Više ortopedskih cipela prodaju u Japanu nego u svom Osijeku

6. rujna 2020.

Foto: Ortostep

Cipela je važan ne samo modni nego i civilizacijski detalj, a mnogi ljudi skloni su prilikom prvoga kontakta s neznancem procjenjivati osobu na temelju njezine obuće. Odabir pravog para cipela od životne je važnosti za ljude koji imaju neku od deformacija stopala. A već gotovo 40 godina obiteljska osječka tvrtka Ortostep proizvodi individualnu ortopedsku obuću za osiguranike HZZO-a, obuću za dijabetes, cerebralnu paralizu te druge probleme povezane sa stopalima. 

"Proizveli smo desetke tisuća pari ortopedske obuće, susreli smo se s nizom zahtjevnih deformiteta i mnogo naučili slušajući svoje kupce. Mnogima smo pomogli da unatoč deformitetima stopala lakše obavljaju svoje svakodnevne aktivnosti. Takva je proizvodnja zahtjevna u tehnološkom smislu jer obuća se proizvodi individualno, prema mjerama svakog korisnika, par po par, i proces se ne može standardizirati. To iziskuje jako mnogo vremena i troškova za svaki proizvedeni par", kaže direktor ove osječke tvrtke Damir Kolarić. Ističe kako se na hrvatskom tržištu može naći štošta kad je u pitanju ortopedska obuća, a u masi informacija te, kako kaže, lijepih slika i oglasa, teško je razaznati što je dobro.

"Smatram da je najbolji onaj proizvođač koji je fokusiran na to kako najbolje zadovoljiti kupca, a ne na cijenu. U segmentu radne i zaštitne obuće veliki broj uvoznika i jeftini proizvodi zauzeli su primat na tržištu, a cijena je postala najbitnija. Veliki kupci eventualno jednom godišnje raspisuju nabave, i to je to. Niz je slučajeva gdje se kao ponuđač javimo s najboljom cijenom, ali nas zbog kriterija ekonomski najpovoljnije ponude odbace jer stručno povjerenstvo naše proizvode 'ocijeni kao nedovoljno dobre' ", kaže nam Kolarić, a kao protuargument toj tezi ističe slučaj kada im se jedna velika proizvodna tvrtka u Hrvatskoj javila s problemom velikog broja bolovanja svojih djelatnika u proizvodnom pogonu.

????? Damir Kolarić / Foto:Ortostep

"Posjetili smo ih, popričali s ljudima te izradili radno-zaštitnu obuću po mjeri za svakog od njihovih djelatnika. Nakon nekoliko mjeseci nošenja naše obuće, javili su nam da smo im smanjili stopu bolovanja za 27 posto. Teško je objasniti zašto, ali kao osječka tvrtka koja posluje 38 godina i zapošljava 40 djelatnika, u posljednjih nekoliko godina više ortopedskih cipela izvezemo i prodamo u Japanu nego u našem Osijeku", otkriva Kolarić koji ističe da u Hrvatskoj ipak surađuju s nizom velikih kompanija već dvadesetak godina u kontinuitetu.

Nema kompromisa kad je obuća u pitanju

Ortostep je jedna od rijetkih tvrtki koje proizvode individualnu ortopedsku obuću te serijsku radno-zaštitnu i anatomsku obuću. Pojašnjavaju kako za jedan model anatomske obuće imaju i više od 20 kalupa koji su prilagođeni raznim deformitetima.

"Obuća Ortostep stvorena je iz pasioniranog uvjerenja da bi ljudi trebali prestati pristajati na kompromise kada je obuća u pitanju te da trebaju težiti apsolutnoj udobnosti. Naš strateški cilj nije proizvodnja što jeftinije i lošije obuće kako bismo konkurirali jeftinom i lošem uvoznom proizvodu, već proizvodnja što kvalitetnije i udobnije obuće", kaže Kolarić navodeći kako su njihova odjeća i obuća namijenjena i zdravstvenim radnicima, industriji, trgovini, hotelijerima, ugostiteljima, frizerima, wellnesima odnosno svima onima koji svoj radni dan provode 'na nogama'.

