristupe poduzetničkom obrazovanju i steknu iskustvo iz prve ruke, dok su još na fakultetu, omogućavamo im da razviju soft vještine, koje su poslodavcima danas iznimno važne. Prema najnovijoj anketi ManpowerGroup Talent Shortage, 54 posto kompanija globalno prijavljuje nestašicu talenata. Naši edukativni programi rade na tome da popune taj rascjep.

Europa stari, a time i radna snaga našega kontinenta. Što mislite kako se taj problem može riješiti i mogu li edukativni programi riješiti neka od tih pitanja?

Naši sustavi obrazovanja trebaju biti prilagođeni društvenim promjenama koje se oko nas događaju. Naši mladi trenutno uče o poslovima koji, najvjerojatnije, neće postojati kad uđu na tržište rada. Suprotno tome, 85 posto poslova koji će postojati u 2030., prema Dell Tehnologiji, još nisu ni izumljeni.

Da bismo mladim Europljanima omogućili da gospodare svojom sudbinom, moramo ih bolje opremiti kompetencijama i vještinama koje će im omogućiti napredovanje u ekonomiji budućnosti. Programi udruge JA Europe u tome im pomažu. Istraživanje koje je provedeno u sklopu naših programa pokazuje da studenti udruge JA postižu bolje rezultate od svojih vršnjaka u području projektnog menadžmenta, kreativnosti, timskog rada te vlastite učinkovitosti.

Poduzetničko obrazovanje poboljšava studentove prezentacijske vještine, vještinu preuzimanja inicijative i donošenja odluka te koordinaciju aktivnosti i preuzimanja obveza. Za naše je alumnije 20 posto manja vjerojatnost da će ostati nezaposleni, u odnosu na one koji ne polaze naše programe, a veća je vjerojatnost da će upravo naš alumnij biti na nekome vodećem položaju.

Što mislite o migraciji u i unutar Europe?

Razvitak radne snage i nedostatak vještina globalni su izazovi koji ne poznaju granice te nisu prisutni samo u Europi. Ako su tvrtke i zemlje suočene s manjkom radne snage, moramo istražiti načine da pronađemo odgovarajuću radnu snagu. Mobilnost radne snage jedno je od rješenja.

Međutim, mobilnost radne snage može predstavljati ogroman teret za nacionalna gospodarstva, primjerice u slučaju odljeva mozgova lokalnih talenata u susjedne zemlje. Cilj naših programa jest ohrabriti mlade ljude da promijene percepciju te od "osobe koja traži posao" postanu "osoba koja stvara posao". Na taj način povećamo njihove prilike da postanu produktivni građani, ali i podržavamo lokalno gospodarstvo. Nadalje, omogućavamo stvaranje dijaloga između zaposlenika i budućih radnika, a to je ključno za privlačenje budućih talenata.

Nigro

Salvatore Nigro

Kakva će biti europska ekonomija u bližoj i daljoj budućnosti?

Europa se suočava s nizom problema, od održivosti i dostupnosti resursa do digitalizacije, da navedem samo nekoliko njih. Ako želimo da Europa ostane svjetski lider, morat ćemo smisliti kreativnija, a opet, održiva rješenja.

Sudjelovanjem u programima kao što su Programi kompanija ili Kampovi inovacija studenti su stavljeni u središte pozornosti kako bi identificirali problem do kojeg im je stalo te smislili i kreirali rješenje problema koji su odabrali.

Izvanredno je čuti kako pitchiraju svoje poslovne ideje: zabrinuti su za okoliš i dugotrajne posljedice našeg ponašanja, zanima ih kako će nas tehnologija podržati da živimo bolje i sigurnije. Mlade ljude potrebno je osnažiti kako bi izgradili samopouzdanje, govorili i širili svoje ideje te jačali europsku ekonomiju, od dna prema vrhu. Veselimo se inspiriranju mladih Hrvata!