Za dobar dizajn interijera treba upoznati klijenta

15. ožujka 2020.

HGK nam je velika podrška u predstavljanju dizajnera i njihovih proizvoda na inozemnom i našem tržištu. Žele nas pratiti u educiranju okoline o tome koliko je dizajn bitan za kulturu življenja i bolji gospodarski rast, kaže dizajnerica Nikolina Jelić

Foto: Saša Ćetković
Krešimir Sočković

Dizajnerica interijera i proizvoda Nikolina Jelić priznato je ime u svijetu dizajna interijera u Hrvatskoj. Godine 2006. osnovala je vlastiti studio i od tada radi kao neovisna dizajnerica. Iako je studio smješten u Zagrebu, posluje u cijeloj Hrvatskoj i regiji, a u posljednjih 15 godina stekla je široko iskustvo i znanje o procesu dizajniranja i izvedbe interijera. Najviše radi na projektima interijera obiteljskih kuća, stanova, kuća za odmor i turizam, butik-hotela te manjih ureda i ugostiteljskih objekata. Također, dizajnira i izrađuje predmete te ih uključuje u svoje interijerske projekte. Njen je posao koordinacija cijelog procesa dizajna s konzultantima, izvođačima i dobavljačima te dobro razumijevanje i stvaranje ravnoteže između kreativnosti i izvedbe. I, kako sama kaže, u interijerima rješava prostorne probleme korisnika i osigurava im funkcionalniju i ugodniju uporabu prostora osmišljenog za njih.

Znaju li ljudi što im dizajneri u Hrvatskoj mogu ponuditi?

Educirani dizajneri interijera u Hrvatskoj konkuriraju sa svjetskim dizajnerima, njihov posao je riješiti prostornu problematiku u interijeru, napraviti koncept koji najbolje odgovara na pitanje funkcije prostora i funkcioniranje korisnika unutar njega. Izradit će idejno rješenje prostora s vjernom vizualizacijom, izvedbene građevinske nacrte za sve radove koje zahtijeva pojedino uređenje ili preuređenje. Definirat će svaki komad namještaja i opreme te, ako je potrebno, posebno dizajnirati pojedine prostorne elemente i namještaj. Prikupit će ponude od izvođača, koordinirati radove i sve to unutar zadanog budžeta i dogovorenog vremena. Stalnom edukacijom imamo pristup novim materijalima i proizvodima te  sposobnost odabira najboljeg za određeni projekt od svega ponuđenog na tržištu.

Nikolina jeliž
Nikolina Jelić

Ima li dovoljno klijenata koji žele vaše usluge?

Klima je dobra i ljudi sve više traže naše usluge. Pored komercijalnih prostora koji su u velikom porastu i na kopnu i na moru, povećava se svijest i želja da životni prostori budu ugodniji, moderniji i funkcionalniji, opremljeni novim materijalima i tehnologijama.

Jesu li vaše usluge skupe?

Uvijek se krećemo unutar zadanog budžeta koji, kad je riječ o željama, mora biti realan. U kvalitetu se treba uložiti više od prosjeka, pa prilikom adaptacije ili uređenja novog prostora stavka dizajna treba biti obvezna jer dizajn je odgovoran za kvalitetan, ugodan i isplativ interijer. On mu daje ono nešto što ga čini skladnim i funkcionalnim prostorom. Ako klijent odabire dizajnera interijera koji mu odgovara i koji će mu stvoriti onaj ugođaj ili vrijednost koju traži, onda usluge nikako nisu skupe, a osobito ako je riječ o klijentima koji nemaju vremena nadgledati svaki dio postupka uređenja nekog objekta.

interijer nikolina jelić

Kako pronalazite klijente?

Oni pronalaze mene jer mi je velika većina izvedenih projekata došla putem osobnih preporuka prezadovoljnih investitora ili me pak isti investitori uključuju u svoje daljnje projekte. Ostali su vidjeli moj rad u nekim stručnim publikacijama te su htjeli takav stil i pristup. Meni je najvažnije da si osobno odgovaramo, osobito ako je riječ o uređenju nečijeg doma. Tada se moramo dobro razumjeti i imati ugodnu komunikaciju o svim intimnim i privatnim potrebama. No, uglavnom je riječ o klijentima koji znaju što radim, trebaju struku da im oplemeni prostor i riješi problematiku opremanja te su blizu stila koji i sama preferiram.

Odakle dolaze vaši klijenti i postoji li među njima razlika u pristupu?