Početkom pandemije, zbog činjenice da na tržištu nije bilo dostupnih maski, kratko su vrijeme proizvodili i zaštitne maske, no to im se pokazalo neisplativim. Kad je pak riječ o poslovanju u vrijeme koronakrize, u ovoj tvrtki ističu kako ih je dosta pogodila jer je nabava zaštitne opreme usporena, a pojedini natječaji, na kojima su prošli prije korone, još nisu realizirani zbog trenutne situacije.

"Situacija je otežana i na tržištima EU-a te i u tom segmentu poslovanja bilježimo pad prihoda. Tu nam je pomoć Vlade dobrodošla", kaže Kolarić te spominje još jedan problem - smanjenje tržišta, bez obzira na sve veći broj ljudi koji imaju problema sa stopalima. Naime, Kolarić ističe kako zbog konstantne krize država smanjuje ulaganja u ortopedsku obuću, tako da danas korisnici imaju pravo na jedan par ortopedskih cipela svake dvije godine, dok su prije imali pravo na jedan par godišnje.

Ortostep- detalj Foto: Ortostep

Izlazak na strana tržišta 

Zbog činjenice da se domaće tržište ortopedske obuće smanjuje, u ovoj tvrtki shvatili su još prije osam godina koliko je važno da se tržište širi, te su svoje proizvode predstavili i izlagali na specijaliziranom sajmu ortopedske obuće u Leipzigu. Za malu tvrtku iz radnointenzivne industrije, to je bio, kako kažu, dosta skup 'sport', međutim uspjeli su pronaći nekoliko tvrtki iz EU-a s kojima su uspostavili suradnju. 

"Izlazak na strana tržišta bio je za nas veliki izazov jer smo morali imati razvijen i prilagođen proizvod za svako tržište posebno. U industriji proizvodnje individualne obuće vrlo je teško doći do informacija o tome kako nešto treba izgledati i kako to prodati. Ta su tržišta prilično zatvorena i velike su ulazne prepreke koje treba preskočiti", ističe Kolarić te objašnjava da se, kad su savladali barijere, pojavio problem nužnosti velikih investicija u novi strojni park, nabavu znatno skupljih repromaterijala te u edukaciju suradnika.

"Dodatni problemi javljaju se kada se poveća potražnja jer se moraju isporučiti veće količine u istim rokovima, a pri tome kvaliteta proizvoda mora ostati ista. Svi se ti procesi odvijaju u trenutku kada domaće tržite pada i smanjuje se, i stoga je vrlo teško financirati i upravljati svim time", kaže Kolarić čija tvrtka uspješno izvozi svoje proizvode u Njemačku, Austriju i Japan, a rade i na tome da prošire popis zemalja.

Ortostep  Foto: Ortostep

Linija obuće za prevenciju posljedica dijabetesa

Prema podacima Registra osoba sa šećernom bolešću CroDiab, u Hrvatskoj su u 2018. bile registrirane 303.992 osobe sa šećernom bolesti, a procjenjuje se da je ukupan broj oboljelih blizu 500.000. Primjerice, u 2016. godini ukupan trošak liječenja šećerne bolesti tipa 2 iznosi 4,6 milijardi kuna, što čini 19,8 posto proračuna HZZO-a.

Jedna od značajnih komplikacija povezanih s dijabetesom jest sindrom dijabetičkog stopala, koji najčešće završava amputacijom prstiju, stopala ili cijele noge. Svake godine u Hrvatskoj oko 1.400 dijabetičara primorano je na amputaciju. Za većinu njih to je ogroman šok i kontinuirani stres, a kvaliteta života dramatično se smanjuje.

"Kako se u svome svakodnevnom poslovanju dugi niz godina susrećemo s posljedicama dijabetesa, uvjereni smo da možemo i znamo proizvesti liniju obuće koja će prevenirati posljedice dijabetesa. HAMAG-BICRO prepoznao je potencijalnu vrijednost ovog projekta i sa 135.000 eura sufinancirat će njegov razvoj", zaključuje Kolarić koji se nada da će naći partnera koji će im pomoći i u komercijalizaciji ovog projekta jer vjeruje da može priskribiti velike uštede državnom proračunu i pomoći velikom broju dijabetičara.

 

 

Ilijana Grgić