Naravno, svaki klijent je osoba za sebe i zahtijeva poseban pristup i tretman, što se projicira i na prostor. Uvjet za suradnju jest da si odgovaramo karakterno, da mi vjeruju i da poštuju struku. Suradnja treba biti ugodna i fluidna jer je sam proces realizacije interijera dosta stresan i zahtjevan. Odabirem investitore koji su svjesni koliko vrijedi dobra ideja i vrijeme potrebno za njenu realizaciju te jako cijene vlastito vrijeme koje im uštedim pristupajući projektu studiozno, od prve skice i razgovora pa do posljednjeg detalja. 

interijer Jelić

Kakva je konkurencija u vašem poslu?

Među profesionalnim kolegama jako zdrava; to su diplomirani dizajneri i arhitekti koji prate novitete i imaju dobre ideje, kreativni su i stručni u svim segmentima. Jedni smo drugima podrška i pomoć u realizaciji ideja. Svatko od nas odgovara posebnom tipu klijenta i zahtjevu prostora. Dok imamo profesionalni pristup, konkurencija je naša inspiracija. Zbrku čine priučeni dizajneri koji nisu upoznati sa širinom posla i odgovornošću koju posao dizajnera zahtijeva. Degradiraju struku i cijenu jer ne isporučuju kvalitetan projekt sa svim njegovim segmentima, ali kad investitor to shvati, već je kasno.

Kakvom stilu uređenja dajete prednost?

Kod privatnih interijera svaki prostor odražava karakter investitora i elemente koji mu stvaraju ugodu te osiguravaju bolji i jednostavniji boravak u prostoru, a komercijalni prostor mora odlično odgovarati na sve zahtjeve korisnika kojeg se želi privući. Bitan mi je sklad svih elemenata prostora, dobar omjer punog i praznog, tamnog i svijetlog. Obožavam svjetlo i moć koju daje prilikom stvaranja atmosfere. Volim naglašavati ili dematerijalizirati  elemente, a ono mi je važan alat za komunikaciju s plohama, oblicima, materijalima i strukturama. Volim prirodne materijale, dugotrajne, otporne na vrijeme. Volim ogledala i njihov utjecaj na doživljaj veličine prostora. Bitan je dobar koncept i odnos elemenata, bitna je lokacija te namjena. Bitan je prazan prostor. Preferiram prostore kojima nije potrebna dodatna dekoracija za ugodu, volim osloboditi prostore suvišnog. Kada sve to uspijem uskladiti u zadanom projektu, dobijem vrhunski interijer i zadovoljnoga klijenta.

soba jelić

S kime surađujete u uređenju? Kakva je situacija s rokovima, s obzirom na stanje u sektoru u kojemu radite?

Za svaki segment imam više dobavljača i izvođača, ovisno o materijalima i budžetu koji imamo. Zahvalna sam svojim suradnicima koji me prate, oni su jako važni u mom poslu jer moju ideju prenose s papira u stvarnost. Vremena su kad je sve manje kvalitetnih majstora, a sve više projekata koji ih zahtijevaju, povećali su se rokovi za izvedbu te rokovi dobave kvalitetnih materijala. Zbog toga treba planirati na vrijeme, prilično rano rezervirati termine te im ostaviti dovoljno vremena da kvalitetno odrade posao. Dizajnirani interijeri jako su zahtjevni i specifični za suradnju - dosta definirani u početku, ali ponekad promjenjivi u toku adaptacije ili uređenja. Dizajnerima su bitni i najsitniji detalji koji mnogi ne razumiju, pa je ponekad proces otežan. Zato preporučujemo majstore s kojima smo već surađivali i upoznati su s takvim procesom.

Govoreći o struci, ne možemo ne spomenuti činjenicu da ste, s kolegicom Silvijom Jonjić, koja je predsjednica, već drugi mandat potpredsjednica Zajednice za industrijski dizajn HGK. Koliko je strukovno udruživanje važno za vaš posao?

Zajednica radi na boljoj implementaciji dizajna u gospodarstvo i promociji hrvatskih produkt -dizajnera. Voljela bih da postoji više gotovih proizvoda za opremanje interijera koje su dizajnirali moji kolege industrijski dizajneri te da su proizvedeni u Hrvatskoj. HGK nam je velika podrška u predstavljanju dizajnera i njihovih proizvoda na inozemnom i našem tržištu. Žele nas pratiti u educiranju okoline o tome koliko je dizajn bitan za kulturu življenja i bolji gospodarski rast. Uz njihovu potporu završavamo publikaciju s popisom dizajnera i njihovim proizvodima u Hrvatskoj, web-platformu koja će biti mjesto svih informacija u vezi s industrijskim dizajnom u Hrvatskoj. Planiramo poticaje za proizvođače da uključuju profesionalne dizajnere u razvoj novih proizvoda kako bi bili što konkurentniji na međunarodnom tržištu. Trenutno je svaka, pa i najmanja inicijativa koja promovira struku i potiče profesionalan pristup dizajnu vrlo važna.

bazen van